Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Vandaag nog lekker brak, maar wel onderhoud aan de bak gepleegt. Omdat ik toch bezig was, ook maar de HW-603 geplaatst. Wat mij opviel was dat mijn netto flow een heel eind omlaag ging (van +700 liter netto naar -540 liter netto). Om te onderzoeken waar het probleem zat heb ik de hele boel los gehaald en in een meer getest. Precies dezelfde waarden, dus het komt echt door de HW-603. Ik weet niet of dit komt doordat de in- en uitgang relatief klein zijn, of door de flow vermindering omdat het water door de 3 sponzen in de HW-603 gaat. Ik had geen puf meer om zonder sponzen te testen, misschien als ik weer fit ben, maar nu ff niet.

Verder merk ik dat er heel veel lucht uit de sponzen komt, dus ik ben lekker in de weer met ontluchten en hij is nu niet zo stil als de pomp was. Maar hoor ook duidelijk de lucht zitten en ratelen. Als ik de pomp even op en neer beweeg komt er ook weer een golf belletjes uit. Dus dat maar even een paar dagen geduld geven.

Mijn filter zelf heb ik alle sponsen, watten en vliezen uitgehaald, met uitzondering van het blauwe voorfilter bovenin, dat vond ik niet nodig. Verder nu 3,5 bak met Siporax wat betreft de biologische filtering zou het wel snor moeten zitten. In de bovenste mand zit nog mijn silicaat exit en mijn Purigen.

Of ik eerstelijns dus heel tevreden ben, dat weet ik nog niet helemaal. Eerst maar eens een poosje laten draaien en kijken wat er gebeurd. Mogelijk als de lucht er helemaal uit is dat ik ook een iets hogere flow haal, omdat lucht deze meting enorm beinvloed.

En sorry, maar geen foto's vandaag.
 
Waar meet je de flow mee?

Beterschap!
 
Hierbij een aantal plaatjes van hoe de HW-603 is aangesloten.

De aanzuig uit het aquarium gaat naar de beneden ingang van de HW-603. De uitlaat (bovenkant) gaat door naar de ingang van mijn 2078.

De slangen zijn nu nog wat ruim, maar wil even kijken hoeveel ik nodig heb voor/bij het schoonmaken, hier zou ik dan nog wat van kunnen inkorten ter verdere optimalisatie, alhoewel ik niet geloof dat de invloed van die meter slang zo enorm is.

De opbouw van de sponzen in de HW-603 is van beneden naar boven van grof naar fijn.

IMG_20171223_122230.jpg
IMG_20171223_122239 bewerkt 084.jpg
IMG_20171223_122248.jpg


Ik vraag mij af of de interne doorlaat van de aansluitstukken groot genoeg zijn of dat er puur door de sponzen zo'n verlaging van flow plaats vind.

Mocht ik mij eens vervelen en willen testen, dan pak ik dat op, maar dat zal dit jaar niet meer zijn
 
Verder een paar snelle foto's van de nieuwe aanwinsten. Deze moeten nog wat "ontdooien" en gaan leren om direct op het eten af te komen.

Op dit moment 4 van de 6 vissen actief zien eten. Zie zo nu en dan wel alle 6 de vissen even in beeld, maar ze zitten op dit moment nog behoorlijk verstopt.

IMG_20171223_122602.jpg
IMG_20171223_122604.jpg
IMG_20171223_122612.jpg
IMG_20171223_122616.jpg
IMG_20171223_122622.jpg


Het zijn ff snelle telefoon plaatjes, dus geen super prestaties nu
 
Laatst bewerkt:
IMG_20171223_175739 bewerkt 109.jpg


Het is zo geweldig. De nieuwe vissen zitten nu bijna 2 dagen in de bak. En er beginnen wijzigingen in gedrag en houding ten opzichte van elkaar te ontstaan. Er ontstaat rust en het begint een "groep" te worden. Erg leuk om te zien gebeuren.
 
Mooi pomje Steven. Heb precies dezelfde.

Ik heb deze de laatste keer schoongemaakt en de goedkope superfish rommel eruit gehaald.
Ik had net niet genoeg siporax dus heb alles verdeeld over 3 manden. 4 liter. Dus de manden zitten nu niet tjokvol.

Maar waar ik heen wil. Hiervoor kon mijn pomp max 4-5 lampjes. Nu gaat deze tot ver boven de 6 lampjes voordat het gele max debiet lampje erbij komt. Dus ik heb nu ook wel geleerd dat de manden niet stampvol moeten.

Had niet verwacht dat dit zo’n effect zou hebben.
 
Nog even kort ter verduidelijking van de 4 geteste senario's

Situatie schets:
pomp op de grond
emmer op stoeltje er naast
slang van de pomp in de emmer

1. 2078 geheel leeg, korte slangen in de emmer
resultaat: alle lampjes 6 groene en 2 oranje branden -> hoge doorstroming

2. 2078 geheel leeg, originele slangen in de emmer
resultaat: alle lampjes 6 groene en 2 oranje branden -> hoge doorstroming

3 2078 geheel gevuld, originele slangen in de emmer
resultaat: alle lampjes 6 groene en 2 oranje branden -> hoge doorstroming

4 2078 geheel gevuld, originele slangen in de emmer met de HW-603 gevuld
resultaat 3 ledjes en 1 oranje eronder wat betekent dat de flow niet meer wordt gehaald dus <540 liter per uur

Ik was niet in de puf om dit ook nog eens doen met de HW-603 leeg, dus die bewaar ik voor volgend jaar!

Mijn manden zitten "gewoon" vol tot aan de rand. De opvoerhoogte was op dit moment dus rond de nul.
 
Mijn manden zitten "gewoon" vol tot aan de rand. De opvoerhoogte was op dit moment dus rond de nul.

Probeer de vulling onder het nivrau van het hadvat te houden. Dus een kleine 1cm onder de rand.
Geeft behoorlijk meer doorstroming.
 
Woa wat een vissenplaatjes weer! Schotterend!
 
Vandaag nog even met de HW-603 gestoeid. Open maken en sponsen schoomaken, weer met water opvullen en met relatief weinig lucht het systeem weer laten draaien is een appeltje eitje, dus wat dat betreft positief en makkelijk.

Met betrekking tot de doorstroming, minder positief. Zelfs met de HW-603 volledig leeg, blijft de flow ergens tussen de 470 en 540 liter netto steken. Ik heb mijn USB kabel niet aan de pomp gehangen om tot op de liter te kijken, omdat dit voor mij voldoende info is.

In basis dus heel tevreden met de het toepassen van een extra voorfilter voor de standaard Eheim unit, maar deze unit is voor mij teveel beperkend in de flow. Ik zou zeggen tot een gewenste flow netto van 500 liter is deze unti toepasbaar, maar bij een gewenste netto flow die boven de 500 liter ligt, is deze unit niet geschikt.

Ik ben heel benieuwd naar de unit van @RonG, dus ik ga zijn informatie en berichtgeving even afwachten. Mocht dit allemaal onvoldoende flow met zich mee brengen, dan ga ik eens nadenken over een unit van PVC. Alhoewel een standaard unit mijn voorkeur geniet.

Bij de HW-603 verwacht ik trouwens dat de doorvoer van de in- en uitgang de bottelnech is voor de flow. Maar of deze aan te passen en/of vergroting zijn kan ik nog niet beoordelen, want daar heb ik nog niet naar gekeken.
 
Omdat ik het blauwe sschot een beetje zat was en ik van de Alenquers toch geen jongen krijg op dit moment, heb ik besloten de boel maar weer "origineel" te maken. De bak oogt direct weer veel ruimer, dus ik ben daar zeker blij mee.

Verder blijft de harmonie van de groep ook nu alles bij elkaar zwemt prima. De Alenquer man die van vrouw naar vrouw hopte voor deze actie, lijkt nu wel trouw te zijn aan zijn huidige vrouw, dus we gaan zien hoe lang of dat dat duurt.In ieder geval wel blij met het bereikte resultaat.

Even een snelle pic.

IMG_20180105_135513 bewerkt 155.jpg
 
Vandaag maar weer met de pomp aan het stoeien geweest. Omdat de flow zo "geknepen" werd door de HW-603 draaide de pomp op hoge toeren met helaas best wat geluid tot gevolg.

Dus ik heb de HW-603 er weer tussenuit gehaald. Niet omdat ik over het principe van een voorfilter voor de mechanische filtering ontevreden ben, maar enkel en alleen om de flow reductie die deze unit met zich mee brengt.

Verder om de stilte wat verder op te bouwen, heb ik ook wat siliconen slang direct achter de pompaansluiting geplaatst, om zo minder trillingen in mijn slangen, kast doorvoer en dus hoorbaar te hebben. Het resultaat hiervan is super. Doordat ik weer een behoorlijke flow kan halen netto, draait de pomp weer op lage toeren. Verder vangen deze stukjes slang echt een hoop op.

Resultaat, het is weer stil als ik op de bank zit. Ik hoef niet mijn best te doen om te pomp niet te horen, sterker, ik moet nu mijn best doen om mijn pompen wel te horen, dus ik ben HAPPY.

Burst_Cover_GIF_Action_20180108150915.gif


Om zo min mogelijk torsie en frictie op de siliconen slang te hebben, staat de pomp nu scheef omdat de loop van de slangen zo beter is. Maar aangezien dat mij niet in de weg zit, staat het voor mij prima zo!

Op dit moment is mijn huidige netto flow < 650 liter per minuut. De filteropbouw is als volgt, van onder naar boven toe:

mandje 1: spons, filtervlies, beetje siporax
mandje 2: siporax
mandje 3: siporax
mandje 4: siporax
voorfilter: blauwe voorfilter

Even kijken als de boel goed ontlucht is of er nog wat netto liters bij komen, of dat ik nog iets minder siporax in de redelijk volle manden moet stoppen. Aan de andere kant, ik laat hem normaal op 470 liter netto lopen en dat gaat meer dan prima, lekker laag toerig, dus ook lekker zuinig!

Mocht ik een beter voorfilter vinden met een hoge doorstroming, dan ga ik dat zeker als nog weer overwegen.
 
Prachtige bak en vissen!!

En mooie witte sokken hoor:D:p
 
Op zijn leeftijd mag dat, die witte sokken. Bovendien, als we maar lang genoeg wachten, wordt dit wel weer voorgeschreven door de mode dictators.

mode emoticon.jpg
 
Vandaag voor de allereerste keer een bloem van de groene tijgerlotus, welke naar het oppervlakte is gekomen in de afgelopen dagen en vanavond laat is uitgekomen!
Zo die is mooi. :petjeaf:
 
Schitterend die bloem, ik ben benieuwd hoelang deze blijft.
 
Omdat de bloem vanochtend voor 12 uur zich had dicht gevouwen, heb ik deze er met groot onderhoud vanmiddag maar uit geknipt. Of deze nog een keer was open gekomen weet ik niet, maar dacht, laat ik de plant zijn krachten maar sparen, het is mooi geweest......

IMG_20180112_134207.jpg
IMG_20180112_134214.jpg
IMG_20180112_134224.jpg
 
Vandaag weer even op de dag met zonder de flits gespeeld.

Corydoras Sterbai

IMG_1273 bewerkt 251.jpg
IMG_1326 bewerkt 268.jpg
 

Terug
Bovenaan