Altums van Marcel


THORICHTHYS ELLIOTI​

ik ben op zoek naar een bijvis voor mijn manen. Nu is mijn oog gevallen op de thorichthys ellioti.
alleen lees ik dat deze vis gehouden wordt op ph waarde 7-8.
mijn ph waarde is 6-6,5. Voor de rest voldoet mijn bak ruimschoots aan de voorwaarde voor deze vis.
is er iemand die ervaring heeft met deze vis op een ph waarde van 6.-6.5

 
mjm

Er zijn bepaalde discusvissen die een rood oog hebben/ bezitten, wanneer ze dit ineens niet meer laten zien zou dit een indicatie van achteruitgang gezondheid kunnen zijn.Maar een Maanvis / discusvis kan door zijn of haar streeptekening verticale dwarsband die ook dwars over het oog verticaal omlaag gaat een zwarte band laten zien waarbij buiten de verticale donkere band nog iets van rood links en rechts te zien is.
Zou ook zomaar een aanwijzing kunnen zijn dat wanneer ze buiten de zwarte band iets rood's laten zien dat ze zich lekker of stressvrij voelen.
Dus ik ga uit van een positief effect bij een deels rood oog.De zwarte verticale band is dermate aanwezig dat het rood er dus niet geheel doorkomt, of soms in mindere of meerdere mate.

Maar neem het voor lief, ik ben geen afgestudeerde bioloog, maar het karakter van vissen heb ik na 45 jaar een beetje doorgrond, en je ziet zoveel veranderingen in gedrag gedurende de dag, maar zomaar een mening.En ik zie een rood oog als een positief 'iets.
gr. bert
 

THORICHTHYS ELLIOTI​

ik ben op zoek naar een bijvis voor mijn manen. Nu is mijn oog gevallen op de thorichthys ellioti.
alleen lees ik dat deze vis gehouden wordt op ph waarde 7-8.
mijn ph waarde is 6-6,5. Voor de rest voldoet mijn bak ruimschoots aan de voorwaarde voor deze vis.
is er iemand die ervaring heeft met deze vis op een ph waarde van 6.-6.5

ik heb deze soort zitten op ph 6.8-7 geen problemen mee. ondertussen met jongen van een 6 tal weken oud
zie mijn topic
 
Na veel lezen uiteindelijk gekozen voor de Biotodoma Cupido . Waar ik vooral bang voor was was besmetting van mijn altums. Daarom zijn de Cupido‘s eerst een week in quarantaine gegaan met een kuur virumor. Afgelopen zaterdag avond zijn ze eindelijk in de hoofdbak bijgezet. Tot op heden gaat alles goed en beginnen de Cupido‘s al prachtig te kleuren. In totaal zitten er nu 7 in de bak. Heeft er iemand nog een advies wat betreft de Cupido‘s.
4262347E-AE74-43CE-8328-CA926563C4E5.jpeg
BEDF193A-AA21-4639-B78E-57A52D512C56.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag aan de plantenkenners onder ons.
mijn varen vindt ik gebreken gaan vertonen,zie foto.
iemand die weet wat er te kort aanwezig is in mijn bakje.
voeg iedere dag 20 ml profito
D5BF5AAC-3AE2-48CD-9EC1-7A9587D374A0.jpeg
14D89361-FD3D-4D7E-914C-0AEC3B273132.jpeg
 
Ik zie op meerdere planten algjes en ik denk baardalg. Vaak een teken van een tekort aan co2 of een onstabiele co2. Weet je alle waterwaarden ook?
 
John dat zijn de resten van de baardalg die zo goed als verdwenen is.
het gaat mijn vooral om de verkleuring licht groen tot wit zoal te zien is op het blad midden op de foto.
waterwaardeszijn ph=6.4 kh=4 gh= 4 no3=25/30 po niet meer recent gemeten us= 360 moet weer naar onder de 300
 
Zit dit in het jonge blad of de oudere bladeren Marcel? Mijn eerste gedachte is ijzer of mogelijk Kalium. Zou je ons de waarde van je PO4 nog kunnen geven als dat mogelijk is?

Gr. Ed
 
het zijn de al bestaande bladeren de nieuwe bladeren zijn goed.
Net gemeten po= 0,5
ps, hoe lang kan je meetvloeistof bewaren voordat het verkeerde waarde aangeeft.
 
John dat zijn de resten van de baardalg die zo goed als verdwenen is.
het gaat mijn vooral om de verkleuring licht groen tot wit zoal te zien is op het blad midden op de foto.
waterwaardeszijn ph=6.4 kh=4 gh= 4 no3=25/30 po niet meer recent gemeten us= 360 moet weer naar onder de 300
Volgens de tabel zit je rond de 50mg co2 maar goed die is niet altijd betrouwbaar en ik neem aan dat je een dropchecker gebruikt.
 
Voeg jij naast de Profito nog iets anders toe?
Deze plantenvoeding bevat geen nitraat en fosfaat.
Al is dit volgens je metingen wel aanwezig.
 
profito en Co2 van 7.00-20.00 uur.
Er is ook de laatste tijd niets veranderd.
De laatste verandering was in januari dit jaar en dat is de doorstroming die is nu 4200 liter per uur ongeveer 3 x mijn bak.
sindsdien is de baardalg zogoed als verdwenen.
 
Bij de foto’s van de Cupido‘s heeft de een een wit streepje aan de onderzijde van de staartvin.
Dat is ook zo bij nog twee andere en niet bij de rest. Weet iemand of dit ook een verschil is van male en female.
 
John, ik kan er op het web ook niets over vinden vandaar mijn vraag hier op het forum. Het verschil is ook duidelijk zichtbaar. Op de foto van cichlidenkwekers zie je ook duidelijk de witte streep.
 
Ja ik heb ook wat gelezen her en der en ik lees er ook niets over hoor. Wellicht is er inderdaad een deskundige met ervaring hier die het kan zeggen.
 
Even een update van mijn onderwaterwereld, het gaat goed. De waardes zijn stabiel de geleidbaarheid is weer onder de 300 ms.
ben nog steeds blij met mijn stromingsmeter (4200l/uur)
manen doen het nog steeds fantastisch.
FBED02C7-CE3B-470B-A553-72FD0900E124.jpeg
F3B3E545-94BC-4008-BC56-430490E74DA4.jpeg
F05824D2-4085-4410-8E34-FF59946D0E0B.jpeg
 
Mooie vissen hoor!

Hoe hoog zijn de Altums nu?

Lijkt veel vuil in de bak te zitten of is dat vooral door de foto?
 
Mooie vissen hoor!

Hoe hoog zijn de Altums nu?

Lijkt veel vuil in de bak te zitten of is dat vooral door de foto?
Er zit bijna geen vuil in de bak wat je ziet is hout,achterwand en helena’s.
O ja er ligt een rvs bout in voor de courgette.
als je echt van tip bovenvin tot tip ondervin dan zijn ze 30-32 cm.
 
Beetje laat maar het gaat goed met de bak , bijna wekelijks eieren van de sturisoma, helaas zijn er een aantal manen gestorven ( onverklaarbare reden) heb er nu nog zeven over in gezonde toestand. Verder weinig verloop en weinig onderhoud dan elke week het voorfilter te reinigen
 
I.v.m. een vehuizing komt er na vele jaren een einde aan mijn hobby. Ik kan mij aquarium niet plaatsen in het nieuwe huis. Als er iemand is geïnteresseerd in het volledige aquarium laat me dat dan weten via een berichtje. Ook is het mogelijk om mijn Altums, cupido’s en sturisoma’s over te nemen. Ook zitten er nog roodkop zalm , guppen, kardinalen, e.d. in het aquarium.

Groeten, Marcel.
 

Terug
Bovenaan