Wat is er nieuw

Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke

Ha John, hoe weet je dat er te weinig CO2 is, kan bij baard alg toch ook juist te veel zijn? Vaak wordt er over tekort gesproken op internet, of over niet stabiel, maar bijna nooit over te veel.
Algen ontstaan door tekorten en niet door teveel tenzij het zo hoog is dat het toxisch is. Baardalg kun je ook krijgen door een onstabiele co2. een co2 boven zo n 40mg zorgt wel weer voor minder fotosynthese.
 
Algen ontstaan door tekorten en niet door teveel tenzij het zo hoog is dat het toxisch is. Baardalg kun je ook krijgen door een onstabiele co2. een co2 boven zo n 40mg zorgt wel weer voor minder fotosynthese.
Ok, daar verschillen we dan van mening.

Wanneer de driehoek; CO2, voeding en licht in balans is, maar er van alle 3 meer is dan wat de planten die je hebt verbruiken. Dan krijg je naar mijn beleving ook gewoon algen.
 
Dan zouden alle mensen die de EI gebruiken last van algen hebben want dat is een methode waarbij je redelijk overdoseert. En juist die methode is om algen te voorkomen.
 
Dan zouden alle mensen die de EI gebruiken last van algen hebben want dat is een methode waarbij je redelijk overdoseert. En juist die methode is om algen te voorkomen.
Nee niet echt, want die mensen proberen alles in balans te krijgen met "veel". Relatief veel licht, 20 tot 30ppm CO2, veel voeding én sterke planten groei.
Ga je echter het zelfde doen en alleen Anubias planten, dan gaat het volgens mij toch echt fout.

Wat ik een beetje probeer te zeggen is dat je ook een balans kunt krijgen door overal minder van te doen.
Als een weegschaal uit balans is kun je er iets op zetten aan de hoge kant, maar je kan er natuurlijk ook iets afhalen aan de lage kant.
Zo bestaat er in het aquarium ook een balans van minder. Minder licht, minder voeding, minder Co2 én trage planten.

Ik vind het een beetje jammer dat op dit forum heel vaak woord gestuurd op meer. Terwijl minder en trager voor sommige mensen misschien wel een veel fijnere situatie is.
Prima als je fan bent van snel groeiende planten, maar doe alsjeblieft niet of dat de enige weg is die bewandeld kan worden.
 
Prima als je fan bent van snel groeiende planten, maar doe alsjeblieft niet of dat de enige weg is die bewandeld kan worden.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en de EI is er maar 1 van. Ook met minder kan het zolang je maar aan de vraag naar voeding voldoet.
 
Algen ontstaan door tekorten en niet door teveel tenzij het zo hoog is dat het toxisch is
Dit zit me nog niet helemaal lekker john! Alg kan ontstaan wanneer er voeding is voor de alg. Alleen is het zo dat de alg nooit kan overwinnen van de andere planten zolang je de andere planten voldoende geeft en dus geen tekorten hebben. Maar de alg zelf geeft niets om de tekorten of overschot. Die grijpt zn kans als hij kan en is er zolang er voeding aanwezig is wat dus met het overschot bedoelt word (voeding is altijd genoeg voor een alg is het niet?). Dus als je spreekt over een overschot bij voeding voor een alg. Dan spreek je eigenlijk over het feit dat er voeding is in het water wat de alg kan gebruiken. Wat altijd het geval is. Dus dan zou er altijd een overschot zijn. En daarom zou ook nooit de oplossing voeding verminderen kunnen zijn. Dan zouden de andere planten juist alleen maar tekort komen.

Hoewel het ook niet bevordelijk voor een plant is als er voeding is maar geen licht en onvoldoende co2. Dat kon geloof ik de plant schade doen omdat hij niets met de voeding kon maar het wel opnam. De alg zal in dat geval dus weer sterker worden. De enige oplossing tegen als is de juiste verhouding aan co2 en licht. En voeding moet minstens voldoende aanwezig zijn en liever anders een overschot dan een tekort want een tekort zou juist weer alg geven omdat de plant er onder lijd. Heb ik het zo goed of zit ik toch nog mis 😂
 
Misschien kan degene die daar interesse in heeft beter even een topic openen over voeding en algen want anders bevuilen we het FA van Jan helemaal.
 
Net electrode opnieuw gevuld met vloeistof de waarde die ik uit mijn drop checker kreeg waren te afwijkend van de ph waarde die ik aflas
 
Blijkbaar wordt de calibratie vloeistof na verloop van tijd minder en wordt de ph van de vloeistof anders.
 
Ja dat klopt en gooi je het gebruikte weg of doe je dat terug in het flesje? Het beste herbruik je dat dus niet.
Hoelang je het kan gebruiken weet @biljoenblik volgens mij wel maar wel een tijdje zover ik weet.
 
Ja dat klopt en gooi je het gebruikte weg of doe je dat terug in het flesje? Het beste herbruik je dat dus niet.
Hoelang je het kan gebruiken weet @biljoenblik volgens mij wel maar wel een tijdje zover ik weet.
ik hergebruikte het meestal gewoon. Maar de vloeistof as al overdatum. Nu nieuwe gehaald en was 0,1 al verschil tussen.
Heb ook nog el van dat poeder liggen weet alleen niet hoe betroubaar dat is
 
Ja hergebruiken kun je beter niet doen dus omdat je het dan vervuilt.
 
Blijkbaar wordt de calibratie vloeistof na verloop van tijd minder en wordt de ph van de vloeistof anders.

Heuh , je pakt toch wel van die zakjes van Hanna voor eenmalig gebruik he ?
Flesjes ontwijken . Zat ik vroeger ook mee te klooien . De mijne is al 3-4 jaar niet geijkt en wijkt nu 0.1 pH af , boeien 😊
 
Hangt denk ik ook van het type probe af en de duurdere zullen misschien wat minder snel afwijken.
 
Hangt denk ik ook van het type probe af en de duurdere zullen misschien wat minder snel afwijken.
Is er eentje van agrotools , die was toen ik hem kocht 2-3 weken terug gemaakt , wellicht dat dit ook meespeelt .
Je hebt in de LFS veel probes die heel lang op het schap liggen , vroeger kocht ik er van aquamedic , die hadden nooit een lang leven .
Deze zit trouwens ook anders in elkaar , is allemaal van glas .
Als ik nu de tekst van de link lees , dan liegen ze in elk geval niet qua levensduur (4-5 jaar)
deze:
https://www.agrotools.nl/Elmetron-AQ1-pH-elektrode-voor-continue-meting
 
Ja ook flink aan de prijs maar ja dat merk je dan wel weer.
 
Is er eentje van agrotools , die was toen ik hem kocht 2-3 weken terug gemaakt , wellicht dat dit ook meespeelt .
Je hebt in de LFS veel probes die heel lang op het schap liggen , vroeger kocht ik er van aquamedic , die hadden nooit een lang leven .
Deze zit trouwens ook anders in elkaar , is allemaal van glas .
Als ik nu de tekst van de link lees , dan liegen ze in elk geval niet qua levensduur (4-5 jaar)
deze:
https://www.agrotools.nl/Elmetron-AQ1-pH-elektrode-voor-continue-meting
deze heb ik ook ingebruik en makkelijke is je kan hem bijvullen.
 
20230108_135637.jpg
 
Ja ook flink aan de prijs maar ja dat merk je dan wel weer.

Dat weet ik niet zozeker , hoeveel heb jij er de laatste 9 jaar gekocht ?
Net bij het bestellen van een nieuwe , erachter gekomen dat die zelfs van 2014 is , en hangt nog steeds in mijn bak ! MAAR 9 jaar 😊continu in gebruik geweest , zoet- 4a5 jaar zout ....
Vanmiddag nog eens geijkt . Maar toch alvast maar een nieuwe besteld .
 
Dat weet ik niet zozeker , hoeveel heb jij er de laatste 9 jaar gekocht ?
Ik heb vaak de goedkopere gehad en moet dan wel elke 1-2 jaar een nieuwe kopen en de duurdere zullen denk ik langer meegaan. Maar ja je betaald voor die kwaliteit dan wel een meerprijs.
 
Ik heb vaak de goedkopere gehad en moet dan wel elke 1-2 jaar een nieuwe kopen en de duurdere zullen denk ik langer meegaan. Maar ja je betaald voor die kwaliteit dan wel een meerprijs.
Uiteindelijk over de jaren maakt het dan toch niet veel uit ? Of zijn die heel goedkoop ?
Maar ik moet er wel bijzeggen , de mijne heeft bijna altijd donker gehongen zonder verlichting erop , dat zal nu niet meer zijn .
 
Volgens mij is mijn electrode niet meer heel betrouwbaar. Het calibreren geeft hij el geoon de waarden aan die hij zou moeten aangeven. Maar als ik hem in het aquarium hang en dan de dc kijk is die nog heel donker.
Nu een ph van 6,5 en de dropchecker is nog donker groen.
dus ergens gaat iets fout.
 
En als je hem nu afspoelt en in de ijkvloeistof zet dan? Dan zou hij de juiste waarden moeten aangeven. Wat ook kan dat is dat de vloeistof niet meer goed is.
 
En als je hem nu afspoelt en in de ijkvloeistof zet dan? Dan zou hij de juiste waarden moeten aangeven. Wat ook kan dat is dat de vloeistof niet meer goed is.
Dan geeft hij gewoon de juiste waarde aan en is nieuw vloeistof. Ook na schoonmaken van de electrode
of de JBL dropcheck vloeistof is niet goed.
 
Tja dat de vloeistof niet goed is lijkt me dan sterk maar ja wat niet kan. Misschien ter controle andere vloestof halen en kijken wat hij daarin aangeeft want dat is goedkoper dan een nieuwe electrode.
 
Tja dat de vloeistof niet goed is lijkt me dan sterk maar ja wat niet kan. Misschien ter controle andere vloestof halen en kijken wat hij daarin aangeeft want dat is goedkoper dan een nieuwe electrode.
heb hier nog andere vloeistof liggen dus deze er in gedaan zal eind van de middag kijken wat die aangeeft
 
Als dat vloeistof is die echt te vertrouwen is dan kun je dat proberen. Als in beiden de electrode hetzelfde aangeeft dan zou je mogen aannemen dat hij klopt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan