Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Ik heb mijn achterkant ook zwart bekleed met plakfolie en ik zie er helaas her en der toch nog wel een 'luchtbel', terwijl we toch redelijk secuur te werk zijn gegaan. Als je er vanaf de voorkant op kijkt zie je het niet echt, maar als je van de zijkant er naar kijkt lijk je dit beter te zien. Is dat bij jou ook het geval of heb je misschien een ander type folie gebruikt?

Het kan ook best zo zijn dat wanneer er wat planten voor staan dat het al stukken minder op valt, maar ik vraag het mij af hoe het bij jou zit.
 
Ik heb mijn achterkant ook zwart bekleed met plakfolie en ik zie er helaas her en der toch nog wel een 'luchtbel', terwijl we toch redelijk secuur te werk zijn gegaan. Als je er vanaf de voorkant op kijkt zie je het niet echt, maar als je van de zijkant er naar kijkt lijk je dit beter te zien. Is dat bij jou ook het geval of heb je misschien een ander type folie gebruikt?

Het kan ook best zo zijn dat wanneer er wat planten voor staan dat het al stukken minder op valt, maar ik vraag het mij af hoe het bij jou zit.
Bij mijn beste weten had ik wat hele kleine luchtplekjes zitten, deze heb ik toen met een haald leg geprikt, plat geveegd en daarna over het gaatje weer een stukje zwart gedaan, zodat je het witte stipje niet ziet. En door de tijd trekt het wel nog gladder en gladder. Plus er komt "aanslag" op het raam (want je maakt deze in principe nooit schoon) en dan zie je het ook weer minder. Dus ik zou mij er niet al te druk over maken als ik jou was.
 
Bij mijn beste weten had ik wat hele kleine luchtplekjes zitten, deze heb ik toen met een haald leg geprikt, plat geveegd en daarna over het gaatje weer een stukje zwart gedaan, zodat je het witte stipje niet ziet. En door de tijd trekt het wel nog gladder en gladder. Plus er komt "aanslag" op het raam (want je maakt deze in principe nooit schoon) en dan zie je het ook weer minder. Dus ik zou mij er niet al te druk over maken als ik jou was.

Thanks voor je reactie Steven, dan ga ik er niets meedoen!
 
Vandaag weer regulier onderhoud gedaan.

Totaaltje van vandaag (licht al stuk gedimd)

IMG_20200730_203115_bewerkt_0856.jpg


De Amazone kikkerbeet slaat aan en doet het goed

IMG_20200730_203131_bewerkt_0854.jpg
IMG_20200730_203145_bewerkt_0855.jpg
 
Na de verversing een lang weekeindje weg geweest......

Bij thuiskomst stond de bak er nog keurig bij, alhoewel ik op voorhand geen extra voeding had toegevoegd.

De onlangs toegevoegde Amazone kikkerbeet groeit als kool, ik geloof dat ik het alleen niet zo mooi vind, dus of het een blijfertje is weet ik nog niet

Wat mij wel verbaast is dat ik zonder toevoeging van voeding minder alg en alg aanslag zie als normaal met toevoeging...... Het blijft voor mij nog een soort raadselachtig.

Wel wat lichte baardalg op het hout zowel links als rechts in de hoek, maar nog niet van het niveau verschrikkelijk, alhoewel ook hier CO2 niet de oorzaak kan zijn eigenlijk, ik blijf mij over bepaalde zaken verbazen.......

De bak is nu standaard 31 graden, dus het is lekker warm zeg maar........., scheelt de nodige E kosten lol

Totaaltje

SS__2347 AHDR.jpg
 
:thumbs:

Weer een plaatje hoor . Persoonlijk zou ik het iets te vol vinden qua drijvers aan het oppervlak, maar ja das persoonlijk. Heb zelf ook die Amazone kikkerbeet en groeit bij mij ook best wel hard, trekt ook veel nitraat weg.

Gr
Stefan.
 
Even een oude PC ventilator in mijn kastje gelegd. Aangesloten op de TC-420 en stuur deze dus "dimmend over de min" aan.

Voor als nog reageert hij hier goed op. Laat hem op 25% draaien en wanneer de verlichting op zijn hardst brand, op 50%. De voedingen worden zo heel veel beter gekoeld en zijn niet meer warmer als handwarm, ondanks de huidige hitte

IMG_20200812_000608.jpg


De bestelde Arctic PWM deed het niet, dus die is retour.....

Benieuwd hoe lang deze unit het op deze manier gaat doen
 
Misschien daarom wel minder algen........

En mogelijk is er nog een goed zuid amerikaans alternatief wat wat compacter groeit, want zoals ik zei, ik weet het ook nog niet en eigenlijk weet ik het wel........

Persoonlijk vind ik het prachtig! Denk ook dat je discussen het erg waarderen. Maar als je het dan toch weg doet dan hou ik me graag aanbevolen👍🏻
 
Vandaag tijdens onderhoud de wortels flink ingekort, ik persoonlijk vind dit vele male mooier, dus ik ga op zoek naar een andere drijver, die iets minder lang wortelt.....

SS__2363 AHDR.jpg


edit: ik zoek een zuid amerikaanse drijver, "groot" blad en wortels tot een centimeter of 5, iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Misschien Heteranthera reniformis. Minpunt weet niet of hij 29-30 graden waardeert. Anders Salvinia minima.

Gr. Ed
 
Heteranthera reniformis

Dat lijkt mij op zich een heel interessant plantje, helaas zie ik heel veel oppervlakte foto's, maar geen ondervlakte foto's om een beeld te krijgen hoe het staat in het aquarium

Salvinia minima

Mits je de echte krijgt, lijkt dat ook wel een mooi plantje, met zeker een interessant blaadje van boven gezien
 
Die salvinia heb je trouwens ook in het rood sinds kort. Tropica heeft deze net op de markt gebracht.

Gr. Ed
 
Heb toch een andere ventilator geregeld. Omdat ik niet echt meer direct in Arctic vertrouwde heb ik een Noctua gekocht.

Eerst even gewoon koud op de 12V aangesloten. Wat loopt deze ventilator MOOI! Whouw geweldig.
Vanavond nadat de grootste hitte toch het huis uit is, nog maar een keer "in mijn kastje gedoken" en heb een PWM uitgang op kanaal 5 gesoldeerd. Deze met de PWM signaal kabel van de ventilator verbonden en ik kan nu perfect van 0 tot 100 (misschien is het 80) procent regelen. En fluisterstil..... Alhoewel vanaf 0, onder de 10% gebeurd er niets, dus zeg regelbaar vanaf 10%. Gedurende "low light" laat ik hem op 25% draaien en bij "high light" draait hij dan op 50%.

Morgen even meten hoe het dan zit met de warmte van de trafo's. Vandaag met de fan op 100% bleven ze gewoon "koel".

IMG_20200814_234448.jpg
IMG_20200814_234620.jpg


De fan staat op trillingsdempers gewoon op de voedingen, perfecte manier

En precies het moment dat hij naar uit ging....



off topic: ik ga kijken of ik een leuke constructie kan maken boven mijn radiatoren met een aantal van deze fan's......
 
Vandaag "lekker te keer gegaan", de nodige handel gedreven en de boel weer een beetje opgefrist, met het resultaat

SS__2371 AHDR.jpg


Ik merk wel dat nu ik "heel veel aandacht" aan de planten besteed, dat de vissen het iets minder fijn hebben. Ik doseer behoorlijk veel "zooi" om de boel op orde te houden, met als resultaat dat de vissen wat schuwer, wat schrikkeriger en wat minder relaxed zijn. Omdat de doorbreken zou ik denk ik weer met osmose moeten gaan werken om de balans net wat beter te krijgen. Maar heb daar eigenlijk helemaal niet zo heel veel zin in.......
 
Ik doseer behoorlijk veel "zooi" om de boel op orde te houden, met als resultaat dat de vissen wat schuwer, wat schrikkeriger en wat minder relaxed zijn
Is dat vanwege de "zooi" of omdat je veel in de bak bezig ben geweest? Of valt dat wel mee?

Verder zeer fraai weer Steven 👍.

Gr. Ed
 
Door die zooi hoeveel uS meet je nu?

Vandaag na de wissel en de eerste toevoeging 430 uS, maar dit loopt gaande we week wel op. Ben ook met 10ml easy carbo gestart omdat ik wat baardalg heb die ik de das wil om doen, vinden ze volgens mij echt takke spul, mogelijk wennen ze er aan, ff aankijken, anders stop ik daar zeker weer mee
 
Planten zijn alleen maar gedoe joh :DD
weg ermee, hatjikidee!

Mede hierom ben ik geen voorstander van grote hoeveelheden meststoffen in de bak te blijven kieperen, hoewel vissen het niet altijd zullen uiten is dit zeer onnatuurlijk...
 
Nog even mijn KH NO3 en PO4 getest.

KH stabiel 7

NO3 zit richting de 10, net ietsje er onder, keurig voor de start van de week
PO4 zit al weer op een ruime 1 volgens mij, dus deze dosering ga ik nog iets verder terug schroeven

PXL_20200820_183622447.jpg
PXL_20200820_183905507.jpg
 
Hadden je vissen dat schuwere gedrag ook voordat je met Carbo begonnen was?

Misschien dat ze hier wel op reageren idd.

Gr. Ed
 
Nog even mijn KH NO3 en PO4 getest.

KH stabiel 7

NO3 zit richting de 10, net ietsje er onder, keurig voor de start van de week
PO4 zit al weer op een ruime 1 volgens mij, dus deze dosering ga ik nog iets verder terug schroeven

Bekijk bijlage 305829 Bekijk bijlage 305830
ik handhaaf 5 ppm Nitraat en 0.5 ppm fosfaat. Ik doseer de hoeveelheid in een 10 liter jerrycan na de waterwissel en die pompt het geleidelijk over 2 dagen in net aquarium.
Daarna voeg ik niets meer toe, tot aan de volgende waterwissel....5 dagen later.
Verder voeg ik 1 x per week diploral toe, en ik merk dat zowel de planten als de vissen dit goed verdragen....vooral het kalium doet de planten goed.
De planten, ook die jij hebt, vinden voeding bij de wortels beter dan in de waterkolom. Vandaar dat ik low nitraat doe maar wel tetra crypto aan de wortels toevoeg maandelijks.
easy carbo, ja voeg ik ook toe....kan niet zeggen dat de vissen er last van hebben.
Wel heb ik gemerkt dat er verschil zit tussen fabrikanten.
Easy Carbo van aquariumbemesting vond ik weinig effectief.
Seachem flourisch excel daartegen was agressiever, met weiniger doseren gingen de staghorn algen snel het loodje leggen.
Uiteindelijk overgestapt op easy carbo van easy life....is ook beduidend minder werkzaam maar iets beter dan easy carbo van aquariumbemesting.
Geleidbaarheid kraanwater bedraagt 230 Msiemens, na toevoegen van nitraat en easycarbo stijgt die geleidelijk naar 340 / 380 Msiemens.

kh stabiel op 4.5
gh bedraagt 8
ph staat nu ingesteld op 6.8....was eerst beduidend lager 6.5.
na veel lezen het CO2 gehalte rond de 20mg gezet, voor onze planten is een hogere CO2 waarde geen extra....alleen extra verbruik.
Na het verlagen van de CO2 werden de vissen ook weer iets actiever....zou dus eens goed kijken naar je CO2 waarde.
Gebruik onderstaande calculator, deze houd namelijk rekening met onze hogere temperatuur.
 
Na het verlagen van de CO2 werden de vissen ook weer iets actiever....zou dus eens goed kijken naar je CO2 waarde.
Gebruik onderstaande calculator, deze houd namelijk rekening met onze hogere temperatuur.

Ik ga eens kijken, moet je na het beluchten in het monster blazen, of moet je een schoon monster nemen en hierin blazen?
 
Info al gevonden, stond er netjes onder beschreven.

Trouwens een HEEL verrassend resultaat uit deze test!!!!!!!!

Zie de screenshots. Dit komt toch veel beter overeen met mijn waarneming en staat imo HEEL VER van de standaard niet gecorrigeerde tabel

2020-08-21_13h32_22.jpg 2020-08-21_13h32_43.jpg

Ik zal de CO2 verhogen van 6,3 naar 6,4, maar ga denk ik nog niet hoger, om zo met de onderwaarde niet onder de 20 mg/l te zakken

edit: wel een beetje draaierig van het blazen......
 

Terug
Bovenaan