amazone160x60x60 (janjdk)


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
back to the roots, heel wat jaartjes geleden...zon 35 als ik mij herinner, was ik lid van aqua tropica.
Als jongeling was ik destijds zeer gecharmeerd van chicliden, en dan met name het Malawi meer. eigenlijk was dat toen iets apart, gezelschap aquariums was eerder de norm.
De toenmalige voorzitter was als ik mij herinner hub custers, hij motiveerde mij en nog enkele chicliden jongen om een speciaal groepje te beginnen om daarmee kennis te bundelen.
DSG, de districspeciaalgroep was geboren. eeen supertijd, ook mede door de gigantische aquariumshows die aqua tropica organsieerde.
Maar beroepsmatig kwam ik klem te liggen met het aquarium, helaas werd er afstand van gedaan en volgde een 30 jaar van bakloos.
In die 30 jaar was er wel contact met wateer een vissen, in de tuin kwam 25.000 liter en zelf startte ik met duiken en heb inmiddels na veel EU zoetwaterplassen en Noordzee ook heel veel oceanen en zeeën onder water mogen bewonderen.
Als instructeur heb ik heel wat mensen net zo enthousiast gekregen als ik zelf ben, het zeewater stroomde dus bijna in mijn bloedvaten.
Na een aantal jaren in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond heb ik thuis dan een zeewateraquarium opgebouwd, na de nodige opstartproblemen was ik wel blij met het resultaat.
NU volgt de stap back to the roots, nee geen Malawi maar wel amazone, Discus

destijds in de DSG periiode experimenteerde wij met purschuim en schoolborden verf.
Hedendaags zijn er dus fabrikanten die daarmee hun brood verdienen en aangezien ik altijd mijn kleren vol heb met purschuim had mijn eega toch liver de wens dat ik niet meer zelf aan de slag sloeg.
Heel eerlijk, toen ik de achterwanden van back to nature zag wist ik dat wordt hem, en dat kan ik never nooit evenaren.

de technische gegevens
Aquarium, 160 x 60 x 60
lichtkap, aluminium met daarin 2 x 80 watt T5, en 2 x GHL Profilux mitras 70 cm. lampen aangestuurd de Proifilux light.
Opvoerpomp, Rossmont 3000 aangestuurd door de Rossmont wavermodule die stroming kan variëren en een voederknop heeft.
Een Jebao stromingpomp om af en toe iets meer stroming over de bodem te generen.
verwarming Aquamedic regelaar, gekoppeld aan 300watt eihem en 150 watt eheim jaeger.
CO2, static mixer en nareactor ph gecontroleerd.
O3, ozon 200mg ORP gecontroleerd.
Voorfiltratie Theiling rollermat, al het aquariumwater moet door dit vliesfilter heen.
Bioloog staat onder het aquarium, inhoud 100 liter. siporax en bewegend bed K1 kaldnes zullen de biofilm huisvesten.

Het mag duidelijk zijn, ik heb weinig ervaring met planten, internet research is dus mijn hoofbron van kennis.
Ik zie hedendaags termen als EI ed wat voor mij dus helemaal nieuw is, hoop dan ook op support om mij hierin te helpen.
De website aquariumbemesting en planted tanks volg ik op de voet, daarnaast is de website discuszolder een echte informatiebron die de basis vormde van mijn aquarium.
Mijn toeleverancier wordt discuspassie, een oriënterend gesprek maakte mij duidelijk dat hier iemand met passie een verstand informatie gaf, en dat sprak mij enorm aan.

De opbouw, BTN achterwand....prijsgunstig zeg maar 30% lager in het buitenland gekocht.
Was wel een hele klus om deze in het aquarium te krijgen omdat mijn bak een peodercoated aluframe op de bovenkant heeft waarin de zwevende lichtkap op staat.
Na 3 tubes epdm kit zat alles vast, 2 weken laten uitharden, vervolgens aquarium 4 x gevuld en afgelaten.
Zand, inderdaad op aanraden van discuszolder de zgn filterzand gebruikt, op de plekken waar ik planten wil plaatsen zit soil van HS Herman Smulders groothandel.
Zand was behandeld, kiemvrij door hittebehandeling.

Fotos, dat vind iedereen het leukste heb ik al begrepen.
 

Bijlagen

  • discus9.jpg
    discus9.jpg
    58.6 KB · Weergaven: 578
  • discus8.jpg
    discus8.jpg
    51.5 KB · Weergaven: 627
  • dicus1.jpg
    dicus1.jpg
    55.2 KB · Weergaven: 619
Momenteel ben ik bezig om de nitrificatie op te starten, ik gebruik Dr Tim allinone.
Tim Hovanec is mij niet geheel onbekend, beroepsmatig maar ook prive ben ik een aantal jaren bezig geweest met bacteriële testen en kunstofdragers voor deze bacterieen.
In die periode kwam ik wel eens vaker op de TU in Delft bij Prof. Mark van Loosdrecht, en ben ik adviseur geweest voor een bedrijf die grotere biofilters bouwden en verkochten.
dr Tim Hovanex was toch wel een pionier met het in kaart brengen van het nitrificaatieproces, vandaar dat ik vetrouwen heb in zijn producten.

Met ammoniumchloride ben ik bezig om een dusdannige bacteriecultuur / biofilm op te bouwen zodat ik straks zonder problemen 10 tot 12 groetere discussen in 1 x kan plaatsen.
Ik heb nl begrepen dat dit toch het beste is om te doen, kruisbesmetting en opbouw van hierachie.

Momenteel kan ik na 3 weken opstart al dagelijks zonder problemen 2 ppm ammonium verwerken, kom ik meteen ook in het ritme van water wisselen....dagelijks 2 ppm ammonium en het nitraat gaat al de lucht in.
Mag duidelijk zijn, er brandt nog geen lamp, alles is donker anders klopte mijn ammoniumopname niet en had ik zeer zeker al een groen tapijtje.
De 2 PPM doseer ik verdeeld over 24 uur, niet in 1 x omdat dit beter is voor de opbouw van de biofilm.

Nitrietpiek heeft toch iets langer aangehouden dan ik had verwacht.
Komt waarschijnlijk ook door de inhoud van de allinone flesjes, er zullen veel meer AOB ammoniumoxideerende bacteriën inzitten dan NOB nitrietoxiderende bacterien.
Maar desondanks is de opstart net verlopen, 2ppm per dag is al aardig wat....we blijven nog twee weekjes zo doorgaan.
 
Succes, ik ga het volgen.
 
Ziet er vet uit die achterwand en wat een techniek zeg! Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
 
de achterwand is inderdaad awesome, geeft enorm veel diepte maar dat is ook inhoud die ik kwijt ben.
Op de eerste foto waar die op de tuintafel staat zie je hoeveel ruimte je verliest.
Daarnaast moet je ergens onderin een doorvoer maken, als nl alles goed gekit is zal bij vullen vooraan water komen en achter de wand niet.

De techniek, is deels uit ervaring van vroegeruuuh en deels uit nieuwe inzichten.
Kaldnes K1 zweer ik bij, het grootste voordeeel is dat de biofilm zeer compact is opgebouwd en daardoor tegen een stootje kan als je met iets moet behandelen waar bacteriën minder vrolijk van worden.

De theiling rollermat werkt vwb verwijderen van vaste deeltjes super, de reclameslogans zijn echter wel wat aangedikt.
een van de voordelen zou zijn dat het organisch materiaal het water niet meer beinvloed, maar aanegzien het vlies in het water ligt is dat natuurlijk larriekoek.
het vuil is alleen afgevangen en zal als het veel wordt langzaam uit het water worden getild doordat de rol gaat draaien...en die draait iedere keer maar een paar cm.
 
Indrukwekkend stukje techniek. Erg leerzaam ook om dit te volgen. :thumbs:
Subscribed
 
Indrukwekkend stukje techniek. Erg leerzaam ook om dit te volgen. :thumbs:
Subscribed
leerzaam ben jij voor mij, alhoewel ik niet ga scapen maar wel info zocht over hoe ik met co2 en voeding moet omgaan.
 
zo voorlopig ga ik me verdiepen in voedingstoffen, over 2 weken ga ik voor 3 weken naar mijn second home....port ghalib in Egypte.
Zit nu in twijfel, of ik voor de vakantie al begin met planten en starten lichtsequence of niet.
ik wil het licht langzaam opvoeren, heb in profilux voor iedere week een programma gemaakt waarbij de intensiteit per week stijgt met 20%.
Toch maar wachten tot ik weer thuis ben ? Geduld is een schone zaak toch.
 
In alle veiligheid, wachten tot je terug thuis bent denk ik?
Ook wel leuker om het dan mee op te volgen he.
 
Laatst bewerkt:
Wat een moei project. Deze ga ik zeker volgen!
 
Al vanaf de opstart moet er voldoende voeding beschikbaar zijn dus als je gelijk al enkele weken weggaat dan zou ik zelf ook even wachten. Tenzij je iemand kent met kennis van zaken die de boel overneemt.
 
Mooie bak hoor, en dito achterwand, ik vind alleen de filtermedia een beetje schaars of wordt dat nog aangevuld?
Ik zou ook wachten met de planten, je kunt er namelijk niet voor drie weken voeding ingooien, dit zal op wekelijkse basis moeten gebeuren.
 
Mooie plannen!
En inderdaad leuke technische snufjes.
Static mixer, theiling rollermat, wavepomp met voederfunctie....
:eek:

e achterwand is inderdaad awesome, geeft enorm veel diepte maar dat is ook inhoud die ik kwijt ben.
Op de eerste foto waar die op de tuintafel staat zie je hoeveel ruimte je verliest.

Hoe dik is die achterwand eigenlijk (op het dikste punt)? Ik kan het bovenaanzicht moeilijk inschatten op de foto's...
Heb je een idee hoeveel liter hij in beslag neemt?
De wand is effectief zeer mooi maar ik vind persoonlijk dat de stenen (vooral de kleinere, roestbruine exemplaren) die je nu hebt gebruikt niet 100% passen waardoor ze niet echt een meerwaarde zijn imho...
Ze zijn naar mijn gevoel te klein en te hoekig in vergelijking met de stenen in de achterwand. :sorry:
De grijze steen past wat beter in het geheel door zijn vorm en formaat.

Want met zo een mooie, grote (en prijzige) achterwand vind ik het ietwat zonde dat de kleine, hoekige bruine stenen zoveel aandacht trekken in alle eerlijkheid.
Ze springen in het oog (althans in het mijne :br:), bijna als vreemde eenden in de bijt...

Ik zou geneigd zijn om verder te zoeken naar beter passende stenen, die de achterwand beter complementeren en benadrukken, zowel qua kleur, textuur als qua formaat.
Grote, roodbruine stenen met vergelijkbare textuur zullen misschien iets moeilijker te vinden zijn (tenzij misschien sommige grote en afgeronde lavastenen?),
een aantal bijpassende, forse grijze stenen lijkt me al makkelijker vindbaar.

Langs de andere kant is extra hardscape niet echt een must met dergelijke achterwand natuurlijk.
Door de variatie in de layout, de mooie gedetailleerde afwerking en de omvang creëert de wand sowieso veel diepte in de bak dus misschien is hij ook krachtig genoeg om "puur natuur" voor de nodige impact te zorgen?
Oogt misschien mooier op zichzelf, zonder "foute" stenen die met de aandacht gaan lopen.
Tot zover mijn kritische mening inzake de layout... :juggle:
Dit is puur persoonlijke voorkeur dus misschien denk jij er anders over natuurlijk...;)

Daarnaast moet je ergens onderin een doorvoer maken, als nl alles goed gekit is zal bij vullen vooraan water komen en achter de wand niet.

De wand is toch "vol" achteraan? Of zitten er uitsparingen voor aanzuigbuis en dergelijke?

Welke planten heb je in gedachten?
 
Mooie plannen!
En inderdaad leuke technische snufjes.
Static mixer, theiling rollermat, wavepomp met voederfunctie....
:eek:



Hoe dik is die achterwand eigenlijk (op het dikste punt)? Ik kan het bovenaanzicht moeilijk inschatten op de foto's...
Heb je een idee hoeveel liter hij in beslag neemt?
De wand is effectief zeer mooi maar ik vind persoonlijk dat de stenen (vooral de kleinere, roestbruine exemplaren) die je nu hebt gebruikt niet 100% passen waardoor ze niet echt een meerwaarde zijn imho...
Ze zijn naar mijn gevoel te klein en te hoekig in vergelijking met de stenen in de achterwand. :sorry:
De grijze steen past wat beter in het geheel door zijn vorm en formaat.

Want met zo een mooie, grote (en prijzige) achterwand vind ik het ietwat zonde dat de kleine, hoekige bruine stenen zoveel aandacht trekken in alle eerlijkheid.
Ze springen in het oog (althans in het mijne :br:), bijna als vreemde eenden in de bijt...

Ik zou geneigd zijn om verder te zoeken naar beter passende stenen, die de achterwand beter complementeren en benadrukken, zowel qua kleur, textuur als qua formaat.
Grote, roodbruine stenen met vergelijkbare textuur zullen misschien iets moeilijker te vinden zijn (tenzij misschien sommige grote en afgeronde lavastenen?),
een aantal bijpassende, forse grijze stenen lijkt me al makkelijker vindbaar.

Langs de andere kant is extra hardscape niet echt een must met dergelijke achterwand natuurlijk.
Door de variatie in de layout, de mooie gedetailleerde afwerking en de omvang creëert de wand sowieso veel diepte in de bak dus misschien is hij ook krachtig genoeg om "puur natuur" voor de nodige impact te zorgen?
Oogt misschien mooier op zichzelf, zonder "foute" stenen die met de aandacht gaan lopen.
Tot zover mijn kritische mening inzake de layout... :juggle:
Dit is puur persoonlijke voorkeur dus misschien denk jij er anders over natuurlijk...;)



De wand is toch "vol" achteraan? Of zitten er uitsparingen voor aanzuigbuis en dergelijke?

Welke planten heb je in gedachten?
de wand is op sommige plakken meer dan 15 cm vol, maar omdat ze niet glad is van achteren is het volume en bijbehorende opwaartse kracht minder...effecttief zwemwater is dan wel weer minder. Ik zelf heb de wand afgeschraapt zodat ik maximaal rendement heb en zo min mogelijk ruimte verloren heb. desondanks dan toch effectief op de diepste plek ruim 30 cm weg.

Helemaal met je eens mbt de stenen, heeft nog mijn aandacht maar is moeilijk om goede te vinden die erbij passen vwb vorm en kleur.
De fabrikant levert zelf dus ook stenen om op de bodem te plaatsen, zal hier eens naar kijken.

Dat ze in het oog springen komt natuurlijk ook doordat er niets anders in zit, als de planten erbij staan zal het wellicht minder zijn...maar dan nog, zal eens kijken wat back to nature verder kan aanbieden.

ik stel je "kritiek'op prijs, is ook mijn doelstelling...dat mensen feedback geven. Vaak zit jezelf nl in een tunnelvisie en dan is de blik van iemand anders juist verhelderend.

de wand is vol, je moet dus zelf zagen en doorvoer maken.
google maar op back to nature
 
Mooie bak hoor, en dito achterwand, ik vind alleen de filtermedia een beetje schaars of wordt dat nog aangevuld?
Ik zou ook wachten met de planten, je kunt er namelijk niet voor drie weken voeding ingooien, dit zal op wekelijkse basis moeten gebeuren.
planten, inderdaad ik wacht. is ook beter, heb toch de tijd.
Filtermedium, lijkt schaars maar K1 kaldnes heeft een enorm oppervlakte waar met voorkeur autotrofe bacterieen zich vestigen. En dat zijn de nitrificerende die we willen.
Heel veel andere media zijn nl doordat ze statisch zijn....niet bewegen en dus vangen ze ook organisch materiaal af waardoor het grotendeels een plek wordt voor hetertrofen.
Omdat ik kies voor 100% vuil afvang middels de theiling rollermat is een grote heterotrofe kolonie minder nodig.
Mijn ervaring is dat de meesten sowieso een overkill aan filtermedium hebben, daarnaast is het beter een dikke biofilm te hebben dan een dunne verspreide
 
Al vanaf de opstart moet er voldoende voeding beschikbaar zijn dus als je gelijk al enkele weken weggaat dan zou ik zelf ook even wachten. Tenzij je iemand kent met kennis van zaken die de boel overneemt.
dus niet, zal je advies en dat van anderen opvolgen...ik wacht.
 
Zonder vissen een aquarium cq filter op starten:

tester.jpg
testernitriet.jpg
tester nitraat.jpg


Dit is een andere ,lees beheersbare en voorspelbare methode om een goede biofilm te krijgen waardoor de beruchte ammonium en nitriet pieken achterwege blijven.

Doel:
Een biofilm kweken voordat de vissen en planten in het aquarium komen.
20080218_nvn_002.jpg


Benodigdheden:
25 tot 50 gram ammoniumchloride zuiverheid 99% of hoger.
Ammoniumchloride (NH4Cl) is het ammoniumzout van waterstofchloride (HCl). Het is ook bekend onder de naam salmiak. Het is een wit kristallijn poeder dat zeer goed oplosbaar is in water. Hoewel de grondstoffen, ammoniak (NH3) en waterstofchloride (HCl), zeer corrosief en toxisch zijn, vormen ze samen ammoniumchloride, een zout dat de basis vormt voor snoepgoed als drop, in het bijzonder salmiakdrop.
Ammoniumchloride is een uitstekend “voer” voor bacteriën, nitrificerende bacteriën die ervoor zorg dragen dat de afvalstoffen van je vissen en hun voer omzetten naar nitraat dat wederom voeding is voor planten.
Meetset ammonium, Nitriet en Nitraat let op de datum. Goede merken zijn oa JBL en salifert.
Flesjes bacteriën om te starten. Nu zijn hier ook heel veel merken van, een van de betere flesjes is toch Dr Tim allinone. Mondjesmaat in NL te verkrijgen, echter heel gemakkelijk via amazon.com in Amerika te bestellen en geleverd binnen een paar dagen.
Alle overige merken, let op een productiedatum, koop niet ouder dan 12 maanden, let op waar de spullen staan…hoe warmer hoe slechter.

Overige condities:
Bacteriën hebben naast voeding ook andere “bouwstoffen” zoals orthofosfaten en of een koolstofbron nodig. Als je langdurig of met grote hoeveelheden ammoniumchloride werkt kan het zijn dat het fosfaat gehalte onderuit gaat, dit zal dan een verdere groei van de biofilm beperken en stopzetten. Het kan dus verstandig zijn om eventueel fosfaat toe te voegen tot 0.05 ppm.
Koolstofbron, studies en research heeft aangetoond dat een koolstofbron in de vorm van CO2 bevorderend werkt. Heb je geen CO2 is een carbodosering ook goed, doseer wat de fabrikant aangeeft op het flesje.
Om de bacteriën een echte giga boost te geven kun je zelf vodka, suiker of azijn cq een mix hiervan toevoegen. En geloof me je kunt dan zoveel bacterieen krijgen dat het water simpelweg mistig wordt. Ik zal hier later eens iets meer over vertellen. Voorlopig voor ons doel niet van toepassing.
Bij kleinere aquaria, controleer tussentijds ook de KH, deze zakt nl. Door waterwissel kun je eea weer opkrikken.
Een temperatuur van 28 graden is ideaal.
Geen licht aan, anders krijg je giga veel algen
En wekelijks een waterwissel van 80%.

Info mbt filtermediums:
Bacteriën groeien overal, maar toch hebben ze een voorkeur voor bepaalde stoffen.
Uiteindelijk koloniseren ze alles als er maar voeding is maar om een vlotte opstart te creëren is het goed om eens naar een paar specifieke media te kijken.
Kunstofdragers; denk dan aan bioballen ed maar ook aan kaldness K1 drager maateriaal.
Dat laatste medium is een professioneel medium dat ook in de waterzuivering wordt toegepast, in feite zelfs ontwikkeld is.
Dit medium wordt gebruikt in een zgn bewegend bed, simpelweg wordt dit medium door lucht in beweging gehouden waardoor het medium niet vervuild met organisch materiaal.
Helaas zijn er ook heel veel imitaties, sommige zijn zelfs troep doordat ze gemaakt zijn van recycle kunststof waarin bijv vlamvertragers zitten. Kolonisatie duurt dan veel langer tot zelfs niet. Enige voorzichtigheid met aankoop is dus geboden.
Dit geld ook voor andere filtermedia, koop liever vertrouwde merknamen dan lowbudget spullen.
Kaldnes.jpg
Kaldnes%20K1.jpg


Uitvoering
We gaan beginnen, het aquarium is gevuld, filtermaterialen zijn schoon en gespoeld met warm water met daarin opgelost azijn. Goed naspoelen !!
Watertemp bedraagt 28 graden, hardheid is minimaal een KH van 5. GH eveneens.
Er is gewoon standaard kraanwater gebruikt, informeer vooraf bij de waterleidingmaatschappij naar de samenstelling. Ken je uitgangspunt zodat je weet hoeveel nitraat er al in het water zit.
Eerst bepaal je of weet je zeker hoeveel netto waterinhoud je aquarium is na aftrek van zand. Er staat geen kienhout in het aquarium. Steen mag wel, als het niet poreus is.
Je hebt ammoniumchloride in huis, we gaan een oplossing maken.
Ammoniumchloride poeder is een zuiverheid van 99% dat betekent niet dat het ook 99% ammonium is….er is nl ook een chloride !
Ammoniumchloride bedraagt 32% gewichtsammonium.
Een max concentratie IN het aquarium bedraagt 2.5 PPM 2.5 (dodelijk voor alle vissen.)
grafiek.jpg



Ammoniumchloride oftewel NH4Cl = 53.49 g/mol Mollmassa van NH3 = 17.03 g/mol; dat betekent dus zoals eerder gesteld dat 32% ammonium is
Ik ga uit van een redelijke standaard inhoud maat 180 liter, voor een 360 liter aquarium verdubbeld de hoeveelheid.
1.3 gram NH4Cl geeft op 180 liter 2.5 mg/L oftewel ppm AMMONIUM.
Wij starten met 1.2 PPM = 0.7 gram

De bedoeling is dat er na doseren van ammonium steeds een rustdag komt en dat je pas weer gaat doseren als je ziet dat ammonium minimaal gehalveerd is.
Kijk ook naar het nitriet gehalte, dit gaat stijgen en MOET dalen alvorens je weer ammonium toevoegt. Eea betekend dus dat de volgende ammoniumdosering pas volgt als nitriet voldoende gedaald is en niet meer toxisch is voor de vissen. Zie je kleurenkaart van je nitrietmeting. Blijf je nl ammonium doseren stijgt het nitriet veel te hoog en heeft dan een remmende werking.
Dag 1:
Doseer het flesje met bacteriecultuur, laat het aquarium nu 24 uur circuleren, uiteraard geen UVC aan. Heb je wel een CO2 installatie dan mag je deze aanzetten. Draag zorg dat de ph niet lager gaat dan 7.
Dag 2:
We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water. Doseren dat gelijkmatig in 3 stappen met tussenpoos van een paar uur in het aquarium. Na de laatste toevoeging doe een NH3 meting en noteer de aantal ppm. Zal rond de 1.2 liggen
Dag 3:
Doe een NH3 meting, vaak is er nog geen grote daling te zien.
Dag 4 :
wederom een NH3 meting, er zal nu een daling zichtbaar zijn. Is er al geen ammonium meer te meten kunnen we wederom 0.7 gram ammoniumchloride toe. Is er nog steeds 1.2 ppm wachten we nogmaals 24 uur maar controleren ook eens het meetsetje.
Dag 5:
Alleen meten.
Dag 6:
Is ammonium 0 dan mag je weer 0.7 toevoegen.
Dag 7 tot 9
Meten
Dag 9:
Is ammonium 0 dan weer toevoegen
Dag 10:
Naast ammonium meten doe je ook een Nitrietmeting.
Het nitriet gehalte zal nu stijgen / zichtbaar worden.
Dag 11:
Nitriet zal verder stijgen, ammonium is dan 0
Dag 12 :
Is nitriet gestegen tot meer dan 1 ppm gaan we 50% waterwissel doen
Dag 13:
Nitriet meten en kijken of er een daling komt, zoja dan mag je weer 0.7 gram ammonium toevoegen.
Dag 14:
Ammonium en nitriet meten. Is alles dalende ? dan gaan we verder naar dag 15. Is Nitriet nauwelijks gedaald gaan we wachten totdat dit naar 0 is gedaald. Dan pas verder met dag 15
Dag 15:
80 % waterwissel, daarna een flesje bacteriën toevoegen, 24 uur laten circuleren.
Dag 16:
We voegen 1.2 gram ammonium toe en starten gelijk aan de uitvoering van dag 1…. en doorgaan tot aan dag 30. Alleen dan iedere keer 1.2gram ammonium toevoegen.
Na 30 dagen is er een stevige biofilm, tussentijds als je meet zal je zien dat het nitraat gehalte stijgt, komt dit boven de 50 ppm voer een waterwissel uit.
Heb je tijd, Doe dit dan nog eens verder voor 14 dagen, de biofilm gaat dan een mooie stevige laag vormen die straks ook bestaand is tegen medicijnen as je jouw vissen zou moeten behandelen.

opbouw biofilm.jpg


discus5.jpg
 

Bijlagen

  • Kaldnes%20K1.jpg
    Kaldnes%20K1.jpg
    14.4 KB · Weergaven: 218
  • 16275,225x,biofilm_nitrification.jpg
    16275,225x,biofilm_nitrification.jpg
    8 KB · Weergaven: 211
Zonder vissen een aquarium cq filter op starten:

Bekijk bijlage 277648 Bekijk bijlage 277649 Bekijk bijlage 277650


Dit is een andere ,lees beheersbare en voorspelbare methode om een goede biofilm te krijgen waardoor de beruchte ammonium en nitriet pieken achterwege blijven.

Doel:
Een biofilm kweken voordat de vissen en planten in het aquarium komen.
Bekijk bijlage 277642

Benodigdheden:
25 tot 50 gram ammoniumchloride zuiverheid 99% of hoger.
Ammoniumchloride (NH4Cl) is het ammoniumzout van waterstofchloride (HCl). Het is ook bekend onder de naam salmiak. Het is een wit kristallijn poeder dat zeer goed oplosbaar is in water. Hoewel de grondstoffen, ammoniak (NH3) en waterstofchloride (HCl), zeer corrosief en toxisch zijn, vormen ze samen ammoniumchloride, een zout dat de basis vormt voor snoepgoed als drop, in het bijzonder salmiakdrop.
Ammoniumchloride is een uitstekend “voer” voor bacteriën, nitrificerende bacteriën die ervoor zorg dragen dat de afvalstoffen van je vissen en hun voer omzetten naar nitraat dat wederom voeding is voor planten.
Meetset ammonium, Nitriet en Nitraat let op de datum. Goede merken zijn oa JBL en salifert.
Flesjes bacteriën om te starten. Nu zijn hier ook heel veel merken van, een van de betere flesjes is toch Dr Tim allinone. Mondjesmaat in NL te verkrijgen, echter heel gemakkelijk via amazon.com in Amerika te bestellen en geleverd binnen een paar dagen.
Alle overige merken, let op een productiedatum, koop niet ouder dan 12 maanden, let op waar de spullen staan…hoe warmer hoe slechter.

Overige condities:
Bacteriën hebben naast voeding ook andere “bouwstoffen” zoals orthofosfaten en of een koolstofbron nodig. Als je langdurig of met grote hoeveelheden ammoniumchloride werkt kan het zijn dat het fosfaat gehalte onderuit gaat, dit zal dan een verdere groei van de biofilm beperken en stopzetten. Het kan dus verstandig zijn om eventueel fosfaat toe te voegen tot 0.05 ppm.
Koolstofbron, studies en research heeft aangetoond dat een koolstofbron in de vorm van CO2 bevorderend werkt. Heb je geen CO2 is een carbodosering ook goed, doseer wat de fabrikant aangeeft op het flesje.
Om de bacteriën een echte giga boost te geven kun je zelf vodka, suiker of azijn cq een mix hiervan toevoegen. En geloof me je kunt dan zoveel bacterieen krijgen dat het water simpelweg mistig wordt. Ik zal hier later eens iets meer over vertellen. Voorlopig voor ons doel niet van toepassing.
Bij kleinere aquaria, controleer tussentijds ook de KH, deze zakt nl. Door waterwissel kun je eea weer opkrikken.
Een temperatuur van 28 graden is ideaal.
Geen licht aan, anders krijg je giga veel algen
En wekelijks een waterwissel van 80%.

Info mbt filtermediums:
Bacteriën groeien overal, maar toch hebben ze een voorkeur voor bepaalde stoffen.
Uiteindelijk koloniseren ze alles als er maar voeding is maar om een vlotte opstart te creëren is het goed om eens naar een paar specifieke media te kijken.
Kunstofdragers; denk dan aan bioballen ed maar ook aan kaldness K1 drager maateriaal.
Dat laatste medium is een professioneel medium dat ook in de waterzuivering wordt toegepast, in feite zelfs ontwikkeld is.
Dit medium wordt gebruikt in een zgn bewegend bed, simpelweg wordt dit medium door lucht in beweging gehouden waardoor het medium niet vervuild met organisch materiaal.
Helaas zijn er ook heel veel imitaties, sommige zijn zelfs troep doordat ze gemaakt zijn van recycle kunststof waarin bijv vlamvertragers zitten. Kolonisatie duurt dan veel langer tot zelfs niet. Enige voorzichtigheid met aankoop is dus geboden.
Dit geld ook voor andere filtermedia, koop liever vertrouwde merknamen dan lowbudget spullen.
Bekijk bijlage 277644 Bekijk bijlage 277651

Uitvoering
We gaan beginnen, het aquarium is gevuld, filtermaterialen zijn schoon en gespoeld met warm water met daarin opgelost azijn. Goed naspoelen !!
Watertemp bedraagt 28 graden, hardheid is minimaal een KH van 5. GH eveneens.
Er is gewoon standaard kraanwater gebruikt, informeer vooraf bij de waterleidingmaatschappij naar de samenstelling. Ken je uitgangspunt zodat je weet hoeveel nitraat er al in het water zit.
Eerst bepaal je of weet je zeker hoeveel netto waterinhoud je aquarium is na aftrek van zand. Er staat geen kienhout in het aquarium. Steen mag wel, als het niet poreus is.
Je hebt ammoniumchloride in huis, we gaan een oplossing maken.
Ammoniumchloride poeder is een zuiverheid van 99% dat betekent niet dat het ook 99% ammonium is….er is nl ook een chloride !
Ammoniumchloride bedraagt 32% gewichtsammonium.
Een max concentratie IN het aquarium bedraagt 2.5 PPM 2.5 (dodelijk voor alle vissen.)
Bekijk bijlage 277645


Ammoniumchloride oftewel NH4Cl = 53.49 g/mol Mollmassa van NH3 = 17.03 g/mol; dat betekent dus zoals eerder gesteld dat 32% ammonium is
Ik ga uit van een redelijke standaard inhoud maat 180 liter, voor een 360 liter aquarium verdubbeld de hoeveelheid.
1.3 gram NH4Cl geeft op 180 liter 2.5 mg/L oftewel ppm AMMONIUM.
Wij starten met 1.2 PPM = 0.7 gram

De bedoeling is dat er na doseren van ammonium steeds een rustdag komt en dat je pas weer gaat doseren als je ziet dat ammonium minimaal gehalveerd is.
Kijk ook naar het nitriet gehalte, dit gaat stijgen en MOET dalen alvorens je weer ammonium toevoegt. Eea betekend dus dat de volgende ammoniumdosering pas volgt als nitriet voldoende gedaald is en niet meer toxisch is voor de vissen. Zie je kleurenkaart van je nitrietmeting. Blijf je nl ammonium doseren stijgt het nitriet veel te hoog en heeft dan een remmende werking.
Dag 1:
Doseer het flesje met bacteriecultuur, laat het aquarium nu 24 uur circuleren, uiteraard geen UVC aan. Heb je wel een CO2 installatie dan mag je deze aanzetten. Draag zorg dat de ph niet lager gaat dan 7.
Dag 2:
We lossen 0.7 gram ammoniumchloride op in 500ml lauw water. Doseren dat gelijkmatig in 3 stappen met tussenpoos van een paar uur in het aquarium. Na de laatste toevoeging doe een NH3 meting en noteer de aantal ppm. Zal rond de 1.2 liggen
Dag 3:
Doe een NH3 meting, vaak is er nog geen grote daling te zien.
Dag 4 :
wederom een NH3 meting, er zal nu een daling zichtbaar zijn. Is er al geen ammonium meer te meten kunnen we wederom 0.7 gram ammoniumchloride toe. Is er nog steeds 1.2 ppm wachten we nogmaals 24 uur maar controleren ook eens het meetsetje.
Dag 5:
Alleen meten.
Dag 6:
Is ammonium 0 dan mag je weer 0.7 toevoegen.
Dag 7 tot 9
Meten
Dag 9:
Is ammonium 0 dan weer toevoegen
Dag 10:
Naast ammonium meten doe je ook een Nitrietmeting.
Het nitriet gehalte zal nu stijgen / zichtbaar worden.
Dag 11:
Nitriet zal verder stijgen, ammonium is dan 0
Dag 12 :
Is nitriet gestegen tot meer dan 1 ppm gaan we 50% waterwissel doen
Dag 13:
Nitriet meten en kijken of er een daling komt, zoja dan mag je weer 0.7 gram ammonium toevoegen.
Dag 14:
Ammonium en nitriet meten. Is alles dalende ? dan gaan we verder naar dag 15. Is Nitriet nauwelijks gedaald gaan we wachten totdat dit naar 0 is gedaald. Dan pas verder met dag 15
Dag 15:
80 % waterwissel, daarna een flesje bacteriën toevoegen, 24 uur laten circuleren.
Dag 16:
We voegen 1.2 gram ammonium toe en starten gelijk aan de uitvoering van dag 1…. en doorgaan tot aan dag 30. Alleen dan iedere keer 1.2gram ammonium toevoegen.
Na 30 dagen is er een stevige biofilm, tussentijds als je meet zal je zien dat het nitraat gehalte stijgt, komt dit boven de 50 ppm voer een waterwissel uit.
Heb je tijd, Doe dit dan nog eens verder voor 14 dagen, de biofilm gaat dan een mooie stevige laag vormen die straks ook bestaand is tegen medicijnen as je jouw vissen zou moeten behandelen.

Bekijk bijlage 277646

Bekijk bijlage 277647
Dankjewel voor deze uitgebreide uiteenzetting!:thumbs:
Ik moet bekennen dat ik het nog niet helemaal doorgenomen heb omdat ik ga douchen en me langzaam naar bed ga werken. Ik heb deze post bij mijn favorieten gezet en zal hem morgen in alle rust door gaan nemen.
 
Enkele toevoegingen :
Het spreekt voor zich dat je geen andere producten toepast tijdens de cycle. Zeoliet en kool dus niet gebruiken, ,maar ook andere vloeibare producten waarin vaak gemalen zeoliet zit.
De belangrijkste leidraad bij visloos op starten is dus de nitriet concentratie. Deze mag niet explosief stijgen.
Bedenk dat 1 mg ammonium na conversie 2.7 mg nitriet wordt, en dat wordt uiteindelijk 3.6 mg Nitraat.
Nitriet oxideren gaat veel langzamer dan ammonium oxideren, dat betekent dus dat de nitrietpiek later komt en langer blijft.
 
Lueke uiteenzetting Jan al denk ik dat de meeste mensen rustig 4 weken indraaien door het toevoegen van bv een beetje voer.
 
Lueke uiteenzetting Jan al denk ik dat de meeste mensen rustig 4 weken indraaien door het toevoegen van bv een beetje voer.
oh dat zal best, en zal waarschijnlijk voor de meeste aquaria ook wel werken waarin neon tetra komen en direkt een bos planten.
Niet voor mij in ieder geval want ik had al aangeven dat het biofilter klaar wordt gemaakt om in 1 x 12 grotere discussen met hun voer behoefte te kunnen opnemen.
Planten spelen bij voorlopig nog een ondergeschikte rol ( mede door de het warme water en traaggroeiers, alleen als verfraaiing en niet zozeer als wezenlijk onderdeel van het biologisch proces.
hoop wel tzt hier een balans in te krijgen.

Daarnaast werkt dit ook voor andere aquaria beter, denk aan cichliden zoals Malawi en Tangajika waar weinig tot geen planten in staan.
Verder is er weinig anders dan een beetje voer...ik vervang het voer alleen door een beetje ammoniumchloride maar weet precies waar ik naar toe ga en hoe en sluit de mineralisatie uit.
Mijn biofilm zal echter eerder een stevige compacte worden, met voer krijg je meer een heterogene biofilm. 3 x raden welke het beste is en waar het snelst denitrificatie zal ontstaan.
opbouw biofilm.jpg
 
Terug van vakantie, het aquarium stond er goed bij, ik had ook niks anders verwacht met alleen water als inhoud.
In de vakantie periode is mijn schoonvader wel verder gegaan met ammoniumchloride doseren, dat is duidelijk een succes.

De bemesting, website is duidelijk en informatief. Verwarrend was het ff dat de etiketten iets anders beschrijven dan de planning gemaakt op de website.
Na menging gemeten wat het resultaat zou zijn....immers ik kon door de BTN achterwand niet meer 100% zeggen wat mijn netto inhoud zou zijn, derhalve een gok gewaagd en door nu te doseren zonder planten kon ik meten of ik in de buurt kwam.
Volgens de weekplanner zou ik dus totaal 22 ppm nitraat doseren en 2 ppm fosfaat.
Gezien ik twee keer doseer zou het dus betekenen dat ik per keer 11 en 1 ppm doseer.
Na meting kom ik uit tussen 5 en 10 ppm nitraat met salifert, de jbl test geeft minder dan 5 aan. Ik geloof de salifert eerder.
Het fossfaat gehalte kwam uit op 0.8 ppm
Hmmm not bad zou ik zeggen, de volgende keer dat ik flesjes aanmaak ga ik de aquariuminhoud aanpassen, lees verhogen met 100 liter.




Planten gaan bestellen bij APO, bemesting bij aquariumbemesting, alles eerst nog eens nagelezen bij the small planted tank. ( corne bedankt voor die informatieve website.)
De planten, keuze werd bepaald door de temperatuur en zuid Amerika biotoop. Ik koos dus voor een standaard Z Amerika pakket en voegde er nog enkele aan toe.
Aflevering was correct, buitenpakket was stevig, helaas sommige planten waren te groot voor de peipeschuimschaal waardoor de bladeren geknakt over de rand met folie waen afgeplakt.
Deze bladeren kon al meteen wegknippen. Ok, ze worden emers gekweekt, ze zullen dus later onderwatervorm gaan aannemen...maar de tenelus die werd geleverd had zelfs bloemknoppen.
Vallisneria kon rechtstreeks de prullenbak in, na reclamatie gaf APO aan dat de kwaliteit echt slecht was en ik kreeg cadeau punten voor mijn volgende bestelling...beter zou zijn gewoon niet verkopen als het troep is.
 
verhaal is maar gedeeltelijk..... server problemen zegt die

Tenso, fraai kleurtje.....en wat constateer ik? De Tenso wordt afgevangen door de vliesfilter.
Hmmm nu blijft het spul toch wel in / onderwater in de rollermat, maar het geeft wel aan dat het niet100% oplosbaar is.

Twee dagen later metingen gedaan, het nitraat daalt wel iets (maar kan ook meetfout zijn), fosfaat nauwelijks.
Ik ga dus geen 2e toevoeging doen, er zal niet voldoende fotosynthese zijn want groei zie ik ook weinig. CO2 verbruik is ook niet echt veel.
Licht aanpassen, zowel aantal watts omhoog ( led 2 x 30 watt) alsook de kleur...nu 6000 Kelvin en tijdsduur naar 9 uur.
En zie daar, CO2 moet bij geregeld worden om de pH op 6.8 te houden bij een KH van 4.
Nogmaals 2 dagen later een schepje erboven op, smiddags gaan voor een tijdsduur van 3 uur nog 2 x 80 watt T5 erbij aan.....en dat zet opeens zoden aan de dijk.
Bellenteller flink moeten opschroeven, zeker 4 per seconde. PH blijft mooi staan.
Avonds meting uitgevoerd, volgens de tabel zou ik rond de 15 tot 19 mg CO2 zitten, de indicator is groen en een druppelmeting van Colombo geeft aan 18mg.
Die CO2 druppelmeting, kleuromslag oranje naar roze....wat een crime om die omslag te zien....eigenlijk is heet geen omslag maar langzaam verkleuring. kan dus 15mg zijn maar ook 20.
Allemaal boeiend, nee in feite niet was het niet dat ik de afgelopen weken iedere keer verrast werd dat de KH in ons drinkwater varieert tussen 3 en 5.
En nu wordt het wel interessant, zeker bij een watertemp van 29 graden en discusvissen.
Bij een KH van 3 en ph 6,8 is het CO2 gehalte 14. Bij een KH van 5 wordt het 24 mg CO2.
En die KH fluctueert hier bijna dagelijks door dat het perfecte bronwater uit de Eiffel gemengd wordt met hard water.

Resume, prachtig om te zien dat Licht de factor 1 is en dat de good old TL buis nog steeds super licht afgeeft

Nu gaan leren van de planten, sommige groeie beslist, maar ik heb ook lanzgame groeier dus daar zal ik weinig aan zien.
Wat mij wel al opviel was dat sommige planten vanuit hun stengel wortels zijn het maken.....niet echt een fraai gezicht.....is dat normaal ?
 
Als je de EI volgt dan maakt geen verbruik nu weinig uit want je reset de waarden weer bij de verversing. De omslag bepalen is altijd lastig Jan en het is ook maar een indicatie moet je bedenken. Welke plant maakt wortels aan vanuit de stengel?
 
Als je de EI volgt dan maakt geen verbruik nu weinig uit want je reset de waarden weer bij de verversing. De omslag bepalen is altijd lastig Jan en het is ook maar een indicatie moet je bedenken. Welke plant maakt wortels aan vanuit de stengel?
klopt John, maar als er weinig nitraat vebruikt wordt ga ik niet nog een keer 10 ppm erbij doen. Zonde en onnodig.
Trouwens na het toedienen van de Tenso zag ik de redoxmeter zomaar 100 punten omhoog schieten. Meter geijkt maar is ok, de waarde klopt dus. Wat veroorzaakt zon grote sprong ? het zijn toch maar sporenelementen ????
Sterrekruid doet het enorm veel...overal komen witte wortels uit, gaat niet mooi rechtop maar lijkt te draaien.....ook emerse vorm die zich gaat aanpassen ?
Vandaag kleibolletjes gemaakt, eerst een poging gewaagd om met een spuit te doseren bij de wortels....mislukt want de klei zakt meteen uit en verstopt de punt.
Dan maar kleibolletjes en die in de vriezer gedaan zodat ze niet meteen weer uit elkaar vallen alss ik ze ga plaatsen.
Nee ik heb dus geen soil overal toegepast, beetje spijt van.
Moet dus maar behelpen met kleibolletjes gebruiken voor die planten die daarvoor vragen.
Die omslag, voor veel druppeltest is dat best heel goed te doen....KH bijvoorbeeld is voorbeeldig te zien.
Kleuren vergelijken, dat is andere koek...alhoewel ik het met de JBL en comperator goed vind te doen...bij daglicht.
Die Colombo CO2 vind ik dus erg magertjes.
 
Die Colombo CO2 vind ik dus erg magertjes.

Bedoel je de continutest? Biljoenblik en ondergetekende hebben deze en die bevalt prima met de witte achtergrond Jan. Ik maak zelf ook kleibolletjes van de mix en laat ze gewoon op een groot bord 24 uur drogen en dan zijn ze prima bruikbaar. Wel moet je zorgen dat je ze vrij snel in de bodem drukt want er kan een beetje stof afkoemen maar ja dat is verder ook niet erg hoor.
 
Bedoel je opstarten Mike?
Als er al planten instaan gaat dat natuurlijk niet meer, ammoniumchloride lusten de planten ook...en algen nog veel meer.
Maar je kunt de kaldness ook makkelijk opstarten buiten het aquarrium, en dan later toevoegen aan je bioloog...niet aan een potfilter, dan kan je ook syporax nemen.
De kracht van kaldnes zit hem in het feite dat je op weinig oppervlakte een giga bacterie cultuur kunt creëren die geen onderhoud nodig heeft en waar in de loop der tijd echte denitrificatie ontstaat.
Daarnaast kan kaldnes tegen een kuurtje met medicijnen zonder dat de gehele bacteriecultuur de zeep omgaat.
 
Bedoel je de continutest? Biljoenblik en ondergetekende hebben deze en die bevalt prima met de witte achtergrond Jan. Ik maak zelf ook kleibolletjes van de mix en laat ze gewoon op een groot bord 24 uur drogen en dan zijn ze prima bruikbaar. Wel moet je zorgen dat je ze vrij snel in de bodem drukt want er kan een beetje stof afkoemen maar ja dat is verder ook niet erg hoor.
nee de druppeltest.
heb de bolletjes ingevroren, zal er vloeipapier om doen als ik te traag ben.
 
zal er vloeipapier om doen als ik te traag ben.

Een pakje shag raad ik je echt af hoor :D :D. Ik ken die druppeltest niet want ik meet nooit co2 waarden en ga af op de continutest.
Je zal bij het plaatsen van de bolletjes hooguit een klein beetje stof zien maar goed dat gaat zo mee met de stroming in de bak en dat geeft geen problemen verder.
 
Bedoel je opstarten Mike?
Als er al planten instaan gaat dat natuurlijk niet meer, ammoniumchloride lusten de planten ook...en algen nog veel meer.
Maar je kunt de kaldness ook makkelijk opstarten buiten het aquarrium, en dan later toevoegen aan je bioloog...niet aan een potfilter, dan kan je ook syporax nemen.
De kracht van kaldnes zit hem in het feite dat je op weinig oppervlakte een giga bacterie cultuur kunt creëren die geen onderhoud nodig heeft en waar in de loop der tijd echte denitrificatie ontstaat.
Daarnaast kan kaldnes tegen een kuurtje met medicijnen zonder dat de gehele bacteriecultuur de zeep omgaat.
Haha, nee doelde op een foto van de bak nu er planten instaan. Ben wel benieuwd hoe deze er nu bij staat. We hebben alleen nog de foto's uit je eerste reactie gezien, zonder iets behalve achtergrond en water
 
amazonebeplant.jpg


de eerste planten, noem het de leerplanten....heb totaal geen ervaring hiermee.
geen ideee of het licht voldoende is, wat normale reacties zijn van de planten en waarom ze dat doen.
Deze staan nu een paar dagen, er komen al nieuwe bladeren.....Is het normaal dat de nieuwe bladeren rood zijn ?
In het midden zie je een nieuw blad, de vlekken horen zo, maar dat bald is dus duidelijk heel anders...veel breder, meer vlekken, meer rood dan groen.
Idem helemaal rechts, echinidorus, ook hier weer de nieuwe bladeren zijn rood.
De tenelus op de voorkant is nieuwe onderwaterblaadjes het maken, dagelijks verbleken de oude die ik dan afzuig.
 

Terug
Bovenaan