AquaInfo updates


Eindelijk tijd gevonden om de introductie in het houden van Piranha's van Jonas Hansel netjes online te zetten. Dit keer in de vorm van een cursus zodat eea gestructureerd gevolgd kan worden. Verbeteringen en aanvullingen zijn altijd van harte welkom!

 
Laat maar weten wat jullie er van vinden!
 
Onze kustwateren kennen niet alleen de goed gecamoufleerde soorten. Er komt af en toe ook een groot wordende lipvis voor. De Gevlekte Lipvis komt voor in diverse kleuren en tekeningen:

 
We hebben weer een nieuwe beschrijving! Dit keer voor een Vijlvis die ook wel wordt ingezet voor het bestrijden van glas- en deelanemonen.
Verbeteringen en aanvullingen op het artikel zijn zoals altijd van harte welkom!

 
In 2020 heeft Tan een beschrijving gemaakt voor een soort die veel lijkt op de Kegelvlek Barbeel. Sterker nog, gevangen exemplaren werden samen met de Kegelvlek Barbeel verkocht als zijnde één soort.
Trigonostigma Truncata is wat slanker, heeft een lichtblauw iriserend streepje boven de bijl en een oranje vlek op de staartwortel.

Meer over dit visje vindt je in ons artikel.

Ik kan alleen nog niets vinden over het kweken met deze soort. Is er iemand die daar al wel meer informatie over heeft of die er zelf mee heeft gekweekt? Ik vul het artikel graag aan!
 
Nieuwe beschrijving, dit keer voor een meervalletje. Bunocephalus verrucosus is een vredelievende soort. Ze vallen op door de vele bobbels op hun kop en rug:

 
De beschrijving van Tyrannochromis macrostoma is in zijn geheel herschreven. Dit is een van de grotere rovers in het Malawimeer:

 
Het artikel over Boraras brigittae ofwel de Chili Rasbora is helemaal herschreven. Extra informatie of toevoegingen zijn uiteraard van harte welkom!

 
Halichoeres prosopeion ofwel de Tweekleur Lipvis begint zijn leven als vrouw. Een witte grondkleur met vier zwarte horizontale strepen. De volwassen dieren zien er geheel anders uit.

 
In verband met wat vragen over Desmopuntius rhomboocellatus heb ik die beschrijving helemaal bijgewerkt. Zoals altijd zijn aanvullingen en verbeteringen van harte welkom!

Voor degenen die het nog niet hadden gezien....of eigenlijk gehoord. Je kunt nu ook naar de tekst luisteren ;) Boven de hoofdtekst klikken op play en de gesproken tekst begint te spelen.

 
Corydoras paleatus is een vrij bekend visje. Toch is niet alle informatie op internet even juist. Ook ons artikel was aan een flinke update toe. Ik denk dat deze beschrijving de meest uitgebreide is die we tot nu toe hebben gemaakt. Heb je toch aanvullingen of verbeteringen....laat het gerust weten!

 
Met dank aan Gert Blank hebben we een nieuw kweekverslag voor Hypoptopoma inexspectatum:

 
Vanuit de Verenigde Staten heb ik een nieuw contact. Hij heeft in het verleden als eerste met een aantal cichliden soorten gekweekt. Deze kweekverslagen mag ik op AquaInfo publiceren...enjoy :)

 
Nieuwe beschrijving voor een koudwater visje. Leuk voor een combinatie van het aquarium in de winter en in de vijver in de zomer:

 
Er wordt nogal vaak verwezen naar een artikel over bacteriën in een flesje. Ik heb het diepgaande artikel van AquariumScience daarom naar voren gehaald en vertaald:
 
Nieuw artikel over een zeer ondergewaardeerd type filter. Afkomstig van AquariumScience en vertaald door Joost Abrahams

 
De beschrijving voor Naevochromis chrysogaster is geheel herschreven. De uitstekende onderkin van deze soort geeft ze de handelsnaam Haplochromis Jack Dempsey!

 
Nieuwe beschrijving over een anemoonvis, Amphiprion rubrocinctus. Juvenielen hebben drie witte strepen op de flank, twee daarvan verdwijnen bij het opgroeien!

 
We hebben weer een nieuwe beschrijving toegevoegd aan de database. Dit keer voor Andinoacara biseriatus:

 
We hebben weer een nieuwe beschrijving. Dit keer van Panamius panamensis. Een relatief klein blijvende Midden Amerikaanse cichlide.

 
Mooie vis John en goed dat jullie bezig blijven met uitbreiding.
 
Dank je John! Aan de voorkant is lang niet alles te zien wat we doen aan de website. De afgelopen tijd hebben we ons meer gericht op andere zaken dan de beschrijving....bijvoorbeeld de vertaling van de AquariumScience artikelen. Dat zijn er zo'n 400 dus we hebben nog even wat werk te gaan :)
 
Ja ik las het en ik hoop dat er mensen zijn die hun hulp hebben aangeboden.
 
Ja, we zijn nu met 4 man bezig, Joost voor de omzetting en al het regelwerk eromheen, Daan en Elise om de automatische vertaling te verbeteren, en ik plaats ze vervolgens op AquaInfo.
 
Ok nou dat valt me nog mee John want ik heb de ervaring dat vrijwilligers vinden vaak best lastig is. Mooi dat jullie hier met een groepje nu aan werken.
 
Vrijwillers vinden (en houden) is zeker lastig. Gelukkig heb ik in de loop van de tijd al heel wat hulp gehad. Soms met 1 artikel, soms met heel veel. Het lijkt heel eenvoudig om "even" een beschrijving te maken maar dat vraagt toch wel wat onderzoek en tijd.
 
Het is indrukwekkend, de website en de hoeveelheid werk die jullie erin stoppen! Voor mij is het altijd de eerste stop voor betrouwbare informatie, dus heel hartelijk dank voor jullie werk!
 
Dank je voor het compliment, altijd leuk om te horen :) en uiteraard graag gedaan!
 
@AquaInfo hoi, het zoekfilter werkt niet. Ik heb een aantal zoektermen getest, maar hij filtert niet uit.
 
Hier werkt hij wel als ik bv algen of Guppen intoets.
 
Ik probeer cichlidae (cicliden) te filteren, maar dat doet ie dus niet.
Ook ciclidae pakt ie niet.

Zowel bij product familie als bij categorie geprobeerd.
Ook vernieuwen en via homepage naar zoekfilter gaan helpt niet.
 
Laatst bewerkt:
Als ik cichliden intoets krijg ik dit:

1687522574607.jpg
 
Bij zoekfilter?
 

Terug
Bovenaan