Wat is er nieuw

Apisto Agassizii Double Red, maar twijfel of ze dit wel zijn.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Coulibaly zei:
In de winkel bevestigen dat het inderdaad Caca's zijn. Zij denken wel dat het 2 vrouwen en 1 man zijn. Ze argumenteren dat met de huidige kweekvormen ook de vrouwen 'mannelijke' kleuren kunnen hebben, maar dat je het zou kunnen zien aan de vinnen. Ze zeggen ook dat ze niet 100% zeker zijn, dat het gewoon moeilijk is om te zien bij zo'n jonge dieren.

Ik ken deze vissen niet, maar kan het wel begrijpen. Bij veel andere vissen is dat ook zo en moet je wat gokken.

Mochten er problemen komen of wanneer blijkt dat er toch te veel mannen zijn, dan mag ik ze altijd komen ruilen.

Op jonge leeftijd is het ook moeilijk te zien hoor. Ik ben er ook al de boot mee ingegaan hier. Wel goed opletten dat het geen problemen gaat geven tzt waardoor er vervelende dingen zouden kunnen voorvallen.
Op zich zijn het erg mooie vissen natuurlijk.

jessicapilon zei:
Op jonge leeftijd is het ook moeilijk te zien hoor. Ik ben er ook al de boot mee ingegaan hier. Wel goed opletten dat het geen problemen gaat geven tzt waardoor er vervelende dingen zouden kunnen voorvallen.
Op zich zijn het erg mooie vissen natuurlijk.

Precies, ik ga die winkelier niks kwalijks nemen. Bovendien mag ik ze ruilen als ik dat wil.

Ach ja, het kan dat ze gaan knokken, maar denk wel dat het risico aanvaardbaar is.

Wij zijn ook niet van gisteren en hebben dat met echt veel bekwame mensen doorgenomen. Antwerps Cichlide Center, iemand van NVC op het Vivarium, Hustinx, diverse ervaren cichlide bezitters, ...

Als je alles gaat wegschrappen wat onveilig is en je zou naar iedereen luisteren, dan moet je een bak van 4 meter breed nemen en daar ��n dwerg cichlide inzetten 🙂

Als je alles gaat wegschrappen wat onveilig is en je zou naar iedereen luisteren, dan moet je een bak van 4 meter breed nemen en daar ��n dwerg cichlide inzetten smile

😀 😀

tjonge jonge wat een overdrijving....

@jessicapilon: valt nogal tegen, dat iemand als jij - die nota bene een harem houdt (heeft gehouden) in een meterbak - hierom een dubbele grijnzende smiley neerzet...

Ach ach, dit gaat op zekers fout, ondanks de gegeven positieve feedback dat het wel eens zou kunnen lukken.
Succes ermee .

Ja ik nam aan dat hij dat als grap heeft bedoeld natuurlijk en ik zie daar de lol nog wel van in. Natuurlijk is het sterk overdreven die opmerking. Coulibaly gebruikt niet voor niks een smiley. Ik heb ze hier met meer gehouden want met de EI blijven ze niet lang in leven jammer genoeg omdat ze van vrij schoon water houden. Ik heb 1 man over en die heb ik al een aantal jaren. Om de bovengenoemde reden neem ik er geen vrouw meer bij want de kans is erg groot dat deze het ook niet gaat redden op de wat langere termijn.

Ik heb nu de Nannacara Anomala en die doen het prima in de meter en zijn vrij rustig. De Caca zit in de 80cm dus. Ik vind de Nannacara ook erg mooi om te zien en dan met name de man.

Niet doen. Zonder maar.

Trouwens, de winkel die beweert dat je 2 vrouwen en 1 man hebt.. daar zou ik nooit meer advies van aannemen. DUIDELIJK 2 mannen, misschien zelfs 3.

jessicapilon zei:
n.
Ik heb nu de Nannacara Anomala en die doen het prima in de meter en zijn vrij rustig. De Caca zit in de 80cm dus. Ik vind de Nannacara ook erg mooi om te zien en dan met name de man.
Ken je de Nannacara anomala "blue" al?
ntltNA0iCaVEOtmoYO2o8d-t_vWk3rfM.jpeg

Die is ook mooi om te zien. Vaak zijn die kweekvormen wel zwakker toch? Dat heb je ook bij de Ramirezi bijvoorbeeld.

mastertaga zei:
Niet doen. Zonder maar.

Trouwens, de winkel die beweert dat je 2 vrouwen en 1 man hebt.. daar zou ik nooit meer advies van aannemen. DUIDELIJK 2 mannen, misschien zelfs 3.

Ik hou het ook op zeker 2 mannen hoor.

Deze is net zo sterk als de gewone vorm. Mijn LFS heeft ze zitten momenteel (Tsjechische import)

De Ramirezi doet het vooral goed bij een Ph van rond de 6. En omdat bijna niemand ze daarop houdt sterven er velen vroegtijdig. Hier is een lid geweest die ze wel op een ph van 6 had en die werden 4 jaar oud. En dat waren gewoon zoveelste generatie nakweek Ramirezi's uit een dierenzaak.

Ja dan kan de ph ook een reden zijn dat ze vaak niet zo oud worden.
Ik moet zeggen dat dit blauwe wel iets heeft maar de gewone vind ik eigenlijk net zo mooi als ze goed op kleur zijn. Ik ben erg tevreden met dit visje moet ik zeggen.

Mascha&Ivo zei:
tjonge jonge wat een overdrijving....

@jessicapilon: valt nogal tegen, dat iemand als jij - die nota bene een harem houdt (heeft gehouden) in een meterbak - hierom een dubbele grijnzende smiley neerzet...

Maar neen, ik snap je wel. Maar je moet ons ook begrijpen.

Wij luisteren naar jou, maar ook naar anderen.

Het zou fout zijn te veronderstellen dat de anderen naar wie we ook luisteren er niks van kennen. Dat zijn ook mensen met een lange ervaring en die ook al eens iets geprobeerd hebben. Net als jij.

Op het einde maken we een soort balans op en nemen we een beslissing. Dat zal soms een juiste zijn, soms een foute. Gun ons ook de kans om met ons gezicht tegen de muur te lopen, die kans heb jij ook gehad.

Weet je, wat ik geleerd heb in heel dat aquarium gebeuren, is dat het menselijk zijn h��l goed naar voor komt.

Als jij zo'n grondels bij die dwerg cichliden zet en het loopt fout af bij de eerste keer, dan heb jij mss. de neiging om te veronderstellen dat het zo altijd zal zijn. En anderen die dezelfde ervaring hebben gaan je idee hierin extra in versterken. Het is niet meer dan menselijk dat de 'goesting' om het terug te proberen miniem is.

Terwijl anderen die het al 20 keer geprobeerd hebben, het pas fout liep bij poging 21. Sommige gaan dan gewoon verder en hebben weer pech bij poging 50 of zo. Voor hun is, in the end, het risico dus aanvaardbaar.

Ja, je kan het allemaal super veilig houden en ik ben daar wel voor te vinden, ik denk dat ik minder risico neem dan de meeste andere mensen, maar soms dus niet.

Als je het super veilig wil houden dan zet je nooit een vis bij een andere. Je hebt altijd een risico dat ze elkaar te lijf gaan.

Maar da's wel saai.

mastertaga zei:
Niet doen. Zonder maar.

Da's een foute insteek. Zelfs als ze ongelijk hebben, dan neem ik ze nog niks kwalijk.

Het is immers lastig te zien en bijna gokken.

Er hebben ondertussen nog mensen die vissen gezien, waaronder een paar live. Wel de geslachtsbepaling is zeer verdeeld. Ik heb weer mijn vissen weten uitkiezen 🙂

Gaan we nu straks al de mensen die fout waren in deze tegen de muur zetten?

Je bent trouwens zelf al niet zeker 🙂

Ik vermoed ook 2 mannen en 1 vrouw hoor, maar het zal dra wel blijken wat ze zijn.

Botia zei:
Deze is net zo sterk als de gewone vorm. Mijn LFS heeft ze zitten momenteel (Tsjechische import)

De Ramirezi doet het vooral goed bij een Ph van rond de 6. En omdat bijna niemand ze daarop houdt sterven er velen vroegtijdig. Hier is een lid geweest die ze wel op een ph van 6 had en die werden 4 jaar oud. En dat waren gewoon zoveelste generatie nakweek Ramirezi's uit een dierenzaak.

Zouden deze idealiter ook op 6 moeten denk je?

Botia zei:
jessicapilon zei:
n.
E-ou2itLbWJGC_RBN7uWqNociY8JCQ-S.jpeg

Wat een mooi beest.

Is dat een kweekvorm van de Nannacara Anomala?

E-ou2itLbWJGC_RBN7uWqNociY8JCQ-S.jpeg

Wel een geflatteerde foto. Het beestje lijkt wel dood.

remcovoortman zei:
Dit is volgens mij de aequidens pulcher electric blue en geen Nannacara.
Botia zei:
ydHPq44ZvzUltcOWkx4bZYvUW7nyYgse.jpeg
Ik zie nu dat deze foto ook wordt gebruikt voor de Aequidens pulcher "electric blue" welke best veel lijkt op de Nannacara anomala "Blue"

Nannacara anomala "Blue"
ydHPq44ZvzUltcOWkx4bZYvUW7nyYgse.jpeg

Colibaly, maar er is voor mij gewoon geen discussie mogelijk over de 2 mannen! 🙂

Als Caca's jong zijn is het dan misschien soms moeilijk te zien, maar jij hebt gewoon 2 al op kleur gekomen -rode vinnen- mannetjes. Dat zullen nooit opeens vrouwtjes blijken te zijn hoor, daar geloof ik helemaal niets van. Vrouwtjes worden op zijn hoogst wat oranje/lichtrood aan de randen van de vinnen en de staart heeft hoogstens een of 2 kleine prints ipv de hele staart rood met zwarte outlines en schakeringen.

Bij de evt. vrouw houd ik dan weer wel een slag om de arm (onnodig denk ik), puur omdat het theoretisch mogelijk is dat het nog een onderdanige man blijkt te zijn. Toch is dat normaal gesproken een vrouw, precies met dat oranje/rood aan de rand van de vinnen waar ik het over heb. Ook zie je een zwarte stip in de zwarte horizontaal lopende lijn die over de zij loopt, dat zie je volgens mij ook niet bij volwassen mannetjes.

En jij mag het dan misschien wat kort door de bocht vinden dat ik nooit advies van diegene meer zal aannemen, maar een verkoper van tropische vissen die zelfs die 2 mannetjes in zijn overweging als vrouwtjes ziet. Die zegt gewoon maar wat. En dan weet ik al genoeg, verkopen staat op 1 bij diegene.

Verder proef ik iets in je opvatting van: aah niet te moeilijk doen. Ik ben in situaties ook wel zo. Maar niet in het voorbeeld wat jij nu vraagt. Dit is niet een voorbeeld waarover je kunt zeggen zou best goed kunnen gaan. In 80 cm bak gaan 2 mannen Caca's nooit allebei happy worden. In het beste geval krijg je minimaal 1 wegkwijnend mannetje, in het slechtste geval vallen er doden.

Maar probeer het uit zou ik zeggen.

Ik ben het er zeker mee eens dat als iemand je deze vissen heeft verkocht als 1 man en 2 vrouwen A. agassizii die of een verschrikkelijke oplichter, of te dom om te poepen is. Zeker niet een zaak waar ik terug zou komen.

mastertaga zei:
Colibaly, maar er is voor mij gewoon geen discussie mogelijk over de 2 mannen! 🙂

Als Caca's jong zijn is het dan misschien soms moeilijk te zien, maar jij hebt gewoon 2 al op kleur gekomen -rode vinnen- mannetjes. Dat zullen nooit opeens vrouwtjes blijken te zijn hoor, daar geloof ik helemaal niets van. Vrouwtjes worden op zijn hoogst wat oranje/lichtrood aan de randen van de vinnen en de staart heeft hoogstens een of 2 kleine prints ipv de hele staart rood met zwarte outlines en schakeringen.

Bij de evt. vrouw houd ik dan weer wel een slag om de arm (onnodig denk ik), puur omdat het theoretisch mogelijk is dat het nog een onderdanige man blijkt te zijn. Toch is dat normaal gesproken een vrouw, precies met dat oranje/rood aan de rand van de vinnen waar ik het over heb. Ook zie je een zwarte stip in de zwarte horizontaal lopende lijn die over de zij loopt, dat zie je volgens mij ook niet bij volwassen mannetjes.

En jij mag het dan misschien wat kort door de bocht vinden dat ik nooit advies van diegene meer zal aannemen, maar een verkoper van tropische vissen die zelfs die 2 mannetjes in zijn overweging als vrouwtjes ziet. Die zegt gewoon maar wat. En dan weet ik al genoeg, verkopen staat op 1 bij diegene.

Verder proef ik iets in je opvatting van: aah niet te moeilijk doen. Ik ben in situaties ook wel zo. Maar niet in het voorbeeld wat jij nu vraagt. Dit is niet een voorbeeld waarover je kunt zeggen zou best goed kunnen gaan. In 80 cm bak gaan 2 mannen Caca's nooit allebei happy worden. In het beste geval krijg je minimaal 1 wegkwijnend mannetje, in het slechtste geval vallen er doden.

Maar probeer het uit zou ik zeggen.

Het is niet de winkel alleen die zegt dat vrouwtjes ook die kleur kunnen hebben. En ze gebruiken dezelfde argumenten om aan te nemen dat het 2 vrouwen en 1 man zijn.

Ook hier zijn de meningen verdeeld. De meeste zien 2 mannen, sommige 3.

We zullen wel zien. Ik ben veel thuis en hou ze scherp in de gaten.

Je slaat de plank hier volledig mis, erg jammer. Er is geen twijfel over mogelijk dat je minimaal 2 mannen hebt van een pittige soort, ik heb er ook 2 van gehad in een bak van 400 liter, eentje was binnen een maand dood. Fijn dat de winkel er niet zeker van is en een mooi lul verhaal ophangt, destemeer reden om je af te vragen of je daar je vissen wil kopen. De rest van je bestand zijn 2 andere territoriale soorten, waarvan 1 er zo warm word gehouden dat die constant in paarmodus is. Dit is vragen om problemen.

Jelle Touwen zei:
Je slaat de plank hier volledig mis, erg jammer. Er is geen twijfel over mogelijk dat je minimaal 2 mannen hebt van een pittige soort, ik heb er ook 2 van gehad in een bak van 400 liter, eentje was binnen een maand dood. Fijn dat de winkel er niet zeker van is en een mooi lul verhaal ophangt, destemeer reden om je af te vragen of je daar je vissen wil kopen. De rest van je bestand zijn 2 andere territoriale soorten, waarvan 1 er zo warm word gehouden dat die constant in paarmodus is. Dit is vragen om problemen.

Misschien, slaan we de plank mis, maar zeker is dat niet. En er is wel twijfel. Niet zozeer bij mij, ik ben immers ook geneigd om te denken dat het 2 mannen zijn. Maar er zijn er anderen die er meer van kennen dan ik en mij wijzen op de vinnen.

Ik vind het net goed dat de winkel zijn onzekerheid durft uitspreken. Lijkt me net beter dan h��l absoluut zijn over een onzekere situatie.

Over de rest van ons bestand: eigenlijk zeg je dat het Antwerps Cichliden Center, Hustinx, de Nederlandse Vereniging van Cichlidenliefhebbers en de diverse ervaringsdeskundigen die al jaren dwerg cichliden hebben, dat al die groepen en mensen er niks van kennen. Dat zou mij sterk lijken.

Wij hebben ook met mensen gepraat die vonden dat het niet kon of het beoordeelden als een randgeval, maar de overgrote meerderheid vond het wel kunnen. Vandaar onze beslissing in deze.

Onze 2 Macropodus opercularis zijn van de QuangNam populatie. Da's eigenlijk de facto een zuivere tropische vis. Dit in tegenstelling tot zijn meer noordelijke vrienden.

Het aquarium staat al iets koeler dan normaal. En we gaan binnenkort experimenteren met het 's nachts 2� a 3� bijkomend af te koelen.

Nou blijf dit wel even volgen, want ik weet dat dit bestand in dit bakje problemen gaat geven.

aquapjotr zei:
Nou blijf dit wel even volgen, want ik weet dat dit bestand in dit bakje problemen gaat geven.

Heb je misschien al eens hetzelfde geprobeerd?

jessicapilon zei:
De toekomst zal het uitwijzen dus 🙂.

Inderdaad. Kunnen niet meer doen dan even afwachten.

Over een paar weken zal het geslachtsonderscheid wel duidelijker zijn.

Coulibaly zei:
aquapjotr zei:

Jazeker, een flink aantal jaren terug.
Daarna dit soort "situaties" vaker gehoord en liep steeds fout af.
Daarom wens ik je succes, wellicht ben jij de uitzondering op de regel..wie weet 😉

Ach ja, je hebt ook gelijk ook, het zijn maar visjes, een beetje experimenteren kan geen kwaad, in het slechtste geval gaan ze dood en koop je nieuwe.

aquapjotr zei:
Coulibaly zei:
aquapjotr zei:

Daarom wens ik je succes, wellicht ben jij de uitzondering op de regel..wie weet 😉

Je hebt het dus ��n keer geprobeerd.

Ik hoef daar niks meer aan toe te voegen zeker?

Coulibaly zei:
aquapjotr zei:
Coulibaly zei:
aquapjotr zei:

Je hebt het dus ��n keer geprobeerd.

Ik hoef daar niks meer aan toe te voegen zeker?

Ja, dat vroeg je toch?
Als ik iets een keer geprobeerd heb en het gaat mis EN daarna hoor ik steeds dezelfde ervaringen dan probeer ik het nog niet nog een keer.

Jelle Touwen zei:
Ach ja, je hebt ook gelijk ook, het zijn maar visjes, een beetje experimenteren kan geen kwaad, in het slechtste geval gaan ze dood en koop je nieuwe.

Gaan we de emo toer op ja? Vind ik echt niet nodig.

Volgens dezelfde redenering mag je dan ook geen vis bij een andere zetten. Want je hebt altijd een risico dat ze elkaar te lijf gaan. Zelfs de braafste beestjes doen dat wel eens.

Lees eens wat er mss staat: diverse mensen, zelfs een meerderheid van experts en ervaringsdeskundigen zeggen dat het zonder risico kan. We doen dus niet zomaar wat.

aquapjotr zei:
Ja, dat vroeg je toch?
Als ik iets een keer geprobeerd heb en het gaat mis EN daarna hoor ik steeds dezelfde ervaringen dan probeer ik het nog niet nog een keer.

Dat begrijp ik.

Als je ergens gaat eten en het was niet lekker, dan heb je zo ook al geen zin om terug te keren.

En omdat het niet lekker was, ben je wat meer alert voor negatieve informatie over hetzelfde restaurant.

Waardoor jezelf versterkt 'het is daar niet goed en dus blijf ik er weg'. Heel normaal, heel menselijk, ik doe dat ook hoor.

Maar het is wel een emotionele reactie, geen rationele. Het kan best dat je gewoon 'pech' had en je er bijna altijd lekker kan eten.

Coulibaly zei:
aquapjotr zei:
Ja, dat vroeg je toch?

Dat begrijp ik.

Als je ergens gaat eten en het was niet lekker, dan heb je zo ook al geen zin om terug te keren.

En omdat het niet lekker was, ben je wat meer alert voor negatieve informatie over hetzelfde restaurant.

Waardoor jezelf versterkt 'het is daar niet goed en dus blijf ik er weg'. Heel normaal, heel menselijk, ik doe dat ook hoor.

Maar het is wel een emotionele reactie, geen rationele. Het kan best dat je gewoon 'pech' had en je er bijna altijd lekker kan eten.

Bedankt voor het delen van je psychologisch inzicht.
Succes dan maar.

aquapjotr zei:
Bedankt voor het delen van je psychologisch inzicht.
Succes dan maar.

Dank u en graag gedaan. Het is iets wat wij allemaal doen, ��n slechte ervaring generaliseren. Proficiat, u bent een mens 🙂

Dat maakt het aquarium houden ook zo moeilijk. Wij worden allemaal overstelpt met informatie, de ene zegt dit, de andere dat. Het is gewoon niet altijd evident om de right thing te doen.

Bij belangrijke zaken probeer ik naar zoveel mogelijk partijen te luisteren en veel te lezen. Daarna beslis ik. En welke keuze je ook maakt, er zal altijd wel ��n partij niet tevreden zijn met die keuze.

We zullen in ieder geval ons best doen om voor goede randvoorwaarden te zorgen waardoor het allemaal wel kan en wellicht wel zal meevallen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan