Wat voer jij de Discus vissen zoal?
In het allerslechste geval had ik een extra doorvoer boven gemaakt voor de slang, maar liever gewoon het basis gat gebruiken natuurlijk. Dus was wel ff passen en meten voordat ik hem erop heb geschroefd hoor.Maar de unit past wel precies. Had niet groter moeten zijn.
Ik zou het stekkerblok met powertape boven aan de zijkant plakken
Heb ik nog wat te wensen en uit te zoeken, alhoewel ik geloof dat het nooit echt klaar is lol
Een inkbird.
Beetje scherper opletten hoor Marcel, zie mijn pagina 8 🙂🙂🙂
Als gevolg van problemen met verloop in mijn aquarium temperatuur, nu de huiskamertemperatuur aan het dalen was, heb ik besloten over te stappen op een andere manier van de temperatuur regelen. Ik heb een INK Bird ITC-306T aangeschaft, waarmee ik 2 verwarmingen kan aansturen, een dag en nacht cyclus kan hanteren en de hysteresis van de temperatuurschommeling kan afstellen.
Voordat ik de boel heb aangesloten, natuurlijk eerst even "droog" spelen en kijken hoe het werkt. Nou het stelt echt niets voor en instellen is appeltje eitje. Meteen de dag en nacht temperatuur ingesteld. Op de dag 28,8 graden celcius en in de nacht 28 graden celcius. Het schakel interval heb ik op 0,2 graden ingesteld.
Uiteraard ook even een test gedaan door de unit naast mijn gekalibreerde thermometer te leggen en een poosje te laten liggen. De afwijking tussen beide apparaten bedraagt 0,1 graad celcius. Het leuke is dat deze weer probleemloos middels een calibratie functie in de INK Bird gecorrigeerd kan worden, dus wat dat betreft helemaal super in mijn optiek.
Daarna "netjes" alles in de kast aangesloten en de temperatuurvoeler naar het aquarium gebracht. Dit ging helemaal prima. De unit ging direct aan de slag om de gewenste temperatuur te bereiken. Omdat mijn thermostaten de bak nu op 28,4 hielden, bleef deze uiteraard continu branden omdat het gewenste setpoint niet bereikt werd.
Hierna de beide verwarmingen ongeveer 2 graden omhoog gedraaid, zodat de regelfunctie van de Jagers zou vervallen. Temperatuur in de bak ging inderdaad direct omhoog en bij het behalen van de gewenste waarde sloeg deze netjes uit. Ik had in eerste instantie de voeler redelijk dicht bij de verwarming gehangen. Hierdoor was de opwarming bijna zichtbaar, wat een onrustig schakelpatroon tot gevolg had. Wat ook opviel was dat de thermostaat van de Jager nog niet aansloeg terwijl de INK Bird heb had ingeschakeld. Om hier vanaf te zijn heb ik beide Jagers gewoon naar maximaal gedraaid, zodat deze nu ten alle tijde aanslaan als ze worden ingeschakeld.Hierna om het onrustige gedrag de sensor wat verder weg gehangen, maar wel uit het zicht. Op de plaats waar deze nu hangt werkt het geheel heel rustig, de bak warmt netjes op tot de gewenste waarde en koelt daarna 0,2 graad af waarna de verwarming weer aanslaat.
Het leuke is dat ik nu maximaal 0,1 graad verschil heb tussen mijn uitlezing op de INK Bird en mijn gekalibreerde meter.
Al met al echt een PLUG en PLAY oplossing voor weinig geld die in ieder geval in eerste instantie bij mij naar volle tevredenheid werkt.
Ik zal over enige tijd mijn aanvullende bevindingen posten.
Bekijk bijlage 82069 Bekijk bijlage 82070 Bekijk bijlage 82071 Bekijk bijlage 82072
Hoe gebruik jij de inkbird icm. een Eheim thermofilter?
Dus jou Eheim gaat iedere dag aan en uit. Dus spanning eraf?
En dat gaat goed?
Is dat wel gezond voor je bacteriën dan, dat je filter 's nachts uit staat?
Ah gelukkig ik dacht al, dat kan toch niet goed zijn😀🙂Het betreft alleen het verwarmingsdeel Cé, dus het filter draait gewoon 24/7
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.