Nog even mijn KH NO3 en PO4 getest.
KH stabiel 7
NO3 zit richting de 10, net ietsje er onder, keurig voor de start van de week
PO4 zit al weer op een ruime 1 volgens mij, dus deze dosering ga ik nog iets verder terug schroeven
Bekijk bijlage 305829 Bekijk bijlage 305830
ik handhaaf 5 ppm Nitraat en 0.5 ppm fosfaat. Ik doseer de hoeveelheid in een 10 liter jerrycan na de waterwissel en die pompt het geleidelijk over 2 dagen in net aquarium.
Daarna voeg ik niets meer toe, tot aan de volgende waterwissel....5 dagen later.
Verder voeg ik 1 x per week diploral toe, en ik merk dat zowel de planten als de vissen dit goed verdragen....vooral het kalium doet de planten goed.
De planten, ook die jij hebt, vinden voeding bij de wortels beter dan in de waterkolom. Vandaar dat ik low nitraat doe maar wel tetra crypto aan de wortels toevoeg maandelijks.
easy carbo, ja voeg ik ook toe....kan niet zeggen dat de vissen er last van hebben.
Wel heb ik gemerkt dat er verschil zit tussen fabrikanten.
Easy Carbo van aquariumbemesting vond ik weinig effectief.
Seachem flourisch excel daartegen was agressiever, met weiniger doseren gingen de staghorn algen snel het loodje leggen.
Uiteindelijk overgestapt op easy carbo van easy life....is ook beduidend minder werkzaam maar iets beter dan easy carbo van aquariumbemesting.
Geleidbaarheid kraanwater bedraagt 230 Msiemens, na toevoegen van nitraat en easycarbo stijgt die geleidelijk naar 340 / 380 Msiemens.
kh stabiel op 4.5
gh bedraagt 8
ph staat nu ingesteld op 6.8....was eerst beduidend lager 6.5.
na veel lezen het CO2 gehalte rond de 20mg gezet, voor onze planten is een hogere CO2 waarde geen extra....alleen extra verbruik.
Na het verlagen van de CO2 werden de vissen ook weer iets actiever....zou dus eens goed kijken naar je CO2 waarde.
Gebruik onderstaande calculator, deze houd namelijk rekening met onze hogere temperatuur.
https://www.aquainfo.nl/co2-calculator/#Uitgebreide_berekening