Algenfestijn (groene puntalg en baardalg)


Zover ik me herinner ongeveer het dubbele. De hoeveelheid staat toch wel op het zakje Tenso?
 
De hoeveelheid staat toch wel op het zakje Tenso?
Ja, 2 ml op 50 liter.

Maar als ik kijk op de calculator wordt er veel meer geadviseerd voor EI, 16 ml per week en dat maal 2 of zelfs 4
Naamloos.jpg
 
Ik heb het zakje niet maar ik herinner me van iemand die er een afbeelding van postte dat je bij Tenso 2 moet doseren ipv 1 bij de csm en 4 ml ipv 2 bij de csm per 40/50 liter. Dat was ook de reden dat ik het niet heb gekocht.
 
Ja de aanbevolen dosering weet ik, maar bij de calculator wordt meer geadviseerd voor de EI,

Maar als ik zo kijk naar jou dosering CSM (3 ml op 50 liter) zou ik dus in principe aan 6 ml op 50 liter (Tenso) voldoende moeten hebben?
 
Ik heb geen ervaring met de Tenso maar ik geef vaak de helft extra met de EI om zo in elk geval voldoende te doseren.
 
Uit nieuwsgierigheid ben ik even wat aan het rekenen gegaan,

Als je met Tenso op dezelfde Fe waarde wilt uitkomen als met de CSM moet je bijna 3 x zoveel doseren van de Tenso.
Hierbij ga ik dus uit van de aangegeven stockoplossing, 30 gram op 500 ml Tenso en 50 gram op 500 ml CSM

CSM.jpg
Tenso.jpg


Dus Tenso is 3 x zo duur dan Csm
Oftewel één zakje CSM staat gelijk aan 3 zakjes Tenso
 
Nou ik weet wel dat toen ik beide zakjes op een foto zag dat het in ieder geval dubbel zo duur was als je kijkt hoeveel milliliter je moet toevoegen om met dezelfde dosering te werken.
 
dat het in ieder geval dubbel zo duur was
ja dat dacht ik ook, maar wil je met de Fe gelijk komen is het dus 3 x zo duur.
Zou je ook 50 gram Tenso gebruiken dan heb je alsnog het dubbele aan dosering nodig, erg onvoordelig dus. en dan moet er ook nog Magnesium en Kalium bij (evt.)
 
Ze adviseren voor de CSM+B 1 ml op 40 liter (wekelijks) zie ik, maar dit lijkt me wel wat weinig?
Als eerder gezegd ga ik altijd uit van de door de leverancier voorgeschreven dosering. Later volgen er dan, eventuele, aanpassingen. Nu heb ik nog CSM+B. Daarvan geef ik 14 ml. op een Rio 180.
 
Nu heb ik nog CSM+B. Daarvan geef ik 14 ml. op een Rio 180.
Op 150 liter ongeveer toch? daarmee doseer je ongeveer 0,5 Fe zie ik.
Ik ben benieuwd wat je dan straks gaat doseren met de Tenso, als ik op de calculator kijk zou dit bijna 3 x zoveel moeten zijn om aan de zelfde Fe waarde te komen.

Ik ben zoekend naar een juiste dosering voor mijn bak, vandaar deze vragen.

beetje off topic i know:sorry:
 
Als eerder gezegd ga ik altijd uit van de door de leverancier voorgeschreven dosering. Later volgen er dan, eventuele, aanpassingen. Nu heb ik nog CSM+B. Daarvan geef ik 14 ml. op een Rio 180.

Dat is ook stevig ben en ik zit hier op 12 ml op 190 liter.


Misschien moet ik erbij zeggen dat dit per week is...
 
Er vallen mij een paar dingen op in dit Topic. De TS ( en veel andere AF bezoekers) wisselen ERG VEEL EN VAAK water van hun bak. Als ik echter de waterbelasting door de dieren bekijk, en dan ook de filtercapaciteit meetel, dan kan het niet anders dan dat het milieu in deze bak elke week weer een gigantische chemische opdonder krijgt, hetgeen dan wordt gepoogd bij te sturen met tich middeltjes en methodes.
De diverse mensen in dit topic verliezen zich in steeds moeilijkere technische uiteenzettingen, alsof aquarium houden een hogere tak van opleiding behoeft om enigszins leuk bezig te kunnen zijn.:sorry::sorry:
Niets is minder waar. :stop:

TS heeft erg veel last van algen die hem de lol an de hobby ontnemen en dat is super begrijpelijk. Laat hem eens wat simpelere stappen ondernemen en dan bezien of de andere meer technische en vooral dure methodes wel nodig zijn. I kwil hier een voorschot geven, take it or leave it, maar ik weet wel dat dit werkt. Ik heb de wijsheid natuurlijk niet in pacht, maar enige decennia ervaring leert je om anders naar bepaalde zaken te kijken.

1) Waterwissel 50 % en 1 x per maand
2) breng in de bodem de eeuwigdurende FE-buffer LATERIET aan, deze geeft FE heel geleidelijk, maar wel in voldoende mate aan het water af, en dient tevens als "bindmiddel" voor mineralen en sporenelementen.
3) Koop een 3 tal Crossocheilus oblongus, deze eten alg en alg en alg. En zijn een perfecte biologische algenbestrijding.
4) halveer de toevoeging van allerlei plantenmeststoffen.
5) Richt je verlichting zo in dat alle lampen samen hooguit 9 uur op volle sterkte branden, met dan een voorloop / naloop van 2 uur.
6) Houd zelf de ruiten schoon en verwijder nauwgezet alle dode bladeren van je planten.

Hou dit eens een maand of 2 vol en post dan weer eens foto's, en tussendoor mag natuurlijk ook. Eens kijken of jij weer LOL in je hobby krijgt, want daar gaat het uiteindelijk om!!

:):)
 
hetgeen dan wordt gepoogd bij te sturen met tich middeltjes en methodes.
Tich is wel een beetje overdreven, er worden alleen Micro's en Macro's toegevoegd na een 50% waterwissel, plus dat er veel leden deze methode met succes hanteren, het hoeft niet perse op die manier maar dan zul je wat vaker moeten meten en bijsturen.
Verder worden er geen dure/technische middelen geadviseerd aan TS toch? advies voor een betere verlichting is wel gegeven, that's it, en de reden daarvoor is dat de lampen wel erg wit licht uitstralen, wat niet het beste is voor een plantenbak.
 
Er vallen mij een paar dingen op in dit Topic. De TS ( en veel andere AF bezoekers) wisselen ERG VEEL EN VAAK water van hun bak. Als ik echter de waterbelasting door de dieren bekijk, en dan ook de filtercapaciteit meetel, dan kan het niet anders dan dat het milieu in deze bak elke week weer een gigantische chemische opdonder krijgt, hetgeen dan wordt gepoogd bij te sturen met tich middeltjes en methodes.
De diverse mensen in dit topic verliezen zich in steeds moeilijkere technische uiteenzettingen, alsof aquarium houden een hogere tak van opleiding behoeft om enigszins leuk bezig te kunnen zijn.:sorry::sorry:
Niets is minder waar. :stop:

TS heeft erg veel last van algen die hem de lol an de hobby ontnemen en dat is super begrijpelijk. Laat hem eens wat simpelere stappen ondernemen en dan bezien of de andere meer technische en vooral dure methodes wel nodig zijn. I kwil hier een voorschot geven, take it or leave it, maar ik weet wel dat dit werkt. Ik heb de wijsheid natuurlijk niet in pacht, maar enige decennia ervaring leert je om anders naar bepaalde zaken te kijken.

1) Waterwissel 50 % en 1 x per maand
2) breng in de bodem de eeuwigdurende FE-buffer LATERIET aan, deze geeft FE heel geleidelijk, maar wel in voldoende mate aan het water af, en dient tevens als "bindmiddel" voor mineralen en sporenelementen.
3) Koop een 3 tal Crossocheilus oblongus, deze eten alg en alg en alg. En zijn een perfecte biologische algenbestrijding.
4) halveer de toevoeging van allerlei plantenmeststoffen.
5) Richt je verlichting zo in dat alle lampen samen hooguit 9 uur op volle sterkte branden, met dan een voorloop / naloop van 2 uur.
6) Houd zelf de ruiten schoon en verwijder nauwgezet alle dode bladeren van je planten.

Hou dit eens een maand of 2 vol en post dan weer eens foto's, en tussendoor mag natuurlijk ook. Eens kijken of jij weer LOL in je hobby krijgt, want daar gaat het uiteindelijk om!!

:):)
Dank voor je tips. Ik dacht dat de waterwissel mij juist betere waterkwaliteit geeft en de algen tegengaat. Maar ik ga jou methode eens proberen.
Wat betreft Lateriet balletjes, is dit nodig met All-In-One voeding en een Fe van 0,25 mg/l?
Ik ga morgen of vrijdag eens langs de LFS om te lijken of ze 3 siamese algeneters hebben.
Ik heb vandaag wat makkelijke plantjes erbij gezet, ziet er meteen wat aangekleder uit, ben benieuwd hoe ze gaan groeien.
Verlichting is vandaag aangepast, nu ook met wat rode verlichting erbij d.m.v. de originele LED Day te vervangen door een LED Colour buis (Juwel). Als ik de Helialux weghaal is het naar mijn idee iets te rood, maar met de Helialux erbij is het perfect.
Ik voer al enkele dagen minimaal.
Schoonhouden blijf ik me nu voor inzetten, dat is een feit.

Ik zal hier t.z.t. updates plaatsen met hoe het gaat.
 
Maar ik ga jou methode eens proberen.
Als je maar één keer per maand gaat verversen moet je niet zoveel all-in-one gebruiken als dat je nu doet, dan lopen de waardes veel te hoog op.
 
Owhja, wat ik nog helemaal niet heb aangegeven, is dat ik ook EasyCarbo gebruik tegen de algen. Nog nodig of weg laten?
 
Nog nodig of weg laten?
Om de algen de nek om te draaien kan het helpen, maar de 30mg/l die je al hebt zou eigenlijk al voldoende moeten zijn om de algen te doen verminderen, mits alles op orde is.
 
halveer de toevoeging van allerlei plantenmeststoffen.

Algen krijg je in de regel juist door tekorten dus of het halveren dan handig is weet ik niet. Circulatie speelt ook een grote rol nog.Meststoffen kunnen pas negatief van invloed zijn als ze toxisch worden voor de planten. Een co2 van boven de 40mg kan dan ook weer de fotosynthese tegenwerken en belemmeren.
De EI is niet voor niets een goede en makkelijke methode om tekorten te voorkomen al is niet de hoeveelheid voeding altijd een garantie om algen te voorkomen.

Hier een goed artikel:
https://www.tspt.nl/Voeding/waarden.html
 
Er vallen mij een paar dingen op in dit Topic. De TS ( en veel andere AF bezoekers) wisselen ERG VEEL EN VAAK water van hun bak. Als ik echter de waterbelasting door de dieren bekijk, en dan ook de filtercapaciteit meetel, dan kan het niet anders dan dat het milieu in deze bak elke week weer een gigantische chemische opdonder krijgt, hetgeen dan wordt gepoogd bij te sturen met tich middeltjes en methodes.
De diverse mensen in dit topic verliezen zich in steeds moeilijkere technische uiteenzettingen, alsof aquarium houden een hogere tak van opleiding behoeft om enigszins leuk bezig te kunnen zijn.:sorry::sorry:
Niets is minder waar. :stop:

TS heeft erg veel last van algen die hem de lol an de hobby ontnemen en dat is super begrijpelijk. Laat hem eens wat simpelere stappen ondernemen en dan bezien of de andere meer technische en vooral dure methodes wel nodig zijn. I kwil hier een voorschot geven, take it or leave it, maar ik weet wel dat dit werkt. Ik heb de wijsheid natuurlijk niet in pacht, maar enige decennia ervaring leert je om anders naar bepaalde zaken te kijken.

1) Waterwissel 50 % en 1 x per maand
2) breng in de bodem de eeuwigdurende FE-buffer LATERIET aan, deze geeft FE heel geleidelijk, maar wel in voldoende mate aan het water af, en dient tevens als "bindmiddel" voor mineralen en sporenelementen.
3) Koop een 3 tal Crossocheilus oblongus, deze eten alg en alg en alg. En zijn een perfecte biologische algenbestrijding.
4) halveer de toevoeging van allerlei plantenmeststoffen.
5) Richt je verlichting zo in dat alle lampen samen hooguit 9 uur op volle sterkte branden, met dan een voorloop / naloop van 2 uur.
6) Houd zelf de ruiten schoon en verwijder nauwgezet alle dode bladeren van je planten.

Hou dit eens een maand of 2 vol en post dan weer eens foto's, en tussendoor mag natuurlijk ook. Eens kijken of jij weer LOL in je hobby krijgt, want daar gaat het uiteindelijk om!!

:):)
Er staat hier iets waar ik het beslist mee eens ben. Een aquarium (onder-)houden is geen rocket science. Wanneer je waterwissels één keer per maand zou willen doen moet er eerst iets gebeuren met de verlichting qua kleur maar ook qua intensiteit. Maar dit komt dan weer niet overeen met het aanwezige planten bestand. Wekelijks water verversen, ik doe het al jaren, kan echt geen kwaad wanneer verlichting gevoerd wordt passend bij de plantenkeuze van Ts. M.a.w. blijf alles wel zien in de juiste verhoudingen. Dit behoeft overigens geen 50% te zijn. Wat de Crossocheilus oblongus betreft; leuke vissen en als ze jong zijn helpen je ze tegen alg. Later worden ze groot én luie donders wat dat betreft.
 
Het gaat inmiddels al een stuk beter. De baardalg is weg, maar de groene puntalg blijft wel nog aanhouden en moet ik wekelijks weghalen van de ruiten, en hier en daar blaadjes verwijderen. De planten groeien wel weer goed.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1dff.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1e1e.jpg


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1e26.jpg


Totaalplaatje:
aqua voor.jpg
 
Vanaf een afstandje zie je het vaak ook niet, dus vanaf de bank zal het er best goed uitzien.
Maar ik begrijp goed dat je er stiekem wel van kan balen, dat doe ik (en de meeste hier) ook wel, de dt de baardalg weg is iig goed, dat is echt een lastige vaak.
Nu de puntalg nog, ik lees veel dat dat kan liggen aan fosfaat tekort, weet je die waarde toevallig?
 
Ik heb ook heel lang last gehad van algen. Maar mijn bak zag er daardoor ook van ver niet meer fris uit.
Maar als ik hier een overzichtsfoto van zie, doe ik toch mijn petje af hoor!
 
Zag een paar keer voorbijkomen dat je al-in-one gebruikt
Op zich prima spul heeft alleen de neiging de fosfaat po4 erg uit de pas te laten lopen om de 1 of andere rede loopt deze erg op is mijn ervaring
Sinds ik de poeders zelf meng gaat het stukken beter groot voordeel je kan het beter sturen
Ondanks de alg ziet de bak er prima uit
 

Terug
Bovenaan