Wat is er nieuw

Alles over LED verlichting

Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Meerdere malen kom je tegen dat de zogenaamde LED strips niet in staat zijn om een aquarium goed te verlichten, de gebruikte LED's zouden niet sterk genoeg zijn om tot de bodem te reiken in een relatief hoge bak.

Alleen de powerled's van bvb de JMB balken zouden daartoe in staat zijn, ik zet daar toch mijn vraagtekens bij, er wordt namelijk ook gesuggereerd dat wanneer je die powerled's dimt tot 50% ze nog steeds dieper komen komen dan een vergelijkbare LED die dan op volle sterkte moet branden om de 50 lumen te geven (= 50% van de powerled) laten we daar de 5630 mee bedoelen.

In de balken van Aquatlantis en Juwel Helialux zitten ook geen powerled's, dat kun je nagaan vanwege het aantal Led's gedeeld door het wattage, veel hoger dan 0,2 of 0,3 watt per stuk kom je dan niet.
Waarom zijn die balken dan wel geschikt voor de vaak hoge Aquatlantis bakken, die doorgaans zoveel licht geven dat ze zelfs gedimd moeten worden?

Of neem de Led buizen van Juwel, ook daar zitten geen powerled's in maar ook gewone 5050 of 2835 Led's, welke ook te vinden zijn in Led tl buizen voor kantoren etc. en ook deze geven met de helf aan vermogen een beste bak licht weet ik uit ervaring, vergelijkbaar met de oorspronkelijk TL bus.

Dus naar mijn mening kan een (goede) led strip zeker wel voldoen als verlichting, maar omdat ze niet in een mooi jasje en/of balkje zitten is het ineens slecht?
In de Led tl buizen zit ook gewoon een Led strip, en dat is dan ineens wel goed :juggle:

onderdelen_LGG05_led_tl_goud.jpg


De prijs van een Phillips Led tl buis (100 cm) ligt ver onder de 10 euro, en dat is dus inclusief de behuizing en voeding, dus een Led stip/balk van 10 a 15 euro zou dan ook moeten voldoen toch?

Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen en ervaringen van diegene die er verstand van hebben en/of zelf de low budget Led's boven hun bak hebben hangen.
 
Ik heb ledstrips gehad van een bekende webshop (iets met koning) en die zouden waterdicht zijn, het was 1 bak ellende, had enorm last van blauwalg en stripjes waren niet waterdicht waardoor er steeds meer ledjes uitvielen.
Nu hebben we led-tlbalken in de woonkamerstelling en die bevallen me uitermate goed, en d eplanten doen het ook goed en nergens alg.
In de vissenkamer en op de cubes gebruiken we ledverlichting van ome ali (zie foto) maar daarbij hebben we vooral in de vissenkamer wel met alg te maken maar dat kan zijn omdat het vrij ondiepe bakken zijn (30 cm) bij de cubes geen alg en de planten doen het ook goed
 

Bijlagen

  • bak6-mei2019.jpg
    bak6-mei2019.jpg
    55.2 KB · Weergaven: 202
Nu hebben we led-tlbalken in de woonkamerstelling en die bevallen me uitermate goed, en d eplanten doen het ook goed en nergens alg.
Ja precies dat is wat ik bedoel, weet je het merk en de gebruikte Led's toevallig?
Alg kan meerdere oorzaken hebben ja.
De goedkope strips (niet van de koning maar van Ali) heb ik ook in mijn bakken hangen (voor sfeerverlichting), en in al die jaren nog niets gemerkt van het feit dat ze niet tegen vocht zouden kunnen.
Beetje geluk hebben denk ik ook.
 
Het merk weet ik niet was een hele doos vol led-tlbalken op een veiling, weet wel dat ze 6500 k zijn
 
Jammer
 
Boven mijn zeewateraquarium draaien phlips coralcare, omdat ik ook nog in de buurt woon van de ontwikkelaar van deze lamp kon ik natuurlijk meer info krijgen dan via een website.
( en er is echt wel verschil tussen merken en drivers )
Het zijn niet alleen de toegepaste led die van belang zijn, voor mij is het ook de aansturing die van belang is...zeg maar het stukje software en het bedieningsgemak daarvan.
Appjes heb ik een hekel aan, die dingen werken vaak na een hele korte tijd niet meer, ik wil dus degelijk onderbouwde software die na jaaaaaren nog bruikbaar is.
Op mijn zoetwater viel de keuze voor GHL profilux met mitras lampen, wederom was het de software die de doorslag gaf.
Je kunt nu wel ledjes en specificaties vergelijken, maar er is meer dat van belang kan zijn.
Zo kijk ik ook naar de warmteafvoer...is dat passief of actief met fans....waar ik helemaal geen liefhebber van ben.
Ook de stralingshoek is van belang...kortom stripjes zijn leuk en goedkoop maar of ik daar op den duur blij van wordt......
Neemt niet weg, vaan sommige "fabrikanten"led wordt ik ook niet blij.
 
Koeling heeft zeker ook positieve invloed op de Led maar dat is meer voor de levensduur, de besturing is bijzaak dat heeft geen invloed op het licht zelf.
Ik ben meer op zoek naar de verschillende types led en hun kunnen, welk type Led zit er bijvoorbeeld in jouw Coralcare en Profilux ?
 
Er worden niet zomaar reacties gegeven op strips. Dat komt omdat hier zeer veel verschillen in de kwaliteit van de gebruikte leds zitten. Daar weten sommige handelaren dan weer handig gebruik van te maken door deze artikelen als goedkoop, maar niet echt, en hoogwaardig te betitelen. Dat, en het feit dat er soms geen technische gegevens worden afgegeven over de gebruikte materialen maakt dat ik er, in ieder geval, met wantrouwen naar kijk. Heel vaak blijkt dan, ook hier, dan men in de problemen komt doordat hooggespannen verwachtingen niet waargemaakt worden. Het zijn wel vaak dezelfde sites waar deze rommel aangeschaft wordt. Dat er bij Juwel zonder een powerled claim toch een helder licht is heeft meer te maken met de zeer hoge Kelvinwaarde die men hanteert en die zelf waardes voor zeewater naderen. Bij de nieuwe versies heeft men zich ook gerealiseerd en zijn er een paar rode leds toegevoegd maar er is nog steeds sprake van een hoog Kelvin nummer. Losse strips kennen dan ook weer het probleem van een minder goede warmte afvoer welke zich op den duur gaat wreken. Veelal kent men een wat lagere IP waarde, IP65 is dan redelijk gebruikelijk. M.i. is een waarde van IP 67 of 68 noodzakelijk.
Dit gezegd hebbende; er zijn wel degelijk goede strips maar ook daar hangt een prijs aan!
 
Dat er bij Juwel zonder een powerled claim toch een helder licht is heeft meer te maken met de zeer hoge Kelvinwaarde
Ja daar zit wat in, dat dringt dieper door natuurlijk.
Dit gezegd hebbende; er zijn wel degelijk goede strips maar ook daar hangt een prijs aan!
Wat zou je mogen verwachten, in de zin van welke prijsklasse moet je gaan denken?
De discussie van gister bvb, die strips kosten 15 euro voor slechts 30 Led's op een halve meter.

Zelf heb ik ook Led in de stadslichten van mijn auto (ook van Ali) eerst 5050 die konden er mee door, later vervangen door 5630, minder in aantal maar een stuk feller, en erg goedkoop uiteraard.
 
Ik heb de verlichting van de rio 240 ( 2 x 29 W) verwisseld met een 18 W led-tl van 120 cm. Eénderde van het wattage van de originele lampen, maar met 120 l/w niet eens heel veel donkerder.

Losse ledstrips verschillen nogal van kwaliteit, maar als je er genoeg van de juiste sterkte naast elkaar hangt dringen ook die prima door in dieper water.
 
Laatst bewerkt:
Ja daar zit wat in, dat dringt dieper door natuurlijk.

Wat zou je mogen verwachten, in de zin van welke prijsklasse moet je gaan denken?
De discussie van gister bvb, die strips kosten 15 euro voor slechts 30 Led's op een halve meter.

Zelf heb ik ook Led in de stadslichten van mijn auto (ook van Ali) eerst 5050 die konden er mee door, later vervangen door 5630, minder in aantal maar een stuk feller, en erg goedkoop uiteraard.
Datgene wat je ogen zien als "fel" behoeft helemaal niet zo te zijn. Wij "zien" witter licht als een helderder licht, iets waar dus Juwel maar er zijn er meer, handig gebruik van maakt. Planten ontvangen licht op een geheel andere manier, ook dat is iets wat wij ons meer zouden moeten realiseren.

Hieronder zie je een oed voorbeeld van ledstrip gebuik zoals het m.i. hoort. Alle gegevens zijn te vinden én na te trekken.
De strips van 15 euro per halve meter, ik zou ze nooit kopen. Het zal wel even werken. Maar je weet nooit of dit naar verwachting zal zijn en zeker niet voor hoelang.
 
Datgene wat je ogen zien als "fel" behoeft helemaal niet zo te zijn. Wij "zien" witter licht als een helderder licht
Ja dat klopt, maar ze hadden beide de zelfde Kelvin waarde.

Daytime Eco ziet er wel goed uit, wel een pittig prijskaartje
Daytime Matrix vind ik ook erg duur, en 180 lumen per Watt :juggle:
 
verwisseld met een 18 W led-tl van 120 cm
Welke precies?
Losse ledstrips verschillen nogal van kwaliteit, maar als je er genoeg van de juiste sterkte naast elkaar hangt dringen ook die prima door in dieper water.
Ja dat denk ik ook, maar door de soms slechte output kom je vaker hoger uit in wattage tov van een TL buis.
 
Welke precies?

Ja dat denk ik ook, maar door de soms slechte output kom je vaker hoger uit in wattage tov van een TL buis.
True. 🙂

Ik had deze genomen:
https://www.immers.info/LED-TL-buis-120cm-dimbaar-2160lumen-18w-Warmwit-1zijdige-aansluiting

Die in een waterdicht armatuur gedaan. Had deze genomen omdat hij dimbaar is. Er zijn vast ergens nog betere/efficiëntere te vinden, tegen een meerprijs... Je hebt hem ook in neutraalwit; het liefst had ik die genomen i.p.v. warmwit. Maar die hadden ze alleen voor een tweezijdige aansluiting. Na veel zoeken naar armaturen had ik geen geduld meer en ben ik voor warmwit met de eenzijdige aansluiting gegaan. Het is toch maar voor een bijbak.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat deze dimbaar is dat zie je niet zo heel vaak.
Je had de bedrading zo even om kunnen leggen in dat armatuur trouwens.
Maar gezien de prijs van deze Led buizen (deze is misschien wat duurder omdat ie dimbaar is) zou het toch mogelijk moeten zijn om voor relatief weinig geld degelijke Led verlichting boven de bak te krijgen.

Zelf ben ik ook aan het rondneuzen voor Led verlichting, maar 200 euro daarvoor uit gaan geven gaat mij te ver, ik weet dat het lang meegaat maar dan nog.

Ik ben zoiets aan het overwegen, helaas niet dimbaar en de lumen per watt is overigens wel erg hoog, hoger dan de powerLed's, ik vraag me af of dit echt zo is.

Ëén ding ben ik nog onzeker over, hoe zouden de kleuren uitkomen onder zo'n Led buis, beter of slechter dan een conventionele TL buis?
 
Laatst bewerkt:
True. 🙂

Ik had deze genomen:
https://www.immers.info/LED-TL-buis-120cm-dimbaar-2160lumen-18w-Warmwit-1zijdige-aansluiting

Die in een waterdicht armatuur gedaan. Had deze genomen omdat hij dimbaar is. Er zijn vast ergens nog betere/efficiëntere te vinden, tegen een meerprijs... Je hebt hem ook in neutraalwit; het liefst had ik die genomen i.p.v. warmwit. Maar die hadden ze alleen voor een tweezijdige aansluiting. Na veel zoeken naar armaturen had ik geen geduld meer en ben ik voor warmwit met de eenzijdige aansluiting gegaan. Het is toch maar voor een bijbak.
Die dingen werken met Triac dimmers. Volgens het principe van fase aansnijding waardoor er stroompulsen ontstaan die dan opgepikt worden door de driver van de buis. Daardoor kan er behoorlijke hitte ontstaan omdat zodra het vermogen vermindert dit door een weerstand opgevangen moet worden. Het vermogen wordt dan omgezet in hitte. Triac dimmers moet je trouwens niet te veel belasten.
 
Dus dimmen is in dit geval ook niet zuiniger, niet dat het heel veel uitmaakt maar toch.
 
Planten zien licht heel anders dan mensen,

Fotomorfogenese Het proces fotomorfogenese leidt tot de uiteindelijke vorm, kleur en bloei van de plant. Dit is voor een belangrijk deel genetisch vastgelegd, maar wordt gestuurd door licht.

Fotosynthese Een gedeelte van het licht wordt door planten gebruikt voor de fotosynthese. Dit deel van 400700nm wordt Photosynthetic Active Radiation (PAR) genoemd.

Chlorofylsynthese Bij chlorofylsynthese (bladgroensynthese) wordt chlorofyl (bladgroen) geproduceerd, het groene pigment in bladeren en stengels. In de chloroplasten (bladgroenkorrels) wordt het zonlicht opgevangen en verwerkt.

Fotoperiodisme De daglengte (lichtperiode) is voor veel planten een informatiebron waarmee het moment bepaald wordt om uitlopers te vormen of te gaan bloeien. Het gedrag en de ontwikkeling van de planten worden dus beïnvloed door de lichtperiode.

Blauwe straling De blauwe straling heeft effect op het fotosyntheseproces. Voor het fotosyntheseproces zijn de blauwe en rode stralingen gelijkwaardig. Blauw licht is vooral van belang voor de vorming chlorofyl, de ontwikkeling van chloroplasten, huidmondjesopening, de aanmaak van enzymen en de 24-uurs cyclus van de fotosynthese en fotomorfogenese. Een verhoogd aandeel blauw licht in het natuurlijke licht heeft een remmend effect op de celstrekking, waardoor stengels korter worden en bladeren dikker. Omgekeerd heeft een afname van de hoeveelheid blauw licht een toename van het bladoppervlak en de stengelstrekking tot gevolg. De hoeveelheid blauw licht kan niet voor alle plantensoorten ongelimiteerd worden teruggebracht. Te weinig blauw licht kan tot negatieve effecten op de plantontwikkeling leiden

Rode straling De rode straling is het meest efficiënt voor de fotosynthese van planten. De energie-inhoud van een rood foton (600700nm) is 1,75 maal lager dan die van een blauw foton (400-500nm). Dit betekent dat voor het maken van een blauw foton meer energie nodig is dan voor een rood foton, terwijl de fotonen voor de fotosynthese gelijkwaardig zijn. Bijvoorbeeld: bij 400nm is 1 Watt 3,4 µmol en bij 700nm is 1 Watt 5,8 µmol.
Rode straling draagt bij aan de aanmaak van chlorofyl (bladgroen) en speelt een rol in de processen fotoperiodisme en fotomorfogenese. Het selectief wegschermen van rood licht waardoor de verhouding tussen rood en verrood licht afneemt, kan de vorming van zijscheuten en pluizen verminderen

UV UV B 280-320 300-320 heeft invloed op fotomorfogenese
UV UV A 320-400 Fotomorfogenese
PAR Blauw 400-500 Fotomorfogenese en fotosynthese
PAR Groen 500-600 Wordt weerkaatst
PAR Rood 600-700 Fotomorfogenese, fotosynthese, chlorofylsynthese en fotoperiodisme
NIR Verrood 700-800 Fotomorfogenese en fotoperiodisme NIR Nabije infrarood 700-3.000 Wordt voornamelijk omgezet in warmte

Veel al zijn goedkope ledstrips niet goed of helemaal in niet staat om 400-500nm blauw uit te stralen + 500-600nm + 600-700nm fotonen als je geen rode of groen en blauwe led in stipjes erbij gaat combineren en dus enkel warmwhite of daglicht/wit enkel gaat gebruiken ongeacht de hoeveelheid lumen per watt dat ze opbrengen.
Daarom zie je bij veel duurdere merken JBM, Eheim etc etc waar de prijzen per meter op kunnen lopen tot wel 175euro per balk dat er met leds gecombineerd wordt rood of blauw leds samen te voegen met witte of warm witte leds in een balk met een bepaalde kelvinwaarde.
De prijs zit hem in de led kwaliteit met hogere opbrengst van een ledstrip ali of led koning terwijl deze strips niet bedoeld zijn voor PAR te halen maar voor decoratie of achtergrond vertlichting CQ tuinverlichting weet ik allemaal welk doeleinde dus de PAR voor planten zijn in deze niet bekent of van betekenis voor deze fabrikanten dus lekker goedkoopie en makkelijk te verkrijgen.
Een led is namelijk ook geen breedspectrum licht als je enkel witte leds neemt of warmwit op een strip, dit geld net zo goed voor de prijzige JBM of Eheim etc etc, echter dit zijn kwaliteit leds met niet alleen een hoger rendement maar er worden rode of blauwe led toegevoegd met ook een hoog rendement die het bij blauw of rood leds dik overstijgtt in lumen op een ali express ledstripje.

Waarom dan vaak algen met ledstrips huh genoeg licht met mijn witte leds op dit stripje ik kom aan het aantal lumen dat ik nodig hebt dus watnou ??
Witte leds geven amper rood ! maar wel blauw en waar gedijen algen juist op blauwspectrum omdat het makkelijk door het water dringt maar rood ? ja planten gaan kwarren omdat ze teveel blauw krijgen maar geen voldoende rood, licht balance is dus uit balance geen PAR in het rood.
Nu komt het hoeveel lumen heb ik dan nodig om voldoende rood tot op de bodem te krijgen met ledstrips die maar 0.2 of 0,3 of 0,5 watt met geringe opbrengst in lumen op dit stripje, de gemiddelde strip met 0,5watt leds wit haalt 40lumen, ga je het rood specctrum is dus 600-700nm licht lengte zullen deze leds nooit de 40lumen halen zoals de witte dat doen op dit stripje maar op 10-15lumen per 0,5watt...uitkomen probeer jij maar eens met zulke rode leds boven een aqaurium 10-30micromols PAR te halen in het rood.. gaat niet gebeuren boven een auquarium van boven de 40cm in hoogte dus laat staan op een 50cm of 60cm hoogte van het aquarium om voldoende rood op de bodem te krijgen met zulke leds. (T5 warm wit types halen al ruim 30-35micromols PAR in het blauw en rood spectrum op planten) Dus je zal extra strips rood met rode leds moet bijleggen boven het aqaurium om aan de PAR in het rood spectrum te halen voor planten.

Duure leds de Powerled en 1Watt versie haalt op blauwe en rode leds 40-50lumen per watt terwijl witte al ruim 80-90lumen halen de 3watt verie haaltr al 60-70lumen met blauw en rood en wit tot wel 120lumen per 3watt.
Ook veel ledbalken van juwel zoals helialux zou ik rap links laten leggen het is genoeg aan lumen voor onze oogjes maar voor planten zet ik hele grote ?? tekens bij voor PAR opbrengst.
 
Die dingen werken met Triac dimmers. Volgens het principe van fase aansnijding waardoor er stroompulsen ontstaan die dan opgepikt worden door de driver van de buis. Daardoor kan er behoorlijke hitte ontstaan omdat zodra het vermogen vermindert dit door een weerstand opgevangen moet worden. Het vermogen wordt dan omgezet in hitte. Triac dimmers moet je trouwens niet te veel belasten.
Dank je voor de uitleg! 🙂 Zo leer ik telkens weer wat bij. De (ik neem aan triac want hij werkt) dimmer die ik nu gebruik kan volgens de fabrikant 300 W hebben. Er hangt in totaal 46 W aan. Ik neem voorzichtig aan dat ie dat blijft houden. 🙂

Je had de bedrading zo even om kunnen leggen in dat armatuur trouwens.
De bedrading van een dubbele-aansluitingarmatuur bedoel je, neem ik aan? Je weet niet half hoe atechnisch ik ben, haha. Het is al heel wat dat de bedrading aansluiten gelukt is. 😛 Kon trouwens zo gauw alleen een enkele aansluiting armatuur vinden. Had ik dan de bedrading kunnen verlengen om er een dubbelzijdige van te maken? Klinkt als een risico als je als leek met 230 V werkt boven een bak water. 😛

Dus dimmen is in dit geval ook niet zuiniger, niet dat het heel veel uitmaakt maar toch.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoeveel je van de dimming gebruikmaakt. Mijn lampen dimmen alleen het eerste en laatste branduur geleidelijk aan/uit. Dan zal het nog te overzien zijn.
 
Ëén ding ben ik nog onzeker over, hoe zouden de kleuren uitkomen onder zo'n Led buis, beter of slechter dan een conventionele TL buis?
Je hebt het dan over de CRI-waarde. Deze is bij leds tegenwoordig voor zover ik weet ongeveer vergelijkbaar met die van de oude tl's. Veel buizen zitten zo rond de 80-85, wat een redelijke kleurechtheid geeft maar niet perfect. Hogere kwaliteit lampen boven de 90. Die zijn minder goed te vinden en duurder.

Ik heb het idee dat de lampen met een hogere CRI meestal niet de hoogste lumen/watt-opbrengst hebben. Dus er is mogelijk wel een trade-off qua energieverbruik.
 
De bedrading van een dubbele-aansluitingarmatuur bedoel je, neem ik aan?
Ja bijvoorbeeld, maar als je er weinig vanaf weet kan je dat beter achterwege laten.
Mijn lampen dimmen alleen het eerste en laatste branduur geleidelijk aan/uit. Dan zal het nog te overzien zijn.
Het kost niet meer, maar gedimd gebruikt de Led buis dan nog steeds evenveel vermogen omdat er een weerstand gebruikt wordt, verder niet zo relevant hoor op een buisje van 18 Watt.
 
Je hebt het dan over de CRI-waarde.
Ja prcs, maar alles boven de 80 zou al goed zijn lees ik hier en daar.
Ik heb het idee dat de lampen met een hogere CRI meestal niet de hoogste lumen/watt-opbrengst hebben.
Bij TL buizen is dat wel zo ja, je hebt bvb de 900 serie van Phillips, cri van 98 dacht ik, maar wel minder Lumen per Watt, iets van 10% minder.
De 900 serie is 5-bands en de 800 serie 3-bands
 
Planten zien licht heel anders dan mensen,
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage.

Maar begrijp ik je nu goed en zeg je dat als ik een 3000K en een 6500K Led TL buis boven mijn bak ga hangen ik niet voldoende spectrum heb?
Ik was van mening dat ik met de 3000K dan voldoende rood zou hebben? Althans dit werkt bij conventionele buizen wel zo.

de 3watt verie haaltr al 60-70lumen met blauw en rood en wit tot wel 120lumen per 3watt.
Een 3 Watt haalt toch veel meer dan 120 Lumen? eerder richting de 300. een 1 watt tikt de 100 al aan.
 
Laatst bewerkt:
Alleen de powerled's van bvb de JMB balken zouden daartoe in staat zijn, ik zet daar toch mijn vraagtekens bij, er wordt namelijk ook gesuggereerd dat wanneer je die powerled's dimt tot 50% ze nog steeds dieper komen komen dan een vergelijkbare LED die dan op volle sterkte moet branden om de 50 lumen te geven (= 50% van de powerled) laten we daar de 5630 mee bedoelen.

In de balken van Aquatlantis en Juwel Helialux zitten ook geen powerled's, dat kun je nagaan vanwege het aantal Led's gedeeld door het wattage, veel hoger dan 0,2 of 0,3 watt per stuk kom je dan niet.
Waarom zijn die balken dan wel geschikt voor de vaak hoge Aquatlantis bakken, die doorgaans zoveel licht geven dat ze zelfs gedimd moeten worden?
De theorie is dat de worp van een bepaalde lichtbron gelijk blijft, enkel door het te laten pulseren word er minder licht per tijdseenheid uitgestuurd waardoor het minder fel lijkt.
Maar in de “aan” periode van de lichtbron geeft deze wel gewoon het volledige “bereik” waardoor je met een gedimde lamp wel voldoende op de bodem kan stralen maar niet teveel licht afgeeft voor je gehele aquarium.
 
Het kost niet meer, maar gedimd gebruikt de Led buis dan nog steeds evenveel vermogen omdat er een weerstand gebruikt wordt, verder niet zo relevant hoor op een buisje van 18 Watt.
Ik ga eens zo'n vermogensmeter halen om dit te testen. 🙂 En überhaupt om de hele batterij apparaten te monitoren van de aquakamer.
 
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage.

Maar begrijp ik je nu goed en zeg je dat als ik een 3000K en een 6500K Led TL buis boven mijn bak ga hangen ik niet voldoende spectrum heb?
Ik was van mening dat ik met de 3000K dan voldoende rood zou hebben? Althans dit werkt bij conventionele buizen wel zo.

Met 0,5Watt led is het met een aquaruim hoogte boven de 40cm gewoon te weinig aan lumen in het rood en blauw, als je al nagaat dat bij een aquarium van 60-80cm 3 tot 4 T5 buizen nodig zijn met een veel hoger lumen opbrengst om voldoene rood op de bodem te krijgen.

Je combinatie kelvin is prima maar het rood is zo gering in lumen opbrengst in het roodspectrum en ook blauw dat op een aqaurium van 50cm hoogte vrijwel niks meer van over blijft dat de bodem kan bereiken, blauw zal wel lukken dat dring makkelijker door.
Nu weet ik niet hoeveel jouw lumen Led buizen halen die je vervangt voor T5 buizen, maar dat zal echt van de kwaliteit afhangen, 1Watt led is echt wel nodig boven een bak van 50cm en kom je op 60 of 80cm hoogte uit dan is een 3Watt led de beste keus omdat dan zelfs 1Watt led al te krap wordt.

3000-3500K is veel rood algemeen dus dat spectrum is rood de piek , maar het gaan om het aantal lumen hoeveel rood hij uitstraald, 10-15lumen rood licht dring maar 20-30cm door in het water, maar planten hebben x aantal nodig wil de plant er iets mee kunnen in PAR micromols uitgedrukt te groeien.
Met zo weinig, 15lumen houd je op de bodem miscchien 2-5lumen rood over op 20cm diepte van het water en das niet genoeg om planten in het rood licht te voorzien dus zal je sterker rode leds of leds in jouw geval 3000-3500K meer lumen moeten afstralen om dieper in het water te dringen en genoeg lumen/PAR in het rood over te houde dat op de planten valt.

T5 buizen zoals de 39Watt versie die veel boven een 1meter bak lagen, met een 3500K buis die haalt 2800lumen totaal waarvan de tint in het rood spectrum ligt en dus zeker 1500lumen gaat halen met rood uitstraling, vaak 2x zulke buizen levert dus 3000lumen rood uitstraling op deel door netto 150liter water = 20lumen rood per liter water ! das meer lumen als een rode led van 0,5watt die maar 10-15lumen dat het water nog moet doordringen (dus meerdere rode leds is ook meer lumen halen) haalt met goedkope ledstrips. dus 60x15lumen 1meterstrip rode leds haalt 900lumen rood licht 2x een meter is dus 1800lumen rood
Dus wel je een T5 buis evenaren met zulke strips heb je al 2x strips met ieder 60leds erop van 0,5Watt nodig om het x aantal lumen te halen dat planten nodig hebben in het rood spectrum op een aqaurium van 50cm hoog met een water diepte van 40cm.
Dus rendemed zulke leds is nog minder als van T5 in opbrengst licht en stroom verbruik per watt.

Dus het is wel zaak om je licht spectrum goed samen te stellen ook met Tl buizen voor planten maar je moet wel ook de opbrengst halen in Lumen om door het water heen te dringen tot op de bodem en voldoende over te houden zodat planten er wat een hebben in PAR. en dat red je niet mer 2-5lumen rood licht op je planten dan zal je minstens 15lumen op de bodem nodig hebben wil je de plant aktiveren ofwel wakker maken dat er licht is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage.

Maar begrijp ik je nu goed en zeg je dat als ik een 3000K en een 6500K Led TL buis boven mijn bak ga hangen ik niet voldoende spectrum heb?
Ik was van mening dat ik met de 3000K dan voldoende rood zou hebben? Althans dit werkt bij conventionele buizen wel zo.


Een 3 Watt haalt toch veel meer dan 120 Lumen? eerder richting de 300. een 1 watt tikt de 100 al aan.

Ja maar ik heb ze nog niet gezien boven het aquarium, ze halen al ruim 300lumen op 3watt, maar de 3Watt versie voor het aquarium heb ik nog niet hoger gezien dan 120lumen versie of ik loop alweer achter dat het 300lumen led beschikbaar is voor een aquarium.
 
Ik ben zoiets aan het overwegen, helaas niet dimbaar en de lumen per watt is overigens wel erg hoog, hoger dan de powerLed's, ik vraag me af of dit echt zo is.
Nog even over die lamp: ziet er idd goed uit qua lichtopbrengst per watt. 🙂 Ik zie wel dat deze een lichthoek van 190 graden heeft. Mooi om een gehele ruimte mee te verlichten, maar in een aquarium geeft dat wat lichtverlies. Je bent dan al gauw tegen de lichtkap of door het glas aan het schijnen. Een graad of 120 voor een tl is geloof ik wel prima. Hangt ook af van maten aquarium en positie lichtbalk of course.
 
Ik zie wel dat deze een lichthoek van 190 graden heeft.
Dat is denk ik de opening aan de onderkant van de buis, Led's hebben veelal een kleinere hoek, 120 graden ongeveer.
 
Maar in de “aan” periode van de lichtbron geeft deze wel gewoon het volledige “bereik”
Ik snap wat je hier zegt, dat is dus de reden waarom een 1 watt dieper komt dan een 0,5
 
Nu weet ik niet hoeveel jouw lumen Led buizen halen die je vervangt voor T5 buizen,
De buizen die ik op het oog heb zouden 1700 Lumen moeten geven.

Nu heb ik ook slechts 2 x een 21 Watt T5 boven mijn meterbak hangen (200 liter en 45 cm hoog) deze buizen geven ook maar 1850 Lumen per stuk, mijn planten doen het er goed op, middelmatig lichtbehoevend over het algemeen, maar ook een Blyxa, Lobelia Cardinales mini en twee rode Ludwigia's
Dus ik vermoed dat ik dan met die led buizen weg moet komen, iets minder aan Lumen dan de T5 maar wel gerichter uiteraard.

Deze buizen zijn dat.

Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de Lumen/Watt opgave, 150 Lumen per Watt maar liefst :juggle:
 
De buizen die ik op het oog heb zouden 1700 Lumen moeten geven.

Nu heb ik ook slechts 2 x een 21 Watt T5 boven mijn meterbak hangen (200 liter en 45 cm hoog) deze buizen geven ook maar 1850 Lumen per stuk, mijn planten doen het er goed op, middelmatig lichtbehoevend over het algemeen, maar ook een Blyxa, Lobelia Cardinales mini en twee rode Ludwigia's
Dus ik vermoed dat ik dan met die led buizen weg moet komen, iets minder aan Lumen dan de T5 maar wel gerichter uiteraard.

Deze buizen zijn dat.

Ik zet alleen mijn vraagtekens bij de Lumen/Watt opgave, 150 Lumen per Watt maar liefst :juggle:

150lumen, zou kunnen 3watt led = 300lumen in het beste geval en dan gedimd tot 150lumen door lagere spanning en om minder warmte in de buis te ontwikkelen, op die manier zou dat goed mogelijk zijn maar dus ik weet niet wat de samenstelling van deze Led-buis en welke type led zij gebruiken.

laten we aannemen van wel 150lumen.

1700lumen 2x =3400lumen boven je aqaurium maar dat zeg nog niks over de PAR dat de buis kan opleveren voor planten aangezienhet 6500K is dus gewoon coolwithe ofwel daglicht is zal het veel blauw aandeel hebben en weinig rood.
Dus afhankelijk hoeveel rood hij nog uitstraald zal in mijn gedachten niet hoog zijn omdat het led is en geen daglicht TL buis die bij 6500K 30-40% blauw aandeel heeft en nog 25% rood aandeel opleverde zie ik dat niet met daglicht ledjes gebeuren die niet een breedspectrum halen zoals een TL en op 10-15% rood deel uitkomen en das erg weinig rood dat nog de bodem zal bereiken omdat het uitgestraalde rood in lumen laag is en maar matig/slecht zal door dringen in het water tot de bodem.
Planten zullen gedrongen groeien in zo'n situatie.. of met te wenig rood niet de hoogte in gaan maar krop achtig worden en matig assimileren door het gebrek aan rood licht dus trager gaan groeien als normaal en algen dit zeer leuk vinden die juist profiteren van blauw licht om te ontwikkelen
.
 
Laatst bewerkt:
maar dus ik weet niet wat de samenstelling van deze Led-buis en welke type led zij gebruiken.
Nee ik ook niet, en dat is ook nergens te vinden maar ik kom wel veel 2835 Led tegen in soortgelijke buizen, dat type Led (kan) wel een hoge output hebben.
maar dat zeg nog niks over de PAR dat de buis kan opleveren voor planten aangezienhet 6500K is dus gewoon coolwithe ofwel daglicht
Het is de bedoeling om er dan ook een 3000K naast te hangen
Eigenlijk hetzelfde als dat ik nu heb (865 en 830) maar dan in de Led uitvoering, dan kom ik wel aan voldoende rood toch?

Maar ik hoorde je eerder ook zeggen dat je met Led niet wegkomt als je alleen koelwit en warmwit zou nemen, of kan dat wel als de Led's sterk genoeg zijn?
Waarschijnlijk niet want ze stoppen niet voor niets rood en blauw in de JMB balken denk ik?
 
Nee ik ook niet, en dat is ook nergens te vinden maar ik kom wel veel 2835 Led tegen in soortgelijke buizen, dat type Led (kan) wel een hoge output hebben.

Het is de bedoeling om er dan ook een 3000K naast te hangen
Eigenlijk hetzelfde als dat ik nu heb (865 en 830) maar dan in de Led uitvoering, dan kom ik wel aan voldoende rood toch?

Maar ik hoorde je eerder ook zeggen dat je met Led niet wegkomt als je alleen koelwit en warmwit zou nemen, of kan dat wel als de Led's sterk genoeg zijn?
Waarschijnlijk niet want ze stoppen niet voor niets rood en blauw in de JMB balken denk ik?


Dat klopt maar lumen opbrengst in JBM balken van rode en blauwe leds zijn al 40-60lumen en die op een strip halen max 20lumen per led met rode en blauwe led.
Dus je zal minstens boven een 1meter aqaurium 60 van deze ledjes nodig hebben om aan voldoende lumen te komen.
Nee je komt met enkel koelwit en warmwit niet weg met ledjes omdat ze geen breedspectrum afstralen of meerder spectrum banden hebben zoals TL buizen die hebben 3banden en zelf 5banden bij de dure 9erie van philips waar de max lumen worden gehaald
T5 zal dus warmwit en daglicht gecombineerd gewoon prima zijn die je dit met led heb je apparte leds nodig die spectrum (blauw/roodgroen/geel/oranje) extra gaan uitsralen wil je op die golflengtes voldoende lumen halen.
Dus zo super goed is led in mijn ogen niet. wel het rendement maar CRI en PAR zal je echt extra leds in moeten zetten die PAR opleveren voor planten, en al zeker met ledstrips die minder licht opbrengst halen.
 
Oké bedankt voor je toelichting, ik zal nog eens wat rondneuzen.
 
AquaCafe
Help Users
      Friesian: :petjeaf:Morgen allemaal.
      Terug
      Bovenaan