alg blijft terug komen.


dit zal ik wel even in elkaar knutselen

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post728211

waarom is het tweede gaatje in het groen bakje? is het voor lucht af te laten?

want er komt toch maar 1 slang met co2 gas uit de fles?

is het doseren en constant houden niet moeilijk?
 
Als je kijkt zie je de bio co2 van mij ook met gewoon 1 fles en een bakje. dat is het makkelijkste je kunt ook met 2 flessen gaan werken of met een zgn wasfles ertussen voor als het mengsel onverhoopt over gaat lopen.
ik heb dat nooit gedaan en heb de simpelste oplossing gebruikt zoals je op mijn foto ziet.
Het is aan jou of je met een wasfles gaat werken die tussen het bakje en de mengselfles komt.
Met 2 flessen werken lijkt me niet direct nodig voor jou maar je kunt zelf je keuze maken.
 
de bio co2 installatie is aan het werk

nu wachten als ik hem bubbels zie maken.


als het goed is zou mijn ph nu verlagen? waardoor de planten voordeel zullen krijgen.

zal ik morgen mijn ph dan meten?


afhankelijk van dit resultaat zal ik weten of ik een groter/kleiner bakje zal nodig hebben. Klopt dit?


wel moeilijk om het bakje op plaats te houden in mijn aquarium
 
Ja het moet eerst goed op gang komen en dat zal enkele uurtjes duren.
Ik schudde wel eens een beetje om hem te helpen.
Als de bellen eenmaal goed lopen zal de co2 in het bakje terecht komen en worden opgenomen waardoor de ph dient te zakken.
Je kan best morgenmiddag eens gaan meten wat er is veranderd.

Eventueel kun je later altijd een groter dan wel een kleiner bakje nemen.
 
ik ben net thuis van werken en ga zo alles meten.

bio co2 werkt, ik zie een dikke bubbel onder mijn bakje, moet ik deze aflaten of mag die er in blijven zitten?
 
Onder je bakje zit co2 nu. Dat wordt namelijk opgenomen.
Dit gewoon zo laten en als er teveel komt dan ontsnapt er een bel onder het bakje vandaar naar het oppervlak.
 
ja dat heb ik ondertussen al zien proberen. ik krijg mijn bakje wel niet 'recht', staat vrij schuin, hierdoor lijkt het of ik een nog kleiner oppervlakte heb..

KH 7
ph is 7.4
NO3 15
PO4 0.2

PH is dus niet echt noemenswaardig gezakt?

edit: ik heb nu mijn bakje echt boven mijn uitstroom geplaatst, net stond hij aan de zijkant.
 
Mijn bakje hing ook altijd een beetje schuin. Kun je anders er een foto van posten??
Om de hoeveel tijd komt er een bel uit de co2 slang in het bakje??
 
nu ik hem echt boven mijn uitstroom geplaatst heb, hoorde ik ook voor het eerst een bel naar boven gaan. Net getimed, elke minuut hoor ik een ontsnappen.

toen hij nog aan de zijkant hing had ik op een uur tijd geen enkele gehoord, kan zijn dat er niet genoeg beweging was?

ph morgen nog eens opnieuw checken, vermoed ik?


foto kan ik straks maken
 
Dat is al mooi.
Maar je ziet toch uit het luchtslangetje ook wel een belletje komen die het omgekeerde bakje ingaat??
Om de hoeveel seconden zie je die dan??
Dat is dus niet de bel met co2 die naar het oppervlak ontsnapt.
 
ik was er ook achter gekomen dat jij het ander belletje bedoelde. :)

die in het omgekeerd bakje zie ik niet? of is dit gek.. het lijkt gewoon geleidelijk aan te vullen

3 a 4 seconden zie ik een bel in mijn wasfles verschijnen, maar dit is waarschijnlijk ook niet degene die je bedoeld.

maar dat is waar de gasbellen van de fles met co2 (bij mij) naar toe gaan.. maar is dit niet hetzelfde? Want bij jouw gaat de fles met co2 rechtstreeks naar het omgekeerd bakje
 
Ja ok maar vanuit de fles met mengsel dus iedere 3 a 4 seconden.
Dan neem ik aan dat vanuit de wasfles ook met dezelfde frequentie ongeveer een bel vanuit de wasfles naar het omgekeerde bakje gaat??
Soms zit er namelijk weleens ergens een lekje waardoor het bakje niet goed vult.
We wachten anders even je foto af van het bakje in je aquarium.

Er hoort wel vanuit de wasfles co2 naar het omgekeerde bakje te lopen en dat moet je ook wel in het bakje terecht kunnen zien komen.
Hoe kan anders er in het bakje co2 terecht komen??
 
ja klopt, maar ik zie het geleidelijk aan vullen gewoon, niet met de frequentie per bel.. zoals ik het wel in de wasfles zie

fotos, ik hoop dat ze duidelijk zijn.

let wel,ik heb net gaten geboord in mijn lichtophanging, zodat ik het perfect kan hangen waar ik het wil.
nu hangt het +- recht en net onder het wateroppervlak :)


23vbzb9.jpg


20h2bms.jpg


w2gmdv.jpg


ps, lichtbak is niet echt om aan te zien sinds in een externe filter heb :sorry:
 
je ziet ook wel in het bakje dus een deel met co2 zitten??
Gewoon een leeg gedeelte lijkt het maar daar zit dus de co2 die uit je slang komt vanaf de wasfles.
Moet wel denk ik want af en toe schiet er vanonder het bakje een bel naar het oppervlak zeg je.
dan komt er dus wel co2 in je bakje en is er denk ik niks lek.

Ik zou anders morgen eens weer meten wat dan je ph is nu je het een en ander hebt veranderd.
Kan zijn dat 1 % toch niet voldoende is maar je ph zou toch wel wat moeten zakken zou ik zeggen.
 
ja nu ik het gevoel heb dat de co2 beter verdeeld wordt nu hij voor de uitstroom verwacht ik morgen wel een verandering in mijn pH waarde.

is de bio co2 eigenlijk schadelijk voor garnalen? Ik lees tegenstrijdige verhalen..

maar bij 1 artikel zag is zelfs garnalen aan het omgekeerd bakje zitten..
 
Niks schadelijker dan de gewone co2 als dat al schadelijk is. Ik ken de verhalen die je bedoeld maar er zijn mensen met plantenbakken en hoge co2 waarden die ook garnalen in de bak hebben.
Ik heb ook weleens een vis gehad die een hap co2 nam maar verder ging dat goed hoor.
 
en ja hoor, ik heb net de ph getest, nu heb ik een ph van 7!

ik zie links en rechts wel wat beginnende groene alg, best rechtstreeks beginnen met zuiver maken,
of beter de bak nu even tot rust laten komen?
 
Hij is dus wel gezakt. Als je hem nog lager wil misschien een iets groter bakje proberen.
Dat is altijd even uitproberen wat de goede maat is.
 
7 is al 'neutraal', wat een goed begin lijkt? Hoe kan ik later zien als mijn bakje groter moet?


ik heb ook even mijn andere waardes getest

kh 7
ph 7
gh 8
no3 10 (redelijk veel verbruikt tov gister?)
po4 0.8


de verhouding tussen po4 en no3 kan iets beter, is het nodig dat ik de PO4 verhoog naar 1?

ik had ook nog wat teststrips liggen, het leek me fijn om nu eens de vergelijking te maken:

waterwaardes volgens de (!) teststrip:

no3 25
no2 0
gh 8
ph 7.2

dus eigenlijk toch wel wat verschil :)
 
waterwaardes vandaag

ph 7
no3 15
po4 0.8

ik heb op plantjes en op de toppen van mijn mos echt terug beginnende (blauw?)alg?
ook op de bodem zijn er 2 dicht geslibte plekjes.. :stars:

no2 was 0.01
nh4 was <0.05

het is wel nog maar de 2e dag dat 'alles' aanwezig is, maar toch vreemd dat alles gewoon terug opnieuw begint? :(
 
Het is geen gemakkelijke alg hoor. die kan vasthoudend zijn. gewoon direct weghalen als het kan en verder gaan waar je gebleven bent. Dit ben je niet in een week kwijt denk ik.
Ook planten moeten "wennen" aan andere waarden en omstandigheden weer.
De aanhouder wint moet je maar denken.
 
ik moet wel zeggen dat mijn plantjes ondertussen steviger zijn als ik ze aanraak en ze niet meer loskomen als ik met de luchtslang erover ga (= beginnen wortelen denk ik)

vandaag weer alg resten afgedaan en mijn waterwaardes waren na gister niet echt veranderd.

no3 15
po4 0.6

ik ga geen po4 toevoegen om aan 1/10 te komen, want in de huidige omstandigheden is de kans op blauw alg kleiner.
groenalg op de ruit heb ik wel, precies allemaal kleine haartjes. wel nog heel klein

kh 10 (2x getest omdat het enkele dagen geleden nog 8 was, ik zit hier wel nog in de groene zone als ik de co2 tabel van mijn koffer erbij neem)
ph 7 (dus constant al voor 3 dagen met de bio co2)


dus nu is het een zaak om gewoon vol te houden en elke dag alg restjes af te hevelen?
 
Blauwalg voed zich met fosfaat ja echter moeten de planten ook wel natuurlijk om te groeien fosfaat voor handen hebben.
ik zou het anders even zo laten maar wel meten om te voorkomen dat er niet voldoende fosfaat is.
Anders stopt de groei en hebben de algen weer kans.
Toch is de kh erg hoog en dat bemoeilijkt ook wel weer de opname van voeding zegt men als het goed is.
De kenners weten dat vast beter te vertellen.
 
om de kh te verlagen, moet ik dan gebruik maken van osmosewater? En dat is waarschijnlijk niet hetzelfde als gedestilleerd water.

even wachten tot de kenners er zijn :)
 
Ik heb voor de garnalen altijd osmose gebruikt.
Maar ga even voor de zekerheid op de "experts" hun mening af wat betreft de hoogte van de kh :) .
Ik had destijds een kh van 7 en mij is toen al weleens verteld dat dit niet echt de meest gunstige kh waarde was.
Maar ik zit hier inmiddels op een kh van 5 dus verder geen problemen gelukkig.
 
Even opletten:


Als je KH gaat stijgen nadat je CO.2 ben gaan toevoegen dan is er hoogst waarschijnlijk een kalkbron in jou aquarium.
Anders gezegd, er lost iets van decoratie op wat de KH verhoging van 8 naar 10 verklaard.

Voordat je aan de slag gaat om met bijvoorbeeld regenwater of osmose water je Kh te verlagen zal je dat eerst moeten tackelen.

Wat voor bodem heb je en heb je decoratie stenen of bijvoorbeeld van die cement terras delen?

Als je het buiten het aquarium haalt, dan kun je dat testen met schoonmaakazijn. Strooi wat druppels er op en als het gaat bruisen dan zit er kalk in. Dan is het ongeschikt voor een plantenaquarium.

Met 10% zoutzuur gaat de test veel beter en is te verkrijgen in de bouwmarkt. Maar pas op brand gaten in de kleding en huid als je morst!

Je bent in elk geval goed op weg.
 
Klopt want co2 toediening heeft geen meetbare invloed op de kh.
Maar volgens mij is een kh van 8 of 10 niet echt een ideale waarde voor de planten. Bij een kh van bv 5 zullen ze voeding beter kunnen opnemen dacht ik.
 
ik had ettelijke maanden geleden wat stenen in mijn aquarium gedaan, deze had ik er al uit gehaald.

2 was ik echter pas later tegen gekomen en lagen er dus nog in.

nu hopen dat er geen meer onder het grind zit..
 
daar kan kalk in hebben gezeten hoor. Die hebben misschien voor de hoge kh gezorgd.
 
Controleer het, dan heb je zekerheid. Dan kan je beginnen met het verminderen van de Kh en heeft je werk ook resultaat!

Hou in dat geval wel je Gh in de gaten misschien kan het zijn dat je die iets moet gaan aanvullen.
Met Gh+
 
Aponogeton zei:
Controleer het, dan heb je zekerheid. Dan kan je beginnen met het verminderen van de Kh en heeft je werk ook resultaat!

Hou in dat geval wel je Gh in de gaten misschien kan het zijn dat je die iets moet gaan aanvullen.
Met Gh+

Zoeken, zoeken in alle hoeken ;)
Maar ja het is wel waar net als meten=weten :D
 
met alle hulp die ik gekregen heb is dit het resultaat geworden:

iZWuL0_J8MLYUMs63OROOKGt3lvV0nby.jpeg


helemaal zuiver gemaakt, kalkloze bodem en planten gesnoeid en herschikt :)

nu hopen dat alles in orde blijft.

PH stond nog op 7
NO3 was 10
PO4 0.05 maar ik heb dit naar 0.07 gebracht omdat het nagenoeg 0 was.
 
0.07 zeg je??
Bedoel je 0.7 misschien??
Mag best op 1 hoor.
Ziet er verder leuk uit zo. Heb je overigens niet een beetje weinig grint in de bak? Ik kan me voorstellen dat de plantjes slecht blijven zitten nu.
Of ligt achterin wel meer?
 
bedankt :)

beetje gezichtsbedrog op de foto, er zit een houten lijst rond aan de onderkant voor het piepschuim te verbergen, dit heb ik wat hoger gemaakt zodat het beeld van het aquarium rechtstreeks begint. (Als je snapt wat ik bedoel)
Ik heb nog grind over, kan hem altijd verhogen.. Te veel grind was ook niet goed meen ik ergens gelezen te hebben.

en idd 0.7 :)

ik durfde hem nog niet naar 1 te brengen :oops:
beter toch doen?
 
Ja, naar 1.
En zet er meer snelgroeiers in .
www.vijverhulp.nl zuurstofplanten.
Zijn voor vijver,ook voor aquarium.
Cabomba, waterpest.
 

Terug
Bovenaan