Aquaria van DAFW


Na lang twijfelen of ik nog iets wilde toevoegen aan mijn 72 liter aquarium toch een groepje van 10 rasbora kubotai aangeschaft.
Eerste indruk was dat ze een stuk meer aanwezig zijn dan de danio margaritatus.
IMG_20171127_171848.jpg

Dit is ook te zien op de foto:Dk

Het is bijna 18 november 2017 en op die dag was zoals vele wel weten het Vivarium.
Het was de eerste keer dat ik er heen zou gaan en had al een aantal video's gekeken van de vorige edities.
Op de beurs was ik opzoek naar een aantal dingen beginnend met hikari micro pellets.
Dit omdat ik dit wel eens wilde gaan proberen als vervanging voor het baby voeder van aquatic nature en sera.
Ook was ik opzoek naar de pangio kuhli, de amano garnaal en een kleine dwerg garnaal voor in mijn 30 liter aquarium.

Uiteindelijk heb ik alles gevonden plus nog 2 neritina slakken voor in mijn betta aquarium.
IMG_20171205_213812.jpg
IMG_20171205_213806.jpg
IMG_20171206_132135.jpg


En ik heb de Neocardinia Red sakura gekozen voor mijn 30 liter aquarium;)k
Later meer:)k
 
Ook hier is het weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst.
als eerst mijn 112 liter aquarium:
zag er eerst zo uit
IMG_20170927_185857.jpg

en die ziet er op dit moment zo uit
IMG_20180511_203234.jpg
IMG_20180511_203249.jpg


Mijn 72 liter is ook een aantal keer veranderd om het geheugen op te frissen hij zag er zo uit
IMG_20171003_204833.jpg

En na de herinrichting van gisteren ziet hij er op dit moment zo uit
IMG_20180511_203320.jpg

Voor de oplettende lezer de honinggourami's zijn inderdaad van de 72 liter verhuist naar de 112 liter;)
Dan als laatste mijn betta aquarium hieraan is niet zo heel erg veel veranderd.
IMG_20171214_093117.jpg

De planten zijn iets meer gegroeid en de techniek is iets veranderd maar dat is het wel voor dit aquarium
IMG_20180511_203331.jpg
 
Bedankt:), ja ze hebben het denk ik naar hun zin:D
 
Vandaag maar weer eens voor mijn bloody mary aquarium gezeten, ik heb vorig jaar op het vivarium een groepje gekocht maar deze wilden helaas niet kweken.
Na een tijdje nog een groepje van 10 gekocht via marktplaats en blijkbaar zaten er dus geen mannelijke garnalen bij het eerste groepje want nu blijven ze door kweken en vandaag telde ik er +-120.
en omdat het een fotoalbum is natuurlijk een foto
IMG_20180702_140104.jpg
 
Erg mooi hoor en top dat ze nu kweken.

Bedankt :), over een paar weken ga ik denk langzaamaan beginnen met uit selecteren zodat de kleur ook zo mooi blijft
 
Zoals in andere topics ook al naar voren kwam ben ik met veel verschillende dingen bezig zoals:
kweken van bloody mary's
kweken van galaxy rasbora
Opzetten van draadloze temperatuur meting
Test met actieve kool
Test met de plastic bakjes

En daar gaat nog een ding bij komen.
Sinds een tijdje staat mijn 60 cm zo goed als leeg(er zitten nog enkele corydoras habrosus in) en was ik aan het kijken voor een nieuwe vissoort die me interesseert.
Ik ben uiteindelijk gekomen op de aphyosemion striatum omdat deze als beginner killivis wordt bestempeld(en omdat die er natuurlijk mooi uitziet:D).
Aphyosemion-striatum-male.jpg

Omdat de lokale aquariumzaken bijna niet aan deze vis kunnen komen heb ik besloten om eitjes via Aquabid te bestellen en ze zelf op te gaan kweken.
Als het goed is heb ik een kweker gevonden die volgende week de eitjes kan opsturen en zodra het zover is zal ik een apart topic starten om alles zo goed mogelijk te laten zien
 
Twee goede berichten maar helaas ook een slecht bericht:(.
Laten we maar beginnen met de goede berichten.
De eerste is dat de componenten voor mijn temperatuur meting langzaam aan beginnen binnen te druppelen en dat ik dus al kleine beginnetjes kan maken.
Het tweede goede bericht is dat de eitjes van de striatum binnen zijn, het zijn er 40 en zover ik kan zien zitten er geen slechte tussen en we hopen dus op het beste.

Dan het slechte nieuws, helaas is mijn betta dinsdag dood gegaan.Hij zat afgelopen week niet lekker in zijn vel en ik zag dat die een dikke buik kreeg en openstaande schubben:oops:
Dit zijn symptonen van buikwaterzucht maar dit komt meestal voor bij slechte waterkwaliteit of grote stress.
Aangezien mijn betta alleen zat en de stroming niet hard is viel stress bij mij dus af, de water kwaliteit is altijd goed geweest maar ben dus gelijk gaan testen op ammonia nitriet of een grote hoeveelheid nitraat.
Alles was perfect en ik ging er dus vanuit dat er misschien iets in het water terecht was gekomen dus een waterwissel van ongeveer 50% uitgevoerd.
Ook heb ik daarna zoals voorgesteld wordt de betta elke dag een zoutbadje gegeven en de dikke buik verdween heel langzaam en ik dacht dus dat het goed zou komen.
Maar maandag lag hij alleen nog maar op de bodem met snelle kieuwbewegingen en wilde die niet meer eten zo bleef het tot dinsdag middag totdat die steeds langzamer ging ademen en daarna was het klaar.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de betta was toen ik hem kreeg en het kan ook dat die vanaf zijn geboorte een afwijking had die heel langzaam verergerde maar dit zullen we dus nooit te weten komen.

Tot zo ver mijn update
 
Ah, balen zeg. Nooit leuk om een vis te verliezen. Daarentegen, succes met de eitjes! Hoop dat ze uitkomen!
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Mooie bakken! Prachtige betta! Jammer dat hij is dood gegaan, balen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Ah, balen zeg. Nooit leuk om een vis te verliezen. Daarentegen, succes met de eitjes! Hoop dat ze uitkomen!
Ja dat is even een onverwachte tegenvaller. Ik hoop het ook, ik zo ver dat kan onderzoek gedaan naar makkelijke 'beginners' killivissen en de striatum werd heel vaak genoemd.
Lijkt mij dus de ideale vis om te kijken of de vissoort wat voor mij is.

Mooie bakken! Prachtige betta! Jammer dat hij is dood gegaan, balen.....
Bedankt:), Dat vond ik ook :D ik twijfel of ik nu weer een betta ga nemen of dat ik er iets anders in ga houden maar daar ga ik voorlopig nog even over nadenken.
 
Vrijdag maar weer eens voor het garnalen aquarium gezeten om te gaan uitselecteren maar ook om even goed te controleren.

En gelukkig zag ik weer een paar mini garnalen rondscharrelen dus blijft de groep zich lekker uitbreiden en dat geeft aan dat ze het naar hun zin hebben.

Met uitselecteren kwam ik een aantal verschillende (kweek) vormen tegen zoals rilli's,backstripe, Sakura en bloody Mary's.
Aan de eene kant wel leuk aan de andere kant zitten er dus verschillende lijnen in de groep en moet er dus wel extra worden uitgeselecteerd.

IMG_20180713_221021.jpg
 
Mooie bakjes en dieren heb je!

Bedankt :) maar bij de garnalen kan de dekking over het algemeen wat beter en sta altijd versteld van hoe mooi jou garnalen zijn
 
Hier zijn ze ook niet allemaal zo mooi hoor maar die zet ik niet op de foto! :D

jaja zo kan ik het natuurlijk ook:p, Laat ik het dan zo zeggen dan ga ik proberen om alle garnalen net zo'n mooie dekking te laten hebben als het vrouwtje uit de eerdere foto:D


Ik had nog een eden 501 liggen en na het lezen van een aantal positieve reacties over dit filter op een 30 liter heb ik hem ook aangesloten op het garnalen aquarium.
Uiteraard met een voorfilter(de spons die van de sponsfilter af kwam) en heb ik hem gevuld met filterwatten en bioballs die ik nog had liggen.
Ben benieuwd of ik net zo positief zal zijn.
 
Een kleine update:

Gister vond ik opeens een paar kleine corydoras habrosus in mijn 72 liter aquarium, totaal onverwacht en dus snel het filter(eheim pickup) gecontroleerd op kleintjes.
En ja hoor 4 stuks, ze leefde allemaal nog ik verwacht dus niet dat ze heel erg lang geleden zijn uitgekomen.
Voordeel is dat ik het filter heb aangepast en dat de kleintjes dus niet meer bij de rotor konden komen.

Bij de garnalen heb ik op dit moment 6 vrouwtjes lopen met eitjes en ik verwacht dus straks een babyboom waar dit door komt weet ik niet.
Ik verwacht dat er een aantal nu oud genoeg zijn om te kweken en dat dat de oorzaak is dat er nu in een keer 6 lopen met eitjes.

Tot nu toe ben ik ook positief over de eden 501 op mijn garnalen aquarium.
Het water is een stuk helderder dan toen er alleen een sponsfilter op draaide en tot nu toe heb ik geen kleintjes kunnen ontdekken in het filter dus hij is ook veilig voor garnalen
 
Op dit moment lijkt het hier wel een een kraamafdeling alleen dan voor vissen en garnalen:D
Ik wijt het aan de warmte maar op dit moment heb ik een stuk of 40 kleine galaxy rasbora's, 5 kleine aphyosemion striatum, na controle van mijn filter 10 kleine corydoras habrosus(2 zijn er niet zo goed aan toe) en ontelbaar veel kleine garnalen(ik dacht altijd dat ze stopte met kweken zodra het te warm werd.
gelukkig is het vakantie en heb ik dus avonds genoeg tijd om alle bakjes te verversen.
 
En net toen ik dacht dat de hitte eigenlijk niks dood of kapot had gemaakt zie je dit

Voor
img_20180511_203234-jpg.jpg


Na
IMG_20180816_165518.jpg


Mijn cryptocorne vonden de opwarming blijkbaar niet zo erg alleen de afkoeling vonden ze blijkbaar niet zo leuk:oops::help:
Nu lees ik dat ze met een aantal waterwissels en met het opruimen van terug kunnen komen en dan zelfs mooier.
Maar ik ben zelf aan het denken om dit maar als reden te gebruiken om de bak na ander half jaar maar eens een make over te geven.
 

Bijlagen

  • img_20180511_203234-jpg.jpg
    img_20180511_203234-jpg.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 190
Jammer want ze stonden er zo mooi bij. Hier heb ik niets gemerkt aan de Crypto s tot nu toe.
 
oei,das minder :eek:
Zeker maar nu kan ik weer opnieuw inrichten zonder me schuldig te voelen dat ik een mooi aquarium afbreek. elk nadeel heeft zijn voordeel

Jammer want ze stonden er zo mooi bij. Hier heb ik niets gemerkt aan de Crypto s tot nu toe.
in de andere aquaria doen ze het bij mij ook nog prima maar voor de rest is er niks veranderd in het aquarium behalve de temperatuur dus dat leek mij de reden
 
Na lang nagedacht te hebben heb ik ervoor gekozen om twee aquaria weg te doen.
Mijn 20 liter kweekaquarium en mijn 30 liter waar al een hele tijd niks in zit.
Eigenlijk kan ik niet echt spreken van wegdoen aangezien ik ze ga inruilen voor 1 aquatic nature cocoon 7 om zo ook eens een high tech scape te maken(de rest is altijd low tech geweest met weinig licht en heen Co2) .
Maar haast heeft het niet en ik dit keer rustig alles plannen en op mijn gemak de hardscape maken.

Ik hou jullie op de hoogte
 
Mijn nieuwe aquarium is ondertussen gearriveerd net zoals de bodem en de hardscape.

Graag jullie mening plus eventuele verbeterpunten

Mijn eerste poging
IMG_20180904_194104.jpg
IMG_20180904_194121.jpg
IMG_20180904_194124.jpg


tweede poging
IMG_20180905_201108.jpg

IMG_20180905_201117.jpg


De tweede poging heb ik wat lijnen erbij getekend zodat het net even wat makkelijker was om de stenen goed te zetten.
Ik heb nog wat kleinere steentjes liggen om het net wat natuurlijker te maken


Over de beplanting ben ik ook nog niet helemaal uit.
Ik dacht zelf aan wat rotala soorten achter en dan eleocharis mini als voorgrond plant(er komt co2 in het aquarium) maar ik denk dat het verschil te groot is tussen deze twee planten.
Iemand misschien nog een idee om dit een beetje om te lossen?
 
Na een week nog steeds tevreden met de scape dus dit wordt hem denk ik.
Wel heb ik wat kleine aanpassingen gedaan met de bodem, links achter leek het vanaf de voorkant net of de bodem daar lager was maar vanaf de zijkant was dit niet te zien.
Ik heb het dus een klein beetje opgehoogd en nu ziet het er goed uit, ook heb ik het midden iets lager gemaakt om het verschil net even wat groter te maken.
Op de foto is dit trouwens niet goed te zien vind ik zelf:S
IMG_20180914_182844.jpg

IMG_20180914_182846.jpg

IMG_20180914_182849.jpg


Als filter gebruik ik op dit aquarium een Eden 511 omdat je met dit filter de verwarming in het filter kan doen, daarnaast is deze verwarming te vervangen en volgens mij maar ik moet dit nog even testen is de buis van een superfish verwarming net zo dik wat zou betekenen dat de verwarming ook kan worden verwisseld door een andere van een ander merk.
De intake en spraybar zijn tijdelijk totdat mijn glazen intake en lillypipe binnen zijn.

Voor de verlichting heb ik gekozen voor twee lampen van Sunsun(of Nicrew) die per stuk ongeveer 920 lumen zouden moeten produceren per liter dus 44,3 lumen en dit wordt dus een high light scape.
Daarom komt hier ook als enige van mijn aquaria een co2 set op met een fles van 3 kg (kan ik even vooruit),een Aquario neo diffuser en de rest van de benodigde apparatuur.

Op dit moment ben ik (nog steeds) bezig om de beplanting samen te stellen(hier zijn ook de sateprikkers voor).
Als voorgrond plant zit ik te denken aan de eleocharis mini met achter in de 'kloof' eleocharis parvula om beetje diepte werking te krijgen maar hier twijfel ik wel over omdat ik bang ben dat ze gaan mengen en het een grote bende wordt(ideeën zijn daarom zeer welkom). op de achtergrond wil ik rotala soorten met aan de zijkant colorata(deze zouden mooi rood kleuren) en dan richting het midden rotundifolia(eventueel de kweek variant orange juice) de planten tussen de stenen in vind ik lastig omdat ik niet echt een mooie overgang kan vinden tussen de eleocharis mini en de rotala's.
om het verhaaltje wat duidelijker te maken hier een soort schema
IMG_20180907_191442 (1).jpg



Ik hoop dat een van jullie de gouden tip heeft en tot zo ver de aquascape update
 
Alles is uiteindelijk gebleven zoals het is en ben er nog steeds tevreden mee.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om parvula intewisselen voor mini. en op de plekken waar vraagtekens staan heb ik rotala bonsai gezet.

Afgelopen zaterdag dan na een tijdje wachten:D mijn co2 flessen binnen gekregen maar doordat ik dat weekend weg was pas gisteren alles aan kunnen sluiten.
Alles werkte alleen merkte ik wel dat ik wel een bellenteller nodig aangezien het bellen tellen in de aquario neo niet zo makkelijk is:D.
Helaas werd ik net wakker en zag ik dat de co2 niet was aangegaan, ik ging dus kijken of ik misschien wat fout had gedaan met de magneetschakelaar aangezien deze ongeveer 1 uur van te voren aan moet gaan.
Maar toen ik op de drukregelaar keek was er geen druk:help: en was dus bang dat de fles door een lek leeg zou zijn(uiteraard bij aansluiten wel getest maar toch).
Gelukkig had ik een tweede fles gekregen dus die maar gelijk aangesloten maar ook hier geen zuchtje co2, alles dus helemaal open en weer dicht.
Er zou dan druk moeten zijn opgebouwd in de slangen, ik haal de magneetschakelaar dus van de slang af maar niks geen gesis of plop.
Maar opgezocht hoe zwaar een 2kg fles zou moeten zijn met vulling en dit vond ik in een post uit 2012(rond de 6,9 kilo)
Ik dus de flessen op de weegschaal gezet en beide gaven ze 6,7 kilo aan dus allebei even zwaar en dus vol.

Ik denk dus dat de drukregelaar kapot is:oops: en moet ik dus nog even wachten voordat ik aan de slag kan met co2
 

Terug
Bovenaan