Album van Cornelius


Dit is wellicht interessant voor mensen die bijvoorbeeld een stuk hout uit hun bak hebben steken en dat graag willen laten begroeien met mos of plantjes.

Ik heb hier een klein stukje hout waar ik mos op heb laten groeien.
Je gebruikt hiervoor DOOA-tape. Dit is een zelfklevende, vocht-vasthoudende tape die je om het hout wikkelt. Als je daarbij een stukje tape onderwater houdt zal de tape zich vanzelf volzuigen met water
waardoor het altijd nat blijft. Ideaal voor mossen of andere epiphytische planten te laten groeien. :thumbs:

Onderstaand stukje hout is rondom ontwikkeld en staat geplaatst in een transparant bakje met een paar cm water. Net genoeg dat de tape zich (continue) vol kan zuigen met water.
Epiphyten, moerasplantjes en mosjes kan je erop binden of lijmen. Mosjes kan je ook via de yoghurt methode opkweken.


20210414_182254.jpg
 
Moest een bestelling oer-suiker doen voor de biologische kruidkoeken die ikzelf bak. Direct maar een aantal potjes kaliumcarbonaat erbij besteld voor de kalium.
De K2CO3 verhoogt wel iets de hardheid van het water. Maar omdat ik met gedeeltelijk osmosewater werk vind ik dat niet erg.
kalium.png
 
Nu ben ik heel off topic vooral erg geïnteresseerd naar de kruidkoeken.
Bij deze:
250 gram speltbloem
250 gram oersuiker (sucanat)
8 gram bakpoeder (baksoda van Stevia)
1 ei
150 gram koud water
1 eetlepel honing
2 volle theelepels speculaaskruiden
----------------------------------------------------
- bakvorm bekleden met bakpapier en alvast klaarzetten
- oven verwarmen op 175 graden
- de bloem, sucanat, de kruiden en de baksoda mengen in een schaal
- voeg het ei, de honing en het water toe
- mix dit met de mixer voor 3 minuten luchtig
- giet alles in de bakvorm en bak dit in 45 minuten bruin en gaar

Na het bakken 5 minuten laten afkoelen en daarna uit de vorm halen!
 
Hemianthus Callitrichoides Cuba (HC) staat bekend als een lastige plant en staat op de website van Tropica ingedeeld in de categorie Advanced.
Dat wil zeggen veel licht en hoge en vooral stabiele CO2 waarden.
Maar als je daarbij een aquasoil gebruikt dan is een tapijtje met deze allerkleinste aquariumplant eigenlijk niet zo moeilijk.

MC.png
 

Terug
Bovenaan