Alles over LED verlichting

Zo heel verstand heb ik er niet van, maar de iso staat op 200, WB staat op TL, belichtingscompensatie op -0,7 en meer instellingen heeft deze Olympus camera ook niet, oh ja, macro
 
Dan heb je diafragma en sluitertijd nog die invloed hebben op de hoeveelheid licht op de sensor.

Maargoed dan heb je de camera iig niet op de oude kale mannen stand staan xD
 
Als we het hier hebben over dat PAR het belangrijkste is voor plantengroei.
Hoe zou de JBL Led Solar lamp het dan moeten doen?
 
Yes, beetje Xenon effect ''blauwe'' lamp met wit licht.
 
Als we het hier hebben over dat PAR het belangrijkste is voor plantengroei.
Hoe zou de JBL Led Solar lamp het dan moeten doen?
Deze jbl ( https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8297/jbl-led-solar-natur ) heeft warmwitte en koudwitte LEDs, dit geeft niet alleen degelijke PAR maar is ook een zeer compleet spectrum en behoudt controle over warmere of koudere kleuren. Tuinders welke overgestapt zijn op led, zouden dit soort leds ook gebruiken en hebben zo meer controle over de groei en bloeiperiodes.

Om daar nog bij toe te voegen, het blijkt in praktijk dat PAR niet alles betekend. Optimale blauwe + rode leds worden op landplanten blijkbaar vaak nadelig getest in vergelijking met witte leds.
 
Je ziet duidelijk bij warmwit types hoger % rood en oranje en groen aandeel erbij, Mitras haalt op blauw over een breeder blauw spectrum op ruim 100% terwijl de trocal een smaller blauw piek heeft en maar 70% brdraagd.
Bij de Mitras is het verloop van groen naar geen en oranje maar 43% aandeel terwijl deTrocal geel op 30%, groen een piek heeft van 90-100% en oranje 70% en rood op max 10% uit komt, de Trocal pro heeft duidelijk een groter blauw aandeel met meerdere pieken 15% 38% en 100% in het groen een piek van 82% geel 10% oranje 35% en rood krappe 10%.
Hoe meer blauw aandeel is grotere kans op algen en dat is al vanaf T8 buizen een feit met coolwhite types, nu is led een breeder spectrum maar minder intensief met pieken dan enkel flink blauw aandeel en vlakker verloop van het groen/geel/oranje maar minder intensief aanwezig als bij T5 buizen en overige TL buizen.
Planten reageren het meest op oranje/rood/dieprood en gebruiken deel groen/geel en blauw, in de tuinbouw is het licht uit kassen vaak oranje gloed en wordt een groot deel geel/oranje/rood uit gestraald en klein deel blauw.
Je geeft zelf aan dat met T5 het Co2 verbruik omhoog gaat en de reden is ook terug te vinden dat T5 meer groen/geel/oranje/rood pieken hebben die intensiever zijn als van led.
Waarom er dan bij jouw algen opdoemen kan ik geen reden voor geven maar hie is was het andersom met te veel blauw aandeel van de Eheim powerled plants die een soort zelfde verloop laat zien als de Mitras led alleen is de Eheim 8050Kelvin volgend de specificaties van de witte led.

heel verhelderend, waarvoor dank !!
 
Bij de Mitras is het verloop van groen naar geen en oranje maar 43% aandeel terwijl deTrocal geel op 30%, groen een piek heeft van 90-100% en oranje 70% en rood op max 10% uit komt, de Trocal pro heeft duidelijk een groter blauw aandeel met meerdere pieken 15% 38% en 100% in het groen een piek van 82% geel 10% oranje 35% en rood krappe 10%.
Hoe meer blauw aandeel is grotere kans op algen en dat is al vanaf T8 buizen een feit met coolwhite types, nu is led een breeder spectrum maar minder intensief met pieken dan enkel flink blauw aandeel en vlakker verloop van het groen/geel/oranje maar minder intensief aanwezig als bij T5 buizen en overige TL buizen.

zal morgen de mitras eens anders instellen, zal het blauw minderen en rood op max te zetten, kijken wat de gevolgen zijn.
Aantal lumen laat ik iets dalen, is volgens mij ook een beetje overkill wat er nu boven hangt. op 160x45 effectief vloeroppervlakte heb ik nu in de middag 17000 lumen.
 
gisteren heeft iemand bij mij de eheim verlichting opgehaald.
Ik herinner me altijd een post van ene Jurgen die zei, Onder aquatlantis heb ik nog nooit een mooie plantenbak gehad.
Die kerel liet me zn bak zien. (Met aquatlantis LED)

pff bizar.
 
gisteren heeft iemand bij mij de eheim verlichting opgehaald.
Ik herinner me altijd een post van ene Jurgen die zei, Onder aquatlantis heb ik nog nooit een mooie plantenbak gehad.
Die kerel liet me zn bak zien. (Met aquatlantis LED)

pff bizar.

Is dat dan een aquatlantis in dit filmpje?
Niks mis mee toch met die planten?
 
Dat is een bak volledig belicht met aquatlantis
 
zal morgen de mitras eens anders instellen, zal het blauw minderen en rood op max te zetten, kijken wat de gevolgen zijn.
Aantal lumen laat ik iets dalen, is volgens mij ook een beetje overkill wat er nu boven hangt. op 160x45 effectief vloeroppervlakte heb ik nu in de middag 17000 lumen.

Als dit de maten van je bak zijn 160x45x45=324liter gedeeld door 17000= ongeveer 19lumen de liter dus dat valt wel mee.. 20lumen zit je gewoon prima met niet te moeilijke planten o.a belgiesgroen, zwaardplanten, crypto's.
Als je rode planten hebt dan zit jke zelf wat krap in lummen, deze doen het vaak erg goed bij 30-40lumen de liter met Co2 onmisbaar natuurlijk bij zoveel licht.
 
Dat is een bak volledig belicht met aquatlantis
Die kom je niet tegen met Eheim powerled zulke mooie bakken fris in de groei en assimilerend, moet al mijn best doen met T5 en JBM balken op 50% om hier de planten zichtbaar te laten assimileren door het Co2.
 
Dan ga ik even mijn vraag stellen.
Mijn bak is een 4 dagen oude Aquatlantis Fusion 100.
Ik heb er een chinese timer bij gekocht om de dag-nacht regeling te doen.
Planten krijgen nu een dikke 10 uur licht per dag, maar heb wel gedimd tot 60% omdat 100% zo fel leek.
Ik heb geen lichtmeter, maar volgens de tech fiche zou de balk 3600 Lumen geven wat zo'n 20 lumen per liter is.
Ik denk dat die stand op 60% meer is in lichtopbrengst, maar kan het niet aangeven. Ik vind de verlichting subjectief echt wel sterk.

Is dat Ok om zo te starten? Liever wat tragere plantengroei, dan binnenkort een pak punt of draadalgen.
Bij de start heb ik wat plantenvoeding van Easylife (denk ik) toegevoegd, en bij de wortelplanten een paar capsules van Tuinkabouter in de bodem gestoken.

Doe ik dat goed?
 
Dan ga ik even mijn vraag stellen.
Mijn bak is een 4 dagen oude Aquatlantis Fusion 100.
Ik heb er een chinese timer bij gekocht om de dag-nacht regeling te doen.
Planten krijgen nu een dikke 10 uur licht per dag, maar heb wel gedimd tot 60% omdat 100% zo fel leek.
Ik heb geen lichtmeter, maar volgens de tech fiche zou de balk 3600 Lumen geven wat zo'n 20 lumen per liter is.
Ik denk dat die stand op 60% meer is in lichtopbrengst, maar kan het niet aangeven. Ik vind de verlichting subjectief echt wel sterk.

Is dat Ok om zo te starten? Liever wat tragere plantengroei, dan binnenkort een pak punt of draadalgen.
Bij de start heb ik wat plantenvoeding van Easylife (denk ik) toegevoegd, en bij de wortelplanten een paar capsules van Tuinkabouter in de bodem gestoken.

Doe ik dat goed?

Als je trouw plantenvoeding toediend en beste is verdelen 3x per week, het ligt er ook aan welke planten je hebt in het aquarium. Puntalgen zijn tekorten in fosfaat of te weinig Co2 mocht je geen Co2 toedienen dan is 15lumen de liter het beste om mee te starten mits je geen rode planten of lichtbehoefende planten in je aquarium hebt dan kom je licht te kort en is 20lumen een betere optie alleen zonder Co2 kan dit baardalgen opleveren.
Dus meet eerst eens je nitraat en fosfaat om te zien of deze op orde zijn zodat je in iedergeval geen tekorten hebt dat puntalgen,staghorn,penceel algen kan vookomen.
 
Ik voeg CO2 toe via Soda/Citroenzuur.
Nitraat zal ik eerstdaags eens meten. fosfaat testje moet ik nog ergens scoren.
 
Als dit de maten van je bak zijn 160x45x45=324liter gedeeld door 17000= ongeveer 19lumen de liter dus dat valt wel mee.. 20lumen zit je gewoon prima met niet te moeilijke planten o.a belgiesgroen, zwaardplanten, crypto's.
Als je rode planten hebt dan zit jke zelf wat krap in lummen, deze doen het vaak erg goed bij 30-40lumen de liter met Co2 onmisbaar natuurlijk bij zoveel licht.
de maten zijn iets lastiger ivm de 3D achterwand, smalste stuk zal de diepte maar 35 cm zijn, het breedste stuk 50. Hoogte is 60 cm. lengte is 160 cm.
Ik schat dat ik aan liters netto uit kom 440 liter, bioloog van 125 liter tel ik niet mee uiteraard.
440liter x 20 lumen = 8800 lummen totaal...of reken ik nu verkeerd ?

om het compleet te maken, ik doseer CO2, aantal bellen kan ik niet meer tellen zo snel gaat dat. Indicator is groen. CO2 is Ph gestuurd 6.8 bij een KH van 4...zou dus rond de 20mg liggen.
Nitraat bedraagt 15 ppm, Fosfaat is lastiger te lezen maar zal rond de 1 liggen.
 
Als je rode planten hebt dan zit jke zelf wat krap in lummen, deze doen het vaak erg goed bij 30-40lumen de liter
Dat is niet helemaal waar, ik heb netto slechts 12 lumen per liter, mijn rode planten (Ludwigia's) doen het goed en de Blyxa ook, kleurt zelfs een beetje rood.

moet al mijn best doen met T5 en JBM balken op 50% om hier de planten zichtbaar te laten assimileren
Toen ik mijn bak net had gestart had ik er 2 x 39 Watt T5 bovenhangen (op 190 liter) de planten assimeleerden als een idioot toen, maar het ging zo hard dat ik later heb gekozen voor 2 x 21 Watt.
 
Laatst bewerkt:
de maten zijn iets lastiger ivm de 3D achterwand, smalste stuk zal de diepte maar 35 cm zijn, het breedste stuk 50. Hoogte is 60 cm. lengte is 160 cm.
Ik schat dat ik aan liters netto uit kom 440 liter, bioloog van 125 liter tel ik niet mee uiteraard.
440liter x 20 lumen = 8800 lummen totaal...of reken ik nu verkeerd ?

om het compleet te maken, ik doseer CO2, aantal bellen kan ik niet meer tellen zo snel gaat dat. Indicator is groen. CO2 is Ph gestuurd 6.8 bij een KH van 4...zou dus rond de 20mg liggen.
Nitraat bedraagt 15 ppm, Fosfaat is lastiger te lezen maar zal rond de 1 liggen.
euh... ja je moet 8800 delen door 440 = 20lumen de liter volgens mij gaat er dan iets niet goed met mijn bereking in een vorige post... 17000 delen door 440 = ruim 38lumen de liter :oops:
Denk dat een verkeerde waarde heb uit zitten rekenen..excuus..
 
euh... ja je moet 8800 delen door 440 = 20lumen de liter volgens mij gaat er dan iets niet goed met mijn bereking in een vorige post... 17000 delen door 440 = ruim 38lumen de liter :oops:
Denk dat een verkeerde waarde heb uit zitten rekenen..excuus..
Dacht het al, heb inmiddels de verlichting getemperd door het blauw aandeel zo ver als het kan te verminderen...draai nu op max 5500 kelvin.
 
Dat is niet helemaal waar, ik heb netto slechts 12 lumen per liter, mijn rode planten (Ludwigia's) doen het goed en de Blyxa ook, kleurt zelfs een beetje rood.
denk dat edje 555 ook kijkt naar de hoogte van mijn aquarium misschien kijkt, zal wellicht ook een rol spelen als ik temper
 
Ja dat speelt zeker mee, maar het blijft toch een Lumen/liter verhouding.
 
Dacht het al, heb inmiddels de verlichting getemperd door het blauw aandeel zo ver als het kan te verminderen...draai nu op max 5500 kelvin.
Wat qua Kelvin waarde voor een zoetwaterbak redelijk is. Zelf zou ik zo rond de 4800 gaan zitten.
 
denk dat edje 555 ook kijkt naar de hoogte van mijn aquarium misschien kijkt, zal wellicht ook een rol spelen als ik temper





Ja! Feitelijk is dat zo. Maar het ging mij er ook even om duidelijk te maken wat die hoogte van die toppen inhouden. Je gaf aan in je eerdere mail dat blauw erg aanwezig was gezien zo'n piek. Maar dat is dus niet altijd zo, juist de breedte geeft het licht aandeel aan. De hoogte daarentegen de waterdoordringbaarheid. Bij de tropical zie je dat in cm's. Op die andere plaatjes in percentages. Dat gaat dus over hoe diep de waterdoordringbaarheid is. De breedte van de lichtschema's vertellen dus hoeveel van welke kleur er in die lamp zit. Dat wordt aangegeven in nanometers.

De hoogte van een bak speelt zelfs een belangrijke rol. Weet je nog waar we het over hadden? Zie hierboven...
 
Ik heb inmiddels de JBL Led aangeschaft.
Staat nu op 4000K met een andere lamp erbij die iets witter licht geeft.
Wat dat voor effect heeft op mn planten is echt bizar.
Heb hem voor de helft van de sterkte ingesteld.
En de planten beginnen te assimileren zoals ze nog niet eerder hebben gedaan.
 
Ze gebruiken wel een goede kleurcombinatie voor een plantenbak, alleen de lumen/Watt verhouding vind ik wat vreemd, 67 watt geeft maar 2370 Lumen:S

Edit,

Het verbruik ligt op 44 Watt lees ik, dan is de 2370 Lumen wel aardig aangezien er ook rode en blauwe Led's inzitten welke veel minder Lm/W geven
 
Ik heb deze aangeschaft.

Die geeft op 57 watt 6300 lumen op de stand 4000 kelvin.
Aangevuld met een wespro led assimileren mn planten echt zoals ik niet eerder heb gezien.
De JBL bald staat zoals geadviseerd op de middelste stand qua sterkte.
Advies van JBL om de planten eraan te laten wennen.
 
Terug
Bovenaan