Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


De volgende ochtend was het legsel nog netjes, maar gisteren einde middag was het WEG

IMG_20180307_102045.jpg
 
Uit wat voor filtertje komen die sponzen? Ik zoek ook nog iets om wat extra vuil makkelijk uit het water te filteren. Hij doet zijn werk in ieder geval goed zo te zien.
 
Ok bedankt. Zo kan het dus ook, ik zat al aan een apart filtertje te denken. Gaat dat niet ten koste van de aanzuig kracht (pompt hij minder liters per uur), ik heb een JBL 1901.
 
aat dat niet ten koste van de aanzuig kracht (pompt hij minder liters per uur), ik heb een JBL 1901.

Omdat je dit wekelijks even reinigt is de invloed op de stroming zover ik kan merken nihil. Mijn pompen gaan automatisch harder draaien als de boel vervuild raakt. Echter ik heb tot op heden nog nooit verschil kunnen ervaren bij een schoon of vervuild voorfilter.

Je kan ook nog "ff" terug lezen, heb hier nog een externe pot staan, wat op zich super is, echter hier merkte ik wel duidelijk een vermindering in stroming, dus ik heb deze er weer tussenuit gehaald. Op termijn zou ik dit nog steeds willen, maar mogelijk een ander merk of zo, daar ben ik nog niet uit.
 
In verband met de jonge discussen is mijn voerbeleid redelijk hoog. Toch wel een keer of 6 minimaal per dag. Als gevolg hiervan heb ik de laatste periode aardig wat kaamlaag vorming op het oppervlakte. Op zich geen drama, niet superstorend, maar ook niet helemaal optimaal.

Omdat ik toch wat online moest bestellen, de Eheim Skim350 hier in de aanbieding was en het bezorgkosten scheelde, besloten om deze maar mee te bestellen. Omdat wordt opgegeven dat deze geschikt is tot 350 liter best benieuwd hoe het zou uitpakken.

Installatie stelt echt niets voor, dus met enige spanning de unit ingeschakeld. Binnen 10 minuten was het oppervlakte kraakhelder. Ik laat de Eheim Skim350 nu iedere nacht een half uurtje draaien en het oppervlakte is zo goed als de gehele dag kraakhelder. In de avond neem ik weer wat kaam vorming waar, maar in de nacht wordt dat weer even weg gezogen.

Ik ben er dus heel tevreden over! En ondanks dat ik meer liters heb, trekt de unit het oppervlakte zo helder.


IMG_20180312_162008 bewerkt 241.jpg
IMG_20180312_162040 bewerkt 242.jpg
 
In verband met het defect gaan van mijn Easy Led unit,waar ik geen garantie op had en ook niets rechtstreeks bij de fabriek voor elkaar heb kunnen krijgen, heb ik nu een nieuwe balk besteld.

Deze was leuk in de aanbieding, waardoor ik op een bedrag kom wat nog niet eerder was gelukt. Ik ga mijn huidige 1200 66W vervangen door een 1450 80W balk.

Als het goed is wordt deze einde van de week geleverd. Ben heel benieuwd hoe deze breedte het gaat doen, maar lijkt mij erg geslaagt.
 
In verband met de jonge discussen is mijn voerbeleid redelijk hoog. Toch wel een keer of 6 minimaal per dag. Als gevolg hiervan heb ik de laatste periode aardig wat kaamlaag vorming op het oppervlakte. Op zich geen drama, niet superstorend, maar ook niet helemaal optimaal.

Omdat ik toch wat online moest bestellen, de Eheim Skim350 hier in de aanbieding was en het bezorgkosten scheelde, besloten om deze maar mee te bestellen. Omdat wordt opgegeven dat deze geschikt is tot 350 liter best benieuwd hoe het zou uitpakken.

Installatie stelt echt niets voor, dus met enige spanning de unit ingeschakeld. Binnen 10 minuten was het oppervlakte kraakhelder. Ik laat de Eheim Skim350 nu iedere nacht een half uurtje draaien en het oppervlakte is zo goed als de gehele dag kraakhelder. In de avond neem ik weer wat kaam vorming waar, maar in de nacht wordt dat weer even weg gezogen.

Ik ben er dus heel tevreden over! En ondanks dat ik meer liters heb, trekt de unit het oppervlakte zo helder.


Bekijk bijlage 245771 Bekijk bijlage 245772

Ik heb dus het zelfde, voer ook wel 6 x per dag en om die kaamlaag weg te krijgen had ik een extra circulatie pompje erop gezet. Kaamlaag is weg maar verspreid zich nu natuurlijk door het water vandaar dat ik naar dat spons filtertje vroeg.
Leuk om zo van jou te lezen dat daar ook weer betere oplossingen voor zijn:thumbs:
 
Na onderhoud weer lekker fris, nu nog wachten op de nieuwe Easy LED en kijken hoe dat gaat zijn.

Heb mijn hout rechts ietsje aangepast, maar dat heeft geen grote zichtbare gevolgen. Verder de Bleheri weer van een hoop blad ontdaan. Hoop dat deze toch nog eens de hoogte in gaat.

De nieuwe Echino links is voor als nog lekker aan het bruin worden, dus ben benieuwd of deze gaat aanslaan.

IMG_20180315_192318 bewerkt 246.jpg


Met de helderheid is niets mis, je ziet zelf de aanslag op de achterwand zitten.......
 
Verder vandaag met PVC aan het hobbyen geweest, voor een makkelijke zuighulp en vulhulp tijdens de waterverversingen.

Omdat ik niet via hetzelfde principe wil vullen, heb ik hier 2 aparte "pijpen" voor gemaakt. De exacte hoogte voor de zuig en de definitieve uitstroom voor de vul moet ik nog doen, maar dat ga ik bij de komende verversing beoordelen. De praktijk is dan net iets makkelijker als meten. En dan heb ik nog ruimte om wat te wijzigen, als het allemaal vast zit, dan zit het ook echt vast......

Tevens alternatieve Gardena koppelingen gescoord. Deze zijn echter zeer robuust en volgens mij ga ik hier geen seconde spijt van krijgen, zeker niet voor de prijs.

Zuigbuis
IMG_20180316_132028 bewerkt 247.jpg


Vulbuis
IMG_20180316_132045 bewerkt 248.jpg


Koppeling
IMG_20180316_144205 bewerkt 249.jpg
 
Hi sschot,

Ik vind dit nog steeds een plaatje van een aquarium :thumbs:
 
Wat een prachtige bak, kraakhelder, planten staan er super bij, mooi kleurenpalet. Bak om jaloers op te zijn!
 
Houd je discussen gewoon op kraanwater

In de winterperiode zitten ze hier op puur kraanwater. Omdat ik anders te veel tijd bezig ben met het aanmaken van osmose water en de hoeveelheid afvalwater in mijn persoonlijke beleving ook extreem hoog is.

Ik heb een basis KH 4 en GH 6. Ik zorg dat de PH rond de 6,8 zit. Verder is de geleidbaarheid rond de 480 micro siemens.

In de zomerperiode maak ik osmose aan en zorg dan dat de geleidbaarheid in de bak rond de 300 micro siemens zit, en soms nog iets lager, alhoewel ik geen extremen opzoek omdat dat ook niet noodzakelijk is.

hoog heb je de temperatuur?

Ik heb mijn dag temperatuur op 29 graden celcius en 's nachts laat ik het afkoelen naar 28 graden celcius. Ik heb ook een poosje gekeken of 28/27te doen was, maar daar vond ik de vissen niet positief op reageren (schrikkerig/angstig/oncomfortabel) zodat ik de minimum dus naar de 28 heb verhoogt
 
Als de vissen het schijnbaar ook in de winter erg naar hun zin hebben op het leidingwater. Waarom dan zomers toch osmosewater gebruiken?

Tenzij je daar een specifieke rede voor hebt, lijkt het mij dan ook niet nodig.
 
KH4 GH6 en PH van 6,8 lijkt ook mij ideaal, je hebt er zelfs nakweek op dus net als Marcel vraag ik me af: waarom?
 
De reden om toch nog iets lager te gaan, heeft alles met het minimaliseren van risico's te maken. Hoe minder belasting in het water hoe minder kans op evt. problemen en/of ziekte verschijnselen bij de vissen. Verder voeg ik 1 x per maand Sanital zout toe om ze "schoon" te houden. Door iets meer osmose toe te passen, loopt de totale geleidbaarheid iets minder ver op, en dat is waarom ik het doe. Blijf graag inclusief zout onder de 600 en nu ga ik daar over heen.

edit:

info over zout

Sanital + Aloevera (Tropical) Aquariumzout met Aloevera.

Van zout kan een positief effect uitgaan.
De reden daarvoor is gelegen in de osmotische regulatie van zoetwatervissen.
Alle cellen van vissen bevatte 0.6-0.9% zout, hetgeen betekend dat de cellen van zoetwatervissen, relatief gezien, meer zout bevatten dan het omringende water (het omgekeerde is het geval bij zeevissen).
Omdat het systeem streeft naar een evenwichtige toestand, proberen de zouten het lichaam te verlaten, terwijl het water probeert daarin door te dringen..
Het is voor water echter gemakkelijker om in het lichaam door te dringen dan het voor de zouten is om dat zelfde lichaam te verlaten.
Om die reden moeten zoetwatervissen het overtollige water zien kwijt te raken, een proces dat veel energie vergt.
In een stressvolle situatie heeft het lichaam echter alle beschikbare energie nodig om mogelijke besmettingen af te weren.
Zonder een goed functionerende osmotische regulatie zal de vis sterven, omdat hij dat systeem niet tijdelijk buiten werking kan stellen wanneer hij zijn energie voor andere doeleinden nodig heeft.
Voegt u dus zout toe aan het aquarium water, dan worden de verschillen in zout concentraties binnen en buiten het vissen lichaam geringer, waardoor de vis minder energie nodig heeft om zijn osmotische regulatie gaande te houden.
De daardoor vrijgekomen energie kan het dier vervolgens gebruiken om de “slechte bacteriën en flagellaten” te bestrijden.
Onder bepaalde voorwaarden kan zout dus een weldadige invloed hebben op de gezondheid van vissen.
Het is natuurlijk nadelig om teveel zout toe te voegen en om die reden is het raadzaam om het zout gehalte nooit op te voeren tot boven 0.4%.
Een veiligere en effectievere concentratie ligt bij ongeveer 0.2%, hetgeen neerkomt op 200 gram zout per 100 liter water.
Zout is dus geen medicijn, maar een hulpmiddel voor de vissen om meer energie over te houden om de ziekte te kunnen bestrijden.
De toevoeging heeft invloed op de slijmhuid van de vissen, het bevordert dit tot een betere aanzetting.
Het is dus ook niet verstandig om zout met jodium te gebruiken, jodium is erg irriterend voor de ogen en slijmvliezen.
Vergeet niet het water gedeeltelijk te verversen voordat u het zout toevoegt.
 
Laatst bewerkt:
En een nieuwe aanwinst, nog wel klein

IMG_20180321_205737.jpg
IMG_20180321_205800.jpg
IMG_20180321_205821.jpg


Jonge L-397 van ongeveer 5 centimeter

Hier nog in de zak aan het wennen, dus niet mooi!
 
De nieuwe Easy LED 1450 vandaag tijdens onderhoud meteen boven de bak gehangen. Voor als nog heel tevreden. Zeker rechts is weer een stuk lichter doordat er weer lichtval vanuit het midden is. Verder loopt de balk bijna van hoek tot hoek, dus ik vind het een nette complete verlichting.

Totaaltje

Er dwarrelt wat courgette door de bak, de discussen begonnen er ook aan te trekken

SS__2808 bewerkt 251.jpg


De Alenquers zitten nog trouw bij de eieren, dus ik heb niet zoals normaal ververst

SS__2810 bewerkt 252.jpg
SS__2813 bewerkt 253.jpg


De nieuwe L-397 en de oude.......

SS__2815 bewerkt 254.jpg
SS__2819 bewerkt 255.jpg


Foto van de kleine is niet scherp, moet ik nog een keer de tijd voor nemen
 
In tegenstelling tot alle voorgaande keren hebben Pa en Ma Alenquer dit keer geen ruzie en zorgen ze netjes voor de eireren. En tot op dit moment zijn de eieren in tegenstelling tot de voorgaande legsels ook nog niet opgegeten, dus wie weet kom ik in het larvenstadium deze keer......

IMG_20180323_192450.jpg


En na wat wikken en wegen heb ik de Blue Diamond vrouw ook verkocht. Deze hoopt volgende week naar een nieuw onderkomen te verhuizen.

De slechte Brown Tefé heb ik diverse kuren gegeven, op geluk van zegen, maar voor als nog heeft dit niets uitgehaald en ben ik bang dat dit visje het niet gaat halen. Maar we gaan het nog verder aanzien. Op dit moment in ieder geval geen actieve kuren meer en "verstopt" in de Akva.
 

Terug
Bovenaan