Wat is er nieuw

alg blijft terug komen.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter L3ct3r
  • Startdatum Startdatum
Voordeel bij die waarden uit de kraan, is dat je het op die wijze niet hoef te bemesten.

In Zeist hebben wij een vergelijkbare situatie. Nitraat is daar 5 mg.

Om je gerust te stellen het lijkt simpel maar ook wij als ervaren aquarianen gaan wel eens de fout in of met de handen naar de plek waar ooit haar zat. Door het maken van fouten wordt je ervaren.

Maar als je waarden vanuit de leiding kloppen is een balans goed te regelen door middel van goed verversen.
 
🙂

ik ben erachter
elke 0.65 ml oplossing laat de po met 0.1 stijgen in mijn bak (denk ik)

morgen opnieuw meten?
en het best voor of na mijn planten voeding?

ik voeg easylife profito (zijn de sporen elementen?)
en easylife carbo ('vloeibare co2'?)

en ik voeg gewoon de standaard dosering toe

en hoe verbruikt mijn bak dan hun no3 en po4? is het elke dag op of wijst de tijd me uit hoe het verbruikt wordt?
 
Aponogeton zei:
De planten hebben in de bodem, die de wortel een voedingsbolletje.

Heb je gebruik gemaakt van een voedingsbodem? Zo ja welke. Hierboven het zinnetje uit je eigen tekst.


Twee mogelijkheden waar je het in moet zoeken.
Bodem woel er maar eens door heen.

Filter schoon spoelen met aquariumwater, niet brandschoon maar wel dat de mulm er uit is.


Een simpel trucje is toevoegen van waterstofperoxide 3% 50 ml op netto 100 liter aquariumwater.
Via een emmer rustig door middel van een luchtslang in je aquarium laten lopen aan het einde van de belichtingsperiode. Te koop bij Kruidvat is daar het voordeligst.

Let op echte onderwaterplanten als Waterpest en hoornblad even verwijderen en schoon spoelen in een emmer schoon water bewaren 2 dagen dan terug naar het aquarium. Deze zijn niet goed bestand tegen waterstof peroxide.

Zorg dat er balans gaat ontstaan tussen je fosfaat en Nitraat. Verhouding 1 staat tot 10.
welke vorm van bemesting pas je toe?
Hoe vaak en hoeveel ververs je het aquarium water?
Ik heb gelukkig met blauwe algen nog geen ervaring en heb daarom 2 vraagjes nav bovenstaande post.

1 In hoeverre is de balans tussen de nitraat en fosfaat van echt belang.We hebben de wetenschap dacht ik dat de verhouding niet zo van belang is maar dat er voldoende aanwezig moet zijn voor de planten.
Of is die balans alleen van belang omdat er nu blauwalg aanwezig is??

2 Tast de waterstofperoxide de bacteriecultuur niet ook aan misschien?? Daarmee bedoel ik die in de filter en de bodem.
 
L3ct3r zei:
🙂

ik ben erachter
elke 0.65 ml oplossing laat de po met 0.1 stijgen in mijn bak (denk ik)

morgen opnieuw meten?
en het best voor of na mijn planten voeding?

ik voeg easylife profito (zijn de sporen elementen?)
en easylife carbo ('vloeibare co2'?)

en ik voeg gewoon de standaard dosering toe

en hoe verbruikt mijn bak dan hun no3 en po4? is het elke dag op of wijst de tijd me uit hoe het verbruikt wordt?

Hoe snel het verbruikt wordt kun je ontdekken door te meten.
Dat hangt af van meerdere zaken zoals de beplanting en de hoeveelheid licht.
Ik zou dat om de dag even meten om dit te ontdekken.
Zoals al eerder gezegd kun je beter de micro en macro niet samen toevoegen.
Er zijn ook genoeg gebruikers van de EI die dat wel doen, zoals ik ook dus, maar het kan invloed hebben en vandaar dat advies.
 
ik ben bezig om alles even in een excel sheet te gieten zodat ik iets meer overzicht heb over mijn waardes, oplossingen die ik gemaakt heb ed.
want zelf ben ik een chaoot die echt nood heeft aan structuur en overzicht

wat bedoel je precies met micro en marco niet samen toevoegen?
 
De sporenelementen.
je moet de sporenelementen dus beter niet samen toevoegen met de nitraat en fosfaat.
Dus als je s morgens de nitraat en fosfaat toe zou gaan voegen dan niet eerder dan s avonds of de volgende ochtend de sporenelementen.
 
oke, ik hou het in mijn achterhoofd. En waar hoort de Carbo bij?

is mijn plan voor morgen goed?

's ochtends testen: NO2, NO3, en PO4
na de testen: NO3 en PO4 op peil brengen + carbo (macro)
en 's avonds dan sporen elementen toevoegen


is dit 'logisch' volgens jullie? Pas of vul gerust aan 🙂

of is het misschien beter om eerst carbo toe te voegen en dan pas te meten en daarna NO3 + PO4 op peil brengen.

(ik stel jullie hulp trouwens erg op prijs 🙂 )
 
De carbo kun je volgens mij gewoon toevoegen wanneer je wilt. Ik zou dit doen zoals je altijd al hebt gedaan dus.
Lijkt mij een prima opzetje en dan kun je afwachten hoeveel verbruik er is en of je het aan moet vullen en wanneer.

Misschien dat er nog andere leden tips of aanvullingen hebben 🙂
 
1 In hoeverre is de balans tussen de nitraat en fosfaat van echt belang.We hebben de wetenschap dacht ik dat de verhouding niet zo van belang is maar dat er voldoende aanwezig moet zijn voor de planten.
Of is die balans alleen van belang omdat er nu blauwalg aanwezig is??

antwoord.


De balans is belangrijk omdat planten moeten gaan groeien, zij moeten die zuurstof uiteindelijk leveren en dat doen zij als zij goed groeien veel effici�nter.

2 Tast de waterstofperoxide de bacteriecultuur niet ook aan misschien?? Daarmee bedoel ik die in de filter en de bodem.

No, juist tegenovergesteld werkt bevorderlijk. Zuurstof is essentieel in alle processen wordt het gebruikt. het omzetten van de afstoffen mineralisatie, nitrificatie.

Wat wij zien bij blauwalg is dat het milieu omslaat van oxiderend naar reducerend in een reducerend milieu voelt blauwalg zich in zijn element.

het oxideren van ijzer met fosfaat wordt vaak aangehaald, maar klopt dit eigenlijk wel?

Waarom meet ik fosfaat 1.5 mg en bij het meten van de ijzerwaarden 0.1 volgens de redenatie zou dit moeten gaan reageren op elkaar. In de praktijk zie ik die reactie niet! tweeledig ijzer reageert uberhaupt niet met Fosfaat, de reactie is met drieledig ijzer.

Toch wordt deze bewering vast gehouden, maar ehu kijk ik naar mijn bemestingartikel uit het tuincentrum dan zitten daar de stoffen samen in. ijzer 0.04 en fosfaat 3% P2O5
 
Maar stel dat de nitraat 40 is en de fosfaat 2. Dan hebben we geen verhouding van 10:1
Maar wel voldoende nitraat en fosfaat. Dan is die verhouding toch niet zo belangrijk zolang alle voedingsstoffen maar voldoende aanwezig zij??
Mij is geleerd dat de verhouding ondergeschikt is zolang alle voedingstoffen maar voldoende voorhanden zijn voor de planten om goed te kunnen groeien.

Antwoord 2 is duidelijk en begrijpelijk :thumbs:
 
praat gerust verder, hier hebben sowieso meer mensen iets aan.

Voor mij is het wel nog chinees maar ik heb er ook voor gezorgd (hopelijk) dat ik de verhouding 10/1 heb atm.

@apo is het middeltje wat je aanhaalt schadelijk voor baby garnalen?
ik heb nu trouwens ook het grootste deel blauwalg handmatig afgevoerd.
ik snap ook niet volledig wat het waterperoxide 'doet'. Ik weet er bijlange nog niet zoveel af als jullie, maar ik heb toch ook al wat serieuzere artikels gelezen (bv op aanraden van John), maar 100% duidelijk is het nog niet


edit:
een quote van iemand;

Waterstofperoxide tegen blauwe alg is vreselijk gevaarlijk om te gebruiken. De dosering moet ontzettend nauwkeuring zijn, je moet namelijk het exacte aantal liters water weten dat er in je bak zit, en dat is heel moeilijk te bepalen. Het is namelijk niet simpelweg lengte x breedte x hoogte = aantal liters. Je moet de bodem en alle andere aanwezige dingen er van af trekken, en bepaal die maar een exact. Dat is vrijwel onmogelijk. Doseer je te weinig, dan gebeurt er niets, doseer je teveel dan help je je hele plantenbestand naar de filistijnen.
 
In alle eerlijkheid de balans 1 tot 10 hanteer ik bij lage gehaltes van nitraat en fosfaat.

Voor hogere gehaltes kan het zijn dat de regel niet meer opgaat en dat het er voldoende is voldoende is. Daar heb ik geen ervaring mee, omdat ik niet zo hoog aanstuur.
Het lijntje van Alg vrij is super dun, daarnaast zijn er andere factoren die hier wel degelijk invloed op hebben als stroming, bacteriecultuur

Bij probleem aquaria en startende aquaria wordt in de startende fase meer fosfaat verbruikt.
Fosfaat is belangrijk voor de transport van voedingsstoffen maar ook de wortelvorming.
Kijkend naar een aantal top aquaria de draaien op 10 mg nitraat en tussen de 0.25 en 0.5 fosfaat.
Maar in de praktijk blijkt dat een verhouding 10:1 uitkomt op ca ratio 16 of terwijl Retfeld ratio.

L3ct3r
Waterstofperoxide voegt een element van zuurstof toe, zolang je dat niet over doseert en het rustig in het aquarium laat lopen gaat het goed.
Voeg je het gewoon vanuit de fles met losse pols toe, dan gaat het fout!!!
 
@Aponogeton
Ok dat is me duidelijk hoor.
En het lijntje is ook wel echt dun zoals je al aangeeft.

L3ct3r,
Ik heb als starter ook alles moeten leren en weet nog lang niet alles.
Ik denk dat er niemand is die alle wijsheid in pacht heeft.
In de loop van de tijd leer je een boel bij. Dat komt vanzelf wel. Veel lezen helpt zeer zeker.
 
lezen en met medehobbyisten praten helpt idd zeer goed.

over wortelen gesproken, voor de snoeibeurt hadden bv hoornblad echt wortelstokken, sinds de snoeibeurt geen wortels meer aangegroeid (duurt al langer als een maand) .. planten in zijn geheel groeiden ook niet meer, maar dat lag aan de lage PO4 als het goed begrepen is?

is het al nodig dat ik dat middeltje waterperoxide ga halen of nog even mee wachten? Kijken hoe het evolueert eerst.
 
testen van vandaag

NH4 <0.05
NO3 15 of 30 (ik kan de kleur moeilijk bepalen bij deze kleurindeling, maar ik ben meer geneigd om 15 te kiezen)
PO4 0.8

PO4 verhogen naar 1.5 ?
 
Uitgaande van de 1:10 zou ik zeggen je kan het wat verhogen.
Zoals ik al eerder aangaf ga ik er altijd vanuit dat het goed is als alle stoffen voldoende aanwezig zijn.
Maar gelet op de no3 van 15 mag de po4 best naar een 1 a 1,5mg/L lijkt mij.
 
jessicapilon zei:
De sporenelementen.
je moet de sporenelementen dus beter niet samen toevoegen met de nitraat en fosfaat.
Dus als je s morgens de nitraat en fosfaat toe zou gaan voegen dan niet eerder dan s avonds of de volgende ochtend de sporenelementen.

Heeft in dit geval geen enkel nut om de stoffen toe te voegen..
 
mag ik ook vragen waarom?
 
De blauwalg adsorbeert het fosfaat en sluit alles wat het bedekt af van zuurstof.

Ik vermoed om bovenstaande reden dus. Als de alg nu de fosfaat absorbeert heeft het weinig nut.
Dan krijg je waarschijnlijk het fosfaatgehalte niet omhoog.
Zoals al eerder aangegeven heb ik geen ervaring zeg maar met blauwalg en de gevolgen/behandeling.
Maar als ik de quote goed lees dan denk ik dat Tom daar op doelt.
Daarnaast dekt de alg zoals ik op de foto s zie het meeste van de planten af en zullen deze ook niet kunnen opnemen en groeien.

Wellicht zit ik er naast, maar een andere reden kan ik ook niet bedenken.
 
Om te beginnen raad ik je aan om de instructies van je test-set te lezen.
Je kunt dan vinden wat nu eigenlijk de pH voor een dingentje is.
Als je weet wat het is, kun je ook bedenken wat het betekend voor de vissen.
Voor de algen betekend het ongeveer het hetzelfde.
Dit zou je vervolgens kunnen herhalen voor andere waardes zoals de hardheden.

Op die manier krijg je informatie die beter is dan wat men hier allemaal roept.
 
Misschien dat je dan de vraag van de TS kan beantwoorden waarom het geen nut heeft 😉 .
De TS is nog geen ervaren aquariaan en heeft daar denk ik meer aan dan een vaak niet al te gemakkelijke uitleg die bij de test set zit. De kans is vrij groot dat dit voor hem niet allemaal begrijpelijk is :deal: .
 
Op zijn Hollands verdiep je eens in de materie van waterwaarden en probeer te begrijpen wat de effecten zijn.

Water is continu aan een veranderingsproces onderhevig. Bij vissen heeft de Ph een grote uitwerking als deze 1 vol punt wijzigt in 24 uur. bijvoorbeeld lege co.2 fles Ph loopt dan nog rustig op naar 8.0 maar komt in mijn geval wel van de 6.8. Zet ik daar een volle fles op dan blaast hij de Ph in no time met een uur naar de 6.8.

In dat geval maak ik enkele stappen, om de reacties voor de vissen te ondervangen.

Vergelijk het met je zelf; met dit weer hardlopen en dan even de diepvriescel in voor 5 minuten, maar maak er eens 15 minuten van en alleen sportkleding. Hoe reageert je lijf, hersenen?

Waterwaarden saai ben je beduveld reuze fascinerend, ik roep wel eens had ik vroeger bij scheikunde maar beter opgelet.

Terug naar je vraag of je je PO.4 moet aanvullen. Zolang Blauwalg in die mate aanwezig is dan voed je de alg.
Vandaar eerst bestrijden, dan de bemesting.

lees eens: Aquarius Tubanti
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti

Dan krijg je een beeld van de problematiek waar je nu mee te doen heb.
Laat het rustig bezinken en lees het over een week nog eens. Komen er vragen bij je op, schrijf deze op en stel ze.
Wees kritisch naar de antwoorden die je krijgt, ook die van mij. Dat is het beste filter om uit te vinden wat voor jou bak het beste is maar wel een heel leerproces.

succes!
 
Tja je bent niet de enige die bij scheikunde niet goed heeft opgelet hoor 😉

Dan zat ik toch redelijk goed met de veronderstelling dat het geen nut heeft omdat de fosfaat wordt geabsorbeerd door de alg.

Dat waterwaarden best een interessante materie is dat is helemaal waar.
Het is alleen jammer dat het grote deel van de leden, waaronder ik ook hoor, het meeste niet goed snappen.
Maar goed ieder zn eigen specialiteit denk ik dan maar 🙂
Je kunt niet alles in het leven van tevoren weten.
Anders hadden we bij scheikunde beter opgelet denk ik :O
 
ik ben nu 3h bezig geweest met mijn bak poetsen. Ik denk dat 90% van de blauw alg eruit is.

nu eerst een paar uurtjes laten rusten en dan even de waterwaardes checken.


ik begrijp het echt met de dag minder, er wordt verwacht dat je de waterwaardes test en ze dan afstelt om de blauwalg te verwijderen.
maar door het afstellen voed je ook nog eens de alg.

zo is het toch gewoon een kringredenering?

ik ga nu even de artikels lezen die aangehaald werden
 
Zoals Aponogeton al aangeeft moet je eerst de alg bestrijden (en verwijderen) alvorens je dus de voeding gaat toedienen.
Mooi dat nu het meeste van de alg eruit is. Ik zou zelf dagelijks de alg proberen af te hevelen.
 
alg afhevelen ga ik nu elke dag doen, om het niet zo ver te laten komen als nu.
is het zo dat hij dan stilletjes aan afsterft? of blijft hij op hetzelfde tempo terugkomen. Want dit is bijna onhoudbaar 🙂

dus nu is straks het een kwestie om nitraat eventueel om hoog te doen? want met fosfaat voedt de alg zich..
en hoe zit het met sporenelementen? 2 dagen geleden voor het laatst toegevoegd, maar wel een zekere 30l ververst op 2 dagen tijd
 
waterwaardes nu zijn
no3 30
po4 0.4


dus uit wat ik gelezen heb zit ik 'goed' om de blauwalg tegen te gaan,
maar nog niet 'optimaal' als de blauwalg overwonnen is?
 
Wat ik wel weet is dat je zoveel mogelijk de alg moet blijven verwijderen.
Zoals al aangegeven heb ik geen ervaring met de alg dus op je vraag kan wellicht Aponogeton of een ander lid een antwoord geven?
 
ja best even wachten,

bedankt voor de hulp die jullie me bieden, ik probeer zo actief mogelijk mee te denken en met jullie hulp lijkt het alsof het de goede richting uitgaat met het begrijpen en interpreteren van dit deel van de waterchemie. :!
 
Graag gedaan en ja het is een vrij ingewikkelde materie vind ik dan.
Maar door de jaren heen zul je door te lezen en eigen ervaringen vast een boel te weten komen hoor. Dat merk ik ook aan mezelf. Al blijven bepaalde dingen soms lastig maar dat is dan ook wel weer een uitdaging en hier op het AF zijn altijd wel weer leden die je behulpzaam kunnen zijn.
 
Nu zorgen dat je de voorwaarden gaat maken dat aquariumplanten gaan groeien.

Je Kh is 6 en je Ph geef je twee waarden aan 7.4 en 7.6.

Volg ik even de Theorie van Vrije CO.2 dan heb je tussen de 7 en de 4 mg CO.2 waarom theorie er zijn meer zuur makende stoffen die invloed hebben op de Ph. Gaat nu even om de richting.

Als je dan weet dat planten groei onder de 5 mg co.2 per liter stil staat, dan snap je dat je planten het moeilijk hebben.

Waarom CO.2 toevoegen, omdat bij een wat lagere Ph voedingstoffen voor de plant makkelijker opneembaar zijn.
Moet je dan direct aan een duur CO.2 systeem, nee hoor. Met Bio.CO.2 kan je prima uit de voeten en kost je een investering van 5 euro.
Geef mij een mailtje en ik mail je een artikel hoe je dit kunt doen.

Het volgende punt is om je fosfaat en Nitraat in verhouding te krijgen.

Nitraat 30 kan als je er een grote licht capaciteit boven heb.
Volgens mij heb je dit niet, maar laat dit even weten om je hierin goed te kunnen adviseren.

Bij normale belichting stuur ik in het begin aan op 10 tot 20 mg nitraat en fosfaat tussen de 1 tot 1.5.
In het begin wordt fosfaat meer verbruikt. Als een aquarium goed draait neemt dat verbruik af.
Topbakken zitten met hun fosfaat tussen de 0.25 en de 0.5 Hou dit in het achterhoofd.

Ieder aquarium is anders kijk goed na je bak en hoe je planten reageren, noteer en indien mogelijk fotografeer.
Zo leer je te herkennen, wat je planten willen eten.

Als dat voor elkaar is kan er weer een stap gemaakt worden.
 
ik heb een co2 tabel bij de test koffer gekregen, als ik deze erbij neem zou ik een co2 van 6mg/liter hebben. (>5)

CO2 verhogen laat de ph verlagen. misschien toch maar eens kijken voor die bio CO2...

ww van vandaag

ph 7.4
kh 6
no3 15 (denk ik, echt moeite om de oranjeschaal af te lezen 🙂 )
po4 0.2

edit: CO2 van 10mg/l volgens de tabel
 
Dat aflezen is met recht lastig, vooral de lagere waarden.

Je kan wel 10 mg hebben het is niet voldoende om je Ph naar de 7.0 te brengen momenteel.

Nitraat is prima. Zodra je je Ph op orde heb zou ik het fosfaat verhogen.
 
Ja de kleurenkaart lezen is ook nog een kunst vaak hoor.
Bio co2 is zo klaar hoor. Fluitje van een cent.
Dit is om te starten de snelste manier en dan moet je een bakje erbij zoeken die gelijk is ongeveer aan 1% van je bodem oppervlak van 60x30.

231859_0_82_dsc02633.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan