Advies voor nieuwe garnalen bak


Haha ja dat verbaast me ook eigenlijk niks. Hij drinkt vrij weinig uit zn drinkbak, maar het bakje wat ik buiten neer heb gezet, gevuld met regenwater en de nodige bladeren vind ie heerlijk :)
Ik heb jarenlang katten gehad in allerlei pluimages en ontdekte als ik het aquariumwater wat ik afhevelde voor ze neerzette, ze aanzienlijk beter gingen drinken, dus standaard stond er een bakje met aquariumwater voor ze klaar, d evacht ging veel meer glanzen en voor mijn gevoel waren ze ook veel vitaler
 
Ik heb jarenlang katten gehad in allerlei pluimages en ontdekte als ik het aquariumwater wat ik afhevelde voor ze neerzette, ze aanzienlijk beter gingen drinken, dus standaard stond er een bakje met aquariumwater voor ze klaar, d evacht ging veel meer glanzen en voor mijn gevoel waren ze ook veel vitaler
Ja dat zou goed kunnen, al blijft dat lastig concluderen zonder "controlegroep" :) Maar het is ook niet de gezondheid van mijn kat die me zorgen baart, eerder de bacterien die hij overbrengt naar de bak, of nog erger, in al zijn lompheid de boel sloopt
 
Als je een nogal lompe kat hebt, is zo'n glazen dekruitje misschien ook niet zaligmakend. Als je die steuntjes net even verkeerd plaatst en poes duwt met z'n pootje ertegen, ligt die plaat in je bak/op de grond. Misschien beter afdekruitje van plexiglas of gewoon paar grote planten eromheen (als ie daar nie van eet).
 
Nog beter is de kat af te leren om bij de bak te komen want een ongeluk zit in een klein hoekje.
 
Maar weer even back to topic. STEL ik zou toch cardina garnalen willen houden ipv neocardina, is dan een ph verlagende bodem voldoende om de gewenste waterwaardes te bereiken? of moet ik dan ook aan de gang met osmose water (waar ik weinig trek in heb).
En wat als de bodem is uitgewerkt? Dat lijkt me ook niet heel makkelijk vervangen nl.

En nog 2 vraagjes over de neocardina's:

Wat is de maximale grootte van de populatie in een 60liter bak?
En wat doe je met het overschot van het in toom houden van de populatie en kleurselectie? ik kan me voorstellen (zeker bij kleurselectie) dat dat ook niet verkoopt. spoel je dat dan lomp gezegd gewoon door de plee?
 
Bij een ph verlagende bodem is osmose aan te raden want anders werkt de bodem rap uit en dat is zonde. Vaak lees je getallen van 5-10 garnalen per liter dus dat zijn er heel wat.
 
Overschot die niet goed gekleurd is kun je gewoon verkopen voor een lagere prijs, er is altijd wel een markt voor

Volgens mij worden die ook wel vaak opgevoerd en ja dat vindt ik dan weer zielig en dat zou ik niet kunnen. Dat is dan ook temeer een reden dat ik geen Neo s meer heb.
 
Tijd voor een kleine extra update:

Ik denk dat ik voor een 'standaard' neocaridina inrichting ga. Mijn idee is wel op 1 soort neocaridina erin te doen en 1 soort van de caridina babaulti. Deze soort kruist niet met de neocaridina maar kan wel op redelijk dezelfde waterwaardes. De verkrijgbaarheid lijkt nog wel een uitdaging te worden, de soort die ik daarvan op het oog het wordt wss de caridina babaulti rainbow.
De neocaridina weet ik nog niet, wss wel een rode soort zoals bijv. de red sakura. Hangt ook een beetje af welke kleur/soort van de caridina babaulti ik kan krijgen.

Ik had als meubel de lido 120 op het oog, alleen daar lijkt de verkrijgbaarheid ook wat lastig momenteel. Als er nog tips zijn van goede, niet al te dure meubels die iig 40 breed en 40 diep zijn hou ik me aanbevolgen voor tips.
 
Niet om je plannen in de war te schoppen maar je hebt tegenwoordig ook wel (lagere gradatie) caridina's die op kraanwater met een gewone bodem kunnen. Schijnt volgens sommigen wel af te hangen van je kraanwater.
 
Niet om je plannen in de war te schoppen maar je hebt tegenwoordig ook wel (lagere gradatie) caridina's die op kraanwater met een gewone bodem kunnen. Schijnt volgens sommigen wel af te hangen van je kraanwater.

klopt, heb ik wel gezien idd, met name de crystal red en blacks heb ik van gezien dat ze ook wel op kraanwater gehouden worden. Is in theorie ook nog een optie, maar laten we dat plan B noemen als ik de babaulti niet kan krijgen :)
 
Update

Reeds aangeschaft:

Aquarium : Dennerle Nano Cube 60 liter
Meubel : Juwel lido 120
filter : Eden 501
heater : Dennerle nano thermocompact 50w
licht : Voorlopig staat de keus op de ONF FLAT NANO
Bodem : Dennerle kwartsgrind 1-2mm diamandzwart

Nu nog de zoektocht naar stenen, een mooi stuk hout (idealiter met mos) en een paar plantjes.

Ook zou ik graag een oplopende grond maken die omhoog loopt naar de linkerhoek. Het idee is om een redelijk groot stuk hout daar op te leggen wat dus ook oploopt naar de linkerhoek. Ik vraag me alleen af hoe ik dat het beste doe zonder dat na verloop van tijd het grind naar beneden schuift. Ik dacht iig om 1 of 2 stenen in die hoek te leggen, dat scheelt ook weer in de hoeveelheid bodemgrind wat ik nodig heb.

Daarnaast nog een vraagje, hoe zit het met zuurstof in een garnalenbak? is een paar simpele plantjes (zoals bijv javavaren) en wat mos daarvoor voldoende of moet ik daar wat specifiekere planten voor hebben. Eea moet er vanuit gaan dat er op termijn misschien wel 300 garnalen in die 60liter bak zitten.
Ik voeg liever geen zuurstofpompje toe ivm het geluid..

Oh, en ik kwam er helaas achter dat de Eden 501 NIET ONDER je aquarium geplaatst kan worden. Dit staat in de handleiding maar was online eigk nergens te lezen bij de specs. Dit even als tip voor anderen die dit filter mogelijk overwegen.
 
Ik voeg liever geen zuurstofpompje toe ivm het geluid..
Je zou eens kunnen kijken naar een Söchting oxydator.
Maar echt nodig is deze mogelijk alleen maar met de warme dagen, verder is een mooie rimpeling aan het oppervlakte veelal genoeg.
 
Je zou eens kunnen kijken naar een Söchting oxydator.
Maar echt nodig is deze mogelijk alleen maar met de warme dagen, verder is een mooie rimpeling aan het oppervlakte veelal genoeg.
Had ik al wel eens vluchtig bekeken idd. Ga eerst wel kijken hoe t gaat en met de spraybar een oppervlakte beweging creeeren. Ik heb nog een goedkoop luchtpompje liggen, dus dat kan iig als backup fungeren voor warme dagen als het toch niet genoeg blijkt.

Wat ik me afvraag, als ik nou mn spraybar wel 45 gr naar beneden richt, maar dan aan de bovenkant 1 of 2 gaatjes boor, zodat die uitstroom oppervlakte beweging creeert, zou dat werken? of 'klooi' ik dan te veel met de stromingsrichting en sterkte? volgens mij hebben de meeste garnalen niet veel stroming nodig (dacht ik).
 
Ik heb de spraybar naar beneden gericht, je kan deze ook hoog in de bak hangen en naar beneden richten, dan heb je evengoed nog oppervlakte rimpeling.
 
Ik heb de spraybar naar beneden gericht, je kan deze ook hoog in de bak hangen en naar beneden richten, dan heb je evengoed nog oppervlakte rimpeling.
Ok, maar ik neem aan dat je met "hoog" niet bedoeld boven het wateroppervlakte toch?
 
Wat ik me afvraag, als ik nou mn spraybar wel 45 gr naar beneden richt, maar dan aan de bovenkant 1 of 2 gaatjes boor, zodat die uitstroom oppervlakte beweging creeert, zou dat werken? of 'klooi' ik dan te veel met de stromingsrichting en sterkte? volgens mij hebben de meeste garnalen niet veel stroming nodig (dacht ik).
Volgens mij heeft lid Andre dit ook en nee garnalen hebben niet echt veel stroming nodig hoor. Ik heb ook weinig stroming met de Aquaflow 100 in de bakjes.
 
Volgens mij heeft lid Andre dit ook en nee garnalen hebben niet echt veel stroming nodig hoor. Ik heb ook weinig stroming met de Aquaflow 100 in de bakjes.
Volgens mij ging 't om de gaswisseling te verbeteren om meer zuurstof in 't water te hebben.

Oh, en ik kwam er helaas achter dat de Eden 501 NIET ONDER je aquarium geplaatst kan worden. Dit staat in de handleiding maar was online eigk nergens te lezen bij de specs. Dit even als tip voor anderen die dit filter mogelijk overwegen.
Klopt; je moet ze zien als hang-on-back filter. Daarom zit er ook zo'n beugel bij. Ernaast gaat ook nog wel. Meeste sites vermelden dat ook, alleen Wesdijk liegt nogal met z'n 'alle Eden filters kunnen oa onder het aquarium geplaatst worden'.
 
Welke garnalen ga je uit eindelijk houden ?😉
Ik vind de keuze van de led lamp een mooi alleen vind ik em wel prijzig tenopzichte van de aquarium ed.,maar ieder zijn keuze😁
Zal wel een mooi bakkie worden😎
 
Welke garnalen ga je uit eindelijk houden ?😉
Ik vind de keuze van de led lamp een mooi alleen vind ik em wel prijzig tenopzichte van de aquarium ed.,maar ieder zijn keuze😁
Zal wel een mooi bakkie worden😎
Haha ja je hebt daar wel gelijk in hoor, had liever ook iets goedkopers gehad.

Maar het esthetische aspect speelt mee omdat het een direct onderdeel is van de zithoek in de woonkamer, en het moet dus een beetje stijlvol ogen. En veel led bars zijn nou niet echt mooi om te zien.
Daarnaast maakte ik me wat zorgen over het in de leds kunnen kijken vanaf de bank en dat dat storend zou kunnen zijn. Deze lamp kan heel laag boven de bak en er zit standaard dimfunctionaliteit op.
Wat ik denk dat ook wel prettig is, is het feit dat er een afdekplaatje over de leds heen zit zodat je niet rechtstreeks in de ledjes zelf kan kijken.
Daarnaast zit er een gradual ramp up en down op (licht gaat langzaam aan en uit) wat ik ook wel fijn vindt en de bewoners denk ik ook wel, al weet ik niet of garnalen er net zo gevoelig voor zijn als vissen.

Ik heb geen goedkoper alternatief kunnen vinden dat voldoet aan deze specs, dus vandaar de keuze. En dankzij corona en het gebrek aan vakantie heb ik wat geld over :)

En de garnalen had ik eerder al genoemd volgens mij, maar hopelijk kan ik aan de Caridina Babaulti Rainbow komen, al is de green mss ook nog een optie (iig beter verkrijgbaar). Deze komt dan samen met een neocaridina soort, wss de red sekura high grade. Maar hangt nog een beetje af van welke kleur ik van de babaulti soort kan krijgen.
 
Haha ja je hebt daar wel gelijk in hoor, had liever ook iets goedkopers gehad.

Maar het esthetische aspect speelt mee omdat het een direct onderdeel is van de zithoek in de woonkamer, en het moet dus een beetje stijlvol ogen. En veel led bars zijn nou niet echt mooi om te zien.
Daarnaast maakte ik me wat zorgen over het in de leds kunnen kijken vanaf de bank en dat dat storend zou kunnen zijn. Deze lamp kan heel laag boven de bak en er zit standaard dimfunctionaliteit op.
Wat ik denk dat ook wel prettig is, is het feit dat er een afdekplaatje over de leds heen zit zodat je niet rechtstreeks in de ledjes zelf kan kijken.
Daarnaast zit er een gradual ramp up en down op (licht gaat langzaam aan en uit) wat ik ook wel fijn vindt en de bewoners denk ik ook wel, al weet ik niet of garnalen er net zo gevoelig voor zijn als vissen.

Ik heb geen goedkoper alternatief kunnen vinden dat voldoet aan deze specs, dus vandaar de keuze. En dankzij corona en het gebrek aan vakantie heb ik wat geld over :)

En de garnalen had ik eerder al genoemd volgens mij, maar hopelijk kan ik aan de Caridina Babaulti Rainbow komen, al is de green mss ook nog een optie (iig beter verkrijgbaar). Deze komt dan samen met een neocaridina soort, wss de red sekura high grade. Maar hangt nog een beetje af van welke kleur ik van de babaulti soort kan krijgen.
Het is een heerlijke lamp; maar vergis je niet in dat dekplaatje over die leds - het is een hele felle lamp om rechtstreeks in te kijken. Misschien op 25% dat 't meevalt, maar als je zo ver dimt zijn er goedkopere alternatieven met dezelfde specs. Als je deze lamp boven een cube plaatst op 75 of 100%, zul je voor veel planten ook wel co2 nodig gaan hebben. Als je voor een low-tech bakje gaat, zou je ook de Twinstar B line kunnen overwegen (om maar iets te noemen) - scheelt een bak aan geld.
De gradual aan/uit is wel heel fijn van deze inderdaad, maar met 2 seconden is dat feestje ook wel voorbij. Hij gaat overigens sneller uit dan aan wat dat betreft.
 
We gaan het zien, alles is al besteld, op de plantjes, hout, mos en stenen na.
Zit me af te vragen of er nog een echte zuurstofplant in moet en zo ja, welke dan.
Er komt sowieso een hoop mos is, en wss wel 1 of 2 java varens. moet nog even een schetsje gaan maken voor de inrichting.
Iemand tips voor planten in een garnalen tank zonder co2?
 
Alle planten geven zuurstof af maar de snelgroeiers zoals waterpest nemen wel vrij veel stoffen op dus kwaad kan dat niet bij de opstart. Ik heb in mn garnalenbak ook alleen mos en 1 Crypto.
 
Alle planten geven zuurstof af maar de snelgroeiers zoals waterpest nemen wel vrij veel stoffen op dus kwaad kan dat niet bij de opstart. Ik heb in mn garnalenbak ook alleen mos en 1 Crypto.
dus je voegt geen plantenvoeding toe? gewoon de natuur op zijn beloop laten gaan;)
 
We gaan het zien, alles is al besteld, op de plantjes, hout, mos en stenen na.
Zit me af te vragen of er nog een echte zuurstofplant in moet en zo ja, welke dan.
Er komt sowieso een hoop mos is, en wss wel 1 of 2 java varens. moet nog even een schetsje gaan maken voor de inrichting.
Iemand tips voor planten in een garnalen tank zonder co2?
zal mij benieuwen,,kan er eventueel wat inspiratie van opdoen;):p
Ben je van plan om je opstart etc hier te delen,middels foto's bijv?
 
zal mij benieuwen,,kan er eventueel wat inspiratie van opdoen;):p
Ben je van plan om je opstart etc hier te delen,middels foto's bijv?
Dat is zeker het plan.

Ik wil ook nog een topic van mn main tank openen, alleen heb ik net 1 hoek opnieuw beplant en de andere hoek moet ook nog. Als dat er een beetje netjes bij staat maak ik wat foto's daarvan.

Voor de garnalen bak ga ik de hele start proberen vast te leggen. hopelijk kan ik tussen nu en 2 weken beginnen
 
Nou, alle spulletjes, op de planten/mos na, zijn binnen. Nu begint het lastigste van alles, de inrichting :)
Ik heb een idee voor ogen, hopelijk lukt dat in de uitvoering. De fotos zullen volgen wanneer ik wat verder ben. Het meubel staat en Ik ga nu inrichten. Als ik daar tevreden over ben bestel ik de planten en kan ik gaan vullen. Het hout ligt al te weken en zinkt al, dat is iig fijn, alleen geeft het nog veel kleur af.
 

Terug
Bovenaan