Patrix
Well-known member
Zo heel verstand heb ik er niet van, maar de iso staat op 200, WB staat op TL, belichtingscompensatie op -0,7 en meer instellingen heeft deze Olympus camera ook niet, oh ja, macro
Dat is niet instelbaar op deze camera.diafragma en sluitertijd nog
Nee haha, op automaat geeft ie soms raar belichte foto's,dan heb je de camera iig niet op de oude kale mannen stand staan xD
Wel jammer dat deze Led buis niet plug and play is overigens, omdat er een dummy starter bij zat ging ik daar wel vanuit.corepro
Maak daar maar schijnwerper van danledspots
Gwn op 2 meter hoog hangen joh dan valt de hoeveelheid licht op de bodem ook wel mee xDMaak daar maar schijnwerper van dan![]()
10.000 K is geen blauw maar zeer helder koelwit!Volgens mij klopt die 10.000 kelvin niet. want dan zou het blauw moet zijn en dat is mijn licht niet.
Wouter! Wil je wel even netjes blijven....?Dan heb je diafragma en sluitertijd nog die invloed hebben op de hoeveelheid licht op de sensor.
Maargoed dan heb je de camera iig niet op de oude kale mannen stand staan xD
Deze jbl ( https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8297/jbl-led-solar-natur ) heeft warmwitte en koudwitte LEDs, dit geeft niet alleen degelijke PAR maar is ook een zeer compleet spectrum en behoudt controle over warmere of koudere kleuren. Tuinders welke overgestapt zijn op led, zouden dit soort leds ook gebruiken en hebben zo meer controle over de groei en bloeiperiodes.Als we het hier hebben over dat PAR het belangrijkste is voor plantengroei.
Hoe zou de JBL Led Solar lamp het dan moeten doen?
Je ziet duidelijk bij warmwit types hoger % rood en oranje en groen aandeel erbij, Mitras haalt op blauw over een breeder blauw spectrum op ruim 100% terwijl de trocal een smaller blauw piek heeft en maar 70% brdraagd.
Bij de Mitras is het verloop van groen naar geen en oranje maar 43% aandeel terwijl deTrocal geel op 30%, groen een piek heeft van 90-100% en oranje 70% en rood op max 10% uit komt, de Trocal pro heeft duidelijk een groter blauw aandeel met meerdere pieken 15% 38% en 100% in het groen een piek van 82% geel 10% oranje 35% en rood krappe 10%.
Hoe meer blauw aandeel is grotere kans op algen en dat is al vanaf T8 buizen een feit met coolwhite types, nu is led een breeder spectrum maar minder intensief met pieken dan enkel flink blauw aandeel en vlakker verloop van het groen/geel/oranje maar minder intensief aanwezig als bij T5 buizen en overige TL buizen.
Planten reageren het meest op oranje/rood/dieprood en gebruiken deel groen/geel en blauw, in de tuinbouw is het licht uit kassen vaak oranje gloed en wordt een groot deel geel/oranje/rood uit gestraald en klein deel blauw.
Je geeft zelf aan dat met T5 het Co2 verbruik omhoog gaat en de reden is ook terug te vinden dat T5 meer groen/geel/oranje/rood pieken hebben die intensiever zijn als van led.
Waarom er dan bij jouw algen opdoemen kan ik geen reden voor geven maar hie is was het andersom met te veel blauw aandeel van de Eheim powerled plants die een soort zelfde verloop laat zien als de Mitras led alleen is de Eheim 8050Kelvin volgend de specificaties van de witte led.
Bij de Mitras is het verloop van groen naar geen en oranje maar 43% aandeel terwijl deTrocal geel op 30%, groen een piek heeft van 90-100% en oranje 70% en rood op max 10% uit komt, de Trocal pro heeft duidelijk een groter blauw aandeel met meerdere pieken 15% 38% en 100% in het groen een piek van 82% geel 10% oranje 35% en rood krappe 10%.
Hoe meer blauw aandeel is grotere kans op algen en dat is al vanaf T8 buizen een feit met coolwhite types, nu is led een breeder spectrum maar minder intensief met pieken dan enkel flink blauw aandeel en vlakker verloop van het groen/geel/oranje maar minder intensief aanwezig als bij T5 buizen en overige TL buizen.
gisteren heeft iemand bij mij de eheim verlichting opgehaald.
Ik herinner me altijd een post van ene Jurgen die zei, Onder aquatlantis heb ik nog nooit een mooie plantenbak gehad.
Die kerel liet me zn bak zien. (Met aquatlantis LED)
pff bizar.
zal morgen de mitras eens anders instellen, zal het blauw minderen en rood op max te zetten, kijken wat de gevolgen zijn.
Aantal lumen laat ik iets dalen, is volgens mij ook een beetje overkill wat er nu boven hangt. op 160x45 effectief vloeroppervlakte heb ik nu in de middag 17000 lumen.
Die kom je niet tegen met Eheim powerled zulke mooie bakken fris in de groei en assimilerend, moet al mijn best doen met T5 en JBM balken op 50% om hier de planten zichtbaar te laten assimileren door het Co2.Dat is een bak volledig belicht met aquatlantis
Dan ga ik even mijn vraag stellen.
Mijn bak is een 4 dagen oude Aquatlantis Fusion 100.
Ik heb er een chinese timer bij gekocht om de dag-nacht regeling te doen.
Planten krijgen nu een dikke 10 uur licht per dag, maar heb wel gedimd tot 60% omdat 100% zo fel leek.
Ik heb geen lichtmeter, maar volgens de tech fiche zou de balk 3600 Lumen geven wat zo'n 20 lumen per liter is.
Ik denk dat die stand op 60% meer is in lichtopbrengst, maar kan het niet aangeven. Ik vind de verlichting subjectief echt wel sterk.
Is dat Ok om zo te starten? Liever wat tragere plantengroei, dan binnenkort een pak punt of draadalgen.
Bij de start heb ik wat plantenvoeding van Easylife (denk ik) toegevoegd, en bij de wortelplanten een paar capsules van Tuinkabouter in de bodem gestoken.
Doe ik dat goed?
de maten zijn iets lastiger ivm de 3D achterwand, smalste stuk zal de diepte maar 35 cm zijn, het breedste stuk 50. Hoogte is 60 cm. lengte is 160 cm.Als dit de maten van je bak zijn 160x45x45=324liter gedeeld door 17000= ongeveer 19lumen de liter dus dat valt wel mee.. 20lumen zit je gewoon prima met niet te moeilijke planten o.a belgiesgroen, zwaardplanten, crypto's.
Als je rode planten hebt dan zit jke zelf wat krap in lummen, deze doen het vaak erg goed bij 30-40lumen de liter met Co2 onmisbaar natuurlijk bij zoveel licht.
Dat is niet helemaal waar, ik heb netto slechts 12 lumen per liter, mijn rode planten (Ludwigia's) doen het goed en de Blyxa ook, kleurt zelfs een beetje rood.Als je rode planten hebt dan zit jke zelf wat krap in lummen, deze doen het vaak erg goed bij 30-40lumen de liter
Toen ik mijn bak net had gestart had ik er 2 x 39 Watt T5 bovenhangen (op 190 liter) de planten assimeleerden als een idioot toen, maar het ging zo hard dat ik later heb gekozen voor 2 x 21 Watt.moet al mijn best doen met T5 en JBM balken op 50% om hier de planten zichtbaar te laten assimileren
euh... ja je moet 8800 delen door 440 = 20lumen de liter volgens mij gaat er dan iets niet goed met mijn bereking in een vorige post... 17000 delen door 440 = ruim 38lumen de literde maten zijn iets lastiger ivm de 3D achterwand, smalste stuk zal de diepte maar 35 cm zijn, het breedste stuk 50. Hoogte is 60 cm. lengte is 160 cm.
Ik schat dat ik aan liters netto uit kom 440 liter, bioloog van 125 liter tel ik niet mee uiteraard.
440liter x 20 lumen = 8800 lummen totaal...of reken ik nu verkeerd ?
om het compleet te maken, ik doseer CO2, aantal bellen kan ik niet meer tellen zo snel gaat dat. Indicator is groen. CO2 is Ph gestuurd 6.8 bij een KH van 4...zou dus rond de 20mg liggen.
Nitraat bedraagt 15 ppm, Fosfaat is lastiger te lezen maar zal rond de 1 liggen.
Dacht het al, heb inmiddels de verlichting getemperd door het blauw aandeel zo ver als het kan te verminderen...draai nu op max 5500 kelvin.euh... ja je moet 8800 delen door 440 = 20lumen de liter volgens mij gaat er dan iets niet goed met mijn bereking in een vorige post... 17000 delen door 440 = ruim 38lumen de liter
Denk dat een verkeerde waarde heb uit zitten rekenen..excuus..
denk dat edje 555 ook kijkt naar de hoogte van mijn aquarium misschien kijkt, zal wellicht ook een rol spelen als ik temperDat is niet helemaal waar, ik heb netto slechts 12 lumen per liter, mijn rode planten (Ludwigia's) doen het goed en de Blyxa ook, kleurt zelfs een beetje rood.
Wat qua Kelvin waarde voor een zoetwaterbak redelijk is. Zelf zou ik zo rond de 4800 gaan zitten.Dacht het al, heb inmiddels de verlichting getemperd door het blauw aandeel zo ver als het kan te verminderen...draai nu op max 5500 kelvin.
denk dat edje 555 ook kijkt naar de hoogte van mijn aquarium misschien kijkt, zal wellicht ook een rol spelen als ik temper
Ja! Feitelijk is dat zo. Maar het ging mij er ook even om duidelijk te maken wat die hoogte van die toppen inhouden. Je gaf aan in je eerdere mail dat blauw erg aanwezig was gezien zo'n piek. Maar dat is dus niet altijd zo, juist de breedte geeft het licht aandeel aan. De hoogte daarentegen de waterdoordringbaarheid. Bij de tropical zie je dat in cm's. Op die andere plaatjes in percentages. Dat gaat dus over hoe diep de waterdoordringbaarheid is. De breedte van de lichtschema's vertellen dus hoeveel van welke kleur er in die lamp zit. Dat wordt aangegeven in nanometers.
Welke precies?Ik heb inmiddels de JBL Led aangeschaft.
Ze gebruiken wel een goede kleurcombinatie voor een plantenbak, alleen de lumen/Watt verhouding vind ik wat vreemd, 67 watt geeft maar 2370 Lumeniemand hier al ervaring mee?
HighLine Premium LED vam oase
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.