Wat is er nieuw

advies verzorging en aquarium goudvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter JustMeAsking
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
J

JustMeAsking

Guest
Hallo
Ik heb de fout gemaakt om alweer degene in de winkel te geloven.
Hij zei me dat mn kleine aquarium inderdaad te klein is voor sluiers.
Hij zei ook dat sluiers zo doorgefokt zijn, dat vergroeiingen en gezondheidsproblemen erg vaak voorkomen.

Ik nam 4 vissen mee. Hij vertelde heel wat en zei ook dat 1 ervan een goudvis soort is, en de andere 3 soort van mini koi.
Alleen kan ik niks op internet vinden over een mini koi.
Ik wou dat ik eerst hier mn vragen had gesteld en niet alweer de fout had gemaakt te luisteren naar iemand die werkt in de winkel. Een beetje te goedgelovig blijkbaar :stom:

Het lijkt me wel leuk om te zien dat ze groter worden en gezond kunnen leven. Ik heb vroeger ook aquariums gehad dus weet dat het 1 keer per week best veel werk kan zijn. Dus tips over 'geef ze maar weg' of 'het is veel werk' is onnodig 😀 Heel vaak een emmertje vullen maar als beloning ze zien groeien is het me wel waard 😀

Ik ga vandaag als de winkel open is vragen hoe deze vissen nou precies heten.

Ik weet wel dat goudvissen 30 cm lang kunnen worden. Deze lijkt totaal niet op de soort goudvis die ik ken maar is blijkbaar wel een soort ervan. Hij is wit.

Mijn vraag was dus voor nu over goudvissen(ik ga er voor nu van uit dat voor de andere ook dezelfde regels gelden).

Ze zitten nu in een te kleine aquarium. Ik las dat levend voer ze goed zal doen, dus waar ze nu in zitten doe ik later in de kast met levend voer erin.

Ik las ook dat gekookte groente ze goed doet maar weet niet of het te vroeg is en of het water vervuild raakt als ik het er nu in doe. Heel klein aquariumpje op het moment. ik heb een 20 liter goudvis start kit. erg klein.

Ik las op internet van alles over hoeveel liter per vis.
van 30 tot 50.
Kan iemand me zeggen wat het nou is?
Dan weet ik hoe groot de aquarium moet zijn die ik dan over een paar maanden zal halen.

Ik twijfel tussen 1 van 180 liter en 1 van 260 liter.
Als de 180 te klein is, haal ik die van 260 met nog een visje erbij.

De winkel raadde me 2 korrels per dag per vis. Ik heb van die drijvende korreltjes voer gekregen. Op internet staat 2 minuten. Ergens anders weer 5 minuten.. wat is het nou?

Ik vroeg me ook af of het een goed teken is dat als ik met mn hand in de aquarium zit om iets anders te leggen of de steentjes te verplaatsen, zwemmen ze gewoon expres tegen mn hand aan. Gaan niet opzij als ik rustig met mn vinger tegen ze aankom omdat ik erbij moet. geven soort van 'kusjes' op mn hand. en racen ineens tussen mn vingers door. Is dat normaal? want ik heb zoiets nog nooit gezien :S
Ze zijn heel actief dus ziek lijkt me sterk.. ben toch benieuwd.
wel heel schattig dat wel :engel:

En als laatste,
Maakt het uit als mn hele kleine baby visjes ineens in een grote aquarium worden gezet?
ik heb ook al een soort van huisje waar vissen in kunnen verstoppen gevonden voor het geval de pomp te sterk is als ze willen slapen(Ik weet niet of dat zo werkt maar dacht van wel)

Ik weet dat het een erg lang verhaal is maar als iemand de tijd heeft genomen om het te lezen en me alweer advies kan geven, zou het erg fijn zijn :petjeaf: deze keer luister ik naar alles :help:

Bedankt voor jullie tijd!

ow ja. het deel waarom het fout was hem te geloven, was omdat hij zei dat ze niet zullen groeien en in deze kleine bak 30 jaar oud kunnen worden.
Hij vertelde ook heel enthousiast van alles dus ik geloofde hem...
Ik dacht dat als ze toch niet groeien, hebben ze zat ruimte want ze zijn zo mini..

Nu ik weet dat ik ze zo mishandel en dat ze 30 cm lang kunnen worden en sterke vissen zijn(niet zwak als sluiers die alsnog gezondheidsproblemen kunnen krijgen, ook al zitten ze in veel water) ben ik ervan overtuigd dat een grote aquarium ervoor zal zorgen dat ik nog 20 a 30 jaar mn kleine baby visjes kan zien groeien tot iets groots en moois^^

Fijn dat je toch weer je visjes wil redden! :thumbs:
Dat vingers kussen is gewoon nieuwsgierigheid 😉
Ik zou voor de 260 gaan en geen visjes erbij!!
Deze worden al groot genoeg!!!
Ik zou ze haiku voeren , is goede kwaliteit.
Als het echt koi's zijn, dan moet je ze echt inruilen voor sluiers.
Want koi's kunnen gewoon niet in een aquarium.
Hopelijk heb je hier wat aan!
Laat ons weten!

Ps. Post anders een foto dan kunnen we de visjes identificeren.

@ILoveAnimals, omruilen voor sluiers is inderdaad het beste. Niet omruilen met goudvissen, want ook goudvissen passen niet in een aquarium 😉 (is dus inmiddels door je aangepast, toppie! )

Gelukkig weet je nu dat goudvissen ook niet in zo'n bakje horen en datzelfde geldt voor de zogenaamde mini-koi. Goudvissen worden inderdaad 30cm, maar groter is ook mogelijk.
En Koi kunnen varieren van 40cm tot wel groter dan 100cm. Beide soorten zijn dus absoluut niet geschikt voor een aquarium en kunnen alleen in grote vijvers gehouden worden.
Dit geldt dus ook voor de goudvis!

Misschien kun je een foto maken van de vissen? Dan kunnen we kijken wat voor soorten het nou precies zijn 😉

Het lijkt me het beste als je deze vissen weer terug brengt en dan toch weer over gaat op sluierstaarten. Maar koop ze dan pas als je een groter aquarium hebt staan.
(of als je daar toch geen ruimte voor hebt: ga over op andere vissen die bijv in een 60cm of 80cm bak kunnen)

Het aantal liters: voor Sluierstaarten houden we eigenlijk een minimum aan van 50liter water per vis. Maar meer is beter! Kijk maar eens in mijn album, dan zie je hoe groot ze kunnen worden 😉

Als ik jou was zou ik gaan voor de 260liter bak, de 180liter is aan al aan de kleine kant qua liters maar ook qua zwemruimte.

Qua voeren: over het algemeen wordt gezegd, voer zoveel als de vissen in 5 minuten op kunnen. Nu zijn Sluiers echte scharrelaars, dus van mij mogen ze daar wel langer over doen als 5 minuten. 2 korrels per vis vind ik er weinig, zelf zou ik gewoon eerst een aantal korrels erin doen en kijken hoe snel ze dat op hebben. Gaat dat heel snel, dan doe je de volgende keer wat meer erin, zo kom je er snel achter wat ze ongeveer per keer eten. Wat betreft het geven van groente zou ik wachten tot je een groter aquarium hebt. OP het forum staat wel info over het voeren van groente.

Sluiers, maar ook goudvissen en koi kunnen heel tam worden, dus het is niet zo vreemd dat ze niet voor je opzij gaan. Als ze voor de rest wel actief zijn, is er vast niks aan de hand. En tot slot, nee het maakt niets uit als kleine vissen ineens in een grote bak worden gezet. Ze zullen misschien in het begin wat onwennig zijn (dit verschilt per vis), maar dat komt allemaal wel goed.

Bedankt voor jullie reacties🙂

Wat betreft of het koi karpers kunnen zijn, lijkt het me sterk en dat is omdat ze zo goedkoop zijn. Ik dacht dat die heel duur waren. Straks is de winkel open en dan weet ik meer🙂

Hoe zet ik een foto hier? Ik wist al dat het gevraagd zou worden haha dus keek maar kan het niet vinden<🙂 er staat iets met plaatje maar dan kan ik niet in mijn mapjes ofzo

Maar als de andere 3 ook genoeg hebben aan 50 liter, dan is het volgens mij toch prima om dan 5 visjes in 260 liter te hebben lijkt mij?
Zo niet, mag ik vragen waarom?

Ik wil niet nog een keer iets verkeerd doen dus neem advies zeker aan.
Ben alleen benieuwd waarom

Er bestaan ook euro koi's. Die zijn 5 euro ofzo
Alleen de Japanse koi's zijn heel duur!
Er gaan ook nog liters van de bodembedekking,filter,decoratie dus daar moet je ook rekening mee houden.

We hebben 2 handige programma's, de ��n kan je downloaden via de knop foto's in de menubalk
475388kimelderhorst_0_85_aquahobb.jpg

En deze is nieuw en die gebruik ik nu zelf, vind ik handiger, want je kan meerdere foto's per keer uploaden (met een max van 12, meer passen er niet in ��n bericht (incl smiley dacht ik))
In dit topic vind je wel de link om dit programma te kunnen installeren (in het onderschrift van lid 'Kellemes'.)
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 060&page=1

Zoals ILoveAnimals ook al zegt er zijn ook heus wel goedkopere Koi. Of die man heeft je vissen meegegeven die helemaal geen Koi zijn.

Wat die andere nodig hebben aan liters is nu niks over te zeggen. Maar, zoals al is gezegd, gaan er ook nog liters vanaf door de bodem etc. Ik zou het in een 260 liter bak houden op 4 vissen, dan zit je wel redelijk. In het begin zal het onzin lijken omdat die vissen nog zo klein zijn, maar als ze groter zijn zullen ze de ruimte wel nodig hebben! 😉

Ah dat is wat makkelijker en korter dan 'ILoveAnimals' 😀
Hoi Oscar :z

Oke bedankt🙂

Ik zal zo even een paar fotos erop zetten. Ik hoop dat jullie kunnen zien wat ze zijn

Ik moet zeggen dat ik wel van het begrip 'minikoi' af wist. Ik weet in ieder geval dat Ruinemans deze vissen zo verkoopt aan winkeliers:

https://www.ruinemans.com/nl-NL/3975/cypr.carp.koi.html

Hoe ze deze vissen verkrijgen is waarschijnlijk door butterfly koi heel erg te laten stunten zodat ze al hun kleur krijgen als ze nog maar heel klein zijn. Ik vind het absoluut schandalig van ze dat ze dit soort vissen in hun categorie 'sluierstaarten' zetten in aquariumvissen 🙁 . Deze vissen kunnen alsnog 40 cm of groter worden dus is een zeer slechte zaak van ze. Ik hoop dat dit snel verandert. Wat betreft de winkel waar jij geweest bent, daar zou ik dus niet meer naartoe gaan. Niet alleen om je te behoeden voor verwarring en slechte informatie maar ook omdat je zulk soort mensen geen geld gunt 😛
Ik zou als ik jou was vanaf nu alle informatie van dit forum vandaan halen.

JustMeAsking zei:
Maar als de andere 3 ook genoeg hebben aan 50 liter, dan is het volgens mij toch prima om dan 5 visjes in 260 liter te hebben lijkt mij?
Zo niet, mag ik vragen waarom?

Ik wil niet nog een keer iets verkeerd doen dus neem advies zeker aan.
Ben alleen benieuwd waarom
Het is minimaal 50l, niet maximaal en ook niet ideaal! Begrijp goed wat minimaal eigenlijk betekent.Het is het barre minimum om die dieren enigszins fatsoenlijk te huisvesten. Die 50l is na een tijdje ook zeker niet keer genoeg en voor een volwassen sluier komt 100l per vis meer in de buurt.

Ik hou het gewoon op 4 vissen en haal in juli een 260 liter aquarium.
Zal er volgens mij wel best grappig uitzien in het begin aangezien ze nog zo klein zijn 😀

Ah kijk het is gelukt met de foto's!

Als ik dat zo goed zie is het een witte shubunkin en inderdaad drie kleine Koi.
Alledrie helemaal niet geschikt voor een aquarium. Die witte Koi, is nog best een mooi dier, maar als die mooi wil blijven zal hij toch echt moeten opgroeien in een ruime vijver. (net als de rest dus)

Voor de rest een leuk bakje 😉 Alleen is het grind wel erg grof, daar gaat veel vuil tussen zitten. Mocht je sluiers willen, dan is fijner grind/zand een beter idee, maar dat wist je al.

Die man van die winkel moest zich echt schamen dat hij je koi heeft verkocht voor in een 20L aquarium...

3 'mini-koi' 1 shubunkin goudvis. Geen van deze vissen kan je in een 260 liter aquarium houden.

Ik zal zeker voortaan alle informatie die ik nodig heb eerst even aan jullie komen vragen 🙂

De site staat al in mn favorieten dus jullie zijn nog niet van me af 🙄

Dus deze worden groter dan 30 cm?????

Zou ze als het iets warmer wordt gewoon in een diepe (120) vijver uitzetten en een tropisch visbestand nemen. Ben bang dat dit op termijn gaat vervelen. Maargoed, smaken verschillen gelukkig. Wel top dat je met deze beestjes het allerbeste voor hebt 🙂

Succes!

Gelukkig zijn we nog niet van je af, we zijn namelijk altijd reuze nieuwsgierig naar vorderingen en foto's van de bak en vissen 😀

haha mooi 😀

Maar hoe groot worden deze vissen? waarom is 260 liter niet genoeg? dat is een 1.20m lange aquarium 0.0

Het zijn hele actieve dieren die graag baantjes trekken. Vijf keer de lichaamslengte is dan niet voldoende.

als ze alle 4 30 cm worden, zouden ze genoeg moeten hebben aan 260 liter toch lijkt mij?

Ik wil ze houden.. jammer dat zelfs zo een grote bak niet genoeg is volgens jou..

Ze worden geen 30cm ze worden GROTER dan 30cm 😉

Dit zijn een paar grote Koi die we in de winkel hebben, en die zijn waarschijnlijk nog niet eens uitgegroeid:
326478kimelderhorst_0_85_koi_peter_su.jpg

697891kimelderhorst_0_85_koi_peter_su.jpg

346513kimelderhorst_0_85_koi_peter_su.jpg

Varierend van 50 tot 75cm, deze foto's zijn in de vroege zomer gemaakt, inmiddels zijn ze alweer gegroeid 😉

Ook jouw kleine koi kunnen zo groot worden, en je snapt dat die hun kont niet kunnen keren in een 120cm bak

Ik heb het hier niet over een vis paradijs maken voor ze he. Een vijver kan ik hier ook niet want ik woon in een flat en zal als ik op mezelf woon ook naar een flat.

Ik heb het hier over dat ze gezond en blij kunnen zijn zonder gemarteld te worden door vergroeiingen en gewoon voldoende ruimte hebben.

Het zijn er maar 4. Dus ik wil graag advies over de dingen die ik vroeg.
Een vis paradijs maken gaat t um niet worden.

JustMeAsking zei:
Ik heb het hier over dat ze gezond en blij kunnen zijn zonder gemarteld te worden door vergroeiingen en gewoon voldoende ruimte hebben.

onzin

Je kunt deze vissen niet in een aquarium houden zonder ze te martelen (goede woordkeuze, want daar komt het inderdaad wel op neer)

Je zegt het beste met ze voor te hebben, maar als dat inderdaad zo is dan houdt je deze vissen niet en zoek je een vijver voor ze....

Kijk hier maar eens:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Giy5tCym8O8[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dBRI4PciDRg[/video]

Ik heb de winkel gebeld. Ook gevraagd naar de leverancier zodat ze het gewoon moeten zeggen. Naar mijn ervaring noemen ze geen leverancier op als het een fabeltje is(meegemaakt met doorgefokte knaagdieren).

Dwergkoi sluier. gekweekt in china. leverancier is ruinemans. Worden blijkbaar pas sinds kort volop gekweekt en is nog niet zo heel erg bekend.. Ze bestaan al wel erg lang. Worden maximaal 15 cm. Maar hebben wel 50 liter per vis nodig als je wilt dat ze ook zo groot kunnen worden was wat hij zei.

Dit is het verhaal erachter.. Nou weet ik niet meer wat ik moet denken.
Dat hij een leverancier opnoemt, is wel een goed teken denk ik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan