Altums van Marcel


Mooie vissen! Beetje hetzelfde formaat en omstandigheden wat ik hier heb zitten..
 
Als ik kijk naar de afmetingen van je aquarium denk ik: die groep maanvissen had best flink groter gemogen zodat je ook echt het groepsgedrag kan zien. Op een van je foto’s zie ik hun toekomstige voer al zwemmen: kardinalen. Neem bij maanvissen altijd hoog gebouwde zalmen zoals bijvoorbeeld Diamantzalmen. Geen spitszalmen als kardinalen, roodkopzalmen, potloodvisjes en dergelijke. Die worden namelijk door de maanvissen graag gegeten.

Toch zie ik vaak kardinalen in combinatie met maanvissen omdat mensen denken: het gaat wel goed, de kardinalen groeien nog flink, mij gebeurt dat niet. En door schade en schande wordt men wijs als men na een tijdje ziet dat er flink minder van die leuke kardinaaltjes zijn. Een “ beetje dom en eigenwijs” denk ik dan. Mijn advies: Verdiep je beter in de viscombinatie in je aquarium.

Hobbygroet Jos Hut
 
DSC_0405.JPG
DSC_0410.JPG
DSC_0406.JPG


Hallo aquarianen,
zoals jullie kunnen zien zijn mijn manen behoorlijk gegroeid. Heb helaas weer wat tegenslag gehad met mijn bak. Wederom een van mijn trekstangen had losgelaten.
Heb ook mijn lichtkap aangepast wat nogal wat tijd kosten met als gevolg dat ik niet zo goed op mijn manen had gelet. Resultaat 3 manen met een aandoening. Zie foto hieronder. Ik zelf denkt aan hexamita maar mis bepaalde uitwerkingen. Zouden jullie misschien een diagnose kunnen stellen.
Alvast bedankt, Marcel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo aquarianen ,
Zoals de foto's hierboven weergegeven gaat het met mijn meesten manen zeer goed. Heb afgelopen tijd mijn lichtkap volledig aangepast waardoor ik te weinig aandacht voor mijn manen heb gehad met alle gevolgen van dien.
Helaas zijn er drie die een aandoening hebben. Ik denk zelf aan hexamita maar er ontbreken enkele symtonen. Jullie diagnose stel ik zeer op prijs .zie foto's hieronder. Alvast bedankt Marcel.
DSC_0418.JPG
DSC_0420.JPG
DSC_0417.JPG
 
Ik was wat te laat manen bleven niet stil hangen waardoor mijn tijd om aan te passen om was.
 
Hallo Jos,

Ik weet dat kardinalen vaak ten prooi vallen, doch die van mijn zijn bijna 5 cm groot.
Over het aantal manen kunnen We lang discuseren maar ik vind 13 manen in mijn bak genoeg.
Ze nemen nu al een dominante plaats in.
Maar toch, gezien je opmerkingen over groepsgedrag bij hoeveel exemplaren zou dit te observeren zijn.

Gegroet, Marcel.
 
De maanvis op de eerste foto heeft gatenziekte. Op de laatste foto kan het een verwonding zijn waardoor er een schimmelinfectie is ontstaan. In ieder geval voordat je deze vissen gaat behandelen flink water gaan verversen. Dan werken de medicijnen beter. En na afloop van de medicijnkuur regelmatig flink blijven verversen. Dat is nu eenmaal noodzakelijk voor maanvissen en voor echte Altums zeker anders beland je van het ene probleem in het volgende probleem.
Echter Altums zijn geen gemakkelijke vissen om te houden. Ze stellen hoge eisen aan hun verzorging. Gatenziekte is het resultaat van een periode waarin die verzorging flink te wensen overlaat en er veel te weinig water wordt ververst. Je ziet het vaak na de zomervakantie om die reden.

Hobbygroet Jos Hut
 
Lijkt mij ook gatenziekte idd.
In welk tijd bestek ben je van 600 naar je huidige ms waarde gegaan? En welke Kh en gh heeft je water nu? Deze ziekte schijnt bij gebruik van osmose water erg vaak voor te komen en word er vaak kusuri klay of iets in die trand wekelijks toegevoegd om dit te voorkomen en gevoerd met extra toegevoegde vitaminen
 
Hallo Jos,

Ik weet dat kardinalen vaak ten prooi vallen, doch die van mijn zijn bijna 5 cm groot.
Over het aantal manen kunnen We lang discuseren maar ik vind 13 manen in mijn bak genoeg.
Ze nemen nu al een dominante plaats in.
Maar toch, gezien je opmerkingen over groepsgedrag bij hoeveel exemplaren zou dit te observeren zijn.

Gegroet, Marcel.

Jij moet de keuze maken voor je aquarium en er iedere dag naar kijken. Ik niet. Ik denk dat je zeker ruimte hebt voor 18 tot 20 stuks mede gezien je diepte van je aquarium.

Ter illustratie: er was een liefhebber in Zeeland die zijn Eimekeis ( heten nu Santa Isabels) te koop aanbood vanwege het opeten van zijn hockeystick tetra’s. En die worden een flink stuk groter dan kardinalen. Maar ja, Eimekeis en Altums kunnen zeker 30 cm hoog worden en je wilt niet weten hoeveel in zo’n bek past als ze honger krijgen. Laatst nog iemand gesproken die vertelde dat ik toch gelijk had ten aanzien van de combinatie maanvissen/ kardinalen. Er waren van de 40 kardinalen er al 28 opgegeten.
 
Hallo Tinus,
Ben in 3 maanden van 600 ms naar 250 ms gegaan. Mijn Kh=2 en de Gh=8.
Bedankt ( ook Jos )voor je diagnose. Ga morgen het medicijn halen.
Ik heb nog een vraag zal ik de maanvissen uitvangen en in mijn aparte bak van 50 liter zetten voor behandeling met als gevolg een maanvis vol met stres, of behandelen in mijn hoofdbak (1600 liter).

Gegroet Marcel.
 
Hallo Jos,

Ik zeg ook niet dat je ongelijk heb, wat je schrijf klopt volledig.
Mag ik uit je antwoord opmaken dat je met 18 tot 20 stuks een groepsgedrag krijg.
Ik zal zeker in de gaten houden of mijn kardinalen straks als voer gaan dienen.
Voorlopig gaat het nog goed.

Gegroet Marcel.
 
Dat is een lastige vraag, hexamita schijnt besmettelijk te zijn dus zou ik de hele bak behandelen maar dat word een dure bezigheid met zo’n sloot pppff of de gok nemen en hopen dat alleen deze 3 het hebben en ze uit vangen, scheelt een hoop medicijn gebruik en kan je ze beter observeren en dan de grote bak extra mineralen en vitamine toevoegen om eventuele nieuwe uitbraken te voorkomen.

Succes man
 
Hexamita of gatenziekte is een besmettelijke en dodelijke ziekte die je moet behandelen. Ik denk dat je je hele aquarium moet behandelen om de ziekte effectief te bestrijden. Dat is best duur aan medicatie maar niet zo duur als wanneer 1 of meer van je Altums de pijp uitgaan.

@Marcel: groepsgedrag zie je bij een groep van 13 maanvissen maar in een grotere groep wordt dat beter zichtbaar. Je zal trouwens eerst je hexamita uit je bak moeten hebben voordat je vis kan toevoegen. Ik zou daar zeker een aantal maanden mee wachten.
 
Hallo Jos,

Wat is beter, Esha Hexamita of Sera med professional flagellol.
Uiteraard worden er de eerste maanden nu geen vissen bij gedaan.
Zoals ik al vaker aangegeven heb een aquarium houden is een hobby met veel geduld.

Gegroet, Marcel.
 
Ik kan deze medicijnen niet met elkaar vergelijken. Mijn kennis schiet hier enorm tekort. Je zou in de bijsluiter moeten kijken hoe het met de werkzame stoffen zit en wat daarvan de hoeveelheden zijn. Daarnaast geloof ik dat je een flinke opleiding nodig hebt om dat goed te kunnen analyseren. Iets in de richting van apotheker of zo.........

:deal:
 
Ik ken de werkzame bestanddelen van beide middelen niet, maar ik heb goede ervaring met het dit spul: https://www.aquarium-munster.com/produkte/arzneimittel/hexamor/. Had 2 maanvissen met gatenziekte, de rest is OK.

Maar belangrijkste is om te kijken waar dit vandaan komt. Teveel stress?? Voer?? Mijn ervaring is dat je de zieke vis(sen) het beste kunt uitvangen en apart behandelen. De rest van de bak goed in de gaten houden en flinke waterwissels!

De oorzaak kan komen door stress, teveel of verkeerd voer etc. De 3e foto kan een schimmel zijn, maar kan nog veel meer zijn. Wat zijn de symptomen van foto 2? De vergroeiing aan de basis van de vin? Foto 2 en 3 zouden (maar dat is een erg grote gok) ook vervetting kunnen zijn, dus "verkeerd" voer. Wat voor voer en hoeveel/hoevaak voer jij?
 
Ik heb met mijn discusvissen hele goede ervaring met de Sera MED.

Voordeel, is er ook in groot verpakking, heb je in ieder geval genoeg voor 1 behandeling, eerste deel
 
Als er iemand is die verstand heeft van Altums en het gedrag en dergelijke is het @Jos Hut wel :D ik zou zeker zijn adviezen van harte nemen ;)

Succes met behandeling.
 
Omdat ik al lang maanvissen kweek en daar bekend mee ben geworden denkt men dat ik ook verstand heb van visziekten. Ik krijg daar dan ook regelmatig vragen over in mijn mailbox. Gelukkig heb ik zelf erg weinig ervaring met zieke vissen maar kan ik vanuit erg veel ervaring, vanuit mijn 40 jarig lidmaatschap opgebouwd bij de NBAT, vaak adviezen geven. Ik besef net dat ik over drie jaar al weer 60jaar aquarioot ben.....
Goede speciaalzaken hebben de mogelijkheid om met behulp van een microscoop te kijken wat voor ziekte een vis heeft want vanaf een foto blijft het vaak gokwerk. Ook helpt een goed naslagwerk over visziekten, en dan natuurlijk niet een verouderd exemplaar. Want verschillende medicijnen van vroeger bestaan niet meer, zijn verboden of zijn sterk verbeterd.

Vorig jaar kocht ik op Vivarium een prachtig boek over visziekten geschreven door Eddy Leijssen. Goede foto’s erin en duidelijke beschrijvingen. Voor belangstellenden: hij is actief op Facebook, daar kan je gemakkelijk contact met hem opnemen.

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Nou misschien niet met ziektes maar wel met het houden van maanvissen en de verzorging ervan.

Ik ga meneer eens opzoeken want vind dat wel erg boeiend. Hier enkel zwemblaasproblemen gehad met de manen. Goddank nooit een andere ziekte of dergelijke.

Ik las dat gatenziekte erg besmettelijk is en zelfs dodelijk. Ik had er nog nooit eerder van gehoord.
 
Ik heb zijn naam fout geschreven: het moet zijn Eddy Leysen. Op Facebook staat hij met de vermelding dat hij op pensioen is.

Hobbygroet Jos Hut
 
Goede middag collega's,

Bedankt voor het meedenken.
Heb na eerst mijn manen goed bekeken hebben, en uitgezocht wat precies Hexamita is mijn maatregelen genomen.
Gezien de behoorlijke bijwerkingen van de diverse medicamenten heb ik twee manen uitgevangen en in quarantaine gezet en behandeld met Sera med flagellol. Ik weet dat ik hier een risico meeneemt maar gezien de uitstekende conditie van mijn andere manen en de bijwerking van dit medicament durfde ik dit wel aan.
Coen ik voer 4-5 maal per dag. 2 x granulaat , 1x gedroogde rode muggelarf, 1x artemia (ingevroren).
Waarschijnlijk zijn mijn manen ziek geworden door mijn eigen schuld, ben 6 weken bezig geweest met mijn lichtkap waardoor mijn aandacht voor mijn manen en aquarium te wensen overliet met alle gevolgen van dien.
Hoop het nu weer op de rit te hebben even komende week afwachten en goed in de gaten houden.

Gegroet, marcel
 
Hallo Jos,

Wat is beter, Esha Hexamita of Sera med professional flagellol.
Uiteraard worden er de eerste maanden nu geen vissen bij gedaan.
Zoals ik al vaker aangegeven heb een aquarium houden is een hobby met veel geduld.

Gegroet, Marcel.
Heb geen verstand van altums, maar wel met Sera flagellol, die werkte bij mijn vissen uitstekend.
 
Even een update.
De 11 Manen in de hoofdbak eten zeer goed, bij controle geen afwijkingen cq aandoeningen kunnen ontdekken.
De 2 manen in de quarantaine bak gaan goed vooruit uitwendige aandoeningen zijn al verdwenen, ze zijn weer nieuwsgierig en de sterkste heeft al zwarte ontlasting en eet ook weer ( artemia). De zwakste heb ik nog niet zien eten. Hopelijk gaat dat komende dagen wel gebeuren. Als het goed gaat gaan ze donderdag weer de hoofdbak in.

Gegroet marcel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Neem de tijd en laat ze liever wat langer apart zitten. Je moet in dit geval niet te snel willen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Coen ik voer 4-5 maal per dag. 2 x granulaat , 1x gedroogde rode muggelarf, 1x artemia (ingevroren).

Hoi Marcel,

Ik ben door verhalen afgestapt van ingevroren voer. Ik las teveel verhalen over "besmettingen". Ik weet niet of het waar is, maar geef nu alleen granulaat en gevriesdroogde artemia en/of muggenlarven.

Maar je overige manen doen het goed. Ik heb een tijdje geleden ook uitval gehad (groep van 16, 2 door gatenziekte. Dit is gediagnostiseerd door Bassleer). Hij gaf aan dat in het wild het ook voorkomt dat beesten te "prooi" vallen aan deze ziekte. Maar goed dat je hebt ingegrepen en fijn dat ze reageren op de medicatie. Bij mij zijn beide overleden (omdat ik ze heb laten onderzoeken)
 
Jos, gezien jouw expertise waneer zou jij ze terugzetten als ze goed zijn. Ik vond 5 dagen gezien de kuur van 3 dagen als ze er goed uitzien en weer zwarte ontlasting hebben genoeg. Maar toch zie ik graag jouw onderbouwde mening.

Gegroet marcel.
 
Hallo Coen,

Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn manen ziek werden van bevroren voer, ik kan mijn wel indenken dat dit gebeurt met levend voer. Trouwens wat voor manen heb jij en zijn die twee manen overleden door onderzoek of geeuthanaseerd voor onderzoek.

Gegroet marcel.

Ps kijk eens op de site van skalarezucht.de
 
Vandaag voor de derde keer sera med toegevoegd in de quarantaine bak. Manen zijn nog steeds nieuwsgierig. Morgenavond 50% van het water vervangen, en dan donderdag morgen weer 50%.
Manen in de hoofdbak gaan zeer goed.
DSC_0422.JPG
DSC_0423.JPG
DSC_0425.JPG
DSC_0424.JPG
DSC_0421.JPG
 
@ Marcel, ik zou de hele bak behandeld hebben om ieder risico uit te sluiten. Zeker bij hele dure vissen als echte Altums. De vissen vangen levert altijd risico op van beschadigingen zeker als ze al wat groter zijn. Het water verversen in de quarantaine bak is prima maar ik zou een paar dagen langer wachten met het terugzetten.

Zorg er in ieder geval voor dat de waterwaarden in je hoofdaquarium en quarantainebak hetzelfde zijn voordat je de vissen overzet.

Ten aanzien van het voer: ik geef maanvissen in de groei veel diepvriesartemia, witte mugggenlarven en gevriesdroogde Artemia. Daar zitten veel voedingsstoffen om de vissen te laten groeien. Rode mug vinden ze ook lekker maar dat is als snoepje tussendoor omdat er nauwelijks voedingswaarde aan kan worden toegekend.
Levend voer geef ik ze niet: veel te duur omdat ik grote hoeveelheden gebruik. En levend voer zelf vangen kan niet omdat hier niets te vangen valt en het risico op een bacteriële besmetting is mij te groot. Vijvers zijn hier namelijk vaak overlopen van het riool.Inclusief Always met vleugels.......

Hobbygroet Jos Hut
 
Jos, bedankt voor je advies. Had voor mezelf al besloten door jouw advies om de twee tot zondag apart te houden maar vanaf woensdag geleidelijk het water op de waarde te brengen van de hoofdbak. Heb ik nog even de tijd om te zien hoe ze het doen en of ze geen terugval krijgen. Vooral de zwakste is rond zijn bek erg toegetakeld door de aandoening. Toevallig had ik gisteren gezocht naar bevroren witte muggelarf doch is dit moeilijk te vinden bij mij in de buurt.

Gegroet marcel.
 

Terug
Bovenaan