Alles over LED verlichting

Ze hebben een showbak staan met alleen maar moeilijke planten en veel bodenbedekkers, die bak groeit het mooist oner jbl led. de voeding etc hebben ze bij alle lampen hetzelfde gehouden.
 
Even een update over de onlangs geplaatste Phillips 6500K Led buis (8 Watt) voorheen hing er een 18 Watt 4000K TL buis boven (netto een gelijk aantal Lm/L als de led)
Ik ben zeer te spreken over de groei van de plantjes, en dat met slechts 12 lumen per liter.
De buis hangt er nu 5 dagen boven en het (positieve) verschil is nu al te zien.
01.JPG


limnophila sessiliflora maakt erg mooie en volle toppen,
02.JPG


Hygrophila difformis begint grotere bladeren aan te maken,
03.JPG


En de Willow mos heeft meer lichtgroene kopjes gekregen, onder de TL was dat minder.
PA050015.JPG


Dus onder slechts 12 Lm/L en 6500K gaat het prima (met deze planten) is mijn oordeel, binnenkort nog even een rood plantje plaatsen om te kijken wat dat gaat doen.
 
Even een update over de onlangs geplaatste Phillips 6500K Led buis (8 Watt) voorheen hing er een 18 Watt 4000K TL buis boven (netto een gelijk aantal Lm/L als de led)
Ik ben zeer te spreken over de groei van de plantjes, en dat met slechts 12 lumen per liter.
De buis hangt er nu 5 dagen boven en het (positieve) verschil is nu al te zien.
Bekijk bijlage 281063

limnophila sessiliflora maakt erg mooie en volle toppen,
Bekijk bijlage 281067

Hygrophila difformis begint grotere bladeren aan te maken,
Bekijk bijlage 281068

En de Willow mos heeft meer lichtgroene kopjes gekregen, onder de TL was dat minder.
Bekijk bijlage 281075

Dus onder slechts 12 Lm/L en 6500K gaat het prima (met deze planten) is mijn oordeel, binnenkort nog even een rood plantje plaatsen om te kijken wat dat gaat doen.

Deze Philips zal waarschijnlijk meer PAR opleveren dan die vorige buis, en soms zegt Lumen voor onze ogen helemaal niks en het zelfde in Lux omdat dit allemaal op onze ogen gevoeligheid is gebaseerd in het licht spectrum en niet van planten.
Daarom is het ook vaak dat een Aquarium met minder lumen beter groeid met bepaalde type buizen dan bij een ander die een bak licht er boven heeft hangen om het zelfde resultaat te halen..
 
Deze lamp neemt 67 Watt en levert daarvoor maximaal 2300
Ja dat vond ik ook al weinig, maar gewogen? vermogen is 44 Watt
 
Deze Philips zal waarschijnlijk meer PAR opleveren dan die vorige buis
Ja dat denk ik ook, en zo oud was die vorige buis ook nog niet.
en soms zegt Lumen voor onze ogen helemaal niks
Nee dat klopt, maar ik ga nu even uit van de specs die ze opgeven, deze is 800 Lumen, de oude Buis was 1350 Lumen, dus netto zal daar ong. hetzelfde van over blijven?

Maar erg tevreden met het buisje, hij was alleen niet plug and play, de voeding dient aan één zijde aangesloten te worden dus ik moets de bedrading omleggen.
Ik dacht dat ie zo één op één verwisseld kon worden omdat er ook een dummie starter bij zat.
 
De hoogte van een bak speelt zelfs een belangrijke rol. Weet je nog waar we het over hadden? Zie hierboven...
Vandaar mijn reactie Ben.
Ik heb rood op max output staan, toch zie ik dat de assimilatie minder is dan voorheen...is niet erg want sommige planten groeiden te hard en anderen vonden die bak lumen niet fijn.
 
Ja dat vond ik ook al weinig, maar gewogen? vermogen is 44 Watt

Door de lamp opgenomen vermogen is 67 Watt, zo lees ik. Het gewogen, dus gemiddelde gebruik, is 44 Watt. Dat betekend dus incl. de momenten dat je niet alle leds gebruikt etc. Met zo'n rekenmethode wordt alles voordeliger... Maar zelfs wanneer we die 44 Watt aanhouden, het blijft gewoon een matige balk!
 
Geen ervaring mee, toevalig gistereen bij de LFS gezien en op internet de spec bekeken.
80 cm lengte en dan 67 watt ????
als ik dan naar een GHL Mitras slimline skywhite kijk krijg ik bij 80 cm lengte = 34 watt 150 lummen per watt = 5100 lumen totaal
De prijzen van oase...veeeeeel te duur.
de controler van oase kost ruim 100 meer dan die van GHL, en zelfs 150 meer als je geen waarde hecht aan wifi en appjes die na x tijd niet meer werken. ( maar gewoon via een pc kunt instellen)
Ook de lampen van oase zijn duurder....dus kijk maar eens bij GHL als je dat geld wilt uitgeven
Lichtstroom alles aanlm2370
Lichtstroom neutraal witlm1080
Lichtstroom koud witlm1040
Lichtstroom roodlm160
Golflengte: rood licht nm660
Lichtstroom blauwlm170
Golflengte blauw licht nm470
 
Maar zelfs wanneer we die 44 Watt aanhouden, het blijft gewoon een matige balk!
Ja zelfs dan kom je maar aan krap 44 Lm/L, gaan we uit van de 67 Watt dan blijf er nog maar 35 Lm/W over, dat kan ik haast niet geloven, een luw budget 5050 smd uit china presteert nog beter :juggle:
Voor 170 euro zou je toch mogen verwachten dat dit een goed balkje is, dat vraagt bijna om een mailtje die kant op.
 
Ook de lampen van oase zijn duurder....dus kijk maar eens bij GHL als je dat geld wilt uitgeven
welke mitras heb jij precies Jan?
kan zo gauw nergens vinden hoeveel je nodig hebt in de breedte van de bak
mijn bak is 100 x 50 x 55 diep
 
Brutto is jouw aquarium 275 liter, stelregel 20 lumen per liter = 275 x 20 = 5500 lumen benodigd.
Deze slimline levert, 38 x 150 lumen = 5700 lumen Als die op max staat.
Nu zal je aquarium netto minder zijn, reken eens met 225 liter. dan heb je nodig 4500 lumen.
 
Dames, heren,

Wat een zware kost is dit topic voor de zondagavond. :D Wel interessant om te zien hoe iedereen erin staat.

1 ding is me duidelijk na 7 pagina's. (Mijn ogen vielen dicht) Ik ga mijn Kitelight nog eens testen met wat meer branduren en tijdens de Vivariumbeurs kijken of er wat leuks voorbij komt. Ten tijde van de dertiende maand hoop ik er dan uit te zijn, maar de daytime matrix is momenteel koploper vanwege het feit dat je die op kunt hangen boven je bak en dus gelijk het afsluitdeksel van Juwel weg kunt doen en omdat de modules flexibiliteit bieden. Het is een soort droom om in de bak te kunnen werken zonder dat ik het licht hoef aan te raken. Dus en minder gedoe en ik zie ook nog steeds alles goed. Ja een kinderhand is snel gevuld. ;)
 
Zo ik zou nog na het verwijderen van de Eheim Powerleds nog een update plaatsen nadat mijn oude vertrouwde T5 buisje weer 3weken boven de plantjes branden.. T5 Highlite Nature 6000K en dayl;ite 7000K en zo ongeveer 6200lumen opleveren minus zeker 30% zo 5600lumen boven de rio 180 geven..
Schrikbarende groei explosie de afgelopen 3weken...
Enichdoras ozelot redflame heb ik moeten terug snoeien als mede de Valisinera Gigantea.
Het resultaat liegt er niet om..
72974200_3123228721081827_760150464829325312_n.jpg
untitled.png
 
6000 en 7000 Kelvin.....is eigenlijk tegenstrijdig met geadviseerde 4000 kelvin toch.
 
Dames, heren,

Wat een zware kost is dit topic voor de zondagavond. :D Wel interessant om te zien hoe iedereen erin staat.

1 ding is me duidelijk na 7 pagina's. (Mijn ogen vielen dicht) Ik ga mijn Kitelight nog eens testen met wat meer branduren en tijdens de Vivariumbeurs kijken of er wat leuks voorbij komt. Ten tijde van de dertiende maand hoop ik er dan uit te zijn, maar de daytime matrix is momenteel koploper vanwege het feit dat je die op kunt hangen boven je bak en dus gelijk het afsluitdeksel van Juwel weg kunt doen en omdat de modules flexibiliteit bieden. Het is een soort droom om in de bak te kunnen werken zonder dat ik het licht hoef aan te raken. Dus en minder gedoe en ik zie ook nog steeds alles goed. Ja een kinderhand is snel gevuld. ;)

Had je dan ook deze mogelijkheid al gezien voor boven een Juwelbak? Deze gebruik ik voor mijn 3 JMB balken ophanging.

 
Het 80 cm bakje wat ik heb draaien in de schuur heeft ook 6500K verlichting, en dat ook gaat prima, zelfs de Ludwigia kleurt rood.
 
Zo ik zou nog na het verwijderen van de Eheim Powerleds nog een update plaatsen nadat mijn oude vertrouwde T5 buisje weer 3weken boven de plantjes branden.. T5 Highlite Nature 6000K en dayl;ite 7000K en zo ongeveer 6200lumen opleveren minus zeker 30% zo 5600lumen boven de rio 180 geven..
Schrikbarende groei explosie de afgelopen 3weken...
Enichdoras ozelot redflame heb ik moeten terug snoeien als mede de Valisinera Gigantea.
Het resultaat liegt er niet om..
Bekijk bijlage 282384Bekijk bijlage 282385
Opzich niet raar.
Buiten dat ik niet veel aquaria ken die mooi zijn en gebruik maken van eheim leds geeft TL Opzich wel mooi licht.
Juist omdat het zo verstrooit komt het ook verstrooit je aquarium in en bereikt het ook de onderste planten beter omdat het minder overschaduwd word door de grotere planten.
Led geeft een heel gerichte bundel licht wat veel schaduw kan produceren waardoor je dus een slechtere groei zou kunnen krijgen.
 
Opzich niet raar.
Buiten dat ik niet veel aquaria ken die mooi zijn en gebruik maken van eheim leds geeft TL Opzich wel mooi licht.
Juist omdat het zo verstrooit komt het ook verstrooit je aquarium in en bereikt het ook de onderste planten beter omdat het minder overschaduwd word door de grotere planten.
Led geeft een heel gerichte bundel licht wat veel schaduw kan produceren waardoor je dus een slechtere groei zou kunnen krijgen.
zal niet lang meer duren dan komt er een sepcifieke glasplaat die dat tegen gaat, philips coralcare voor zeewater heeft die al...en werkt super.
 
zal niet lang meer duren dan komt er een sepcifieke glasplaat die dat tegen gaat, philips coralcare voor zeewater heeft die al...en werkt super.

Bovendien kan je in de technische gegevens precies wat je koopt. En dat ziet er goed uit. Daar slaan nogal wat aanbieders de plank mis.
 
Bovendien kan je in de technische gegevens precies wat je koopt. En dat ziet er goed uit. Daar slaan nogal wat aanbieders de plank mis.
ik heb twee jaar ervaring met de coralcare, kan alleen maar zeggen dat dit toch wel de bestee led verlichting is voor boven zeewater.
Helaas gaan ze nog niet voor zoetwater anders wist ik het wel.
Grootste voordeel van die glasplaat is dat de leds geen disco effect op de bodem meer creeren, ook dat schitteren in het water is dan weg.
maaar goed, philips heeft dan ook een echte research afdeling en laat nou de verantwoordelijke voor dit soort led verlichting een zeewater aquariaan zijn.
 
zal niet lang meer duren dan komt er een sepcifieke glasplaat die dat tegen gaat, philips coralcare voor zeewater heeft die al...en werkt super.
Je kan in een DIY setup ook kiezen voor diffusers en anti disco leds/lenzen.
Maar meeste kant en klaar oplossingen bieden dat niet helaas.

Wat betreft de coralcare, een hele mooie lamp met een heel mooi prijskaartje.
Mocht ik ooit wel een reefer gaan plaatsen geniet deze of de kessil mijn voorkeur, kessil word dan wel een hybride setup met T5 denk ik
 
ik heb twee jaar ervaring met de coralcare, kan alleen maar zeggen dat dit toch wel de bestee led verlichting is voor boven zeewater.
Helaas gaan ze nog niet voor zoetwater anders wist ik het wel.
Grootste voordeel van die glasplaat is dat de leds geen disco effect op de bodem meer creeren, ook dat schitteren in het water is dan weg.
maaar goed, philips heeft dan ook een echte research afdeling en laat nou de verantwoordelijke voor dit soort led verlichting een zeewater aquariaan zijn.
Nou, eigenlijk doet Philips dit niet. Het vroegere Lighting, een divisie van Philips is al een poos terug omgedoopt naar Sinify. Zij maken trouwens nog wel lampen onder de merknaam Philips. Philips zelf heeft zich helemaal toegelegd op het medische segment.
 
Over Phillips gesproken, in het garnalen bakje heb ik een Led buis en dat bevalt prima, daarom ben ik van plan om dit soort buizen ook in mijn grote bak te gaan hangen.
Alleen vind ik bij onderstaande 12 Watt buis de Lm/W verhouding wel wat hoog, 175 Lm/W namelijk.

Bij de 8 watt versie is dit ''maar'' 131 Lm/W dus dat snap ik niet helemaal
 
Over Phillips gesproken, in het garnalen bakje heb ik een Led buis en dat bevalt prima, daarom ben ik van plan om dit soort buizen ook in mijn grote bak te gaan hangen.
Alleen vind ik bij onderstaande 12 Watt buis de Lm/W verhouding wel wat hoog, 175 Lm/W namelijk.

Bij de 8 watt versie is dit ''maar'' 131 Lm/W dus dat snap ik niet helemaal

De 12 Watt buis claimt een waarde van 1575 lumen af te geven. Op 12 Watt geeft dit 131.25 L/W verhouding hetgeen dus overeenkomt van de 8 Watt versie. Of deze waardes ook echt gehaald worden? Wellicht boven water, dóór water is, zo denk ik, toch een ander verhaal. Verder is het raar dat men een kleurwaarde van 4000 K ziet als koelwit.
 
Verder is het raar dat men een kleurwaarde van 4000 K ziet als koelwit.
Ooit een keer zo verzonnen denk ik..
2700=warmwit
3000=wit
4000=koudwit
6500=daglicht
Natuurlijk denken wij daar in de aquarium wereld anders over en vinden sommige 6500K nog warm wit
 
Hoi! Ik heb reeds een topic geopend voor led verlichting voor een specifieke aqua. Nu heb ik ook contact opgenomen met JMB en Kitelight. Kitelight heeft sinds deze week nieuwe all in one RGBW lampen. Deze zouden 2x zoveel licht moeten opbrengen tov reguliere RGB (led?) lampen. Ik word alleen niet veel wijzer van de grafiek die er bij staat. Kunnen jullie hier iets mee? De lengte dimensions is de lengte van de lampen en de LED's zal het aantal LEDS per lamp zijn...
468C5930-875E-44C7-BB69-58B138E81C30.jpeg
 
De 12 Watt buis claimt een waarde van 1575 lumen af te geven. Op 12 Watt geeft dit 131.25 L/W verhouding hetgeen dus overeenkomt van de 8 Watt versie.
Ja klopt, ik had het zelf ook even kunnen uitrekenen natuurlijk, ik keek alleen naar wat ze opgeven, en dat zou 175 Lm/W moeten zijn (wat haast onmogelijk is)
4000K is idd niet echt koelwit, maar als ik deze buizen ga nemen dan neem ik de 6500K
 
Deze zouden 2x zoveel licht moeten opbrengen tov reguliere RGB (led?) lampen.
Dat kan wel kloppen, dat komt omdat er witte Led's aan toegevoegd zijn en deze hebben een hogere output dan gekleurde Led's.
Kunnen jullie hier iets mee?
Ja,

Kolom 1 is de lengte van de lamp
Kolom 2 geeft de dekking/spreidingsvlak aan
kolom 3 is het wattage
en kolom 4 is idd de hoeveelheid Led's
 
Terug
Bovenaan