amazone160x60x60 (janjdk)


Leuke bak. Ik heb wel een paar vragen over de techniek...

Vanwaar je keuze voor ozon en de rollermat?

Beiden heb ik alleen in zoutwaterbakken gezien maar ik snap het nut in zoetwaterbakken niet, de rollermat zorgt naar mijn idee voor veel meer werk dan een gewone filtermat. En ozon doet geloof ik niks tegen verkleuring door hout en dergelijke.
ozon was slechts als voorzorgsmaatregel toegevoegd, grotendeels draai ik op UVC als bacteriedodend om het kiemgetal laag te houden voor de discussen en niet vwb verkleuring....heb geen hout erin zitten.
ozon gaat wel degelijk verkleuring tegen, je zal een juiste verhouding ozon versus kleurstof moeten gebruiken maw een klein generatortje die ook nog niet eens gedroogde lucht krijgt toegevoerd is weinig effectief. Praat ik nog niet eens over de wijze van ozon toedienen. Ik heb een static mixer, en dat werkt super.
Rollermat, meer werk...echt niet. Geen idee waardoor je denkt dat het veel meer werk is .
Als de mat voldoende stoffen heeft afgevangen en dus dicht slibt gaat deze uit zich zelf (doordat een sensor wordt getriggerd) nieuw filtermateriaal uitrollen en verzadigd materiaal oprollen.
Als de mat in zijn geheel vervuild is vervang je de opgerolde mat voor nieuwe, een karwijtje van 15 minuten...1 x per 2 maanden en dat is het enigste wat ik doe.
Het doel van de rollermat is afvangen van vuil, en dat doet die in zoet en zeewater. Al het vuil dat wordt afgevangen komt ten goede van de waterkwaliteit...en als je discussen hebt dan krijg je vanzelf veel vuil en wil je goede waterkwaliteit.
Als ik ergens blij mee ben dan is het de rollermat wel...die trouwens ook op vijver wordt toegepast en bij mijn LFS op heel wat aquaria draait.
 
Derde behandeling vandaag gedaan, pffff de discussen vinden het niet leuk meer en de corydoras….zien het helemaaal niet meer zitten. Liggen opde rug, zwemmen af en toe, ademen of liggen op de bodem.
Doorzetten is het devies want gyrodactulus legt eitjes, en bij 30 graden watertemp komen die uit na 5 tot 6 dagen.
Als ik die tweede generatie niet afdood is hun levenscycles niet doorbroken en begint de ellende weer over x aantal dagen en kunnen ze resistent worden.
Het is ook merkbaar en zichtbaar dat de CO2 uitstaat, licht getemperd is en ik geen waterverversing heb gedaan.
als over 2 dagen de boel ververst wordt hoop ik dat het herstel weer vlot gaat.
Ik deel dus niet wat in de bijsluiter staat, vissen hebben nergens last van...….
 
drop eens wat fotos, ben benieuwd

Momenteel staat hij er zo bij. Ben er nog niet tevreden over aangezien de bak zo groot is en in mijn ogen erg kaal lijkt.
Mijn grote Kogelvis die alles kapot/op eet gaat naar een andere Kogelvis liefhebber.
Dan ga ik langzaam weer met leders en anemonen beginnen zodat het de boel een beetje opfleurt.
99C4B49E-7CDF-4E34-A818-2CE5D4071E74.png
 
ozon was slechts als voorzorgsmaatregel toegevoegd, grotendeels draai ik op UVC als bacteriedodend om het kiemgetal laag te houden voor de discussen en niet vwb verkleuring....heb geen hout erin zitten.
ozon gaat wel degelijk verkleuring tegen, je zal een juiste verhouding ozon versus kleurstof moeten gebruiken maw een klein generatortje die ook nog niet eens gedroogde lucht krijgt toegevoerd is weinig effectief. Praat ik nog niet eens over de wijze van ozon toedienen. Ik heb een static mixer, en dat werkt super.
Rollermat, meer werk...echt niet. Geen idee waardoor je denkt dat het veel meer werk is .
Als de mat voldoende stoffen heeft afgevangen en dus dicht slibt gaat deze uit zich zelf (doordat een sensor wordt getriggerd) nieuw filtermateriaal uitrollen en verzadigd materiaal oprollen.
Als de mat in zijn geheel vervuild is vervang je de opgerolde mat voor nieuwe, een karwijtje van 15 minuten...1 x per 2 maanden en dat is het enigste wat ik doe.
Het doel van de rollermat is afvangen van vuil, en dat doet die in zoet en zeewater. Al het vuil dat wordt afgevangen komt ten goede van de waterkwaliteit...en als je discussen hebt dan krijg je vanzelf veel vuil en wil je goede waterkwaliteit.
Als ik ergens blij mee ben dan is het de rollermat wel...die trouwens ook op vijver wordt toegepast en bij mijn LFS op heel wat aquaria draait.
Duidelijk!

Ik had gelezen dat de rollermat behoorlijk kan stinken omdat het afval uit het water wordt gehaald waardoor het regelmatig verschoond moest worden, vandaar dat ik dacht dat het meer werk was dan een gewone filtermat die je over het algemeen pas om de paar maanden moet verschonen. Maar als je er 2 maanden mee doet dan is dat het zeker waard.
 
Duidelijk!

Ik had gelezen dat de rollermat behoorlijk kan stinken omdat het afval uit het water wordt gehaald waardoor het regelmatig verschoond moest worden, vandaar dat ik dacht dat het meer werk was dan een gewone filtermat die je over het algemeen pas om de paar maanden moet verschonen. Maar als je er 2 maanden mee doet dan is dat het zeker waard.
de rollermat is compleet afgedicht/afgedekt. Dat die zou gaan stinken ...hij haalt alle rotzooi uit het water wat de bedoeling ook is, en dat is veel beter dan een filtermat die de rotzooi well afvangt maar uiteindelijk nogal altijd in het water laat liggen. Nu doet de rollermat dat ook wel maar voor een veel kortere tijd en dan draait die het vervuilde gedeelte door en komt er schoon filterdoek.

Diegene die dus schrijven dat die regelmatig schoon gemaakt moet worden heeft geen rollermat en kletst maar wat uit zijn nek...een goed voorbeeld van internet verhaaltje geschreven vanachter een scherm zonder zon ding te gebruiken / hebben.
 
Jan ook ik heb eerder eens tegen kieuwwormen manaus gebruikt,en de corydoras en de discus verdraagden dit medicijn goed,zo goed zelfs dat ik niets merkte aan alle vissen die in de bak aanwezig waren,tijdens de kuur,het feit dat jij een veranderend gedrag constateerd geeft in positieve zin ook weer dat het medicijn aanslaat,een lichte terugval van de corydoras en de Discusvissen die zich misschien rustiger gedragen.

Ik kijk daar positief tegenaan,mijn vissen hebben in de afgelopen Jaren niet veel maar toch zo af en toe een kuurtje gehad en misschien,maar moeilijk te weerleggen zijn ze daar iets in gewend in de zin dat ze het al vaker meegemaakt hebben en de medicijnen beter verdragen.

Bij jou is dit de eerste keer dat je ze kuurd ,jou aquariumwater/huishouding is nog redelijk vers en vrij van nog niet eerder in de bak gedeponeerde medicijnen.

Ik ga er ook vanuit,voornamelijk bij mijzelf dat er door de Jaren heen de door mij gebruikte medicijnen nooit geheel het milieu verlaten,en zich ook in meer of mindere mate in de bodem achter blijven,ondanks verversen en het gebruik van b.v. Norrit
 
Jan ook ik heb eerder eens tegen kieuwwormen manaus gebruikt,en de corydoras en de discus verdraagden dit medicijn goed,zo goed zelfs dat ik niets merkte aan alle vissen die in de bak aanwezig waren,tijdens de kuur,het feit dat jij een veranderend gedrag constateerd geeft in positieve zin ook weer dat het medicijn aanslaat,een lichte terugval van de corydoras en de Discusvissen die zich misschien rustiger gedragen.

Ik kijk daar positief tegenaan,mijn vissen hebben in de afgelopen Jaren niet veel maar toch zo af en toe een kuurtje gehad en misschien,maar moeilijk te weerleggen zijn ze daar iets in gewend in de zin dat ze het al vaker meegemaakt hebben en de medicijnen beter verdragen.

Bij jou is dit de eerste keer dat je ze kuurd ,jou aquariumwater/huishouding is nog redelijk vers en vrij van nog niet eerder in de bak gedeponeerde medicijnen.

Ik ga er ook vanuit,voornamelijk bij mijzelf dat er door de Jaren heen de door mij gebruikte medicijnen nooit geheel het milieu verlaten,en zich ook in meer of mindere mate in de bodem achter blijven,ondanks verversen en het gebruik van b.v. Norrit
het best kunnen Bert, ik zie alleen dat de corydoras echt helemaal de kluts kwijt zijn...zijn ook nog jong wellicht dat dit ook een rol meespeelt.
Dat medicijnen in de bodem ed gaan zitten, ja geloof ik ook maar of het dan na x tijd nog een werkzame stof is ?
Aktieve kool ben ik geen echte fan van, temeeer daar veel koolsoorten fosfaat afgeven, ik doe liever waterwissel.
De discussen zijn nu alweer rustig, hangen wel graag voor de extra stromingspomp en de kleinere zijn akelig donker gekleurd...voelen zich dus echt niet op hun gemak.
Ik geloof en hoop dat bilocil aanslaat, ik zie geen enkele discus meer met een open en een dichte kiewdeksel.
Maar ben toch blij als ik dinsdag flink waterwissel kan uitvoeren.
 
Hier een uitleg van Cornelius waarom langzame groeiers met veel licht problemen kunnen krijgen zoals de Anubias:

in mijn visie komt het door het licht als aanjager; licht is groei.
En als de aanzet tot groei hoger is dan de verwerking van voedingsstoffen gaat de plant dat niet bijhouden.
De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Resultaat is kapot/ beschadigd weefsel waarop algen zich gaan ontwikkelen.
In de natuur komen planten tot groei waar ze zich gezien de omstandigheden het best kunnen handhaven. Anubias zal dus die plekken "zoeken" waar de voor hun optimale omstandigheden heersen. In onze bakken worden planten "gedwongen" tot waskom te komen op door ons toegewezen plekken. En dat zijn lang niet altijd de meest ideale. Een Alternanthera poten naast een Anubias onder dezelfde omstandigheden is vragen om moeilijkheden. Wanneer er een passend plantenbestand is geplaats op de juiste plekken kan er een lichtsterkte gekozen worden die gemiddeld het beste is. Vandaar uit is de CO2 toevoegingen en overige bemesting het best te bezien. Pas dan praten we nier meer over teveel maar over de tekorten, zoals het hoort.
 
dat was mijn gemaakte fout. doe daar nog bij dat een starter ook nog eens alleen maar planten krijgt die zich aan onderwater moeten aanpassen.
 
Kortom het is best ingewikkeld voor een beginner en het is een samenspel tussen de vraag van de planten en wat je ze kan bieden. Daarbij is dan ook enige kennis van de plant noodzakelijk.
 
dat was mijn gemaakte fout. doe daar nog bij dat een starter ook nog eens alleen maar planten krijgt die zich aan onderwater moeten aanpassen.
Daarom is het geen slecht idee om bij een collega wat stekken te scoren voor een nieuwe bak.
 
Kortom het is best ingewikkeld voor een beginner en het is een samenspel tussen de vraag van de planten en wat je ze kan bieden. Daarbij is dan ook enige kennis van de plant noodzakelijk.
Juist daarom geef ik vaak het advies om, vóór dat je planten koopt je te oriënteren wat je keuze vraagt én of je dit kan bieden. In deze internet tijd is dit door te googelen best te doen. In de praktijk gaan de nieuwkomers op aquarium gebied vaak af op de adviezen van de Lfs die soms erg twijfelachtig zijn omdat men gaat voor de éénmalige directe verkoop. Ik ben er zeker van dat daardoor veel mensen afhaken van deze mooie hobby. Mensen werkzaam bij een Lfs of anderszins zouden zich dit moeten realiseren. In werkelijkheid verliest men hierdoor veel toekomstige aankopen!
 
Daar heb je inderdaad een punt Ben en vaak zal een lfs ook aan zn eigen omzet denken.
 
Hoe staat het erbij.....
laat ik kort en bondig zijn, ik heb een volledige waterwissel gedaan en nog meer. Ik heb ruim 1200 liter gespoeld.
reden, op aanraden sterk gaan beluchten, uiteraard de CO2 uitgezet want dat is dan zinloos en licht getemperd.
Gevolg, blauw alg op tijd van 1 dag, en vraag niet hoe. 3/4 van de bodem was bedekt.
Gewoon een totale reset gedaan, alles grondig schoon gemaakt.
De vissen, van stil en rustig in een hoek naar happy en actief rondzwemmen.
Nu weer alles opbouwen, CO2 is na 24 uur op peil, licht ook weer terug naar oude waarde en ik zie nog geen blauw alg.
Vissen eten ook weer...nee niet de mysis en zwarte muggelarveen...dat blijven ze vertikken ;-)
 
Bijna 2 weken verder,
We zijn weer op peil, heeft wel wat moeite gekost. 2 x per week waterwissel en afzuigen.
De blauw alg verdween weer na waterwissel en verhogen van de fosfaat en de CO2.
Op de planten zat nogal wat zeer fijne dunnen slierten donkerbruine bijna zwarte algsoort die ik gemakkelijk kon verwijderen maaar wel terug kwam.
Eind balans, een corydora en 1 jonge discus hebben dit niet overleefd. Beiden lieten dezelfde symptomen zien...leek alsof ze blind waren geworden.
Tolden een beetje en botsten overal tegenaan, vonden ook geen voer. Ik heb beiden uit hun lijden verlost.
Planten bestand flink uitgedund, en nieuwe toegevoegd uit vitro cultuur om eens te proberen hoe dat gaat. Ik hoop dat dit minder problemen oplevert om te wisselen van bovenwater naar onderwaterbladeren
Helaas aan stekjes van collegas begin ik niet, naast de stekjes kun je ook nog andere gasten krijgen....tot nu toe heb ik nog geen enkele slak en dat wil ik zo houden.


20191110_181623.jpg


20191110_181438.jpg


20191110_181306.jpg

20191110_181554.jpg
 

Bijlagen

  • 20191110_181623.jpg
    20191110_181623.jpg
    47.2 KB · Weergaven: 122
Onder de indruk....
Het aquarium draait goed, ben nog niet helemaal tevreden over de planten en hun groei en pas ook steeds nog iets aan.
Waarom dan onder de indruk.....omdat we een koppel hebben, en ze hebben afgezet.
Eerste legsel, goed verzorgd door het koppel. Eitjes uitgekomen, de ouders verplaatsen de larfjes van de ruit terug naar de ruitenkrabber....ja dat was de afzet plaats, de magneet ruitenkrabber.
Vandaag weer een stap verder, de jongen zitten nu op de huid en jumpen van de moeder naar de vader en terug.
GAAAAAAAAAF.

Bob van discuspassie vind het eveneens knap. Eerste legsels gaan veelal fout, zelden dat alles zo strak in de eerste broedzorg verloopt van jong discuskoppel.
 

Bijlagen

  • discus4.jpg
    discus4.jpg
    148.3 KB · Weergaven: 178
  • discus3.jpg
    discus3.jpg
    164.4 KB · Weergaven: 195
  • discus2.jpg
    discus2.jpg
    46.3 KB · Weergaven: 194
Gaaf dat het zo snel gaat! Succes met het opkweken!

Begin je maar in te lezen over voer, want ik begrijp dat dit klein grut wel wat lust eer het groot is.
 
Toch best wel stressvol een koppel met jongen.
2 discussen rechterhelft, de andere 8 de linkerkant en als ook eentje maar de grens durft te overschrijden…...
love is in the air, ja hoor nog een koppel die bezig zijn. Nu wordt het helemaal feest.
Water verversen, schoon maken en planten snoeien is nu een karweitje dat meer dan een uur duurt omdat ik behoedzaam moet zijn.
Maar het zien opgroeien, zien hoe het koppel de taken verdeeld is gaaf. Ze doen uitstekend hun best.
Voor de rest gaat het prima, links en rechts steekt groene draadalg de kop op, maar ik doe er nog ff weinig aan behoudens de lichtsterkte weer iets teruggenomen
Voorgrond, dat waren dus vitrocultuur plantjes, allemaal uit een klein potje van Dennerle. Wel een zeer vers potje.
Potjes die al 2 of 3 weken in de winkel staan wordt niks meer is mijn ervaring.
 

Bijlagen

  • discus6jongen.jpg
    discus6jongen.jpg
    196.5 KB · Weergaven: 179
  • discus5totaal.jpg
    discus5totaal.jpg
    42.3 KB · Weergaven: 188
  • 1575822065473.png
    1575822065473.png
    242 bytes · Weergaven: 174
Gaaf hoor zo'n grote bak. Staat ook goed in je huiskamer. Succes met de jongen , ik hoop voor je dat er wat overblijven, zal wel leuk zijn.
 
Erg gaaf Jan maar de foto kan vertekenen maar zo te zien heb je best veel lumen boven de bak en daar moet je voldoende co2 en voeding tegenover zetten.
 
Erg gaaf Jan maar de foto kan vertekenen maar zo te zien heb je best veel lumen boven de bak en daar moet je voldoende co2 en voeding tegenover zetten.
Dat klopt, de CO2 staat ook erg hoog. PH 6.7 bij een KH van 4. Blauwe kleur is omdat die net schoon vervangen is...rechtsonder. :)
Ik jaag een 2 liter fles binnen 4 weken leeg.
Lumen is verlaagd, de 2 x T5 ( is 9000 lumen) staan nu alleen nog maar 2 uur als piekmoment in de middag aan, de Mitras staat dan op 5000 lumen.
Voor de rest doet de 2 x mitras z ( 8500 lumen) zijn ding
 
de jongen groeien goed, de ouders voeden ze nog met de huid en ik zie ze vanaf vandaag van de ouders wegzwemmen.
De andere discussen vinden het maar niks, de jongen vergissen zich wel eens en willen dan op een "vreemde" discus huid gaan knabbelen.
Ik geef tot nu toe iets cyclops, echt er van eten doen ze nog niet.

Het aquarium..de planten, de alternanthera reineckii mini op de voorgrond doet het zeer goed. Was vitrocultuur !!!! ben onder de indruk dat dit het resultaat is van een weekje of 2 uit zon klein minipotje.
Het nitraat hou ik op max 10 en fosfaat op 0.5 tot 1. Ik zie dat de vissen dat het prettigst vinden, en de planten doen er goed bij.
Ik heb sowieso weinig planten die voeding uit het water halen.....de cryptocoryne prefereren de kleibolletjes aan de wortels, idem de echinidoras.
Het CO2 gehalte staat rond de 20 mg, een 2 kg fles is in 4 weken leeg. dat is dan 13 euro per maand...so it be.
De T5 verlichting is wel verlaagd, nog maar 2 uur als extra in de middaguren...de rest doet de led verlichting dus.
Anubias groeit ook prima, maakt veel nieuwe bladeren. Wellicht dat ik eens een mini nana erbij zet.
Bucephalandra maken af en toe een wit bloempje, voor de rest groeien ze langzaam maar goed. Was wel ff zoeken welke plek hun voorkeur heeft.
Daarnaast, ik kan ze niet op de achterwand vastpinnen...de wand is kei en keihard. Daar gaat nog geen spijker in :) Nu duw ik de wortels in een sleufje van de achterwand, vervolgens hechten ze zichzelf daar.

Ik ben nog steeds het zoeken naar een fatsoenlijke plant die ik links het javavaren laat vervangen. maar XXL planten zoals echinodoras wat in de winkels staan zijn allemaal emers gekweekt.
Ik heb minder goede ervaring met de overgang naar subemers.
En dan de vraag welke zou ik plaatsen, welke vind de 30 graden leuk en mijn overige condities.
KH 4
GH 5
Nitraat max 10
Fosfaat max 1
temp 30 graden
 
Heel mooi Jan, mijn complimenten dat jou vissen je een waardering geven aan de door jou gecreerde watersamenstelling.
 
Heel mooi Jan, mijn complimenten dat jou vissen je een waardering geven aan de door jou gecreerde watersamenstelling.
Ik zie dat als een mooi compliment, waarvoor dank.
Maar de meeste credit gaat naar WML..watermaatschappij limburg. :)
Ons drinkwater is van sublieme kwaliteit, standaard uit de kraan komt kh4 en gh5 met nagenoeg nul nitraat en fosfaat.
Het enigste wat ik doe is wekelijks 2 x 600 liter verversen waarbij het nivo constant blijft. Dit betekent dus dat ik netto geen 600 liter ververs....de opvoerpomp heeft een aftakking naar het riool, en bovenin gaat via een T stuk verdeler gewoon de douchekraan ingesteld op 30 graden.
Op ie aansluiting zit een meter die mij de liters aangeeft, bij 600 stop ik.
Waarom op die manier, enerzijds makkelijk voor mij, anderzijds blijft alles mooi op dezelfde temperatuur, en heb ik weinig last van die kleine zuurstofbelletjes op de planten en slijmhuid van de vissen.
Na het verversen voeg ik het nitraat en fosfaat toe aan de waterniveau regeling, als er water verdampt wordt dit erbij gepompt en stijgt het nitraat en fosfaat ook mondjesmaat en niet bam in 1 x keer naar 10 zoals ik het eerst deed.
En Bert.....het tweede koppel is ook al bezig :)
 
Ja Jan,dat werkt bij discusvissen aanstekelijk,de drang en het meebeleven van wat de ene discus ziet bij de andere laat de "zeg ik dit goed"de hormonen werken,en ze worden onderling een beetje jaloers,en de drang naar jongen komt dan ook bij de rest,het eerste paar heeft het laten zien,,,,,, :thumbs:

De jongen die op de huid zitten jan die zijn nog te klein om cyclops te eten,eerst artemia,maar dat gaat vooraf lastig worden als je die voert want de "levende"artemia gaan de bak door en zo verliezen de ouders het op een gegeven moment,ze kunnen een flinke zwerm rond om hun beide wel verdedigen maar als de jonkies uitzwerven door de bak dan kan het fout gaan,en worden ze opgegeten door de overige vissen,,maar goed het is de eerste keer en er volgen nog zoveel nesten,dit houdt niet meer op en misschien wil je ze op een gegeven moment wel appart zetten,maar dit kost de verzorger veel energie,maar nogmaals:thumbs:
 
Inderdaad Bert, het is "aanstekelijk " Competitie misschien zelfs, geen idee maar het brengt wel onrust in de bak helaas.
Verzorgen is leuk, maar kost inderdaad heel veel tijd en dan komt de vraag wat erna....vaak is het dan een beetje gratis afgeven en sneuvelen ze alsnog in verkeerde aquariums.
Ik geniet van het aquarium door bezig te zijn met de techniek en waterhuishouding, nu is mijn focus om de planten ietwat op te krikken en voor de rest is het ervoor zitten, kijken, verbazen, genieten met een kop koffie erbij
 
Prachtige bak Jan. ik vind vooral de kleur combinatie van de vissen met de planten erg geslaagd. Ook de techniek is prachtig uitgevoerd.
 
Bak ziet er goed uit en dat is meestal het geval niet met discusbakken.

Pas wel op met de hoeveelheid CO2 want dat vinden discussen niet zo heel fijn hé

Hoe vaak voer je de vissen en hoe oud zijn ze?

Hoop mensen maken daar namelijk de fout door ze te weinig te voeren als ze jong zijn waardoor ze groei achterstanden krijgen.
 

Terug
Bovenaan