Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)

Leuke ontwikkeling. Geniet er van!
 
Jammer van je brown, maar ook weer heel gaaf van de larven. Ben benieuwd!
 
Leuk man. Gefeliciteerd :cool:
 
Heel bijzonder, gefeliciteerd!
 
De kleine L-397

SS__2951 bewerkt 264.jpg
SS__2953 bewerkt 265.jpg
SS__2955 bewerkt 266.jpg
SS__2956 bewerkt 267.jpg
 
Zo dat is een mooi L-nummertje.
 
Vandaag de ververs hulp voor de waterwissel verder op orde gemaakt.

De zuig was iets te lang, dus deze een klein stukje ingekort.

De vul ook aangepast met wat extra bocht stukjes.

Ook de kranen vervangen, de eerste lekten.

De slang schoot 1 x van de pilaar met vullen, dus een slangklem was noodzakelijk.

Kan nu tijdens het leegmaken al de voorfilters en de ramen doen, dus tevreden.

Alleen omdat het water ziet sproeikop de bak in gaat, wel weer veel meer belletjes......

IMG_20180329_121018.jpg
IMG_20180329_121011.jpg
IMG_20180329_134000.jpg
IMG_20180329_133948.jpg
 
Ziet er goed uit.
Zo'n soort ververs hulp (gezien bij discuszolder) had ik ook gemaakt en werkt goed. Alleen met het leeg halen zet ik er een eheim pomp tussen waardoor het nog iets sneller gaat. Wat voer jij de Discus vissen zoal?
 
Wat voer jij de Discus vissen zoal?

Ze krijgen een redelijk gevarieerd menu, denk ik.

Alles diepvries

Discusmixer (beef)
Mosselen
Artemia
Witte mug
Zwarte mug

Soms levend
Artemia
Witte mug
Rode mug
Watervlooien

Verder eten ze mee aan courgette en de tabletten voor de Cory's

Granulaat weigeren ze nog steeds
 
Blijft mooi, zo'n kauwgumballenbak!
 
Vandaag voor het eerst weer eens wat osmose water toegevoegd, om de geleidbaarheid iets lager te krijgen.

Tevens een DIY gemaakt voor mijn PH EC pen, omdat gemak de mens dient.......

IMG_20180405_135754.jpg
IMG_20180405_135807.jpg


Verder heb ik op basis van alle info die de laatste tijd voorbij is gekomen op het forum over het water, baccies en dat soort zaken maar eens enthousiast gedaan en ik heb via Duitsland een Eheim Reefer 800 besteld. Deze hoop ik 1 dezer dagen in huis te krijgen, waarna ik deze ga inbouwen en eens ga kijken wat dat doet.

Zodra ik hier mee aan de slag ga, zal ik hier weer wat info over posten.

Verder vandaag met mijn ververshulpjes gewerkt, en echt in no time een 300 liter water gewisseld, voor filters en ramen schoon gemaakt, dus ik ben tevreden.
 
Zo vandaag was het weer een hele mooie dag. Aan het einde van de ochtend kwam de DHL bezorger langs met zijn pakket uit Duitsland. En ja hoor, helemaal mooi de Eheim Reeflex UV 800 in huis.

Omdat ik toch wat tijd en ruimte vandaag beschikbaar had, meteen maar aan de klus gegaan.

Eerst een extra dempingsmat op de wand van de kast gemonteerd. Daarna uitpuzzelen waar de Reeflex moest komen te hangen voor de meest optimale loop van de slangen. Toen de gaten maken en vast zetten. Dat was wel echt ff tobben en de beugel hangt net niet helemaal waterpas. Ik zou mij er druk over kunnen maken, maar doe het maar niet......

Toen alle slangen en verbindingen op orde maken. En in 1 woord, wat een genot. Gewoon op lengte maken, aansluiten en KLAAR.

De lamp netjes in de unit geschoven, had wel ietsje gebruiksvriendelijker gemogen, maar denk wel heel goed dicht op deze manier.

Toen alles weer op het plekje brengen en kijken of het dicht is en netjes loopt. Het goede nieuws: geen druppeltje lekkage. Geen flow vermindering door de UV-C unit. Dus ik ben weer een tevreden mens.

Nu kijken hoe deze het gaat doen m.b.t. de werking, want dat zal de tijd gaan leren. En omwille van deze unit in de achterliggende week al gestart met het dagelijks doseren van de plantenvoeding i.p.v. 2 x per week. Dat is wel heel ff wennen, maar is niet helemaal onoverkomelijk.

IMG_20180407_145627.jpg
IMG_20180407_145642.jpg
IMG_20180407_145657.jpg
IMG_20180407_145721.jpg


Oja, de Alenquers hebben wederom een nestje sinds gisteren, maar ondanks alle gedoe bleven ze onverstoorbaar het bewaaieren en bewaken.
Had alleen na opstart van de pomp een grote stofwolk in de bak, dus het moet nog ff helder worden.
 
En het begint weer ietsje helderder te worden.

Verder zijn de Brown Tefé's bezig met afzetten, en dit keer op een blad. Omdat dit vrouwtje nog moet groeien haal ik ze altijd weg. Maar ga nu eens kijken wat er gebeurd als ik het blad (als ze klaar zijn) bij de Alenquers erbij leg. Wie weet adopteren ze het nest wel........

IMG_20180407_174039 bewerkt 297.jpg
 
Eheim weet het wel makkelijk te maken. De koppelingen werken echt heel makkelijk. En de flow wordt inderdaad niet geremd. Dat is echt een voordeel.

Maar de unit past wel precies. Had niet groter moeten zijn.

En de filter. Pracht apparaat (als de knop niet lekt:p) met stille werking.

Klein tipje nog. Ik zou het stekkerblok met powertape boven aan de zijkant plakken. Wel zo veilig.

Ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen.
 
Maar de unit past wel precies. Had niet groter moeten zijn.
In het allerslechste geval had ik een extra doorvoer boven gemaakt voor de slang, maar liever gewoon het basis gat gebruiken natuurlijk. Dus was wel ff passen en meten voordat ik hem erop heb geschroefd hoor.

Ik zou het stekkerblok met powertape boven aan de zijkant plakken

Ik ga nog een andere scoren, die ik netjes kan ophangen, deze heb ik vandaag ff extra geplaatst omdat ik plaats tekort kreeg door de UV-C unit :p:)

Heb ik nog wat te wensen en uit te zoeken, alhoewel ik geloof dat het nooit echt klaar is lol
 
Heb ik nog wat te wensen en uit te zoeken, alhoewel ik geloof dat het nooit echt klaar is lol


Zal ik je gelijk op een idee brengen.

Een inkbird. Heb deze voor mijn tijdelijke staaf gebruikt. Maar nu zit deze als extra beveiliging op de Eheim.
Vooral met diskus kun je ook min en max alarmen instellen. Dan gaat ie piepen.
Tevens ook een koeling aan te sturen.

Ben er door de inkbird achter gekomen dat de Eheim een hysteresis heeft van 1 graad.

Hier is deze echt goedkoop.

http://vitis-vino.nl/product/inkbird-itc-308/

Hier extra info.

http://www.ink-bird.com/products-temperature-controller.html

Sorry.
 
Als gevolg van problemen met verloop in mijn aquarium temperatuur, nu de huiskamertemperatuur aan het dalen was, heb ik besloten over te stappen op een andere manier van de temperatuur regelen. Ik heb een INK Bird ITC-306T aangeschaft, waarmee ik 2 verwarmingen kan aansturen, een dag en nacht cyclus kan hanteren en de hysteresis van de temperatuurschommeling kan afstellen.

Voordat ik de boel heb aangesloten, natuurlijk eerst even "droog" spelen en kijken hoe het werkt. Nou het stelt echt niets voor en instellen is appeltje eitje. Meteen de dag en nacht temperatuur ingesteld. Op de dag 28,8 graden celcius en in de nacht 28 graden celcius. Het schakel interval heb ik op 0,2 graden ingesteld.

Uiteraard ook even een test gedaan door de unit naast mijn gekalibreerde thermometer te leggen en een poosje te laten liggen. De afwijking tussen beide apparaten bedraagt 0,1 graad celcius. Het leuke is dat deze weer probleemloos middels een calibratie functie in de INK Bird gecorrigeerd kan worden, dus wat dat betreft helemaal super in mijn optiek.

Daarna "netjes" alles in de kast aangesloten en de temperatuurvoeler naar het aquarium gebracht. Dit ging helemaal prima. De unit ging direct aan de slag om de gewenste temperatuur te bereiken. Omdat mijn thermostaten de bak nu op 28,4 hielden, bleef deze uiteraard continu branden omdat het gewenste setpoint niet bereikt werd.

Hierna de beide verwarmingen ongeveer 2 graden omhoog gedraaid, zodat de regelfunctie van de Jagers zou vervallen. Temperatuur in de bak ging inderdaad direct omhoog en bij het behalen van de gewenste waarde sloeg deze netjes uit. Ik had in eerste instantie de voeler redelijk dicht bij de verwarming gehangen. Hierdoor was de opwarming bijna zichtbaar, wat een onrustig schakelpatroon tot gevolg had. Wat ook opviel was dat de thermostaat van de Jager nog niet aansloeg terwijl de INK Bird heb had ingeschakeld. Om hier vanaf te zijn heb ik beide Jagers gewoon naar maximaal gedraaid, zodat deze nu ten alle tijde aanslaan als ze worden ingeschakeld.Hierna om het onrustige gedrag de sensor wat verder weg gehangen, maar wel uit het zicht. Op de plaats waar deze nu hangt werkt het geheel heel rustig, de bak warmt netjes op tot de gewenste waarde en koelt daarna 0,2 graad af waarna de verwarming weer aanslaat.

Het leuke is dat ik nu maximaal 0,1 graad verschil heb tussen mijn uitlezing op de INK Bird en mijn gekalibreerde meter.

Al met al echt een PLUG en PLAY oplossing voor weinig geld die in ieder geval in eerste instantie bij mij naar volle tevredenheid werkt.

Ik zal over enige tijd mijn aanvullende bevindingen posten.

Bekijk bijlage 82069 Bekijk bijlage 82070 Bekijk bijlage 82071 Bekijk bijlage 82072

Hoe gebruik jij de inkbird icm. een Eheim thermofilter?

Want zelf denk ik dat de electronica van de thermofilter het niet leuk vind om steeds aan en uit te gaan.
 
Hoe gebruik jij de inkbird icm. een Eheim thermofilter?

Ik heb een wat complexe verwarming denk ik LOL

1 x Eheim Jager 300W
1 x Aqua Medic Titanium 300@
1 x InkBird

1 x Eheim T

Mijn aquarium wordt gedurende de nacht (14 uur lang) alleen door mijn 2 thermostaten verwarmd, aangestuurd door de Inkbird op een kleine 28 graden celcius.

Op de dag wordt de boel verwarmt naar 29 graden, waarbij ook de Eheim T middels een schakelklok (10h aan) mee doet.

De afwijking tussen de Eheim en de Inkbird is minimaal, ongeveer 0,2 graden celcius.

Ik heb dus een behoorlijke verwarm capaciteit, maar wil niet dat de boel koud wordt, want dan is het snel gedaan met de discussen.

De Inkbird die ik heb geeft geen alarm, dat was het gevolg van dit model. Maar ben met de 2 setpoints wel heel blij, dus vandaar dat ik voor deze heb gekozen.

Om de Eheim T achter de Inkbird te plaatsen, ik weet ook niet of dat een heel goed idee is. De unit moet toch ff opstarten bij iedere inschakeling.
 
Dus jou Eheim gaat iedere dag aan en uit. Dus spanning eraf?
En dat gaat goed?

Ik heb nu een natuurlijk bioritme ben ik achter gekomen.

De Eheim staat op 24 graden. Bij 23,7 gaat deze aan. Door zichzelf. En bij 24,8 gaat deze uit.

Eigenlijk gaat de Eheim maar 1x per dag verwarmen. En dat is aan het einde van de nacht of in de ochtend.
Als het buiten warmer wordt gaat deze dus niet aan, want dan gaan de lampen aan, en wordt het water alweer warmer.

De inkbird had ik tijdelijk op 24 ingesteld met een 0,3 hysteresis. Dus 23,7 tot 24,0

Als ik de Eheim hierop zou zetten gaat deze dus vaker aan en uit.
 
Dus jou Eheim gaat iedere dag aan en uit. Dus spanning eraf?
En dat gaat goed?

Ja hij gaat iedere dag aan en uit. En dat nu sinds september 2017, dus gedurende een half jaar. En ja, de spanning gaat er echt helemaal af. 10 uur met spanning, 14 uur zonderspanning.

En zover ik het kan beoordelen, ja het gaat goed.

Bij mij slaat de verwarming veel vaker aan, maar goed zit ook op een hogere temperatuur qua water
 
Terug
Bovenaan