Alles over LED verlichting


In mijn (uitgebreide) zoektocht naar spullen om een aquarium op te zetten, vond ik verlichting toch wel een van de belangste punten, zeker gezien de grote prijsverschillen (LED tuinverlichting vs specialistische aquarium lampen). Waar zit dat prijsverschil in en maakt het uit? Ik ben in full science mode gegaan en heb een vergelijking opgesteld van het PAR action spectrum (van wikipedia) met het spectrum van 4 verschillende soorten LED verlichting (normale RGB, full spectrum aquarium RGB, koud wit en warm wit). De groei van de plant (in een eenheid met weinig betekenis) zou dan plaats moeten vinden in deze relatieve hoeveelheden:
zonRGBRGB speciaalkoud witwarm wit
blauw13.816.713.315.64.4
groen6.38.54.77.76.8
rood10.87.114.37.514.8
totaal30.832.232.330.725.9
note: meer licht wordt opgenomen afhankelijk van de dikte van de bladeren, vooral in het groene gedeelte. Ook afhankelijk per plant welke pigmenten aanwezig zijn.

Wat ik hier uit kan halen:
- speciale plant/aquaria RGB leds geven het meest natuurlijke licht (wat betreft photosynthese afkomstelijk van blauw, groen en rood licht) - voornamelijk door speciale, dieper rode leds.
- warm witte leds zijn minder efficient, hebben zeer weinig blauw, maar veel rood licht
- normale RGB en koud witte leds zijn efficient, maar hebben relatief veel blauw licht

Over algen: Sterk blauw licht zou icm met opgelost ijzer (zoals in plantvoeding) deze meer beschikbaar maken voor algen. Echter, algen groeien het meest efficient met het rode spectrum.
Hoewel in andere hoeveelheden, hebben alle deze leds blauw groen en rood licht, ik verwacht geen grote verschillen in de groei vd plant hierdoor.

Uiteindelijk ben van mening geworden dat er geen grote praktische verschillen zijn in de verschillende soorten led verlichting mbt tot groei van planten (alleen warm witte leds zijn minder efficient door gebrek aan blauw licht, bij een erg diep aquarium wordt dit erger). Het belangrijkste zou wel eens de controle over de lichtsterkte (en belichtingstijd) kunnen zijn. Simpele (maar relatief dure) aquarium verlichting lijkt meestal niet te komen met dimbare opties en gebruiken gewone koud witte leds. Een gewone dimbare RGB en/of koud witte ledstrip ziet het meest aantrekkelijk voor mij. Nu maar gewoon uitproberen...

Als aanvulling: Tuinverlichting vs Aquariumverlichting. Er is een belangrijk deel wat hier niet genoemd wordt en dat is de doordringbaarheid van het licht in water. Er is al een groot onderscheid wat dat betreft qua lichtkleur. Niet onbelangrijk lijkt me.
 
Ik begrijp nog niet alles en heb respect voor jullie praktijk ervaringen, maar....
Als ik kijk naar mijn Mitras sllimline van GHL, dan kan ik met lightcomposer binnen grenzen het spectrum aanpassen.
opvallend is dat het blauw aandeel standaard met een behoorlijke piek aanwezig is, geel groen ook, rood minder.
Juist tegenover gesteld van wat jullie adviseren/ ervaren.
Nu kan ik echt geen conclusies trekken bij mij omdat mijn aquarium redelijk vers is, de planten nog aan het switchen zijn van emers naar subemerese bladeren maar als ik kijk naar mijn CO2 verbuik dan zie ik toch wel een paar leuke dingen.
Allereerst moet ik erbij zeggen dat ik in de ochtend 10.30 start met 4500 Kelvin, de intensiteit is dan ook laag slechts 30%.
Tegen 12.00 is de intensiteit 85% en ga ik langzaam over naar 6700 kelvin, bereik ik om 13.00. Vanaf dat moment staat mijn CO2 ventiel frequent open.
Om 14.00 starten ook nog eens 2 x T5 80 watt waarvan
1 x trocal special plant, deze is 3000 kelvin en 6150 lumen met een grote piek in het groen ? en geel? nauwelijks in rood en weinig in blauw.
1 x arcadia tropicalpro, 2000 lumen geen info over Kelvin maar het spectrum ligt duidelijk bij rood en blauw. Deze buis kleurt voor het oog rose bij opstart.

De 2 mitras geven 4300 lumen per stuk, is dus totaal 8600 lumen bij 6500 kelvin
De 2 T5 geven samen ook 8000 lumen. waarbij het spectrum beduidend lager ligt en zeker niet boven de 3000 komt. ( reflectors aanwezig)

Mijn constatering
As de 2 T5 erbij starten staat het CO2 ventiel continu open...Ik handhaaf 20 mg = KH4 en PH 6.8.
Maaaaaaar, na een poosje heb ik de verlichtingstijd van de T5 terug gebracht naar 3 uurtjes, er kwam alg links en rechts, en verdween na de reductie ( was eerst 6 uur)
De Mitras met hoger Kelvin en dus veel meer blauw heeft een verlichtingsduur van 9 uur.

resume:
ik zie dat veel T5 een piek in het blauw hebben, mijn mitras ook.
Planten reageren sterker op de T5 dan op de led.
Algen reageren ook op de T5 met 3000 kelvin ? of was het gewoon teveel Lumen ???
Limnopila heterophylla groeit 25 cm per 4 dagen, terwijl ik 6500 kelvin heb en minder 3000 kelvin.


Allemaal een beetje tegenstrijdig
Die trocal geeft, zo schrijf je, 3000 kelvin Dat heet warmwit. Wij zien het als wat gelig maar het is wit met veel rood in zich! Verder hebben je T5 buizen ook en juist veel rood in zich wanneer ze 3000 kelvin zijn. Je conclusie klopt dus niet. Kijk maar eens op het onderstaande:
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Die trocal geeft, zo schrijf je, 3000 kelvin Dat heet warmwit. Wij zien het als wat gelig maar het is wit met veel rood in zich! Verder hebben je T5 buizen ook en juist veel rood in zich wanneer ze 3000 kelvin zijn. Je conclusie klopt dus niet. Kijk maar eens op het onderstaande:
Bekijk bijlage 280734
Ik concludeer niets, ik observeer.
juist dat geef ik aan, de beide T5 zijn...warmwit, daarbij de arcadia het meest.
het CO2 verbuik gaat omhoog bij deze lampen, maar en dat was mijn observatie...de algen ook.
Bij de mitras is het meer blauw, CO2 daalt ietss, maar de algen lateen nu los en verdwijnen.

Maaar kijk ik op de spectrum afbeeldingen dan zie ik dat ook de warmwit een piek hebben in blauw.

spd-original-trop-t5J.jpg

dit is de tropical pro. T5 3000 kelvin

Spectrum_Mitras-Slimline-Skywhite.png

dit is de mitras led 6500 kelvin

t5_spektrum_specialplant.jpg

special plant dennerle
 
Uiteraard is bij de mitras het blauw veel hoger, wat wel opvalt is dat groen bij de warmwit zo hoog is terwijl men altijd praat over rood en blauw zo het beste zijn.
 
Ik concludeer niets, ik observeer.
juist dat geef ik aan, de beide T5 zijn...warmwit, daarbij de arcadia het meest.
het CO2 verbuik gaat omhoog bij deze lampen, maar en dat was mijn observatie...de algen ook.
Bij de mitras is het meer blauw, CO2 daalt ietss, maar de algen lateen nu los en verdwijnen.

Maaar kijk ik op de spectrum afbeeldingen dan zie ik dat ook de warmwit een piek hebben in blauw.

Bekijk bijlage 280735
dit is de tropical pro. T5 3000 kelvin

Bekijk bijlage 280736
dit is de mitras led 6500 kelvin

Bekijk bijlage 280737
special plant dennerle
De Tropical heeft weliswaar een piek in het blauw maar dat is een hele smalle top. Het warmwitte deel is veel meer aanwezig, het groen neigt naar gelig, waar dus ook weer rood inzit, de rest zit breed in het meer rode spectrum. Wat je in die hoogte ziet heeft te maken met de doordringbaarheid in water, blauw komt dieper dan rood welk z'n kracht veel sneller verliest.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is bij de mitras het blauw veel hoger, wat wel opvalt is dat groen bij de warmwit zo hoog is terwijl men altijd praat over rood en blauw zo het beste zijn.
Groen is een menging tussen geel en blauw. Geel heeft rood in zich maar minder dan rood oranje, bijvoorbeeld terwijl groen ook blauw in zich heeft. Doordat blauw is ook hier de water doordringbaarheid weer hoger. Wanneer je warmwit of koelwit door een prisma zou halen kun je in de lichtbanen goed het verschil zien van kleurinhoud van beide lichtsoorten.
naamloos.png
 
ik dacht dat de kleuren die we op de kaart van de lamp zien al de afbeelding is van na de prisma
 
ik dacht dat de kleuren die we op de kaart van de lamp zien al de afbeelding is van na de prisma

Ja! Feitelijk is dat zo. Maar het ging mij er ook even om duidelijk te maken wat die hoogte van die toppen inhouden. Je gaf aan in je eerdere mail dat blauw erg aanwezig was gezien zo'n piek. Maar dat is dus niet altijd zo, juist de breedte geeft het licht aandeel aan. De hoogte daarentegen de waterdoordringbaarheid. Bij de tropical zie je dat in cm's. Op die andere plaatjes in percentages. Dat gaat dus over hoe diep de waterdoordringbaarheid is. De breedte van de lichtschema's vertellen dus hoeveel van welke kleur er in die lamp zit. Dat wordt aangegeven in nanometers.
 
Ik concludeer niets, ik observeer.
juist dat geef ik aan, de beide T5 zijn...warmwit, daarbij de arcadia het meest.
het CO2 verbuik gaat omhoog bij deze lampen, maar en dat was mijn observatie...de algen ook.
Bij de mitras is het meer blauw, CO2 daalt ietss, maar de algen lateen nu los en verdwijnen.

Maaar kijk ik op de spectrum afbeeldingen dan zie ik dat ook de warmwit een piek hebben in blauw.

Bekijk bijlage 280735
dit is de tropical pro. T5 3000 kelvin

Bekijk bijlage 280736
dit is de mitras led 6500 kelvin

Bekijk bijlage 280737
special plant dennerle


Je ziet duidelijk bij warmwit types hoger % rood en oranje en groen aandeel erbij, Mitras haalt op blauw over een breeder blauw spectrum op ruim 100% terwijl de trocal een smaller blauw piek heeft en maar 70% brdraagd.
Bij de Mitras is het verloop van groen naar geen en oranje maar 43% aandeel terwijl deTrocal geel op 30%, groen een piek heeft van 90-100% en oranje 70% en rood op max 10% uit komt, de Trocal pro heeft duidelijk een groter blauw aandeel met meerdere pieken 15% 38% en 100% in het groen een piek van 82% geel 10% oranje 35% en rood krappe 10%.
Hoe meer blauw aandeel is grotere kans op algen en dat is al vanaf T8 buizen een feit met coolwhite types, nu is led een breeder spectrum maar minder intensief met pieken dan enkel flink blauw aandeel en vlakker verloop van het groen/geel/oranje maar minder intensief aanwezig als bij T5 buizen en overige TL buizen.
Planten reageren het meest op oranje/rood/dieprood en gebruiken deel groen/geel en blauw, in de tuinbouw is het licht uit kassen vaak oranje gloed en wordt een groot deel geel/oranje/rood uit gestraald en klein deel blauw.
Je geeft zelf aan dat met T5 het Co2 verbruik omhoog gaat en de reden is ook terug te vinden dat T5 meer groen/geel/oranje/rood pieken hebben die intensiever zijn als van led.
Waarom er dan bij jouw algen opdoemen kan ik geen reden voor geven maar hie is was het andersom met te veel blauw aandeel van de Eheim powerled plants die een soort zelfde verloop laat zien als de Mitras led alleen is de Eheim 8050Kelvin volgend de specificaties van de witte led.

Hier is dus het zelfde geval dat bij T5 en de JBM 3500K led er duidelijk meer vraag is naar Co2 dan bij de Eheim powerled, maar hier krijg ik geen algen door maar wel goede groei op mijn planten.
Dus tja... volledig spectrum licht lijk mij ook niet gunstig voor een aqaurium omdat men altijd beweerde nooit geen vol zonlicht spectrum te gebruiken op een aquarium en enkel kunstlicht, dus nu komen de leds met een vol spectrum als je de specificaties moet/mag geloven maar ik zie dat juist tegen werken boven het aquarium en algen zouden stimuleren.
Ook bij Dennerile planten zijn de kassen afgeschermd van zonlicht via schermdoeken en kalk op de ruiten (ook tegen warmte en overbelichting) en wordt er bijgelicht met kunstlicht dat heel erg op Tuinbouw lampen lijkt.
In het kleine Greenhouse waar fultans en mossen worden gekweekt staan allemaal onder T5 belichting terwijl dit in 2015 is gefilmd. zou dit een reden hebben ? of was nog te duur om op led over te stappen bij Dennerile terwijl ze in 2015 ook led verkopen op de markt ?
Door heel de kas zie je Natrium hogedruk lampen hangen die dus net als in de Tuinbouw de oranje gloed geven, toeval zoveel rood en oranje straling ?
Daarom ben ik niet zo overtuigd dat led zo geweldig is als men beweerd.


 
Laatst bewerkt:
Hier nog een filmpje bij Dennerile en vanaf 1:38 kan je de Hogedruk natrium lampen zien branden op het gewas..
2e filmpje is bij Tropica Aquarium Plants en kijk ook daar gebruiken ze de hoge druk natrium lampen boven het gewas.


 
In mijn (uitgebreide) zoektocht naar spullen om een aquarium op te zetten, vond ik verlichting toch wel een van de belangste punten, zeker gezien de grote prijsverschillen (LED tuinverlichting vs specialistische aquarium lampen). Waar zit dat prijsverschil in en maakt het uit? Ik ben in full science mode gegaan en heb een vergelijking opgesteld van het PAR action spectrum (van wikipedia) met het spectrum van 4 verschillende soorten LED verlichting (normale RGB, full spectrum aquarium RGB, koud wit en warm wit). De groei van de plant (in een eenheid met weinig betekenis) zou dan plaats moeten vinden in deze relatieve hoeveelheden:
zonRGBRGB speciaalkoud witwarm wit
blauw13.816.713.315.64.4
groen6.38.54.77.76.8
rood10.87.114.37.514.8
totaal30.832.232.330.725.9
note: meer licht wordt opgenomen afhankelijk van de dikte van de bladeren, vooral in het groene gedeelte. Ook afhankelijk per plant welke pigmenten aanwezig zijn.

Wat ik hier uit kan halen:
- speciale plant/aquaria RGB leds geven het meest natuurlijke licht (wat betreft photosynthese afkomstelijk van blauw, groen en rood licht) - voornamelijk door speciale, dieper rode leds.
- warm witte leds zijn minder efficient, hebben zeer weinig blauw, maar veel rood licht
- normale RGB en koud witte leds zijn efficient, maar hebben relatief veel blauw licht

Over algen: Sterk blauw licht zou icm met opgelost ijzer (zoals in plantvoeding) deze meer beschikbaar maken voor algen. Echter, algen groeien het meest efficient met het rode spectrum.
Hoewel in andere hoeveelheden, hebben alle deze leds blauw groen en rood licht, ik verwacht geen grote verschillen in de groei vd plant hierdoor.

Uiteindelijk ben van mening geworden dat er geen grote praktische verschillen zijn in de verschillende soorten led verlichting mbt tot groei van planten (alleen warm witte leds zijn minder efficient door gebrek aan blauw licht, bij een erg diep aquarium wordt dit erger). Het belangrijkste zou wel eens de controle over de lichtsterkte (en belichtingstijd) kunnen zijn. Simpele (maar relatief dure) aquarium verlichting lijkt meestal niet te komen met dimbare opties en gebruiken gewone koud witte leds. Een gewone dimbare RGB en/of koud witte ledstrip ziet het meest aantrekkelijk voor mij. Nu maar gewoon uitproberen...
Dan zou de Eheim toch ook moeten volstaan?

Zie hier de specs.

Benefits of the EHEIM powerLED Strips:
  • Alternative to efficient T5 fluorescent tubes (incl. reflector!).
  • 30 % energy saving (comparison: T5 = 85 lm/W; LED = 120 lm/W).
  • Full depth lighting – even in high aquariums.
  • Specifically designed spectrums and combined light colours for plants or corals.
  • Full sunlight spectrum with exceptional output in the areas important for photosynthesis (fresh water).
  • Highly natural, pure colour representation (CRI > 90 - fresh water).
 
Dan zou de Eheim toch ook moeten volstaan?

Zie hier de specs.

Benefits of the EHEIM powerLED Strips:
  • Alternative to efficient T5 fluorescent tubes (incl. reflector!).
  • 30 % energy saving (comparison: T5 = 85 lm/W; LED = 120 lm/W).
  • Full depth lighting – even in high aquariums.
  • Specifically designed spectrums and combined light colours for plants or corals.
  • Full sunlight spectrum with exceptional output in the areas important for photosynthesis (fresh water).
  • Highly natural, pure colour representation (CRI > 90 - fresh water).

Volgens de specificaties die worden opgegeven wel, maar ze hebben nu 2x boven mijn bak gehangen en in beide keren gaven ze problemen in de groei en algen.
Dan zou je zeggen dat met de JBM die net zoveel lumen opbrengen dit ook zou moeten gebeuren, maar juist andersom wel goede groei en geen algen, T5 goede groei en geen algen terwijl de T5 nature 3300lumen opleverd en de daylite 2800lumen en mijn kap is bekleed met relecterende folie dus 10-20%verlies.
Das meer lumen de liter als met Eheim en toch geen algen met T5, JBM is gelijk waardig aan de Eheim kwa lumen dus ik kan niet anders concluderen dat of de specificaties van Eheim gewoon niet kloppen of het is gewoon te veel blauw aandeel die hier de algen stimuleren om te gaan groeien.
 
Dan zou je haast nog voor t5 kiezen ipv led. ivm, de kosten die led met zich mee brengt.
Als ik JMB voor mijn bak wil hebben men ik meer al 450 euro kwijt. :(
 
Dan zou je haast nog voor t5 kiezen ipv led. ivm, de kosten die led met zich mee brengt.
Als ik JMB voor mijn bak wil hebben men ik meer al 450 euro kwijt. :(

Dat bedoel ik dus, als je nog T5 gebruikt is het economische gezien helemaal geen goede investering, de stroombesparing is max 50% tegen over T5 dan ben je ruim 7jaar bezig om op je stroom rekening je led investering terug te verdienen, en das een feit.
Als je nu een nieuwe aqaurium zou kopen van Juwel o.a dan zit led er vaak al bij in, enkel geen controller om te dimmen etc etc...maar dan is het wel rendable om het zo te doen in mijn ogen.
Nu we toch bezig zijn over led, ik heb gisteren de Juwel multilux besteld dus de complete kap met ledbuis nature en daylite om die eens aan de tand te gaan voelen.
139euro durf ik de gok wel aan en de specificaties zien er goed uit met 2645lumen per ledbuis en moet dit zelfs de JBM balken overstijgen in opbrengst aan lumen, juwel helialux spectrum ziet er ook goed uit maar 139euro voor multilux of 239euro voor helialux spectrum zonder controller vondt ik te duur voor mijn rio 180... investeer liever straks in mijn rio450 die ik ga aanschaffen.
Dus we gaan het zien wat de multilux te bieden heeft op de planten kwa groei en aanzien vooronze ogen boven de rio 180.
 
Hierbij een overzicht gemaakt van wat water opneemt op welke diepte. verlies van rood licht is sterker dan ik verwacht had.
Groen is een menging tussen geel en blauw. Geel heeft rood in zich maar minder dan rood oranje, bijvoorbeeld terwijl groen ook blauw in zich heeft. Doordat blauw is ook hier de water doordringbaarheid weer hoger. Wanneer je warmwit of koelwit door een prisma zou halen kun je in de lichtbanen goed het verschil zien van kleurinhoud van beide lichtsoorten.
Licht is iets lastigs. Wat wij ervaren als groen, kan zowel groen licht zijn (een groene led) of een mengsel van kleuren (blauw en geel maakt groen, maar een spectrum waar rood en blauw ontbreekt ook, zoals de weerkaatsing van groene bladeren)

Natuurlijk licht en licht kleuren zijn lastig te vergelijken, het gaat erom hoeveel licht planten daarvan kunnen opnemen. Een erg slecht geoptimaliseerd spectrum zal iets harder moeten branden dan een optimaal spectrum.
lambert-beer.jpg
 
Da
Dat bedoel ik dus, als je nog T5 gebruikt is het economische gezien helemaal geen goede investering, de stroombesparing is max 50% tegen over T5 dan ben je ruim 7jaar bezig om op je stroom rekening je led investering terug te verdienen, en das een feit.
Als je nu een nieuwe aqaurium zou kopen van Juwel o.a dan zit led er vaak al bij in, enkel geen controller om te dimmen etc etc...maar dan is het wel rendable om het zo te doen in mijn ogen.
Nu we toch bezig zijn over led, ik heb gisteren de Juwel multilux besteld dus de complete kap met ledbuis nature en daylite om die eens aan de tand te gaan voelen.
139euro durf ik de gok wel aan en de specificaties zien er goed uit met 2645lumen per ledbuis en moet dit zelfs de JBM balken overstijgen in opbrengst aan lumen, juwel helialux spectrum ziet er ook goed uit maar 139euro voor multilux of 239euro voor helialux spectrum zonder controller vondt ik te duur voor mijn rio 180... investeer liever straks in mijn rio450 die ik ga aanschaffen.
Dus we gaan het zien wat de multilux te bieden heeft op de planten kwa groei en aanzien vooronze ogen boven de rio 180.
Dan moet je ook eens kijken naar de standaard verlichting van Aquatlantis.
Bij mijn bak van 190l (1m) wordt een balk geleverd van 44W en die zou 3600 Lumen leveren, dus dat is 20 Lm per liter.
Ik vind het bijna te helder, dus heb ze gedimd tot 60%, en geef langer licht omdat een donkere bak niet mooi toont in het interieur.
 
Hierbij een overzicht gemaakt van wat water opneemt op welke diepte. verlies van rood licht is sterker dan ik verwacht had.

Licht is iets lastigs. Wat wij ervaren als groen, kan zowel groen licht zijn (een groene led) of een mengsel van kleuren (blauw en geel maakt groen, maar een spectrum waar rood en blauw ontbreekt ook, zoals de weerkaatsing van groene bladeren)

Natuurlijk licht en licht kleuren zijn lastig te vergelijken, het gaat erom hoeveel licht planten daarvan kunnen opnemen. Een erg slecht geoptimaliseerd spectrum zal iets harder moeten branden dan een optimaal spectrum.Bekijk bijlage 280747

Dus nemen we de Eheim powerled plants er bij, witte leds van 8050K + blauwe led en daarbij een rode.. weet ik wel welk kleur spectrum dik gaat overheersen op 40cm diepte.
Rood heeft dus een verlies van 30-50% op 50cm diepte terwijl blauw amper verlies lijd op 50cm, daarom doen warmwit types of led met meer rode uitstraling het ook beter op planten groei omdat veel Aquarrium lampen voor planten rode tinten hebben en minder blauw aandeel.
Je kan mij namelijk niet wijs maken dat Warmwhite/Dennerile trocal special plant/Juwel nature en TLD 830-840-865 zulke goede resultaten halen op maximale plantengroei, waarom moet er dan nu ineens blauwe leds worden toegevoegd ?
Blauw licht gaat sneller als rood licht als foton, dit probleem heb je ook bij telescopen met Achromatische lenzen die dan een blauwe gloed geven bij een grote vergroting rond het object zoals planeten en er correctielenzen gebruikt worden APO filters of APO lenzen met blauw correctie..afijn oftopic..
Met water gebeurt dit in feite ook , blauwe is sneller dus meer engergie om door te dringen in water, dir verklaart waarom mijn JBM balken wel goede groei opleveren groot rood aandeel met minder blauw dus er is voldoende rood dat wel kan door dringen samen met blauw.
Eheims... was de keur gewoon blauwig/roze gloed ,veel blauw en weinig rood dat voldoende de bodem bereikt stagneerd de groei..
 
Dat bedoel ik dus, als je nog T5 gebruikt is het economische gezien helemaal geen goede investering, de stroombesparing is max 50% tegen over T5 dan ben je ruim 7jaar bezig om op je stroom rekening je led investering terug te verdienen, en das een feit.
Als je nu een nieuwe aqaurium zou kopen van Juwel o.a dan zit led er vaak al bij in, enkel geen controller om te dimmen etc etc...maar dan is het wel rendable om het zo te doen in mijn ogen.
Nu we toch bezig zijn over led, ik heb gisteren de Juwel multilux besteld dus de complete kap met ledbuis nature en daylite om die eens aan de tand te gaan voelen.
139euro durf ik de gok wel aan en de specificaties zien er goed uit met 2645lumen per ledbuis en moet dit zelfs de JBM balken overstijgen in opbrengst aan lumen, juwel helialux spectrum ziet er ook goed uit maar 139euro voor multilux of 239euro voor helialux spectrum zonder controller vondt ik te duur voor mijn rio 180... investeer liever straks in mijn rio450 die ik ga aanschaffen.
Dus we gaan het zien wat de multilux te bieden heeft op de planten kwa groei en aanzien vooronze ogen boven de rio 180.
Maar ik denk dan ook niet dat wanneer mensen voor led kiezen dit alleen zou zijn vanwege de kosten. Eerder het omgekeerde, men weet vaak wel dat het duurder is maar neemt dit op de koop toe vanwege het aantal mogelijkheden die TL niet of minder eenvoudig kent.
 
Da

Dan moet je ook eens kijken naar de standaard verlichting van Aquatlantis.
Bij mijn bak van 190l (1m) wordt een balk geleverd van 44W en die zou 3600 Lumen leveren, dus dat is 20 Lm per liter.
Ik vind het bijna te helder, dus heb ze gedimd tot 60%, en geef langer licht omdat een donkere bak niet mooi toont in het interieur.
Zeker hoe geringer licht hoe langer je moet gaan belichten, je ziet het vaak ook aan de planten.. wanneer ze genoeg lichtduur hebben gehad gaan bij veel planten de bladeren om hoog in de knop.. zolang deze knopen/toppen open staan heeft de plant nog geen voldoende fotosynteze gedaan om suikers te maken voor de cellen om te groeien.
 
Maar ik denk dan ook niet dat wanneer mensen voor led kiezen dit alleen zou zijn vanwege de kosten. Eerder het omgekeerde, men weet vaak wel dat het duurder is maar neemt dit op de koop toe vanwege het aantal mogelijkheden die TL niet of minder eenvoudig kent.
Natuurlijk is dat ook zo, bedoel je kan in een Suzuki alto ook naar Spanje rijden maar je koopt toch liever een middeklasser om het comfort die duurder kost maar meer te bieden heeft dan een suzuki alto..om het zo even grof uit te drukken.
Dus niemand gaat echt led kopen om zijn zuinigheid maar om de mogelijkheden die TL niet heeft.. en dan mag het wat kosten omdat er toch verder geen alternatief is met TL verlichting.. dus kassa voor de fabrikant en dikke marketing voor een beter milieu door stroom besparing dik aan te halen.
 
Dus nemen we de Eheim powerled plants er bij, witte leds van 8050K + blauwe led en daarbij een rode.. weet ik wel welk kleur spectrum dik gaat overheersen op 40cm diepte.
Rood heeft dus een verlies van 30-50% op 50cm diepte terwijl blauw amper verlies lijd op 50cm, daarom doen warmwit types of led met meer rode uitstraling het ook beter op planten groei omdat veel Aquarrium lampen voor planten rode tinten hebben en minder blauw aandeel.
Je kan mij namelijk niet wijs maken dat Warmwhite/Dennerile trocal special plant/Juwel nature en TLD 830-840-865 zulke goede resultaten halen op maximale plantengroei, waarom moet er dan nu ineens blauwe leds worden toegevoegd ?
Blauw licht gaat sneller als rood licht als foton, dit probleem heb je ook bij telescopen met Achromatische lenzen die dan een blauwe gloed geven bij een grote vergroting rond het object zoals planeten en er correctielenzen gebruikt worden APO filters of APO lenzen met blauw correctie..afijn oftopic..
Met water gebeurt dit in feite ook , blauwe is sneller dus meer engergie om door te dringen in water, dir verklaart waarom mijn JBM balken wel goede groei opleveren groot rood aandeel met minder blauw dus er is voldoende rood dat wel kan door dringen samen met blauw.
Eheims... was de keur gewoon blauwig/roze gloed ,veel blauw en weinig rood dat voldoende de bodem bereikt stagneerd de groei..
En als ik de Eheim laat liggen gedimd en er meer rood licht bij leg? zou dat een optie kunnen zijn?
 
En als ik de Eheim laat liggen gedimd en er meer rood licht bij leg? zou dat een optie kunnen zijn?
Als ik het goed begrijp is dit de Eheim powerLED plants, een witte led verlichting met extra blauw en speciale rode leds die voor een plant efficienter zijn - maar wel slechts in een beperkt aantal op de afbeelding te zien. Door extra rood toe te voegen zal de (volgens edje al blijkbaar al tegenvallende) kleur gaan veranderen, en waarschijnlijk zal dit minder mooi zien. De verlichting lijkt te ontbreken aan groene kleuren, welke we ook nodig hebben om het er allemaal netjes uit te laten zien, bovendien wordt groen ook gebruikt voor photosynthese, maar in lagere mate. Het is maar waar je om geeft.
Ik ben nog steeds van mening dat de kleurverdeling niet zoveel uit gaat maken (mits alle kleuren in een zekere mate aanwezig zijn), en het grootste belang op een dimmer licht.
 
Ik heb nu een
Eheim PowerLed Plants Bright sunlight (10,000 K) with optimal spectrum (blue 465 nm and red 625 nm) for healthy growth of demanding plants.

en een Eheim PowerLed Daylight .
  • Bright daylight (7,000 K) with full sunlight spectrum (full spectrum).
  • Natural colour representation of the fish and plants.
  • Balanced blue and/or red spectrum range for good plant growth.
  • Maximum energy efficiency (120 lm/W) and brightness.
  • Can also be combined with EHEIM powerLED plants for particularly demanding plants.

De vraag is of ik dit kan aanvullen met een JMB balk om zo toch tot een evenwichtige verlichting te komen.
Of een andere balk die meer rood in zich heeft.
 
Ik heb nu een
Eheim PowerLed Plants Bright sunlight (10,000 K) with optimal spectrum (blue 465 nm and red 625 nm) for healthy growth of demanding plants.

en een Eheim PowerLed Daylight .
  • Bright daylight (7,000 K) with full sunlight spectrum (full spectrum).
  • Natural colour representation of the fish and plants.
  • Balanced blue and/or red spectrum range for good plant growth.
  • Maximum energy efficiency (120 lm/W) and brightness.
  • Can also be combined with EHEIM powerLED plants for particularly demanding plants.

De vraag is of ik dit kan aanvullen met een JMB balk om zo toch tot een evenwichtige verlichting te komen.
Of een andere balk die meer rood in zich heeft.

Je verlichting. 7000 K en 10.000 K heeft waardes die op een zeewaterbak niet zouden misstaan. Daar past inderdaad wel wat bij met waardes zo rond de 3500 K!
 
Je verlichting. 7000 K en 10.000 K heeft waardes die op een zeewaterbak niet zouden misstaan. Daar past inderdaad wel wat bij met waardes zo rond de 3500 K!
Volgens mij klopt die 10.000 kelvin niet. want dan zou het blauw moet zijn en dat is mijn licht niet.
 
Vandaag de Led TL buis geplaatst in mijn garnalenbakje,

T8 TL buis 18 Watt 4000K
P9180004.JPG

T8 Ledbuis 8 Watt 6500K

PA010021.JPG


Zo te zien geeft het licht genoeg, ben benieuwd wat de planten gaan doen onder 12,3 Lumen per liter en 6500K
 
En als ik de Eheim laat liggen gedimd en er meer rood licht bij leg? zou dat een optie kunnen zijn?

ja dan zet je alles op 50% ook de nieuwe balk met meer rood, naar mate kan je wat spelen en meer rood te gaan geven op 60%.. naar keur smaak en ook per week kijken of je verschil ziet in groei.
Je doet eigelijk het zelfde als met 2 T5 buizen, één voorin daylite 7000k geeft veel blauw beetje groen/wit aandeel, achterin natur of een warmwit type geeft groter deel rood en groen oranje en klein aandeel blauw.. dan ga je PAR in rood/oranje extra boosten zodat de waardes met blauw een betere balance krijgen en meer PAR opleverd waar de plant wat aan heeft.
 
Vandaag de Led TL buis geplaatst in mijn garnalenbakje,

T8 TL buis 18 Watt 4000K
Bekijk bijlage 280766
T8 Ledbuis 8 Watt 6500K

Bekijk bijlage 280769

Zo te zien geeft het licht genoeg, ben benieuwd wat de planten gaan doen onder 12,3 Lumen per liter en 6500K

Ben benieuwd... hoop deze week nog de multilux + ledbuizen daylight en nature binnen te krijgen.. dan ga ik die eens testen op mijn Rio180 wat het doet.. ik verwacht wel goed omdat ze 2645lumen opbrengst hebben per ledbuis maar dat dacht ik van Eheim ook :D
Zo te zien bij jouw is de led een stuk witter met 6500K, we gaan het zien of het bij jouw wel/niet of minder of juist beter gaat groeien.. ik vermoed baardalgen als je geen Co2 toediend. maar we gaan zien.
 
Ben ook benieuwd wat de planten gaan doen onder dit licht, en uiteraard is het witter, ik ben van 4000 naar 6500K gegaan.
hoop deze week nog de multilux + ledbuizen daylight en nature binnen te krijgen.. dan ga ik die eens testen op mijn Rio180 wat het doet.
Waarom geef je dat nu uit voor deze bak, straks ga je toch naar een grotere? ik had het lekker bij de T5 gehouden.
ik verwacht wel goed omdat ze 2645lumen opbrengst hebben per ledbuis
Ik denk dat je je niet moet blindstaren op de Lumen, je hangt nu ruim 5000 lumen boven je bak op 150 liter?, zoals je weet heb ik op mijn grote bak (200 liter) slechts 3700 Lumen, netto zal dat 2500 zijn, en dat blijkt genoeg, dat heb je kunnen zien op mijn foto.
Het bakje waar nu de Ledbuis boven hangt heeft slechts 12 Lumen per liter, ik ga morgen de planten even snoeien en dan maar eens zien wat het gaat doen.
ik zal er ook een rode ludwigia in gaan zetten, en een Blyxa staat er ook in, als dat goed gaat hoop ik te bewijzen dat er helemaal niet zoveel licht nodig is.
 
Ben ook benieuwd wat de planten gaan doen onder dit licht, en uiteraard is het witter, ik ben van 4000 naar 6500K gegaan.

Waarom geef je dat nu uit voor deze bak, straks ga je toch naar een grotere? ik had het lekker bij de T5 gehouden.

Ik denk dat je je niet moet blindstaren op de Lumen, je hangt nu ruim 5000 lumen boven je bak op 150 liter?, zoals je weet heb ik op mijn grote bak (200 liter) slechts 3700 Lumen, netto zal dat 2500 zijn, en dat blijkt genoeg, dat heb je kunnen zien op mijn foto.
Het bakje waar nu de Ledbuis boven hangt heeft slechts 12 Lumen per liter, ik ga morgen de planten even snoeien en dan maar eens zien wat het gaat doen.
ik zal er ook een rode ludwigia in gaan zetten, en een Blyxa staat er ook in, als dat goed gaat hoop ik te bewijzen dat er helemaal niet zoveel licht nodig is.

Die multilux inclusief kap en ledbuizen koste 139euro.. dan durf ik de gok wel aan om toch te proberen van T5 af te komen..
 
Oké, maar nu heb je best wel een hoge Kelvin, je oppert toch voor rood licht, dat heb je nu net echt met 6500 en 9000K?
Je had ook twee Phillips Led buizen kunnen halen voor een paar tientjes.

Ooh nee, dat past natuurlijk niet in een Juwel armatuur vanwege de aparte lengtes die ze hanteren.
 
Oké, maar nu heb je best wel een hoge Kelvin, je oppert toch voor rood licht, dat heb je nu net echt met 6500 en 9000K?
Je had ook twee Phillips Led buizen kunnen halen voor een paar tientjes.

Ooh nee, dat past natuurlijk niet in een Juwel armatuur vanwege de aparte lengtes die ze hanteren.
Passen niet in een Juwel kap die philips buizen, en ik heb 6500k nature met 7000k daylight en die combinatie gaat goed, daarvoor had ik een dennerile trocal special plant en daylight en dat ging ook goed... en de multilux ledbuizen zijn ook nature 6500k en daylight 7000k en mocht dat te wit gaan ogen met led doe ik 2x nature ledbuizen erin simpel toch...
 
Vandaag de Led TL buis geplaatst in mijn garnalenbakje,

T8 TL buis 18 Watt 4000K
Bekijk bijlage 280766
T8 Ledbuis 8 Watt 6500K

Bekijk bijlage 280769

Zo te zien geeft het licht genoeg, ben benieuwd wat de planten gaan doen onder 12,3 Lumen per liter en 6500K
Had de camera dezelfde belichting instellingen?
Ziet er in ieder geval een stuk frisser uit
 
Had de camera dezelfde belichting instellingen?
Ziet er in ieder geval een stuk frisser uit
Ja die staat eigenlijk altijd hetzelfde, in real life ziet het er ook zo fris uit, maar dat komt natuurlijk ook door de hogere kelvin waarde.
 
Ja die staat eigenlijk altijd hetzelfde, in real life ziet het er ook zo fris uit, maar dat komt natuurlijk ook door de hogere kelvin waarde.
Als de camera altijd hetzelfde staat krijg je ook geen vertekend beeld door een automagische belichting correctie of iso die opeens hoger staat
 

Terug
Bovenaan