Album van Cornelius


Ik doelde op dit topic:
 
Riccardia begint na 2 4 weken al goed aan te slaan in de dry-start. :thumbs: Nog een paar weekjes, dan ga ik afvullen.

IMG_20201103_184032828.jpg
 
Het voordeel van mosjes snoeien is niet alleen dat de kwaliteit behouden blijft. Het snoeiafval kan je hergebruiken en op een mesh binden/ klemmen zodat het verder kan groeien. Zo krijg je vanzelf steeds meer mos :thumbs:
Dit is trouwens Riccardia Chamedryfolia - Koraalmos

em1.jpg
 
Mooi mosje Corne en kan dat koraalmos ook gewoon in mn zeewaterbak :juggle:
 
Hoi Corné, nieuw projectje? ☺️
Mooi begin zo iig.

Is die bak zelfbouw? En mag ik vragen waarom je een open bak heb gekozen ipv een dichte?

Een open bak maakt mosjes groeien veeeel lastiger. Zeker op alles behalve je achterwand...
 
Hoi Corné, nieuw projectje? ☺️
Mooi begin zo iig.

Is die bak zelfbouw? En mag ik vragen waarom je een open bak heb gekozen ipv een dichte?

Een open bak maakt mosjes groeien veeeel lastiger. Zeker op alles behalve je achterwand...

Ha Walter,
Yep, weer iets nieuws proberen.

Het is idd zelfbouw van een beschadigde bak die ik nog had staan en aangezien ik altijd al een DOOA System Terra wilde hebben.
Alleen die zijn vreselijk duur, daar betaal je gewoon 600 euro voor. Dus heb ik 'm zelf nagemaakt. 😁

Ik maak wel gebruik van een glazen plaat erboven, maar voor nu heb ik het momenteel ingepakt met folie en laat 'm zo een maandje staan tot alles een beetje vastgegroeid is.
Heb in het verleden wel meer een mosbakje gemaakt, maar dit waren met landmossen.
035.jpg

Nu gebruik ik Javamos, en dat is eigenlijk ook een mos
wat van origine gewoon boven water groeit. Ben alleen nog aan het nadenken over de bemesting die ik moet gaan geven.
Dus, hopelijk gaat het goed :thumbs:
 
Vermoed dat dit en riparium word zonder dieren op het landgedeelte met een lekkere scape.
Wat voor pompje heb je gebruikt om je moswand vochtig te houden.
 
Vermoed dat dit en riparium word zonder dieren op het landgedeelte met een lekkere scape.
Wat voor pompje heb je gebruikt om je moswand vochtig te houden.
Klopt. Er komen geen bewoners in. Héél misschien wat uitgesorteerde vuurtjes. Maar dat is voorlopig niet aan de orde.
Ik heb hier een 6W opvoerpompje van 450 l/u aangekoppeld op 3/4 van het vermogen. het water gaat 60cm omhoog om via een spraybar
de plantjes nat te houden.
 
Wat zijn de afmetingen van je riparium?
 
Hoi Corné,

Ja die DOOA bakken zijn iďd gruwelijk duur.
Goed glas is goed glas en een strakke kitnaad is een strakke kitnaad.

Eigenlijk kost dat kleine stickertje 450 euro.
Tuurlijk, bijna alles van ADA is mooi en goed, maar je kan het ook overdrijven.

Vwb de voeding bovenwater gebruikte ik vroeger en nog steeds altijd aquariumwater. Daar zit alles al in.
1x In de week sproei ik alles in met aquariumwater hier.

Ik ga dit zeker volgen. Gaaf! (y)
 
Ik had 22 december het koraalmos gesnoeid en het snoeiafval weer gebruikt om een aantal stukjes nieuwe mesh vol te laten groeien.
En het komt nu aardig op gang. Het is wel een trage groeier, zo zonder CO2, zonder veel licht en zonder veel voeding.

RIC.jpg
 
Het gaat niet hard Corne maar het is een leuke trampoline voor de garnalen volgens mij ;). Je Vuurtjes zijn best mooi qua kleur moet ik zeggen hoor.
 
Leg je het snoeiafval gewoon ertussen?
Ditmaal heb ik 2 stukjes gaas op elkaar geplaatst waar ik het snoei afval tussen heb gestopt. De randen heb ik met een stukje draad aan elkaar vast gezet.
Soms vouw ik een mesh ook gewoon dubbel. Mos hoeft per definitie niet ergens op/aan vastgroeien.
 
Mos hoeft per definitie niet ergens op/aan vastgroeien.
Met zulke kleine stukjes is het natuurlijk wel veel makkelijker om bij elkaar te houden. Trekken je garnalen het er niet tussenuit? Hier ook enkele (grotere) soorten die gewoon wat "rondhangen" :DD
 
Ik snoei af en toe het levermos en dan heb je vaak wel wat stukjes op de bodem daarna en dat groeit vrij rap ui terwijl het los op de bodem ligt. Vaak vis ik het dan nog even uit met een klein schepnetje.
 
Met zulke kleine stukjes is het natuurlijk wel veel makkelijker om bij elkaar te houden. Trekken je garnalen het er niet tussenuit? Hier ook enkele (grotere) soorten die gewoon wat "rondhangen" :DD
nee hoor, garnaaltjes blijven er vanaf.
Het tussenklemmen van mos doe ik eigenlijk alleen als ik grote hoeveelheden wil vermeerderen. Als ik genoeg heb opgekweekt dan verwijder ik het mesh en gebruik alles voor een drystart (...)
 
Welke is dat? Tijd om je Latijnse talenknobbel aan het werk te zetten ;))
Dat doet vriend Google voor mij hoor:

 
Yep, en dan alles onderkliederen :LOL:
Is wel duidelijk wat jij het leukste deel vindt om te doen :DD
Dat doet vriend Google voor mij hoor:

Ah die. Ik heb de nepper (Lomariopsis lineata) maar ipv snoeien trek ik daar af en toe gewoon een stuk vanaf :juggle:
 
Ik zag laatst in een ander topic een vraag voorbij komen 'welke voeding men gebruikt en waarom'
En aangezien ik een nieuw stockoplossing moest maken wellicht leuk om het gebruik van 'bemestingspoeders' te promoten.

De voeding die ik voor de waterkolom gebruik meng ik zelf met chemische zouten. Dit doe ik omdat ik zo precies de benodigde targets in NPK kan samenstellen
Ik geef zo weinig mogelijk voeding aan het water (lean-dose bemesting) omdat bij mij alle benodigde voeding in de bodem zit. (aquasoil)
Daarom heb ik ook niet zoveel grammen nodig voor een stockoplossing en is de kostprijs per halve liter erg laag: 44 cent exclusief 500 ml omosewater. Van zo'n flesje doe ik op mijn bakje van 65 liter 16 weken.

Net een flesje macro's aangemaakt voor de nitraat en fosfaat (en een flesje voor de kalium)

IMG_20210121_074322076.jpg
 
Daarom heb ik ook niet zoveel grammen nodig voor een stockoplossing en is de kostprijs per halve liter erg laag: 44 cent exclusief 500 ml omosewater. Van zo'n flesje doe ik op mijn bakje van 65 liter 16 weken.

Nou dat is zo wel een dure hobby Corne :DD ;)
 

Terug
Bovenaan