Wat is er nieuw

Al mijn garnaaltjes gaan dood, waarom?

Anous

Member
Lid geworden
26 april 2019
Leeftijd
52
Zoals de titel al zegt, al mijn garnalen gaan dood. Ik heb ze nu een jaar en ze deden het super goed, ik heb er al veel moeten verkopen omdat er steeds baby garnaaltjes kwamen. Nu is dat in 1 x afgelope, ik snap er niets van. Ze gaan 1voor 1 dood. Water getest maar alleen de kh is wat hoger dan normaa. Het lijkt wel alsof er een waas over de bodem komt, blauw alg? Te weinig licht? Zou kunnen. Of ....
Bekijk media item 1962Bekijk media item 1963

Ik herken er geen blauwalg op maar soms vallen groepen zomaar om zonder aanwijsbare reden. Wat zijn de waterwaarden en heb je medebewoners in de bak die nieuw zijn of garnalen bijgeplaatst?

probeer eens met extra waterbeweging. zuurstoftekort is lastig te herkennen.
Maar ik ken het gevoel... garnalen doen het hier ook nooit lang goed. Er gebeurt hier altijd iets waardoor ze met massa doodvallen.

De garnalen zijn alleen in de bak, ik heb alleen striptest.
maar de waardes zijn: nitraat/nitriet o
gh >7
kh 15
ph 7.2
chlorine o
ze krijgen 2x per week voer maar daar hebben ze nu ook niets van gegeten.
jammer maar het gaat vaker niet goed met garnaaltjes dus?

Ja je hoort het vaker en ook bij de ervaren kwekers hoor.

Gelukkig, ligt het niet aan mij😊

Hoe gaat het nu met de uitval?

Ik zal wel uit voorzorg meer gaan verversen. En als er inderdaad een waas over je bodem zit zou ik dat ook goed schoonmaken. Even goed afhevelen en door de bodem gaan met je vinger op die plekken(tewijl je afhevelt).

De garnalen zijn alleen in de bak, ik heb alleen striptest.
maar de waardes zijn: nitraat/nitriet o
gh >7
kh 15
ph 7.2
chlorine o
ze krijgen 2x per week voer maar daar hebben ze nu ook niets van gegeten.
jammer maar het gaat vaker niet goed met garnaaltjes dus?
Je Kh is dubbel van je Gh... dat kan niet juist zijn tenzij je een waterontkalker staan hebt.
Maar zowizo zijn die waarden zeer hoog voor garnalen. Hierdoor wordt hun panser harder dan normaal en hebben ze moeite met vervellen. Daardoor kunnen ze ook dood gaan (dan krijgen ze de zogenaamde white ring of death waarbij hun panser letterlijk in 2 breekt en ze er niet meer uit kunnen)

Je Kh is dubbel van je Gh... dat kan niet juist zijn tenzij je een waterontkalker staan hebt.
Maar zowizo zijn die waarden zeer hoog voor garnalen. Hierdoor wordt hun panser harder dan normaal en hebben ze moeite met vervellen. Daardoor kunnen ze ook dood gaan (dan krijgen ze de zogenaamde white ring of death waarbij hun panser letterlijk in 2 breekt en ze er niet meer uit kunnen)

Ik heb altijd begrepen dat die white ring een bacterie is.

Mijn kraanwater heeft een kH van 10 en een gH van 7. Daar zit geen ontharder tussen ??‍♀️ gemeten met druppeltesten. Meerdere keren.
In het aquarium is de kH 9 en de gH 7.
De (vuur)garnalen doen het daar prima op..

Gaan ook de jonge garnalen dood, of zijn het alleen de grote, volwassen (en mogelijk oude) garnalen?

Wat ik heb begrepen leven garnalen maar 18 maanden...

"...Maar ik ken het gevoel... garnalen doen het hier ook nooit lang goed. Er gebeurt hier altijd iets waardoor ze met massa doodvallen."
Heel erg herkenbaar hoor. Twee maanden geleden zijn bij mij praktisch alle vuurgarnaaltjes dood gegaan. Inmiddels heb ik de boel weer stabiel en lijken de nieuwe garnalen het enorm naar hun zin te hebben. Maar het blijft een dingetje. Ik ben benieuwd hoe lang het dit keer goed zal gaan. Een beetje een haat en liefde verhaal met die beesten. :DD :juggle:

Ja het is inderdaad vaak de vraag wat de oorzaak is en ik heb ook al enkele malen een groep zien omvallen. Het hoort een beetje bij garnalen lijkt het wel.

Waarden gemeten met strips zeggen vaak weinig over de werkelijke waarden.

Heb je een mogelijkheid om de gh en kh te laten testen met druppels? Bijvoorbeeld bij een aquariumzaak?

Wat bedoel je hier met hoge waarden en dat het pantser te hard wordt? Is het de gh van iets boven de 7 die je te hoog vindt?

Wat bedoel je hier met hoge waarden en dat het pantser te hard wordt? Is het de gh van iets boven de 7 die je te hoog vindt?
Juiste waarden heb ik er niet van.
Ik weet enkel dat sinds m'n Gh rond de 5 is, ik geen vervelingsproblemen meer zie, terwijl dat voordien bijna iedere dag wel een garnaal het leven kostte
(voordien was m'n Gh rond de 15, heb ik stapsgewijs verlaagd. Succes kwam pas tegen de huidige waarden)

Tja, ik heb ook jaren garnalen op kraanwater gehouden met een gh van 13 en geen problemen gezien maar wellicht is de soort ook van belang.

Ze vervellen wel want ik zag regelmatig hun pantser liggen. Ondertussen zie ik er nog een stuk of 5. Die doen het wel goed. Hopen dat deze blijven leven en weer voor nageslacht zorgen.

Om welke soort gaat het eigenlijk?

Vuurgarnaaltjes. Er zitten ook 2 grotere bij, deze zijn alouder en leven nog steeds

Ik heb mijn vuurgarnalen (neocaradina) in een bak met een GH van 12-15 ongeveer en een KH van 4-5. Ik zorg na de waterwissel dat ik weer op de juiste GH/KH waarde terecht kom.

Ik heb mijn vuurgarnalen (neocaradina) in een bak met een GH van 12-15 ongeveer en een KH van 4-5. Ik zorg na de waterwissel dat ik weer op de juiste GH/KH waarde terecht kom.
Is gh 12-15 niet erg hoog voor garnaaltjes?

Ik had altijd een kh van 7-8 en een gh van rond de 13 bij de Neo s en heb nooit echt problemen ervan ondervonden. Dat zijn de kraanwaterwaarden in de buurt hier en ik heb nog nooit gehoord dat dit hier in de regio voor problemen heeft gezorgd.

? KH kan niet hoger zijn dan GH...
Je test klopt niet...

Quote : Het probleem zit hem dus in het feit dat een testsetje ALLES meet en dat dat vervolgens de KH wordt genoemd. Volgens de definitie is de KH echter een kleiner deel.
zie voor uitleg ==> https://www.aquainfo.nl/de-kh-en-de-gh/

? KH kan niet hoger zijn dan GH...
Je test klopt niet...

Zover ik het lees in de link kan het wel want de test meet alles en niet alleen de (bi)carbonaten die zijn gekoppeld aan aardalkali ionen. Dus met een lage gh en veel carbonaat of bicarbonaat kun je dan wel een hogere kh dan gh hebben (als ik het goed begrijp).
Citaat:
KH groter dan GH, kan wel of kan dat niet?
Het kan wel, de KH die we meten kan wel degelijk groter zijn dan de GH.

De verwarring wordt dus vooral veroorzaakt door de definities

De definitie van de KH zegt: ” De KH is het aantal bi(carbonaat) ionen gekoppeld aan de aanwezige aardalkali-ionen.”
En volgens die definitie zal de KH nooit groter zijn dan de GH.
Maaaaarrrr….een testsetje meet ALLE bi(carbonaat) ionen en niet alleen die gekoppeld zijn aan een aardalkali-ion. (Hoe moet zo’n setje dat ook weten?)

Dat klopt , maar wat meet je dan nu eigenlijk voor zinvols.... = > er staat daarna dan ook :

Ik had altijd een kh van 7-8 en een gh van rond de 13 bij de Neo s en heb nooit echt problemen ervan ondervonden. Dat zijn de kraanwaterwaarden in de buurt hier en ik heb nog nooit gehoord dat dit hier in de regio voor problemen heeft gezorgd.
Anekdotisch bewijs is geen bewijs, John.

Ja dat is zo maar goed als een gh van 13 problemen zou geven bij neo s dan zou ik of de mede garnalenhouders hier in de omgeving dat wel gemerkt moeten hebben.
Het zal vast ook afhangen van welke soort garnalen je hebt en ik zou ook geen TB garnalen op dit soort waarden gaan houden.

Ja dat is zo maar goed als een gh van 13 problemen zou geven bij neo s dan zou ik of de mede garnalenhouders hier in de omgeving dat wel gemerkt moeten hebben.
Het zal vast ook afhangen van welke soort garnalen je hebt en ik zou ook geen TB garnalen op dit soort waarden gaan houden.

De reden dat ik het vroeg aan Hoogheid, was dat ik me meende te herinneren (en daar kan ik erg goed mis mee zitten), dat Hoogheid zijn GH zelf ophoogt tbv de garnalen, en indien dat wel klopt, ik me afvroeg waarom hij zou kiezen voor zo'n hoge waarde.

Dat er garnalen bij allerlei waarden met meer of minder succes gehouden worden begrijp ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan