Wat is er nieuw

alg blijft terug komen.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter L3ct3r
  • Startdatum Startdatum
ik heb rechts waterpest (achter de noot) en links, achter de buisjes, hoornblad (dit is cabomba denk ik?). Ze zijn nog kort daarom zie je het niet.

oke bedankt voor de tip, ik ga het even ophogen 🙂
 
Het mag wel wat voller wat de planten (snelgroeiers!) betreft.
Ik denk dat het met je huidige plantenbezetting nog niet goed gaat komen om heel eerlijk te zijn.
 
L3ct3r zei:
kalkloze bodem en planten gesnoeid en herschikt 🙂

Heeft de winkel je dat wijs gemaakt ?
Want ook het duurdere Dennerle grind is niet goed.
 
deze keer getest met azijn, bruis niet 🙂 is niet van dennerle trouwens, Hs aqua.
 
waterpest gaan kopen, afgewassen en erin gedaan. Cabomba was uitverkocht.

na een tijdje begint heel mijn bak vreemd te doen, garnalen vallen uit de lucht ed. Ik vlug opgezocht op google: vergif tegen de slakken op planten.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1306830


rechtstreeks 2 emmers uitgehaald en nieuw water in gedaan. (is bezig)


is het kwaad geschiedt of gaan ze het overleven... net nu de bak algvrij is deze ellende 🙁
 
Zakje actieve kool in je filter doen.
 
50 garnalen dood :s :s :s

kool zit erin
 
het kan toch niet dat je AQUARIUMplanten gaat kopen in een DIERENwinkel en dat die planten behandeld zijn zodat AQUARIUMDIEREN sterven??

mogen zij dat zomaar verkopen??
 
Ja dat mogen ze.

Een jaar geleden heeft men vriendin juist het zelfde meegemaakt.

Wat ik altijd doe:
Plant kopen en bij thuiskomst recht in een emmer met proper kraanwater en daar 24 uur in laten zitten het water een aantal keren verversen en dan pas het aquarium in.
 
Ja cabomba en ook waterpest en hoornblad zijn eigenlijk altijd behandeld met slakkengif. Moet je eerst 3 tot 5 dagen in een emmer zetten en dagelijks water wisselen.
Je leest dit probleem heel regelmatig in de topics.
Ik zou gewoon een grote waterwissel doen hoor. Dat gif zit nu flink in je water denk ik.
Daarna eventueel even kool zoals Backplay al zegt.

Met garnalen moet je nooit zomaar een plant in de bak zetten maar eerst schoonweken een aantal dagen.
Ik wist het toen ik begon ook niet hoor, dus zo vreemd is het niet dat je dit niet wist.
 
zonder enige waarschuwing? ik baseer me even hierop

http://www.euronorm.net/content/templat ... temID=1113

ik weet niet als het in Nl. ook bestaat (ik vermoed van wel), maar hier in Belgie hebben we test-aankoop. Ik ga ook even deze organisatie contacteren.

ALLE garnalen zijn dood
 
kun je proberen maar denk dat ze weinig gaan kunnen doen.

Maar toch succes !
 
Gewoon omdat ik me dat nou al 4 pagina's afvraag. Er is volgens mij niets over gezegd of ik heb er overheen gelezen.
Heeft TS niet een beetje veel licht boven het bakje hangen.
Ik bedoel 4ledbakken op 70 liter water? TS geeft zelf wel aan dat er veel licht boven hangt.
Gewoon omdat ik het jammer zou vinden als het dadelijk weer zou gebeuren. Ik dacht dat blauwalg ook door teveel licht zou kunnen optreden.
 
Volgens mij ging het nu om dode garnalen en niet zozeer over de alg 😉
Maar ik ben ook wel benieuwd hoe het verder nu met de bak gaat naast het probleem van de dode garnalen die de TS heeft.
 
Ja die dode garnalen kwam aan het eind door dat slakkengif. Ook ik ben daardoor 40 garnalen kwijt geraakt pfffff.
Maar TS is 3,5 pagina lang bezig geweest om zijn blauwalg te bestrijden. Heeft allerlei dingen gekocht, getest, toegevoegd, afgeheveld etc. Maar er is niemand die zegt dat er misschien veel licht boven hangt.
Ik vroeg me dat zelf namelijk de hele tijd af, heb het hele topic gelezen. Als TS nu verder gaat met diezelfde belichting is dat dan niet teveel ?
 
Tja ik heb geen kijk op LED en weet dus niet of dat veel is wat erboven zit.
Maar ik heb de TS na alle veranderingen niet meer over de alg gehoord en ga ervan uit dat dit (redelijk) onder controle is.
 
Ik heb er eerlijk gezegd ook geen kijk op. Maar het lijkt mij voor dit formaat erg veel.

@Ts Kun je ons misschien vertellen hoeveel watt licht je totaal toevoegde door die led verlichting
 
Ik heb boven mn nano bakjes van die SF LED verlichting. Dat neemt 3W staat erop maar aan hoeveel watt tl licht dat gelijk staat zou ik niet weten. Dus of de TS die vraag kan beantwoorden durf ik niet te zeggen. LED is heel anders dan de gewone tl verlichting.
 
ik heb de balken wel afgesteld op elkaar zodat het imo niet t� licht wordt. Ik stuur ze aan met een kitelight controller.

ik heb het op zicht gedaan, dat afstellen.
 
ik had de twee volgende antwoorden niet gezien, excuses

de aantall watts ga ik moeten opzoeken, ik denk een deel van 7.2 en een deel van 5. Maar ze draaien niet allemaal op 100%. De middaglamp bv maar op 60 omdat het anders te licht zou zijn.

het totaal aantal lumens weet ik wel, 1690
 
Ik geloof dat een 15W buis die boven mn 60 cm zit rond de 1000lumen is.
Dus je hebt wel redelijke belichting maar als niet alles vol open staat zeg maar dan valt het denk ik reuze mee.
Heb je nu geen last van die rotalg meer??
 
nee op het moment zie ik niets sinds de nieuwe bodem vrijdag🙂 !

er zijn zelfs 2 plekjes die ik slecht afgespoeld had op mijn mos weggetrokken.

no3 is altijd 10 wanneer ik meet
en po 0-6 a 0.8, breng ik altijd naar 1
 
Ahhh oke. Ik denk, vraag het eens voor de zekerheid....

Jammer van je garnaaltjes trouwens. Ik weet hoe dat voelt, echt vreselijk.
 
5 dagen later en misschien 10 verversingen later de plantjes terug geplant. Nu de rest van mijn garnalen verloren.

ik heb de winkel gebeld, wat ik ervan afgeleid heb is dat ze contact gaan opnemen met de leverancier en dan eventueel hoe ze het gaan vergoeden.
ik moest de plantjes meenemen, maar het 'spul' zal aanzienlijk verdund zijn omdat ik het zo vaak in proper water gedaan heb?
 
ik ben benieuwd wat ze eventueel willen vergoeden.
Zou wel zo netjes zijn maar ja de meeste winkels zeggen dat je dat kan/behoort te weten.
 
de termen plantje en dode dieren zijn gevallen langs hun kant, maar het zou dan wel van de leverancier moeten komen.

Ik weet ook niet of het kwam doordat ik echt wel kwaad was op einde. Mijn verhaal heb ik ook nog eens tegen 3 mensen moeten vertellen, dus bij de derde was ik echt aan koken.

maar toch eerst zien dan geloven, maandag ga ik langs.

ze beweerden trouwens dat ze de plantjes niet behandelen en dat er in de winkel slakken zijn, iemand een idee wat het dan nog kan zijn? (misschien een topic ergens openen?)

ik heb 2x slachtoffers gehad net nadat ik zo plantte, het kan in mijn ogen aan niets anders liggen.

ik ga nooit met vuile handen in het water en de waterwaardes zijn normaal (ik hou dit zo goed mogelijk bij)
 
jessicapilon zei:
Ja cabomba en ook waterpest en hoornblad zijn eigenlijk altijd behandeld met slakkengif. Moet je eerst 3 tot 5 dagen in een emmer zetten en dagelijks water wisselen.
Je leest dit probleem heel regelmatig in de topics.
Ik zou gewoon een grote waterwissel doen hoor. Dat gif zit nu flink in je water denk ik.
Daarna eventueel even kool zoals Backplay al zegt.

Met garnalen moet je nooit zomaar een plant in de bak zetten maar eerst schoonweken een aantal dagen.
Ik wist het toen ik begon ook niet hoor, dus zo vreemd is het niet dat je dit niet wist.

Onder druppelend water ,overlopend.
Spoelen in een emmer ,die over kan lopen,ververs je het water beter.

Gat 4 cm van boven ,als uitloop.
 
Ik gooi het in een emmer en spoel dat dagelijks om en dat 5 dagen lang voor alle zekerheid als er garnalen in het spel zijn.
 
Tja, John Ieder op zijn wijze,he.

De emmer heb ik eenmaal,met een eheim kraantje.
Water erin,water eruit.via de slang.
Lang geleden ,dat ik planten gekocht heb.
 
dat is ook een mooi systeem Bertus.
Maar ja ik moet toegeven dat ik voor de garnalen zelden plantjes in de winkel kocht en dan is een gewone emmer ook een prima oplossing.
Ik vind het belangrijker, ook voor de TS, dat je het een voldoende aantal keren spoelt. Ik lees ook weleens posten waarin gesproken wordt over een dag of 3 maar ik ga liever wat langer wachten zodat je zeker weet dat ze goed schoon zijn. En met 5 dagen heb ik nog nooit problemen gehad verder.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan