Alles over LED verlichting

Gewenningsperiode volgens het Algemeen Nederlands Woordenboek: periode waarin men de kans krijgt een nieuwe toestand gewoon te worden; periode om aan iets nieuws te wennen.
Planten moeten dus ook aan elke nieuwe toestand gewoon worden. En dat klopt ook. Algen doen dit ook maar passen zich veel sneller aan. Dat was wat ik schreef en dat is ook wat Patrick bedoelde, denk ik.

Een plant die net in een aquarium is geplant moet zich inderdaad aanpassen, substraat wortels maken of een ander type water met andere water waardes zoals GH en KH omdat huidmondjes daar op reageren.
Betaande planten die al geworteld zijn en uit deze gewennings fase zijn met de water waardes hebben niks met licht te maken.

Een bestaand aqaurium die allang is gerijpt met planten (in mijn geval) en geen veranderingen met water waardes zullen direct reageren op verschillende licht spectrums, zo werkt dat ook in de tuinbouw , sommige gewassen geven ze eerst een meer blauwspectrum met wat rood om volle gedrongen groei te krijgenwat een stevige volle plant oplevert daarna worden ze met grootdeel rood bestraald om kleur/smaak en of vruchten te stimulleren en de plant reageert meteen op deze verandering.
Daarom reageren algen ook meteen omdat in het blauw spectrum algen het beste ontwikkelen en gedijen, je zal ook zeer weinig algen zien bij 3000K en meer bij 7000K en hoger zullen ze veel makkelijker ontwikkelen en groeien.

Dus klein beetje heb jij ook wel gelijk maar planten wennen niet aan licht maar passen zich aan.
 
Laatst bewerkt:
Nou de reslutaten na 10dagen belichten met 8000K plants van Eheim en Daylight 7000K die 8uur branden + JBM op
20% die 12uur branden en zonsopgang/ondergang stimuleren net als ik deed met T5 buizen erbij, je ziet dus dat veel blauw aandeel met deze led combinatie algen opleveren terwijl ik Co2 30mg in het water heb en verder geen veranderingen aan water waardes en trouw plantenvoeding toe dient 3x per week.
Crypto's zitten zwarte aanslag op, baardalgen doemen op in de bovenste waterlagen op de valisinera en zwaardpplanten en duidelijk minder groei algemeen !
Dus er zit wel degelijk verschil in combinatie led en kelvin boven een aquarium terwijl achterin de bak een Eheim plants met rode en blauwe + wit heeft gecombineerd maar het levert het niks op aan groei vergleken met mijn oude T5 nature die achterin hangt en de planten de bak uit groeide.
inmiddels ben ik weer terug stapt naar mijn T5 Nature en Daylight in combinatie JBM 20% sterkte.
Dus Eheim powerleds.. nah ben er niet kapot van, kosten duur en je krijgt er weinig extra voor terug in groei en zelfs slechtere groei met teveel blauw spectrum, enigste voordeel is dat ze 24Watt zijn en stroom besparen op T5 maar dat is het ook en meer niet.
De foto's liegen niet.. inmiddels zijn de Eheim balken eruit gehaald..

Dus zo zie je maar weer dat Eheim met de powerled plants beweer dat er goede groei is dankzij rode en blauwe leds die zijn toegevoegt, praktijk echter ze halen het niet eens op groei bij mijn T5 en stimuleren algen in het blauw spectrum wat overduidelijk is en heus ik heb geen tekorten Co2 30mg fosfaat 2mg nitraat 20mg, bodem voeding genoeg + 3x in de week profito en kalium.
Zelfs de JBM balken als die op 100% staan zonder dat ik T5 in gebruik had groeide boel nog beter dan met Eheim dus verschil ? duidelijk.
Wat meteen opviel vandaag, Co2 verbruik is toegenomen met T5 omdat de magneet ventiel vaker open springt om het op peil te houden dus er is meer fotosynthese aanwezig en planten nemen Co2 grettig op, dat zag je dus niet met de Eheim led balken..
Dus test geslaagd.. ja om Eheim powerled te testen wel, duur en waardeloos voor planten groei en plants mag die naam in mijn ogen ook helemaal niet dragen.



Bekijk bijlage 280568Bekijk bijlage 280569Bekijk bijlage 280571
Je bent niet de enige die niet enthousiast is over de eheim powerleds..
 
Je bent niet de enige die niet enthousiast is over de eheim powerleds..
De bouw en kwaliteit is solide te noemen van Eheim powerled maar daar krijg je nog geen juiste lichtspectrum mee dat planten er goed op gaan groeien.
Ik weet gewoon zeker als ik 2 JMB balken erbij gaat leggen met wit/blauw bij de bestaande2 balken wit/rood 3500K en wit/rood op 100% zet met 2x balken wit/blauw 7000K op 50% zet dat zit wel een hele goede combinatie kan zijn in opbrengst in lumen en PAR voor planten.
Ben het wel aan het overwegen, alleen dit jaar wil ik een Rio450 aanschaffen dus dan kan ik beter het geld in de nieuwe rio investeren en de verlichting omdat ik al een beetje verwacht dat Juwel helialux dat er standaard in zit gebouwd niet echt gewelig zal zijn..
 
of zal het licht in de natuur elke dag het zelfde zijn ? zon,wolken donker dagen met regen dat hebben ze ook hoor in de tropen.
De ene dag wat helderder dan de andere dag misschien, maar wel hetzelfde licht (spectrum) van de zon, dat veranderd niet.

Er zit wel veel groen in de Eheim trouwens.
 
De bouw en kwaliteit is solide te noemen van Eheim powerled maar daar krijg je nog geen juiste lichtspectrum mee dat planten er goed op gaan groeien.
Ik weet gewoon zeker als ik 2 JMB balken erbij gaat leggen met wit/blauw bij de bestaande2 balken wit/rood 3500K en wit/rood op 100% zet met 2x balken wit/blauw 7000K op 50% zet dat zit wel een hele goede combinatie kan zijn in opbrengst in lumen en PAR voor planten.
Ben het wel aan het overwegen, alleen dit jaar wil ik een Rio450 aanschaffen dus dan kan ik beter het geld in de nieuwe rio investeren en de verlichting omdat ik al een beetje verwacht dat Juwel helialux dat er standaard in zit gebouwd niet echt gewelig zal zijn..
Helialux schijnen juist hele goede lampen te zijn..
 
De ene dag wat helderder dan de andere dag misschien, maar wel hetzelfde licht (spectrum) van de zon, dat veranderd niet.

Er zit wel veel groen in de Eheim trouwens.
juist niet.... 4% van het spectrum bij Eheim plants, Juwel buizen Nature 90% groen en daylite 65% ook beide buizen hebben een veel groter aandeel in oranje/rood 90-95% en wat minder in het blauw.
Eheim plants heeft blauw op 100% zitten terwijl rood amper 5% aandeel heeft.

Zie je nu het verschil in de PAR pieken wat planten zien en gebruiken en waarom Eheim plants faalt op fotosynthese in het rood spectrum en teveel blauw aandeel heeft en zeer gering groen/oranje afstraald wat planten dus ook gebruiken.
 
Helialux schijnen juist hele goede lampen te zijn..

De praktijk zal het dan maar moeten uitwijzen als ik het aquarium heb opgestart, hoop het wel natuurlijk dat het goed is scheeld weer een hoop centjes extra investering voor andere belichting.
 
Een plant die net in een aquarium is geplant moet zich inderdaad aanpassen, substraat wortels maken of een ander type water met andere water waardes zoals GH en KH omdat huidmondjes daar op reageren.
Betaande planten die al geworteld zijn en uit deze gewennings fase zijn met de water waardes hebben niks met licht te maken.

Een bestaand aqaurium die allang is gerijpt met planten (in mijn geval) en geen veranderingen met water waardes zullen direct reageren op verschillende licht spectrums, zo werkt dat ook in de tuinbouw , sommige gewassen geven ze eerst een meer blauwspectrum met wat rood om volle gedrongen groei te krijgenwat een stevige volle plant oplevert daarna worden ze met grootdeel rood bestraald om kleur/smaak en of vruchten te stimulleren en de plant reageert meteen op deze verandering.
Daarom reageren algen ook meteen omdat in het blauw spectrum algen het beste ontwikkelen en gedijen, je zal ook zeer weinig algen zien bij 3000K en meer bij 7000K en hoger zullen ze veel makkelijker ontwikkelen en groeien.

Dus klein beetje heb jij ook wel gelijk maar planten wennen niet aan licht maar passen zich aan.

Toen ik van TL overging naar Led, jaren terug, waren het de planten die een terugslag vertoonden. Algen daarentegen staken onmiddellijk de kop op. Deze ervaring, die ik trouwens al vaker constateerde in mijn planten kweek aquarium waar ik nog al eens heb geëxperimenteerd met verschillende leds, maakt dat ik het niet eens kan zijn met je constatering. Daarom is de conclusie van Patrick dat na 10 dagen er nog niet zoveel is te zeggen over je test niet zo gek.
 
Toen ik van TL overging naar Led, jaren terug, waren het de planten die een terugslag vertoonden. Algen daarentegen staken onmiddellijk de kop op. Deze ervaring, die ik trouwens al vaker constateerde in mijn planten kweek aquarium waar ik nog al eens heb geëxperimenteerd met verschillende leds, maakt dat ik het niet eens kan zijn met je constatering. Daarom is de conclusie van Patrick dat na 10 dagen er nog niet zoveel is te zeggen over je test niet zo gek.
Dus een javavaren die op elk type licht groeid..komt das ineens zwarte aanslag op..
Valisinera vertoonde na een week al veel minder groei uit de wortel en bestaande stengels, de bovenste aan de opervlakte staken ineens de baardalgen op en echt gewoon bosjes tot dikke plukken.
Zwaardplanten groeide minder snel en op de randen van bladeren zwarte aanslag en bladeren die dichter bij de oppervlakte lagen kregen slietjes baardalgen.
Crytpto's vertonen minder groei en ook zwatre aanslag op de oudere bladen en nieuwe die al bestonden zijn niet verder gegroeid in die 10dagen.
Nu heb ik al 4 soorten planten opgenoemd die de zelfde symtonen opleverde dat er minder groei optrad na inschakelen van de 2x Eheim power led balken.

Assimilatie zag je niet in de vorm van belletjes van de bladeren aan de opervlakte, na een uur inschakelen van mijn T5 buizen was er weer duidelijk assimilatie en je zag sommige blkaderen weer belletyjes afgeven.
Co2 magneet ventiel gaat 2x zo vaak open en langer om Co2 aan te vullen nadat mijn T5 1uur branden ?
Kom 10dagen geen assimilatie gezien en ineens in 1uur komt de assimilatie weer op gang meetbaar op Co2 behoefte ?

Wel bewijs wil je dan nog meer zien ? mijn bak 3 maanden zo laten draaien zodat allle planten weg kwijnen en een bak vol alg ?
Algen doemen niet voor niets op, planten krijgen geen genoeg PAR maar de Algen wel in het blauwspectrum.
 
Laatste foto is Eheim toch?
Ja.. en percentage aandeel van het gehele spectrum is maar 0,4 terwijl blauw op 1.0 in verhouding. dat is een verschil van 60% in het overige spectrum dus ook rood !
TL heeft meer pieken maar wel in het gebied wat planten graag gebruiken in PAR blauw zit rond 60% bij nature en rood 65% met groen op 65% das een heel verschil in PAR opbrengst niet wat jij met je ogen ziet dan Kelvin waarde of CRI maar een plant ziet alleen de PAR.
 
Dus een javavaren die op elk type licht groeid..komt das ineens zwarte aanslag op..
Valisinera vertoonde na een week al veel minder groei uit de wortel en bestaande stengels, de bovenste aan de opervlakte staken ineens de baardalgen op en echt gewoon bosjes tot dikke plukken.
Zwaardplanten groeide minder snel en op de randen van bladeren zwarte aanslag en bladeren die dichter bij de oppervlakte lagen kregen slietjes baardalgen.
Crytpto's vertonen minder groei en ook zwatre aanslag op de oudere bladen en nieuwe die al bestonden zijn niet verder gegroeid in die 10dagen.
Nu heb ik al 4 soorten planten opgenoemd die de zelfde symtonen opleverde dat er minder groei optrad na inschakelen van de 2x Eheim power led balken.

Assimilatie zag je niet in de vorm van belletjes van de bladeren aan de opervlakte, na een uur inschakelen van mijn T5 buizen was er weer duidelijk assimilatie en je zag sommige blkaderen weer belletyjes afgeven.
Co2 magneet ventiel gaat 2x zo vaak open en langer om Co2 aan te vullen nadat mijn T5 1uur branden ?
Kom 10dagen geen assimilatie gezien en ineens in 1uur komt de assimilatie weer op gang meetbaar op Co2 behoefte ?

Wel bewijs wil je dan nog meer zien ? mijn bak 3 maanden zo laten draaien zodat allle planten weg kwijnen en een bak vol alg ?
Algen doemen niet voor niets op, planten krijgen geen genoeg PAR maar de Algen wel in het blauwspectrum.

Hiermee toon je aan wat ik probeer duidelijk te maken! Namelijk algen reageren heel snel, die zie dus bijna onmiddellijk. Je planten hebben veel meer tijd nodig om zich op deze nieuwe situatie in te stellen. je ziet dan ook dat na een zekere periode het (planten-)herstel z'n intrede doet. Zodra de planten is deze periode geraken bemerk je dan ook dat de algen problemen afnemen, vooropgesteld dat er geen sprake is van tekorten. Op de langere termijn winnen de planten het namelijk van de aanvankelijk sneller reagerende algen! Dit, die snelle reactie, komt ook omdat algen van minder factoren en trouwens ook van voeding afhankelijk zijn dan planten. Of je overigens wel of niet doorgaat met deze test en hoever je daar in wilt gaan is natuurlijk aan jezelf!
 
Laatst bewerkt:
Hiermee toon je aan wat ik probeer duidelijk te maken! Namelijk algen reageren heel snel, die zie dus bijna onmiddellijk. Je planten hebben veel meer tijd nodig om zich op deze nieuwe situatie in te stellen. je ziet dan ook dat na een zekere periode het (planten-)herstel z'n intrede doet. Zodra de planten is deze periode geraken bemerk je dan ook dat de algen problemen afnemen, vooropgesteld dat er geen sprake is van tekorten. Op de langere termijn winnen de planten het namelijk van de aanvankelijk sneller reagerende algen! Of je overigens wel of niet doorgaat met deze test en hoever je daar in wilt gaan is natuurlijk aan jezelf!

Nou niet mee eens,
Toen ik de bak had gekocht zat er standaard 2x daylite in van juwel, planten groeide aardig met her en der een baardalgje en wat zwarte aanslag op de crypto's maar ze groeide matig
Na 6maanden was ik toch niet zo tevreden over de groei en besloot een lamp achterin te gaan vervangen voor een Dennerile Trocal special plant.
Nu komt het in 3 dagen tijd was er al betere groei zichtbaar en na een week waren de zwaardplanten al 2x zo snel gegroeid dan met 2x daylite, crypto's begonnen na 4dagen al nieuwe uitlopers te geven, valisinera schoot ineens explosief de lucht in en na 1week had hij al grote uitlopers op de wortelstokken met nieuwe plantjes.
Ook merkte ik toename in verbruik Co2 en planten voeding zoals fosfaat dat meer werd verbruikt.
Javavaren die al vanaf het begin stond te kwarren op het kienhout en soms wat nieuwe bladeren gaf begon na een week plaatsen van deze nieuwe Trocal buis ook meer jonge frisse bladeren uit de wortelstok te maken.
Dus ineens veranderde ik het licht spectrum en meteen reaktie in betere groei, waarom zou dat ineens anders zijn als ik van T5 naar Eheim led overstapte en de groei duidelijk in elkaar zakte ? heej ik zet mijn T5 buizen weer aan en Co2 verbuikt schiet omhoog na 10dagen stagenerende groei.

Met de Eheim leds was ook verbruik in fosfaat gedaald. en Co2 opname gedaald..
Maar een TL buis veranderen in het spectrum gaf juist wel betere groei op en merkbaar in 1 week tijd ?

Dus sorry ik geloof niet zo in gewening van planten als je aqaurium al lang draaid dat planten aan licht moeten wennen, licht is aktie en reaktie..anders zou ook niet ineens door 1 T5 te veranderen de groei duidelijk beter zijn in 1 week tijd en meer vraag naar Co2 en plantenvoeding.
Lumen...verschil ?? daylite geeft 2800lumen 45Watt de trocal van dennerile geeft 3000lumen 45Watt dus die 200lumen op 180liter water is te verwaarlozen dan enkele procenten meer licht op een liter water.
Nee rood aandeel en groen aandeel is aangevuld, daylite geeft meer blauw en minder groen als een Trocal specialplants.
Dus conclusie van mijn zijde... 2x daylite gaf meer blauw aandeel en miste groen en minder rood aandeel, trocal special plants vulde deze aan met een groene piek en meer rood aandeel dat meer licht balance rood/blauw voor planten en deze gaf meer PAR waar het dus te kort kwam in het spectrum.
Planten reageerde er in 4 dagen al op. dus dan zou 10dagen te kort zijn om een conclusie te trekken met de Eheim powerled ?
T5 draaid weer en ik zal na 10dagen weer een update geven of er verbeteringen zijn opgetreden ind e groei en ook of algen nu minder groeien of weer wat gaan verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
Nu geef je, alweer, aan wat ik telkens beweer, citaat;

"Nu komt het in 3 dagen tijd was er al betere groei zichtbaar en na een week waren de zwaardplanten al 2x zo snel gegroeid dan met 2x daylite, crypto's begonnen na 4dagen al nieuwe uitlopers te geven, valisinera schoot ineens explosief de lucht in en na 1week had hij al grote uitlopers op de wortelstokken met nieuwe plantjes.
Ook merkte ik toename in verbruik Co2 en planten voeding zoals fosfaat dat meer werd verbruikt.
Javavaren die al vanaf het begin stond te kwarren op het kienhout en soms wat nieuwe bladeren gaf begon na een week plaatsen van deze nieuwe Trocal buis ook meer jonge frisse bladeren uit de wortelstok te maken."
Einde citaat.

Zie je? Ook je planten hadden tijd nodig om zich te hervatten. Hoe groot die tijd is bepalen de gewijzigde omstandigheden. Algen zijn, als eerder aangegeven, van veel minder factoren afhankelijk en reageren veel sneller!
 
Nu geef je, alweer, aan wat ik telkens beweer, citaat;

"Nu komt het in 3 dagen tijd was er al betere groei zichtbaar en na een week waren de zwaardplanten al 2x zo snel gegroeid dan met 2x daylite, crypto's begonnen na 4dagen al nieuwe uitlopers te geven, valisinera schoot ineens explosief de lucht in en na 1week had hij al grote uitlopers op de wortelstokken met nieuwe plantjes.
Ook merkte ik toename in verbruik Co2 en planten voeding zoals fosfaat dat meer werd verbruikt.
Javavaren die al vanaf het begin stond te kwarren op het kienhout en soms wat nieuwe bladeren gaf begon na een week plaatsen van deze nieuwe Trocal buis ook meer jonge frisse bladeren uit de wortelstok te maken."
Einde citaat.

Zie je? Ook je planten hadden tijd nodig om zich te hervatten. Hoe groot die tijd is bepalen de gewijzigde omstandigheden. Algen zijn, als eerder aangegeven, van veel minder factoren afhankelijk en reageren veel sneller!



Dus met andere woorden..... de test is geslaagd en dat Eheim powerled plants gewoon niet voldoende groei geven met als algen als gevolg..
Zullen we daar dan maar op houden...
 
Nu geef je, alweer, aan wat ik telkens beweer, citaat;

"Nu komt het in 3 dagen tijd was er al betere groei zichtbaar en na een week waren de zwaardplanten al 2x zo snel gegroeid dan met 2x daylite, crypto's begonnen na 4dagen al nieuwe uitlopers te geven, valisinera schoot ineens explosief de lucht in en na 1week had hij al grote uitlopers op de wortelstokken met nieuwe plantjes.
Ook merkte ik toename in verbruik Co2 en planten voeding zoals fosfaat dat meer werd verbruikt.
Javavaren die al vanaf het begin stond te kwarren op het kienhout en soms wat nieuwe bladeren gaf begon na een week plaatsen van deze nieuwe Trocal buis ook meer jonge frisse bladeren uit de wortelstok te maken."
Einde citaat.

Zie je? Ook je planten hadden tijd nodig om zich te hervatten. Hoe groot die tijd is bepalen de gewijzigde omstandigheden. Algen zijn, als eerder aangegeven, van veel minder factoren afhankelijk en reageren veel sneller!


Dus dan zijn 10dagen volgens jouw te kort om Eheim powerled zo te testen dus praat jij jezelf nu niet een beetje tegen buiten het feit van algen dat deze dan zouden opdoem
 
Dus een javavaren die op elk type licht groeid..komt das ineens zwarte aanslag op..
Valisinera vertoonde na een week al veel minder groei uit de wortel en bestaande stengels, de bovenste aan de opervlakte staken ineens de baardalgen op en echt gewoon bosjes tot dikke plukken.
Zwaardplanten groeide minder snel en op de randen van bladeren zwarte aanslag en bladeren die dichter bij de oppervlakte lagen kregen slietjes baardalgen.
Crytpto's vertonen minder groei en ook zwatre aanslag op de oudere bladen en nieuwe die al bestonden zijn niet verder gegroeid in die 10dagen.
Nu heb ik al 4 soorten planten opgenoemd die de zelfde symtonen opleverde dat er minder groei optrad na inschakelen van de 2x Eheim power led balken.

Assimilatie zag je niet in de vorm van belletjes van de bladeren aan de opervlakte, na een uur inschakelen van mijn T5 buizen was er weer duidelijk assimilatie en je zag sommige blkaderen weer belletyjes afgeven.
Co2 magneet ventiel gaat 2x zo vaak open en langer om Co2 aan te vullen nadat mijn T5 1uur branden ?
Kom 10dagen geen assimilatie gezien en ineens in 1uur komt de assimilatie weer op gang meetbaar op Co2 behoefte ?

Wel bewijs wil je dan nog meer zien ? mijn bak 3 maanden zo laten draaien zodat allle planten weg kwijnen en een bak vol alg ?
Algen doemen niet voor niets op, planten krijgen geen genoeg PAR maar de Algen wel in het blauwspectrum.
Nou niet mee eens,
Toen ik de bak had gekocht zat er standaard 2x daylite in van juwel, planten groeide aardig met her en der een baardalgje en wat zwarte aanslag op de crypto's maar ze groeide matig
Na 6maanden was ik toch niet zo tevreden over de groei en besloot een lamp achterin te gaan vervangen voor een Dennerile Trocal special plant.
Nu komt het in 3 dagen tijd was er al betere groei zichtbaar en na een week waren de zwaardplanten al 2x zo snel gegroeid dan met 2x daylite, crypto's begonnen na 4dagen al nieuwe uitlopers te geven, valisinera schoot ineens explosief de lucht in en na 1week had hij al grote uitlopers op de wortelstokken met nieuwe plantjes.
Ook merkte ik toename in verbruik Co2 en planten voeding zoals fosfaat dat meer werd verbruikt.
Javavaren die al vanaf het begin stond te kwarren op het kienhout en soms wat nieuwe bladeren gaf begon na een week plaatsen van deze nieuwe Trocal buis ook meer jonge frisse bladeren uit de wortelstok te maken.
Dus ineens veranderde ik het licht spectrum en meteen reaktie in betere groei, waarom zou dat ineens anders zijn als ik van T5 naar Eheim led overstapte en de groei duidelijk in elkaar zakte ? heej ik zet mijn T5 buizen weer aan en Co2 verbuikt schiet omhoog na 10dagen stagenerende groei.

Met de Eheim leds was ook verbruik in fosfaat gedaald. en Co2 opname gedaald..
Maar een TL buis veranderen in het spectrum gaf juist wel betere groei op en merkbaar in 1 week tijd ?

Dus sorry ik geloof niet zo in gewening van planten als je aqaurium al lang draaid dat planten aan licht moeten wennen, licht is aktie en reaktie..anders zou ook niet ineens door 1 T5 te veranderen de groei duidelijk beter zijn in 1 week tijd en meer vraag naar Co2 en plantenvoeding.
Lumen...verschil ?? daylite geeft 2800lumen 45Watt de trocal van dennerile geeft 3000lumen 45Watt dus die 200lumen op 180liter water is te verwaarlozen dan enkele procenten meer licht op een liter water.
Nee rood aandeel en groen aandeel is aangevuld, daylite geeft meer blauw en minder groen als een Trocal specialplants.
Dus conclusie van mijn zijde... 2x daylite gaf meer blauw aandeel en miste groen en minder rood aandeel, trocal special plants vulde deze aan met een groene piek en meer rood aandeel dat meer licht balance rood/blauw voor planten en deze gaf meer PAR waar het dus te kort kwam in het spectrum.
Planten reageerde er in 4 dagen al op. dus dan zou 10dagen te kort zijn om een conclusie te trekken met de Eheim powerled ?
T5 draaid weer en ik zal na 10dagen weer een update geven of er verbeteringen zijn opgetreden ind e groei en ook of algen nu minder groeien of weer wat gaan verdwijnen.
In je eerste bovenstaande bericht vertel over de razendsnelle opkomst van de algen. In je tweede bericht vertel je over de groei van je planten die na 4 dagen beter beginnen te groeien enz, enz.
Je geeft zelf al voortdurend aan wat ik ook vertel namelijk dat algen veel sneller reageren op wijzigingen als planten. Mijn bericht is niet zo moeilijk en al veel langer bekend.
 
Laatst bewerkt:
Dus dan zijn 10dagen volgens jouw te kort om Eheim powerled zo te testen dus praat jij jezelf nu niet een beetje tegen buiten het feit van algen dat deze dan zouden opdoem

Ook dit bevestigd mijn verhaal, planten reageren langzamer op wijzigingen als algen die razendsnel kunnen zijn!
 
Je bent niet de enige die niet enthousiast is over de eheim powerleds..
Zelf ervaring? Ik heb de Eheim ook en heb baardalg en kan maar niet het probleem vinden.
Zit nu toch te denken aan verlichting.
Stel ik ga dit vervangen. Waarmee?
 
En waarom heb ik deze vraag.

Ik gebruik de EI methode met een dosering 20/2
Micromix plantenvoeding die Cornelius ook gebruikt, maar blijf maar baardalg houden. (wel ik kleine hoeveelheid en redelijk in bedwang te houden)
En mijn ammania gracilis blijft gekrulde bladeren geven de kleur word ook niet mooi rood.
 
Zijn de Eheim powerled + variant beter qua PAR en kleurenspectrum als de oudere eheim powerleds?
 
Zelf ervaring? Ik heb de Eheim ook en heb baardalg en kan maar niet het probleem vinden.
Zit nu toch te denken aan verlichting.
Stel ik ga dit vervangen. Waarmee?
Nee zelf niet maar wel vaker gehoord dat het sowieso het geld niet waard is
 
Dan zou de Daytime Eco het ook niet zijn, Exact dezelfde verlichting namelijk. :)
 
En waarom heb ik deze vraag.

Ik gebruik de EI methode met een dosering 20/2
Micromix plantenvoeding die Cornelius ook gebruikt, maar blijf maar baardalg houden. (wel ik kleine hoeveelheid en redelijk in bedwang te houden)
En mijn ammania gracilis blijft gekrulde bladeren geven de kleur word ook niet mooi rood.
Gebruik je Co2?
 
Oké, beetje offtopic maar ik wilde het toch even weten.
 
De bouw en kwaliteit is solide te noemen van Eheim powerled maar daar krijg je nog geen juiste lichtspectrum mee dat planten er goed op gaan groeien.
Ik weet gewoon zeker als ik 2 JMB balken erbij gaat leggen met wit/blauw bij de bestaande2 balken wit/rood 3500K en wit/rood op 100% zet met 2x balken wit/blauw 7000K op 50% zet dat zit wel een hele goede combinatie kan zijn in opbrengst in lumen en PAR voor planten.
Ben het wel aan het overwegen, alleen dit jaar wil ik een Rio450 aanschaffen dus dan kan ik beter het geld in de nieuwe rio investeren en de verlichting omdat ik al een beetje verwacht dat Juwel helialux dat er standaard in zit gebouwd niet echt gewelig zal zijn..
Ik heb het forum even zitten doorspitten om info te vinden over Led.

Onderstaande bericht kwam ik van u tegen. Waar ligt het aan dat die visie nu ineens zo is veranderd?

=======

Na 2weken Led van Eheim boven mijn bak te hebben kan ik nu al resultaten delen.

Mijn stroomverbruik is met 44% afgenomen gemeten over 1week.(dit is inclusief verwarming en pompen)
Planten groei is uitstekend en beter dan met mijn huidige T5 1x Daylight en 1x Special plant van Dennerile.

Vooral de Amazone Zwaardplant maakt veel meer jongere groenere bladeren aan en zijn breder dan voorheen.
Crypto's geven duidelijk reactie en maken veel nieuwe scheuten aan en uitlopers op de wortels.
Javavaren veel frisse nieuwe bladeren in opmaak en opvallend veel nieuwe jonge plantjes ontwikkelen zich op de bladeren, ook de wortelharen veel voller en groeien sneller.
Algen niets meer of minder te ontdekken op stenen of op de achteruit.

Er is wel een grotere vraag naar Co2 en ben van 48bellen naar 62bellen per minuut gegaan om het te compenseren en om op 20-30mg Co2 in het water te krijgen.
Nu zal er ook wel wat meer vraag zijn naar plantenvoeding dus ik voeg nu 5ml (zat op 20ml) extra Kalium per week extra toe en Profito extra 10ml (zat op 40ml per week) extra per week.

Dus betere groei eist wel meer Co2 en plantenvoeding om geen tekorten te krijgen wat weer iets meer kosten betekent in de maand/jaar.

Nou dan weten jullie het ook hoe het in mijn Aquarium verloopt.
 
Ik heb het forum even zitten doorspitten om info te vinden over Led.

Onderstaande bericht kwam ik van u tegen. Waar ligt het aan dat die visie nu ineens zo is veranderd?

=======

Na 2weken Led van Eheim boven mijn bak te hebben kan ik nu al resultaten delen.

Mijn stroomverbruik is met 44% afgenomen gemeten over 1week.(dit is inclusief verwarming en pompen)
Planten groei is uitstekend en beter dan met mijn huidige T5 1x Daylight en 1x Special plant van Dennerile.

Vooral de Amazone Zwaardplant maakt veel meer jongere groenere bladeren aan en zijn breder dan voorheen.
Crypto's geven duidelijk reactie en maken veel nieuwe scheuten aan en uitlopers op de wortels.
Javavaren veel frisse nieuwe bladeren in opmaak en opvallend veel nieuwe jonge plantjes ontwikkelen zich op de bladeren, ook de wortelharen veel voller en groeien sneller.
Algen niets meer of minder te ontdekken op stenen of op de achteruit.

Er is wel een grotere vraag naar Co2 en ben van 48bellen naar 62bellen per minuut gegaan om het te compenseren en om op 20-30mg Co2 in het water te krijgen.
Nu zal er ook wel wat meer vraag zijn naar plantenvoeding dus ik voeg nu 5ml (zat op 20ml) extra Kalium per week extra toe en Profito extra 10ml (zat op 40ml per week) extra per week.

Dus betere groei eist wel meer Co2 en plantenvoeding om geen tekorten te krijgen wat weer iets meer kosten betekent in de maand/jaar.

Nou dan weten jullie het ook hoe het in mijn Aquarium verloopt.

Dat klopt, daarna zakte de groei in elkaar en als ik mij nog herrinder 6weken later had ik een bak vol met staghorn en baardalgen... daarom ben ik toen overgestapt op JBM led balken en de Eheim eruit gehaald.
De problemen lagen echt aan de Eheim balken omdat ik met de JBM balken deze problemen nog nooit heb gehad en ook niet met T5.
Het zag er toen naar uit dat de planten het goed erop deden maar toch achter af niet, daarom heb ik ze nu op de proef gestest, en de zelfde problemen doemde weer na 10dagen wat ik dus hebt vermeld..
Dus dit even ter verduidelijking... en ik zal die oude post te snel hebben geplaatst.
Maar goed dat je dat aanhaalt het ka namelijk scheve conclusie geven die ik post.
 
En waarom heb ik deze vraag.

Ik gebruik de EI methode met een dosering 20/2
Micromix plantenvoeding die Cornelius ook gebruikt, maar blijf maar baardalg houden. (wel ik kleine hoeveelheid en redelijk in bedwang te houden)
En mijn ammania gracilis blijft gekrulde bladeren geven de kleur word ook niet mooi rood.

Baardalg wijst op tekorten. Veelal is dit CO2. Hoe zit het daarmee? Je gebruikt het kennelijk maar wat zijn je waterwaarden?
 
Ik heb een zonsopkomst met 1 meter rood licht van twijfelachtige led. Deze gaat van 0 naar 30 procent in een half uur en dan van 30 naar 0 in een half uur. Zou het zinvol zijn voor de planten om van 0 naar 80 te gaan in een half uur. dan 1 of 2 uur op 80 te laten en dan weer in en een half uur naar 0. De bak wordt dan wel heel erg rood en dat ziet er op zich wel leuk maar behoorlijk onnatuurlijk uit. Maar zou dat goed zijn voor de planten en niet al te nadelig voor de dieren. H o e het eruit ziet maakt mij niet uit want ik ben op dat moment van de dag toch nooit aanwezig.
 
Geen idee of die 2 uurtjes helpen, een beetje rood gedurende de totale lichtcyclus lijkt me dan beter.
Heel veel rood heeft een plant ook niets aan, het gaat om het complete plaatje.
 
Een plant neemt op elk gebied datgene wat het kan gebruiken en wat voorradig is op. Overbelichten en/of overbemesten heeft dus weinig zin, lijkt me. Tenzij je de algen een plezier zou willen doen?
 
Ja precies, dus heel veel rood gaan geven lijkt me dan zinloos, plus dat het geen gezicht is.
 
Om dit topic wat kracht bij te zetten, en onder andere om aan te tonen dat planten (hoop ik) ook goed groeien onder alleen witte Led, heb ik de volgende buis besteld.

Het bakje waar deze buis boven komt te hangen is een 80 cm van circa 65 liter netto, de led buis geeft 800 Lumen dus dat zal iets meer dan 12 Lm/L zijn (netto)
Momenteel hangt er een 18 Watt 4000K T8 buisje boven van 1350 Lumen, dat komt neer op 20 Lm/l Bruto, dus dat zal netto ong. hetzelfde zijn als de bovengenoemde Led buis.

Dit bakje gaat het om, geen Co2, 7 uur licht per dag.
P9180004.JPG


Ook wil ik aantonen dat er vaak helemaal niet zoveel licht nodig is als dat vaak wordt beweerd, 20 Lm/L (netto) wordt al vaak als het minimum aangegeven voor de gemiddeld lichtvragende planten.
Ik kan met zekerheid zeggen dat dat echt niet nodig is, onderstaande bak heeft slechts 2 T5 buisjes van 21 Watt, samen geven die 3700 Lumen op 200 liter water, wat neerkomt op 18,5 Lm/L Bruto, Netto zal dat slechts 12 a 14 zijn.
De foto spreekt voor zich, en het zijn niet alleen maar makkelijk planten.
Deze bak heeft Bio Co2 (circa 20mg/l) 7 uur licht per dag en EI dosering.
P9140008222.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan