amazone160x60x60 (janjdk)


Leuk Jan maar de Javavaren links mag niet met de wortelstok in de bodem en ik kan slecht zien of dat zo is. De Echino zal denk ik submerse bladeren gaan aanmaken.
Al met al fraai gedaan en ik zou het nu lekker laten groeien.
 
ik schreef al over de rode bladeren, dat ze van vorm veranderen was mij al duidelijk van overgang emerse naar subemerse.
maar dan die rode kleur...……..
toch wel bizar, of trekt dat bij of is het toch teveel licht ?
r1.jpg


r2.jpg


r3.jpg
 
Bijzonder ja.
Ik weet dat planten bij een erg laag nitraat gehalte roder worden maar of dat hier de oorzaak is geen idee.
 
Ik denk dat die Echino s emerse bladeren hadden en nu dus overgaan naar de submerse vorm. Ik heb deze ook met veel rood in het blad maar een no3 van groter dan 30mg.
 
Ntraat bedraaagt 10 ppm, fosfaat 1 ppm. Vandaag verhoogd naar 20 en 2.
CO2 is constant rond de 20mg.
Ik heb zowel led als T5 verlichting, waarbij de led 2 x 35 watt 6500 kelvin op en afbouwend is voor totaal 10 uur, en de T5 smiddags voor 4 uur erbij komt 2 x 80 watt arcadia tropical pro en dennerle special plant. De T5 geven een veel roder spectrum.

Ik constateer wel dat wanneer de T5 erbij komt er een verhoging is van het CO2 verbruik...eigenlijk nogal logisch.
De echinodurus soorten laten aan de onderkant van het blad zuurstofbellen zien.
 
de vissen zijn nog jong, allemaal van Piwowarski en gekocht bij discuspassie.nl
Ben al blij dat ze al eten en rustig rondzwemmen, gelukkig geen ammoniumpiek en of nitrietpiek.
Nu de ballans gaan vinden tussen voerregime en waterwaarden voor zowel de planten als de vissen.
 
ik schreef al over de rode bladeren, dat ze van vorm veranderen was mij al duidelijk van overgang emerse naar subemerse.
maar dan die rode kleur...……..
toch wel bizar, of trekt dat bij of is het toch teveel licht ?
Bekijk bijlage 279669

Bekijk bijlage 279670

Bekijk bijlage 279671
De Echinodorus op de foto is een 'Ozelot'. Nieuwe bladeren hebben in het begin altijd een wat bruinrode kleur, soms ook met wat donkerder vlekken, maar later wijzigd die kleur zich in groen waarbij er wel rode vlekken blijven. Dit ter informatie.
 
De Echinodorus op de foto is een 'Ozelot'. Nieuwe bladeren hebben in het begin altijd een wat bruinrode kleur, soms ook met wat donkerder vlekken, maar later wijzigd die kleur zich in groen waarbij er wel rode vlekken blijven. Dit ter informatie.
Mooie bak met prachtige techniek.
 
De Echinodorus op de foto is een 'Ozelot'. Nieuwe bladeren hebben in het begin altijd een wat bruinrode kleur, soms ook met wat donkerder vlekken, maar later wijzigd die kleur zich in groen waarbij er wel rode vlekken blijven. Dit ter informatie.
is al groen aan het worden
 
een update:
het gaat goed met de vissen, ze zijn een beetje van de transportstress bekomen, op eentje na....die blijft in het hoekje zitten maar komt wel eten.
De eerste bruinalgen dienen zich aan..... geen idee wat de trigger is, de een zegt organische belasting, de ander zegt het hoort erbij en gaat vanzelf weg.
Wel heb ik alle planten voorzien van kleikorrels.
Tuurlijk voer ik, de planten zijn aan het switchen tussen boven water en onderwater balderen.
Maar nergens heb ik iets liggen wat afgestorven is, voedsel resten zuig ik af.

Shoot....wat denk jij ?

meer data:
Nitraat 10 ppm
Fosfaat 0.8 ppm
KH 4
CO2 ongeveer 20 mg
Ph 6.8
Verlichtingstijd bedraagt 10 uur. opbouwend en afgaand.

Planten, stevige groei hydrocotyle leucocephala en Limnophila heterophylla heb ik al moeten knippen....zat al aan het oppervlakte.
Je ziet deze met de dag groeien.
Alternanthera rosaefoliia groeit, en de bladeren zijn rood/rose. Maakt wel veel wortel.
 
Jan
Maak je niet al te druk over de aankomende algen,die krijg je er altijd gratis bij.Ondanks dat de water condities bij jou vooraf goed onder controle waren,komen nu de omstandigheden om de hoek kijken met o.a. De nadruk op de planten,ook deze hebben tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe watercondities ofwel omstandigheden.
De planten in jou bak moeten wennen aan een belichtingsduur welke misschien nog wat aangepast of bijgestuurd moet worden,maar neem vooraf van mij aan dat er maar weinig aquaria zijn zonder algen.
 
Dank voor je reply,
Ik verwacht ook wel wat algen, anders zou alles te simpel zijn.
We moeten ool nog iets te doen en te onderzoeken hebben..
Maar heel blij met je input.
 
Een update na een maandje....
De algen, die kwamen, voornamelijk bruin algen. Water is kraakhelder, nauwelijks organische belasting..dus waarom komen die bruinalgen ?
Geen idee, maar na een weekje of twee verdwenen ze weer. Andere algen kwamen ook, groene en donkerbruine bijna zwarte sliertjes.
Op de bladeren die eigenlijk bovenwater waren gevormd groeide de groene algen als kool. Ik eb die bladeren maar om en om weggeknipt.
Op de nieuwe bladeren van de snelle groeiers komt niks, maar op de bladeren van de echinodorus soorten is het ook ellende.
Ik dacht natuurlijk hoe meer licht, hoe meer CO2 en voeding zou goed zijn, de snelle groeiers kon ik om de 3 dagen snoeien. De echinodorus en crypto`s daartegen...….
Dan toch eens naar het totaal plaatje kijken, adviezen teruglezen en eigenlijk kom ik uit op wat Ben adviseerde.....mijn hardware kwam niet overeen met mijn planten.
In feite had ik veel te veel licht en ook redelijk verkeerd licht....teveel blauw.
Ik had in feite 40 lumen/liter bij planten die meer dan genoeg hadden aan 20 lumen/liter, het kleurenspectrum lag aan de hoge kant....6800 kelvin.
Temperen dus, en spectrum naar 4000 tot 5000 brengen.
Dat had zijn weerklank wel, sommige planten kregeen algen diee dat voorheen niet hadden, anderen minder.
Inmiddels sommige planten als verloren beschouwd, was gewoon een foute keuze van mij.
Daarnaast iets te enthousiast met allerlei stoffen toe te voegen zonder alles erover te weten.
Ijzer een Tenso was er een voorbeeld van, ik las veel over EI, voedingsstoffen en sporenelementen, micro en macro en dacht dus dat moet ik ook doen.
Wat ik nergens gelezen had was de invloed van UVC licht op oa Tenso en later op Aquarebel FE Basic.
De eerste keer dat ik Tenso toevoegde was mijn siporax en K1 dragers in no time oranje, overal vond ik oranje stof..schrikken dus, geen Tenso meer dan maar iets anders zoeken.
Werd dus aquarebel FE basic, maar als ik geen meteen kon ik geen Fe deteceteren, slecchts een 10 min na toevoegen kon ik iets meten.
Na verdieping in de materie FE las ik ergens de invloed van UVC, en verhip...na uitzetten van de UVC lamp kon ik wel Fe traceren.
Al doende leer je dan....

De nieuwe vissen, na een poosje werd hun eetgedrag iets vreemder.
Topic gestart, adviezen gekregen van oa Bert en Steven, waarvoor dank.
Toch verder zoeken, meer lezen en in feite te weinig naar mijn vissen kijken...tot voor 2 dagen, het viel mij op dat de grootste discus een kieuw ver open had staan, de andere was dicht.
Een kleine discus schuurde af en toe langs de anubias….gedrag dat ik herkende van mijn vijvervissen Toen viel het kwartje.....kieuwwormen.
Vandaag was het dan zover, eerst 80% waterwissel en daarna Manaus Bilocil toegevoegd en een extra stromingspomp aangezet.
Sommige vissen begonnen met hun vinnen te knipperen, de corydorus vinden het niet leuk....maar dat stond ook in de bijsluiter.....hoop dat ze er niets aan overhouden. Nee helaas ik heb geen reserve bak om ze op te vangen.
Nu een paar uur later, precies zoals in de bijsluiter staat werkt dit spul zeer snel. Kieuwen gaan al normaal, ademhaling is ook rustiger, alle vissen zijn bij elkaar, niemand "verstopt" zich meer.
Sta ik voor het aquarium zwemmen ze allen naar de voerhoek.
Ben dus optimisch positief gestemd, nu maar afwachten.
over 2 dagen volgt dosering 2 en op dag 5 dosering 3 voor de eitjes, en op dag 7 gaan we waterwissel doen.
Duimpje houden voor de corydoras en dat alle kiewwormen gekild worden.
 
Vooral heel goed beluchten tijdens de kuur, dan komen de cory's er wel door, ook als ze het minder fijn vinden. Ik ben nog geen Cory aan Bicocil verloren. Ik voer zelf gedurende de kuur nooit, om de waterbelasting niet verder te beïnvloeden, omdat er al genoeg gebeurd door de medicatie.

Los van dit probleem, fijn dat een vorm van stabilisatie aan het optreden is, lekker verder gaan!
 
de corydoras vinden dat spul echt niet fijn, hun aktiviteit is zeer laag. liggen eigenlijk stil op de bodem.
De discussen daartegen zijn super aktief, zeker vandaag 24 uur later.
Eentje zit nog wat verscholen, maar dat zat eigenlijk altijd al....pispaaltje van de grroep denk ik.
Nu maar afwachten.
 
Ik noem het geen tegenslag, naar het schijnt is dit standaard bij discus.
de rest noem ik startup problemen en te weinig verdieping / kennis. Ik wist niet wat UVC met Tenso en ijzer deed...nu dus wel.
Daarnaast dacht ik door het lezen op het forum dat 30 lumen per liter beter zou zijn dan 10 lumen. Nu weet ik dat dit soort opmerkingen niet compleet zijn en je eigenlijk meer info moet hebben...en meer kennis.
 
30 lumen vindt ik zelf vrij veel en dat kan maar dan moet je de voeding incl co2 daarop afstemmen. UVC tast inderdaad chelaten aan waardoor die niet of minder goed opneembaar zijn voor de planten.
 
Stukje van de site over chelaten van Cornelius:
Chelaten hebben over het algemeen uitstekende oplosbaarheid in water. In principe kunnen metalen (niet allemaal) in het aquarium beschikbaar zijn voor opname (problematisch is hoofdzakelijk ijzer) maar na enige tijd (afhankelijk van veel factoren zoals pH, eiwitgehalte en de hardheid van het water ...) transformeren naar een staat waar ze slecht toegankelijk zijn voor planten.

Voor sommige soorten planten zijn ze zelfs helemaal niet meer toegankelijk. Chelaat is een groot molecuul dat het metaalatoom "omwikkeld en vasthoudt" en beschermt deze tegen een reactie met andere ionen. Dit voorkomt ook de toxiciteit van zware metalen zoals zink en koper.
 
30 lumen vindt ik zelf vrij veel en dat kan maar dan moet je de voeding incl co2 daarop afstemmen. UVC tast inderdaad chelaten aan waardoor die niet of minder goed opneembaar zijn voor de planten.
en dan te bedenken dat ik nog veel meer toepaste....bijna 40 lumen per liter in het begin, de snelgroeiers kon ik nauwelijks in toom houden, de langzaam groeiers stopten er volledig mee.
En daar kwam vervolgens de algen om de hoek kijken.
 
Gisteren zag het allemaal heel goed uit, de vissen zwommen goed en de corydoras waren hersteld
Vandaag 2e dosering bilocil gedaan, merkbaar verschil want nu hebben de discussen er ook last van....gaan schijn hangen en zien eruit alsof ze suf zijn.
Een extra luchtpomp loopt, en een extra stromingspomp..die ik ook heb gebruik om de bilocil aan het wateer toe te voegen...druppeltje voor druppeltje doseerde ik de 24ml in de uitstroming van deze pomp.
De corydoras liggen weer op de bodem en bewegen nauwelijks, dit spul vinden ze dus echt niet fijn.
Algemene indruk is dat de vissen hun oriëntatie kwijt zijn.
De grotere discussen hangen nu in de stroming van de extra draaiende stromingspomp, lijkt alsof ze de kieuwen schoon blazen.
We houden duimpje.

trouwens iemand een idee welke uitwerking dit spul op planten heeeft ?
 
Leuke bak. Ik heb wel een paar vragen over de techniek...

Vanwaar je keuze voor ozon en de rollermat?

Beiden heb ik alleen in zoutwaterbakken gezien maar ik snap het nut in zoetwaterbakken niet, de rollermat zorgt naar mijn idee voor veel meer werk dan een gewone filtermat. En ozon doet geloof ik niks tegen verkleuring door hout en dergelijke.
 
de langzaam groeiers stopten er volledig mee.

Zover ik weet willen die dan zo snel groeien door het vele licht dat ze niet voldoende voeding daarvoor kunnen opnemen en het blad zich niet meer kan beschermen en er dus algen op gaan komen. Zie je ook vaak bij de Anubias die teveel licht krijgt.
 
Hier een uitleg van Cornelius waarom langzame groeiers met veel licht problemen kunnen krijgen zoals de Anubias:

in mijn visie komt het door het licht als aanjager; licht is groei.
En als de aanzet tot groei hoger is dan de verwerking van voedingsstoffen gaat de plant dat niet bijhouden.
De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Resultaat is kapot/ beschadigd weefsel waarop algen zich gaan ontwikkelen.
 
Hier een uitleg van Cornelius waarom langzame groeiers met veel licht problemen kunnen krijgen zoals de Anubias:

in mijn visie komt het door het licht als aanjager; licht is groei.
En als de aanzet tot groei hoger is dan de verwerking van voedingsstoffen gaat de plant dat niet bijhouden.
De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Resultaat is kapot/ beschadigd weefsel waarop algen zich gaan ontwikkelen.
ik kan mij hier helemaal in vinden.
 

Terug
Bovenaan