Aquarium 150×23×50


V

Vsn15

Guest
Hallo,
Ik ben een beetje aan het kijken voor een aquarium van 150×23×50 te (laten) maken.
Je vraagt je waarschijnlijk af:"wat voor een afmetingen zijn dat nu?". Wel, het aquarium zou komen op een verhoogd stuk op mijn bureau. Allereerst ga ik mijn bureau verstevigen zodat de hele boel niet in elkaar zakt want het is dan toch een slordige 200 kg die op het geheel rust. Wat zouden de kosten hiervan zijn? Mijn budget is ongeveer 300 euro, maar ik denk niet dat het mogelijk is om aan een aquarium te komen met dat budget.
Groeten,
Daan
 
een volglas aquarium op maat kost ruwweg tussen de 0,60 en 1,00 euro per liter. (afhankelijk van de bouwer, afmetingen, etc.)

Maar waarom 50 cm hoog?

1 het hakt in je budget, hogere aquaria vragen dikker glas wat uiteraard duurder is, en bij een volglas bak is het glas een groot deel van de kostprijs. Daarnaast geeft het meer liters, dus heb je een groter filter en eventueel verwarming nodig, weer duurder. Wil je planten laten groeien heb je in hogere bakken meer/zwaardere verlichting nodig. enzovoorts
2 een hoge smalle bak is onpraktisch, lastig om in te richten, lastig om te onderhouden: Je moet diep de bak in reiken en hebt maar beperkte ruimte doordat de bak zo smal is.

als je de 30 cm hoog maakt ipv 50, en je voor veel DIY opties gaat voor verlichting, inrichting etc. Kun je met je budget een heel eind komen. Maar krap is het zeker.
 
Bedankt voor de reactie, ik denk dat ik het idee van de bak 50 cm hoog te maken maar ga laten vallen. Ik wil Multi's in de bak houden dus ik heb inderdaad waarschijnlijk genoeg aan een hoogte van 30 cm.
 
Ik kan een aquarium van 130×23×30 met een filter bij mij thuis afgeleverd krijgen voor 230 euro. Goede deal of word ik in 't zak gezet (beetje grof uitgedrukt maar anders zou het eruit zien alsof ik zeker ben en nog voor de grap 'of niet' schreef)? Lijkt mij wel redelijk goed.
Tip voor de mensen die ook een op maat gemaakt aquarium willen: op de site van aqua life kun je een soort samenstelling maken en meteen zien hoeveel het kost, super handig!
 
dat ligt eraan hoe de prijs is opgebouwd; wat betaal je voor de bak, wat voor het filter(en hoe goed is het), wat voor de bezorging.

als je laat weten in welke regio je zit kunnen mensen hier je misschien een goede bakkenbouwer in de buurt aanbevelen.
 
Dat lijkt mij een prima deal. Het afleveren van een aquarium kan al best in de papieren lopen. Wat voor filter zit er bij?

Dan heb je nog een verwarming en licht nodig?
 
Ik woon regio Brussel/Leuven/Mechelen, ik denk dat er niet veel bakkenbouwers in de buurt zijn.
Het licht gaat ook niet teveel kosten aangezien ik geen planten in de vak ga houden (alleen slakkenschelpen, stenen en zand). De verwarming zit in de prijs inbegrepen dus ik denk wel dat het een redelijke deal is. Nota bene, hoeveel Multi's kan ik dan in de bak gaan houden? Het laatste wat ik wil is de bak gaan overbevolken. Een groepje van 7 ofzo lijkt me wel leuk. Ik heb ook begrepen dat de visjes een beetje hun eigen ding doen met de bak.
 
beginnen met een 7tal is prima, dit worden er vanzelf meer... als je niet uitkijkt zit je zo met 70+ stuks :D

ze zeggen dat zodra ze de kolonie groot genoeg vinden, ze er vanzelf mee stoppen.
maar je kan ook eens in de zoveel tijd een paar stuks van de hand doen natuurlijk.
 
Het lijkt mij inderdaad leuk om ze een kolonie te zien stichten, waar kan je trouwens slakkenhuisjes kopen? En hoeveel zou ik in het aquarium doen? Ik zit te denken aan 100-150 of moet ik er meer beschikbaar stellen voor de visjes?
 
Ik denk inderdaad ook niet dat er heel veel kwaliteitsverschil zit in slakkenhuisjes. Ik wil dus starten met 7, maar ik heb gelezen dat je best kan starten met 10-12 omdat dan het beste gedrag naar voren komt. Om de ph hoog te houden zou ik graag kalkhoudende stenen toevoegen. En als de ph eenmaal op 8-8.5 is, blijft hij dan zo (uitgaande van stabiele andere waterwaarden)? En tot hoeveel stuks zouden ze kunnen uitbreiden in dit aquarium?
 
Ik denk dat ik gewoon een bak ga nemen en alle overige aperatuur zelf ga kopen omdat ik dan tenminste weet wat ik koop, wat zouden dan de filtermogelijkheden zijn? Ik ga niet werken met een sump/bioloog omdat ik daar simpelweg geen ruimte voor heb. Hebben jullie aanraders qua licht? Het moet echt geen speciaal licht zijn want ik ben niet van plan om er planten bij te zetten, puur de hardscape. Ik heb gelezen dat ik om de ph te verhogen kalkhoudende steen kan gebruiken. Is het effect van die stenen blijvend? En hoeveel slakkenhuisjes moet ik hebben? Ik weet dat de vuistregel 2 per vis is maar ik weet dat ze kweken dus dus ik heb geen flauw idee over hoeveel vis er totaal in gaat zitten. Het word een speciaalbak voor alleen multi's. Ook tips voor verwarming? Als ik alles weet en me heb ingelezen dan kan ik beginnen met bestellen.
 
Kwa verlichting maakt het niet zoveel uit wat je erboven hang eigenlijk, ik zou alle aquarium verlichting laten voor wat het is, best prijzig en je hebt het niet nodig.
Kijk eens naar een LED- floodlight, die dingen zijn geschikt voor buiten dus iig spatwater dicht. 10 Watt moet genoeg zijn en die heb je al voor minder dan € 10,00.

de Oase FiltoSmart Thermo 100, is misschien wel iets. Niet heel goedkoop maar je bent in 1 keer klaar met filter en verwarming, en wordt compleet geleverd met slangen, filtermateriaal etc. Ze schijnen ook erg handig in gebruik met automatisch afsluiting zodat het water er niet uitgutst als je hem openmaakt. Voor een filter dat aanbevolen wordt voor aquaria tot 100 liter heeft het ook een prima pomp met 600l/h.

ik ben ook nog steeds wel fan van de klassieke eheim-filters, omdat ze onverwoestbaar zijn en als er al iets stuks is zijn onderdelen gemakkelijk te krijgen. Maar daarmee ben je zeker niet goedkoper uit. Als ik nu een nieuw filter nodig had ging ik voor de oase.

Kalk lost heel slecht in water en dus duurt het heel lang voor kalkhoudend gesteente zijn werking verliest. Overigens is het meeste leidingwater van zichzelf al redelijk hard met een hoge pH.

gooi er zoveel slakkenhuizen in als je zelf mooi vindt, minimaal een stuk of 15 als je met 7 visjes begint. Als de groep groeit kun je altijd extra toevoegen.
 
Ik denk inderdaad ook niet dat er heel veel kwaliteitsverschil zit in slakkenhuisjes. Ik wil dus starten met 7, maar ik heb gelezen dat je best kan starten met 10-12 omdat dan het beste gedrag naar voren komt. Om de ph hoog te houden zou ik graag kalkhoudende stenen toevoegen. En als de ph eenmaal op 8-8.5 is, blijft hij dan zo (uitgaande van stabiele andere waterwaarden)? En tot hoeveel stuks zouden ze kunnen uitbreiden in dit aquarium?

Ik denk dat ik gewoon een bak ga nemen en alle overige aperatuur zelf ga kopen omdat ik dan tenminste weet wat ik koop, wat zouden dan de filtermogelijkheden zijn? Ik ga niet werken met een sump/bioloog omdat ik daar simpelweg geen ruimte voor heb. Hebben jullie aanraders qua licht? Het moet echt geen speciaal licht zijn want ik ben niet van plan om er planten bij te zetten, puur de hardscape. Ik heb gelezen dat ik om de ph te verhogen kalkhoudende steen kan gebruiken. Is het effect van die stenen blijvend? En hoeveel slakkenhuisjes moet ik hebben? Ik weet dat de vuistregel 2 per vis is maar ik weet dat ze kweken dus dus ik heb geen flauw idee over hoeveel vis er totaal in gaat zitten. Het word een speciaalbak voor alleen multi's. Ook tips voor verwarming? Als ik alles weet en me heb ingelezen dan kan ik beginnen met bestellen.


Hoeveel stuks? veel, echt veel.
Weet verhalen van men die gewoon met honderden multi's zitten na verloop van tijd (in een bak van formaat dan).
ik zou dan ook gewoon beginnen door 200 huisjes in huis te halen, kan je altijd even kijken.

Weet je de precieze waterwaarden die uit je kraan komen? (ph, kh & gh?)

Sump is ook absoluut niet nodig voor een bak met dit volume.
extern filter kan je wel kwijt? dan het liefst 2 kleinere dan 1 grote.

verlichting... tja kijk anders even op Alieexpress of je daar wat leuks ziet.
Multi's zullen mooier uitkomen bij een hoge Kelvin waarde 8000K-10.000K dus daar kan je wel even op letten.
anders balkjes van HVP erboven met een TC420 controller, is wat degelijker.
 
De exacte waarden weet ik niet, wat ik wel weet is dat de ph 7 is en dat de ph hand in hand gaat met de kh. Wel een goed idee om meteen 200 huisjes in huis te halen zodat ik dan kan toevoegen. Welke prijzen kan ik verwachten per vis? En is het slim om van 2 kopers vissen te nemen voor nieuw bloed? Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat er onderlinge agressie is tussen 2 bloeden. En zou ik in de lfs vissen kopen, bij een tanganyika kweker of van mensen op het forum?
 
als je de kans hebt om van een hobby kweker te kopen zou ik dat vooral doen. Kun je ook meteen tips en trucs van krijgen. Bovendien is het vaak goedkoper. In de reguliere handel betaal je zo rond 7,50 euro.
 
Ok, enige kwekers in Vlaams-Brabant? Ik zal ook nog wat research doen. Dus mijn lijstje wat ik moet hebben is nu:
Aquarium zelf
Verlichting
Filter (oase filtosmart thermo 100 lijkt me wel wat maar dat vind mn budget dan weer niet goed :)
Filterzand 5kg
200 slakkenhuisjes
Verwarmingselement
Digitale ph meter
...
Ik heb het gevoel dat er dingen ontbreken maar straks zal ik eens een lijstje maken met kosten erbij.
 
Je kan het volgens mij testen door er azijn op te doen, als het gaat bruisen zit er kalk in. En die stenen kun je gewoon uit je tuin halen en een uurtje laten koken;)
 
Hoe groot wil je de bak nu hebben dan? dat ben ik even kwijt :)

de multi's bij zoveel mogelijk verschillende winkels/kwekers vandaan halen is vaak wel het "beste".
2 a 3 diverse bloedlijnen zou leuk zijn. je moet alle vissen uit de diverse lijnen wel tegelijk in de bak loslaten.
dus niet vandaag groep 1 gaan halen en volgende week groep 2 want dan krijg je inderdaad wel de kans op knokpartijen.
 
@RichD1011 De bak wordt hoogstwaarschijnlijk 130×23x30, maar als ik thuis ben (ik ben nu op vakantie) zal ik eens alles opmeten. Ik zou graag de bak 50 cm hoog hebben, maar verschillende mensen raden dat hiet af.
@DanielHoogland Ik heb ook contact gehad met Ludger maar dat is ong. 2,5uur rijden dus dat gaat m niet worden.
Ik heb nog geen verdere reacties gekregen maar als iemand hier multi's heeft en er een paar weg wilt, dan kan je me altijd een dm sturen.
Mvg,
Daan
 
Ik neem aan dat je weet dat ze konijnen fokken en dat je er zo tientallen hebt zwemmen. Ik begon met 5 en na enkele tijd had ik er over de 100 en raakte ze niet kwijt. Die Ludger aanbiedt zijn dan denk ik ook nakomelingen van de mijne want Ludger had destijds ruimte en heeft ze allemaal overgenomen toen ik met ze ben gestopt.
 
Ja, daarvan ben ik op de hoogte. Ik heb gehoord dat ze na een tijd stoppen als ze de kolonie groot genoeg vinden? Ik heb me nu wel behoorlijk ingelezen, alleen over de voeding vind ik niet veel. Moet ik Tanganyika speciaalvoer geven? De prijs van het voedsel maakt mij niet zoveel uit, ik eet graag goede dingen en dus hebben de visjes hetzelfde recht. Kan ik iets doen voor de koloniegroei te beperken?
 
Bewuste gezinsplanning is er bij vissen niet bij, het enige wat je kunt doen is optijd uitvangen en wegdoen zodat de kolonie niet te groot wordt.

Misschien wreed, maar nakweek die ik niet zelf kon verkopen of naar de LFS kon, ging altijd naar een roofvissenliefhebber. Zeker met vissen die veelvuldig kweken of in grote aantallen kun je nou eenmaal niet alles aan een nieuw baasje helpen.
 
Misschien kan ik inderdaad nakweek bij mn LFS kwijtgeraken. Ik ben zelf roofvisser maar ik vis niet met levend aas, ik zou het nooit over mn hart krijgen. Ik ben onderweg naar de Tarn, een rivier in frankrijk waar tal van prachtige stenen te rapen zijn. Ik zal eens testen met azijn of er kalk in zit.
 
ik bedoel dat hij een aquarium had met roofvissen, vissen met levendaas is ook verboden, tenminste hier in NL.

ah mooie omgeving daar, veel plezier!
 
Hier in België mag het wel, maar onder voorwaarden. Ik vind het wel vreemd dat Ludger zn vissen verkoopt voor 1,50 euro en een speciaalzaak ofzo voor 7 euro. Ludger is tenminste oprecht in zn prijzen. Ik zal eens overleggen met de baas van mn LFS of ik elke maand ofzo wat nakweek bij m binnen kan brengen.
Kan ik trouwens met n creditcard betalen bij Aqua Life of kan dat alleen met een Visa kaart, want ik heb nog geen visa kaart (ik ben er te jong voor)?
 
Tegenwoordig is mijn ervaring met vis naar een LFS brengen erg matig, bij mij in de buurt willen ze het allemaal niet meer. Kun je nog marktplaats of regionale facebook groepen proberen.

Wat betreft de prijzen dat zit natuurlijk wat ingewikkelder in elkaar. Een winkel koopt speciaal vis in om te verkopen. Daar zitten allemaal risico's aan vast plus extra kosten die door belast worden in de verkoop prijs. Een goede winkel koopt vis uit een groothandel, doet die in quarantaine, geeft wellicht medicatie en zal de vis moeten verzorgen en voeren tot hij verkocht wordt. Huurprijs, elektriciteit en water kosten komen er ook nog bij. En dan moet er ook nog 'winst' op gemaakt worden. Dat je een vis voor slechts 7 euro kunt kopen is al een wonder. Laat staan de kardinaal tetra's die ik laats voor 0,87 euro per stuk heb gekocht.

Iemand de een overschot heeft kan natuurlijk een veel lagere prijs vragen, die wil er namelijk vanaf en rekent al die bovenstaande dingen niet mee. Die verkoopt dus per definitie met 'verlies' omdat de uitgaven gedaan zijn voor zijn eigen plezier. Verstandig en goedkoop is dus altijd eerst kijken naar hobbykwekers, inderdaad!
 
je kunt hobbyprijzen niet vergelijken met handelsprijzen.

Ludger hoeft er niet van de leven, de speciaalzaak wel, en moet er zijn personeel, de huur, water en stroom, afschrijvingen, belastingen, etc. ook van kunnen betalen. Hetzelfde geld voor de groothandel/importeur en de kwekerij of lokale handel/vissers bij wildvang.

Ludger schept ze uit zijn bak en verkoopt ze voor een bijna symbolisch bedrag, dat is wel iets anders natuurlijk.
 
Idd, ik ga denk ik wel bij een hobbykweker kopen want 10x7 is toch al 70 euro dat ik kwijt ben aan de vissen alleen al.
 
kan het topic even niet terug vinden, maar er was hier iemand op het forum die inderdaad een lange, ondiepe maar wel in verhouding hoge bak had.
die had problemen met filtratie en waterflow.

150x23x30 lijkt mij in dat opzicht dan ook een stuk beter.

Dat is dus een bak van pak m beet 100liter, maar wel met een lange lengte die overbrugd dient te worden.
ik zou dan dus ook voor een wat krachtiger filter gaan (dan de oase filtrosmart), waarmee je met 2 intake's en 2 uitflow's gaat werken.
intake's op de weerszijden van de bak, en de uitflow's aan het begin van de bak en op 2/3 van de bak. in dezelfde richting laten blazen.
 
Ik kan ook altijd een wavemaker op de bak zetten, lijkt me wel genoeg stroming dan.
 
Ik heb even op 2dehands gekeken en ik heb 2 qzoekertjes gevonden (bedankt @Akwarium ).
Één op 30 km van bij mij thuis en één op 26 km van mij thuis. Perfect, want zo heb ik 2 bloeden.
Wat zeggen jullie, zou ik het doen? Ze worden verkocht voor 1 euro en 1,50 't stuk.
 

Terug
Bovenaan