alg blijft terug komen.


L

L3ct3r

Guest
Het gaat om een aquarium van +/- 70l.
Ik heb het getest met teststrips, normaal is alles in orde (ik weet dat dit niet goed is, maar dat wist ik bij aankoop nog niet). Een ander test setje kopen zie ik niet zitten omdat ik de laatste tijd al veel investeringen gemaakt heb :)

ik gebruik profito en easy carb beide van easy life. De planten hebben in de bodem, die de wortel een voeidingsbolletje.

ik gebruik in totaal 5 ledbalken die ik aanstuur met een easy time controller.

ik denk dat het om blauwe alg gaat. Mij planten krijgen een laagje en mijn bodem slibt helemaal toe met deze alg. ik verwijder 2 a 3x per week handmatig de alg van de planten.

Eigenlijk is het begonnen na een snoeibeurt als ik het me goed herinner. Sinds die snoeibeurt groeit mijn waterpest precies ook niet meer. Net zoals de overige planten minder snel de hoogte ingaan.
De planten die ik niet gesnoeid heb groeien aan hetzelfde tempo door (vreemd?). Maar zelfs op deze planten zie ik de alg zitten ondertussen.
sinds dit weekend is ook mij javavaren voor een groot deel afgestorven.
het is zo fel dat heel mijn mos samenklit tot dikke dreadlocks :p...
ik denk dat ik het probleem nu al een maand of langer heb.

de visbezetting is
6x corydoras paleatus
1x albino longfin
en hoop sakuras (al een drietal weken jonkies :D)
(dus niet te veel denk ik?)

planten weet ik niet meer allemaal, maar toch een paar
hoornblad
waterpest
flaming mos
javamos
javavaren
bacopa monieri
rode lotus


bijgevoegde foto is van net voor de snoeibeurt:
1EZXkLtRyVfd-wi_0u-Z8Dtyu9yVmRZ4.jpeg
 
Kun je ook een foto maken van hoe de bodem en de alg er nu uitziet??
Wat voor filter gebruik je?? Hoelang draait de bak?
Hoelang heb je de lichten aan??
Wat zijn de waterwaarden want in orde kan voor jou bak wel niet in orde zijn.
Hoevaak en hoeveel ververs je?

Ik kan me vergissen maar ik vind dat je tegen de bodem aan weinig licht hebt.
Maar de foto kan vertekenen natuurlijk.
 
foto is inderdaad de zonsondergang :)

met 'in orde' bedoelde ik volgens de schaal bij de strips.

opgelet, de kleuren komen niet overeen
channel 1 blauw
channel 2 rood
channel 3 warm wit
channel 4 wit
channel 5 koud wit

(=> volgorde van hoe ze aangaan)
pYN201rqA5HkMdWLYaTuIYHo48R23oeO.png

bak draait een goed half jaar.
ik zal het water nu eenst testen met zo'n strip en dan de resultaten posten


edit: foto niet zichtbaar
 
Graag horen we ook welke waarden je water hebben namelijk.
Prima dat je nog even test en dan ze post.
Toch wel jammer dat je met strips meet en niet de investering wil doen voor een druppeltest.
Natuurlijk begrijp ik dat je meer investeringen hebt gedaan, maar je hebt nu natuurlijk wel een echt probleem.
Ook druppeltesten zijn en blijven een indicatie en nooit 100% zuiver maar veel beter dan de strips.

En hoe zit het met het filter en het verversen van je bak??
En zou je toch foto s van het probleem kunnen posten want op de foto die we zien heb je nog geen blauwalg begrijp ik.
 
excuseer ik had niet al uw vragen beantwoord.

normaal 1x per week 10l, afhankelijk als ik meerdere keren alg verwijder 10 liter extra. ik laat altijd 3 dagen tussen verversingen.

ik gebruik een tetra buitenfilter.

water waardes:

0 no3
0 no2
8 gh
10 kh
6.8 ph
0 chl

edit: (ik reageer iets te snel :)) foto gaat voor binnen een paar dagen zijn, ik heb gister avond pas zuiver gemaakt. Als ik een camera kan regelen :D
 
Als je nitraat echt 0 is dan kunnen de planten ook niet of moeilijk groeien.
Die hebben echt dus ook nitraat nodig. Nu is het met strips gemeten en voor hetzelfde geld is de nitraat 10 ipv 0.
Het is maar een indicatie dus.
Maar je kan ook last van blauwalg krijgen bij een lage nitraat of geen nitraat.
http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg

Wellicht toch handig om voor de no3 een druppeltest te kopen??
Dat kan de oorzaak zijn.
Welke filter gebruik je en hoevaak heb je die schoon gemaakt en hoe??
 
ik heb een tetra ex 600 denk ik, draait nu een maand of 2? ik heb deze 2 weken geleden open gemaakt, leek nog volledig proper.

nitraat 0, kan dat ook door mijn kikkerdreef zijn (niet dat ik zoveel heb drijven eigenlijk)? Die halen toch nitraat uit het water.

ik kan in het weekend misschien langs de winkel gaan, of een webshop bezoeken.
Wat kan ik nog doen om het nitraat te verhogen? Easy life nitro? of is dat te voorbarig..

Beetje zonde om 2x verzending te betalen..
 
Die drijvers nemen wel nitraat hoor. Laat anders eens bij de winkel je water testen envraag of ze de waarden willen opschrijven.
Ik zou eerst even wachten met nu al dingen toe te voegen hoor.
Is je bodem goed schoon en is de stroming wel goed??
 
dus misschien om te beginnen zoveel mogelijk kikkerdreef eruit doen? Het groeit toch gelijk de pest weer bij.

Testen ze bij alle winkels water of is dat een service die enkele bieden.

bodem is zo goed als helemaal proper.

de pomp heeft een uitstroom over heel de lengte van mijn bak, het staat zo ingesteld dat de planten diagonaal tov de uitstoom mee bewegen.
 
en is de stroming wel goed??
Zijn de slangen schoon?
O sorry. zei je al.
 
Als ik het zo lees zou ik zeggen wel goede stroming als de plantjes meebewegen. Capaciteit is ook ruim voldoende.
De meeste aquariumwinkels testen dat wel voor je. De Pets Place hier doen het ook al allemaal. Maar anders kun je voor je heen gaat misschien even bellen wie dat voor je wil doen??

Als je de link naleest die ik je gaf dan zijn de oorzaken daar niet aan de orde behalve geen nitraat.
Dat zou toch de oorzaak kunnen zijn.
Ik zou het zsm laten testen hoor en blijven afhevelen.
 
jup bedankt voor de link, ik was hem al eens tegen gekomen. Had er eigenlijk helemaal niet zo over nagedacht om gewoon te schrappen :sorry:

in het weekend eens rondbellen, maar in de buurt zijn er niet echt winkels denk ik.
 
Hornbach misschien of dus een Pets Place??
 
Check ook meteen PO4 !!
 
Ja ik bedoel dan ook zoveel mogelijk waarden hoor en niet alleen de no3 ;)
 
hier al wat fotos, ik hoop dat ze wat duidelijk zijn...













water dit weekend laten testen gaat moeilijk zijn, mijn vriendin heeft plannen en ikzelf heb nog (steeds) geen rijbewijs :(

edit: hoe kan ik deze fotos normaal uploaden? Nu zijn ze helemaal klein
 
Ik kan je foto niet zien nog. Kan aan mij liggen hoor.
 
V069zDU_UbG1qLR_qEKu3D4BJOcW2RZk.jpeg


2vlacte.jpg


o0wbht.jpg


2zhh3eb.jpg


bij de eerste je hoofd naar links doen :)
 
Blauwalg is toch ook vaak een no3 tekort en die is volgens de TS ook 0.
Ik zou alle waarden even laten testen dus die ze kunnen doen voor je.
 
om even iets tussendoor te zeggen, ik heb gewoon kraanwater getest en daar geeft de teststrip aan 10 no3

dit om te kijken of de strip wel zou reageren op dat reagens
 
Tja die strips zijn lastig af te lezen en niet echt nauwkeurig denk ik zo.
Dan is het mogelijk dat de nitraat is verbruikt in je bak.
Met een druppeltest is dat beter na te gaan zoals ik al eerder zei.
 
In kraanwater mag en kan NO3 zitten. Dus dat zou goed kunnen kloppen.

~ Ivo
 
ik zit +/- halverwege, is wel wat zware lectuur als je beginner bent :D

Water uit het filter is vaak rijker aan nitraat dan in de bak zelf. Probeer de waterstroom uit het filter zo te richten dat er ook voldoende nitraatrijk water langs de blauwalgen stroomt.

kan ik niet even mijn uitstroom naar onder richten? of heeft dit geen effect op de korte termijn

er staat ook iets bij van drijfplanten uitdunnen, zal ik ook doen
 
hallo ik heb alles getest

gh 6
kh 6
ph 7,6 of 7,4 (2 verschillende testen)
nh4 0.05
no2 0.025
no3 30/20 snap de kleurenschaal niet goed
po4 0.02
fe 0.5 maar zelfs nog lichter imo
02 8-10

ik weet echt niet goed hoe ik dit moet interpreteren. ik denk dat de po4 wat laag ligt tov no3?

het is eigenlijk wel een hele boterham nu dit op mij afkomt.. die testen doen, waardes interpreteren en maatregelen treffen. Veel meer werk als ik dacht

deze waardes zijn zonder toevoeging van planten bemesting vandaag (ik wist dat de koffer vandaag aankwam)

enkel KHNO3 heb ik 6 dagen geleden bijgevoegd. easylofe en easycarbo tot gister ook.



net 10 l water ververst (+algen afgeheveld) omdat de no3 ook redelijk hoog ligt? vissen doen wel niet gek of zo

edit:
getest met JBL testlab koffer

edit:
planten zie bovenaan dit topic (mijn bak in betere tijden :D)
 
Mooi dat je hebt getest. ik zie direct dat je nog nh3/4 in je bak hebt en ook nitriet.
Hoelang draait de bak nu dan want die waarden moeten eigenlijk 0 zijn. Draait de bak nu ook 2 maanden??
Een nh3/4 waarde kan de oorzaak zijn van blauwalg.Dat kan bij een ammoniumpiek namelijk zoals je in de link al kon lezen.
Als je nitraat 20-30 is dan is dat echt niet te hoog hoor.Dat is geen gevaar dus.
je fosfaat is wel erg laag. Die mag best 1 a 1,5 mg/L zijn hoor. Je hebt geen echte planten die veel voeding eisen eigenlijk maar gelet op de nitraat mag de po4 dus best omhoog.

Ik vind het dus raar dat je nog no2 en nh3/4 in je bak hebt.Is er wel een goede en voldoende stroming in de bak??
En wat heb je toegevoegd?? Bedoel je kno3??
 
KNO3 ja, typfoutje

bak draait een klein half jaar. maar gister heb ik een grote poetsbeurt gedaan kan het niet daaraan liggen? stroming is goed...

wat moet ik nu dan doen?
De Po4 verhogen?
 
Zo n poetsbeurt kan de waarden wel wat verhogen omdat je natuurlijk vuil losmaakt zeg maar.
Maar of dat na 1 dag nog te meten mag zijn weet ik niet.
Ik heb gelukkig niet veel ervaring met blauwalg en durf er dan ook niet heel veel op te zeggen want ik wil geen verkeerde info geven.

Kun je misschien ook van het kraanwater de no3 en po4 meten??
Misschien zit het er wel in maar is de po4 verbruikt.

Volgens mij heb je een bakje met 15W erboven en verbruik je niet zoveel voeding.
 
zal ik nu even doen (kraanwater testen)

ik heb (vind ik) wel veel verlichting, check lichtschema.
uit mijn hoofd denk ik dat de koudwitte balk maar op 60% draait omdat het icm de andere ledbalken echt t� licht is

ik heb ochtend, dag, en middag wit licht en vul aan met rood en blauw



kan het zijn dat ik 0.07 ml van mijn fosfaat oplossing moet toevoegen om op een PO4 van 1.5 te komen?
 
Ik weet niet hoe je de fosfaat hebt opgelost namelijk.
Ik los 4 gram op in 500 ml water en moet dan op 100 liter water in de bak 40 ml toevoegen om met 2.0 te verhogen.

Maar ik ken jou oplossing niet en weet dus niet hoeveel je moet toevoegen om bv op 1 mg/L te komen.
 
De planten hebben in de bodem, die de wortel een voedingsbolletje.

Heb je gebruik gemaakt van een voedingsbodem? Zo ja welke. Hierboven het zinnetje uit je eigen tekst.


Twee mogelijkheden waar je het in moet zoeken.
Bodem woel er maar eens door heen.

Filter schoon spoelen met aquariumwater, niet brandschoon maar wel dat de mulm er uit is.


Een simpel trucje is toevoegen van waterstofperoxide 3% 50 ml op netto 100 liter aquariumwater.
Via een emmer rustig door middel van een luchtslang in je aquarium laten lopen aan het einde van de belichtingsperiode. Te koop bij Kruidvat is daar het voordeligst.

Let op echte onderwaterplanten als Waterpest en hoornblad even verwijderen en schoon spoelen in een emmer schoon water bewaren 2 dagen dan terug naar het aquarium. Deze zijn niet goed bestand tegen waterstof peroxide.

Zorg dat er balans gaat ontstaan tussen je fosfaat en Nitraat. Verhouding 1 staat tot 10.
welke vorm van bemesting pas je toe?
Hoe vaak en hoeveel ververs je het aquarium water?
 
Je kan het beste de Ph test gebruiken van 6.0 tot 7.6 uit de JBL koffer.

Bij de grote koffer heb je drie keuzes namelijk.
7.4 tot 9
3 tot 10 grove meting.

De blauwalg adsorbeert het fosfaat en sluit alles wat het bedekt af van zuurstof.
Vandaar dat je het goed kan bestrijden met waterstof peroxide echter je bestrijd het gevolg dus de oorzaak moet dan nog wel worden aangepakt.
Bij het afsterven van de blauwalg kan het fosfaat weer terug komen in de kringloop.
Wil je dit niet dan moet het afgeheveld worden, wel zal je dan weer voor een balans van Fosfaat en Nitraat moeten zorgen.
 
ik heb bijna overal een kleibolletje bijsteken ja, geen voedingsbodem

filter is schoon, slangen ook

ik heb mijne obv dit gemaakt:
http://www.hobbykwekers.nl/planten/plan ... zelf-maken

1ml voor +0.1 per 100 liter
ik heb 60 a 65l schat ik



...een half jaar geleden dacht ik dat het simpel was, de dag van vandaag ik me een 100% leek :stars:

edit:

waardes kraanwater
NO3 10 a 15
PO4 0.5

hetzelfde als mijn aquarium water??
kan het zijn doordat ik gister veel water ververst heb of is dit puur toevallig.

ik denk gister 20l en vandaag 10l ververst, om zoveel mogelijk algen weg te krijgen
 

Terug
Bovenaan