Altums van Marcel


na lange tijd weer eens een bericht.
Van dertien altums zijn er door allerlei oorzaken nog 5 over.
Waarvan er twee paartjes zijn.
Deze 5 zijn dan ook super gezond.
Nu heb ik een vraag , kan ik zonder problemen 7 jonge altums toevoegen.

met vriendelijke groet,

marcel
 
Kijk ik naar het formaat van je aquarium (350x70x80) dan mag het geen probleem zijn om die 7 toe te voegen.
Bij cichliden krijg je wel altijd even een knokpartij van een dag of twee om de rangorde opnieuw te bepalen verder moet het gewoon goed gaan.
 
Hallo John,

allemaal door ziekte, de laatste 3 door pop eye.
ik heb geen idee hoe het laatste in mijn bak is gekomen.
mvg,

marcel
 
A6BB8A8A-90EB-4B0A-BE29-5A52D4ECAAFF.jpeg
BAEBED60-1C07-4605-A79C-6DB36D400B43.jpeg
 
na maanden van wachten eindelijk een nieuwe groep altums in mijn bak.
de groep bestaat uit 12 stuks.
even een stukje uitleg.
Ik had zoals je kan lezen gevraagd of je bij bestaande manen nieuwe kon toevoegen.
zowel hier als bij de lfs zou dat geen probleem zijn.
Had dus 7 stuks bijgekocht.
Eerst apart gezet en toen overgezet in mijn bak.
Toen begon de ellende, binnen 24 uur lagen al mijn manen inclusief de nieuwe lichting op apegapen.
wat bleek de lfs had deze manen wel in een aparte bak gezet doch in het zelfde water (Was gekoppeld)waar hij net een dag van te voren wildvang In had gezet.
Deze bleken een bacterie bij zich te hebben.
Ook bij de lfs waren alle overgebleven manen gestorven Inclusief de wildvang.
Na overleg met de lfs zou hij voor mijn 12 nieuwe altums verzorgen.
uiteraard nadat eerst mijn bak weer gezond was.
Nu 8 maanden later was het zover.
Eerst 2 stuks gehaald en met druppel methode deze overgezet in mijn quarantaine bak (gevuld met water uit mijn hoofdbak) om te kijken of het goed ging.
Daarna in mijn bak geplaatst.
Dit gaf geen problemen.
Hierna de rest gehaald en op dezelfde manier overgezet.
Nu zwemmen er gelukkig weer 12 nieuwe manen in mijn bak.
E03B70BE-41BE-4FCC-887D-2D6CF44AD0A1.jpeg
17032F24-2009-48E2-A12A-A209C6FBFE40.jpeg
BDFEEEE7-7BDC-4F89-8247-3D3FABC06301.jpeg
DA6C8CF4-CA8C-47C4-886D-255DCEED74A5.jpeg


Gegroet, Marcel
 
In de afgelopen periode heb ik ook het een en ander aangepast aan mijn aquarium.
Verlichting bestaat nu uit 3 Dimbare strips van 330 cm , 4000k en 3800 lumen per meter.
Maximale stand van de dimmer is 50% van 12.00-18.00 uur, hierna aflopend naar 5 % om 24.00 uur.
Hiermee ben ik nog steeds zoekende naar de beste afstelling, tot nu toe lijkt deze afstelling het beste uit te komen.
Verversing van water wordt nu eerst opgevangen in bak waar eikenextract wordt toegevoegd en hierna pas via de overloop in het aquarium terecht komt.
Het zandfilter veranderd , zand eruit en siporax erin, resultaat veel betere doorstroming en geen kaamlaag meer.
Waterwaarde zijn nu ph=6,7 kh=2 gh=2 ms=250 , no3=<10,
 
Ondertussen zes weken verder manen groeien als kool en eten eigenlijk alles ( Artenia, mysis en granulaat). Krijgen nu 3 x artenia, 1x mysis, 1 x granulaat, 1 x knoflook tablet( 3 stuks).
Maar een foto zegt meer dan woorden.
 

Bijlagen

  • 3C517B5A-8C42-4817-92E2-96ED21EEE713.jpeg
    3C517B5A-8C42-4817-92E2-96ED21EEE713.jpeg
    423.3 KB · Weergaven: 230
Sinds deze week veranderd de kleur van de ogen van zwart naar rood begint aan de achterzijde van het oog.Zie foto.
Kan iemand hier een verklaring voor geven.
Mijn vorige manen hadden zowiezo rode ogen.
 

Bijlagen

  • 4A9B17B9-860C-4DAC-B0E8-C17AE9A50A74.jpeg
    4A9B17B9-860C-4DAC-B0E8-C17AE9A50A74.jpeg
    222 KB · Weergaven: 238
Prachtige bak Marcel.
Tegenslagen heeft ieder van ons wel eens gehad maar ik hoop dat je heel veel plezier van deze groep zal hebben.
Heb je deze groep ook bij Aqua Ferrytale gehaald?
 
Hallo Memmo,
De eerste groep wel maar deze groep van 12 komt bij de de driesprong in Zoetermeer vandaan.
 
Marcel,
Er staat wat in het boekwerk van Horst Linke dat wildvang zwarte ogen heeft en ook zo blijft en dat nakweek vaak na loop van tijd rode ogen krijgt.
Zelf heb ik wildvang orinoco,s gehad en deze hadden na een jaar of 3 a 4 nog steeds zwarte ogen.

Waar het echt in zit is mij ook niet duidelijk,of dit door het nakweken (dna) komt of evt voedsel dieet ik zou het niet weten.
 
Het rare is dat het verschilt van dag tot dag. Afgelopen dagen geen rood opgemerkt , vanavond wederom rood zoals op de foto van 6 Jan.
 
zaterdag onderhoudsdag :
drijfplanten uitgedund (uitgeschep),
waterwaarde gemeten, voorfilter aangepast met ander filter materiaal,
flow gemeten ( ongeveer 3500 l/u)
osmose opnieuw ingesteld op 200 us, wat zal resulteren in +/- 250 us in de bak.
oakextract gecontroleerd en opnieuw afgeregeld
had al afgelopen week de plantenvoeding hoeveelheid gecontroleerd en aangepast naar 10 ml per dag.( stond op 20 ml)
Door deze aanpassing zie ik mijn baardalg nog verder afnemen en hoop ik er binnen 2 weken eindelijk vanaf te zijn.
zo nu eerst een biertje.

mvg Marcel
 
Mooie bak Marcel. Lijkt ook wat schoner te zijn nu, mooie schone bodem en planten. En mooie altums natuurlijk!
 
Klopt Marco , komt omdat de baardalg steeds verder afneemt. Hierdoor ook steeds minder mulm op de bodem.
Gisteren de flowmeter besteld ga ik er komende zaterdag tussen zetten kijken of het werkt.
Met de verandering van het filtermateriaal in het voorfilter lijkt de flow constanter te blijven.
En zo blijf je bezig.

mvg Marcel
 
Vandaag leidingen aangepast kreeg mijn doorstroming niet hoger dan 2500 liter per uur. Nu na aanpassing van 32 mm naar 40 mm en diverse bochten aangepast is de doorstroming op 50% van de pompcapaciteit al 3200 liter per uur. Dus nu zit de doorstroming op +/- 2 x de bak inhoud. Kijken wat er de komende weken hierdoor gaat veranderen in mijn bak.
Zo nu eerst een bak koffie.
 
Nog even terugkomend op de kleur ogen, van zwart naar rood en weer zwart enz. enz.
Kan dit te maken hebben met de zuurgraad van het water.
 
Geen flauw idee, het enigste wat ik heb gezien bij wv zijn meestal rode ogen.
En volgens mij zijn ze daar nog te jong voor. Hooguit 6 maanden.
 
En rangordebepaling? (wilde gok i know) want bij cichlides heb je ook een rangorde en misschien dat ze dat in hun puberale leeftijd dat uitvechten op die manier? (bij ancistrussen zie ik dat namelijk wel dat jonkies vanaf zo'n 6 maanden schijngevechten met elkaar aangaan om een beetje te testen en te bepalen wie het sterkst is)
 
De rangorde bepaling wordt op verschillende manieren gedaan , dmv de banden , stand van de vinnen , chemische en Akoestische communicatie. Ik heb nog nergens gelezen dat de verkleuring van de ogen er ook mee te maken heeft, maar het zou best kunnen. Heb deze vraag ook uitstaan op een ander forum .
ps het andere verschil in de foto is de zwarte vlek op de kieuwdeksel deze komt bij de altum naar voren bij imponerend gedrag.

mvg Marcel
 
Laatst bewerkt:
Net een TC420 besteld. Is me een ding niet duidelijk, moet je aan de linkerzijde nog een voeding aansluiten of alleen een spanning op de input v+,v- zetten.
 
Alleen spanning rechts.
Bij mij links zit niks.
Alleen tijdelijk de USB naar de laptop.
 

Terug
Bovenaan