janjdk
Well-known member
ozon was slechts als voorzorgsmaatregel toegevoegd, grotendeels draai ik op UVC als bacteriedodend om het kiemgetal laag te houden voor de discussen en niet vwb verkleuring....heb geen hout erin zitten.Leuke bak. Ik heb wel een paar vragen over de techniek...
Vanwaar je keuze voor ozon en de rollermat?
Beiden heb ik alleen in zoutwaterbakken gezien maar ik snap het nut in zoetwaterbakken niet, de rollermat zorgt naar mijn idee voor veel meer werk dan een gewone filtermat. En ozon doet geloof ik niks tegen verkleuring door hout en dergelijke.
ozon gaat wel degelijk verkleuring tegen, je zal een juiste verhouding ozon versus kleurstof moeten gebruiken maw een klein generatortje die ook nog niet eens gedroogde lucht krijgt toegevoerd is weinig effectief. Praat ik nog niet eens over de wijze van ozon toedienen. Ik heb een static mixer, en dat werkt super.
Rollermat, meer werk...echt niet. Geen idee waardoor je denkt dat het veel meer werk is .
Als de mat voldoende stoffen heeft afgevangen en dus dicht slibt gaat deze uit zich zelf (doordat een sensor wordt getriggerd) nieuw filtermateriaal uitrollen en verzadigd materiaal oprollen.
Als de mat in zijn geheel vervuild is vervang je de opgerolde mat voor nieuwe, een karwijtje van 15 minuten...1 x per 2 maanden en dat is het enigste wat ik doe.
Het doel van de rollermat is afvangen van vuil, en dat doet die in zoet en zeewater. Al het vuil dat wordt afgevangen komt ten goede van de waterkwaliteit...en als je discussen hebt dan krijg je vanzelf veel vuil en wil je goede waterkwaliteit.
Als ik ergens blij mee ben dan is het de rollermat wel...die trouwens ook op vijver wordt toegepast en bij mijn LFS op heel wat aquaria draait.