Aquarium 150×23×50


Ja lijkt me een prima plan. Straks ben jij ook een van de hobbyisten die ze voor 1 euro lokaal aanbied ;)
 
Hierbij een kleine illustratie (let niet niet op mn beperkte tekenkunsten en scheve lijnen).
 

Bijlagen

  • 1565597819900125671184153327347.jpg
    1565597819900125671184153327347.jpg
    56.9 KB · Weergaven: 61
Je hele bureau wordt de ondersteuning van het aquarium? Nu heb ik bij een bureau het beeld van een ding met laden enzo, maar kan zijn dat je wat anders bedoeld :D
Vind 5 kg trouwens erg weinig, hier in de bakken toch al een kilo of 10/15 wel erin zitten, met een redelijk gelijk bodemoppervlak.

Edit, deze man kan je wellicht helpen. Kreeg de video even niet anders, dus even als linkje. Of deel 1, voor wat ander/meer informatie. Hij heeft nu ook net 2 nieuwe bakken opgestart, ook met slakkenhuiscichliden.
 
in een bak van 130 bij 23 oppervlak geeft 5 kg een ruime cm zand. je wilt voor deze vissen zeker 4-5 cm dus. 129 x 22 x 5 is ruim 14 liter. reken voor zand ruwweg 1,5 keer het gewicht van water en je heb dus zeker 20 kg nodig. Nou zit filterzand volgens mij standaard in 25 kg zakken, en dat is kwa prijs vaak niet heel veel duurder dan een 5 kg zakje bij de aquariumzaak.
 
Joey (aka KingOfDIY) is de inspiratiebron voor deze build. Mijn bureau is aan de muur gemonteerd, op de tekening zie je alleen het stuk waar het aquarium moet komen, even hieronder een illustratie. Ik had ergens gelezen dat deze vissen 1 cm zand wilden omdat ze zand haten.
 

Bijlagen

  • 15656098665885176924059034764760.jpg
    15656098665885176924059034764760.jpg
    42.5 KB · Weergaven: 46
Ik wil het aquarium plaatsen op het stuk dat verankerd is aan de muur, heeft iemand ideeën om het te verstevigen?
 
Een multiplex plaat, het plan is om onder het verankerde deel versteviging te maken, want dat gaat geen 100 kg kunnen dragen
 
Waarmee is het buro aan de muur gezet?
Je kan inderdaad een framewerk onder je buro zetten maar dat moet dan wel zo zijn gemaakt dat je buro niet uit de verankering kan zakken en dus scheef op je framewerk komt te staan
 
Geen enkel idee eigenlijk, ze kunnen alleszinds geen 100 kg dragen
 
Wellicht kan een foto van de situatie een duidelijker beeld scheppen. Lijkt me dat het ook wel makkelijker/anders moet kunnen toch? Maar dat lijkt me wel afhankelijk van het bureau
 
Dat zou ik meteen doen alleen... ik ben in Frankrijk op vakantie :)
 
Kan vaak meer hebben dan je denkt hoor.
Een 4mm schroef in een s6 plug in het beton kan al 40kg dragen dacht ik.
Het hangt dus ook een beetje af van de muur en de gebruikte bevestiging materialen
 
Change of plans, aquarium komt er nog wel met quasi dezelfde afmetingen enzo (wss zelf groter) maar ik ga het op een andere plaats zetten. Naast mijn bed, mijn bed staat nu tegen de muur maar als ik het een cm of 30 opschuif heb ik een mooie plaats. Ik kan wel geen aquarium plaatsen met de volledige lengte van mn bed omdat er op de hoogte van mn kussen een vensterbank is. Ik zal over een paar minuten een tekening posten om het wat te verduidelijken.
 
Iemand ideeën voor een sterk meubel, visueel moet er niks aan zijn, want ik ga hem toch niet zien.
 
Strak naast je bed ja? dan zie je de vissen wel goed als je met je neus tegen de ruit ligt:D
Meubel (frame) kan je maken met balken van 50 x 70, daar bovenop een multiplex plaat (15 mm is voldoende)
 
Ik ben echt een leek in meubelbouwen en hout enzo, wat bedoel je precies met 50x70 balken?
 
Dat zijn balken van 50 mm dik en 70 mm breed , sterk genoeg als je een goede constructie maakt.
 
@tuinkabouter ik ben 12 dus dat gaat nog wel een paar jaartjes duren, en ook nog even wachten tot de visjes meerderjarig zijn, en anders er even een doek overhangen. Ik wil niet aangeklaagd worden he
 
@tuinkabouter ik ben 12 dus dat gaat nog wel een paar jaartjes duren, en ook nog even wachten tot de visjes meerderjarig zijn, en anders er even een doek overhangen. Ik wil niet aangeklaagd worden he
Haha okee die zag ik niet aankomen, had eerlijk gezegd niet verwacht dat iemand van 12 zulke plannen zelfstandig wilde uitvoeren.
Maargoed word een flinke leercurve dan, neem aan dat je dan dus beschikt over een handige vader/moeder/oom/opa/buurman met het nodige gereedschap en mogelijke kennis/inzicht?
 
Ja, mn vader kan wel wat, kheb net een bankkaart gekregen dus dat is wel handig :) Voor het grootste deel wil ik het zelfstandig uitvoeren, ook het frame wil ik zelf maken, eerst een aardig ontwerp maken.
 
Van te voren even goed uitmeten en eventueel laten zagen bij een doe het zelf zaak (of je moet iemand kennen met een afkort zaag) de balken moeten allemaal precies even hoog en recht gezaagd zijn namelijk.
 
Van te voren even goed uitmeten en eventueel laten zagen bij een doe het zelf zaak (of je moet iemand kennen met een afkort zaag) de balken moeten allemaal precies even hoog en recht gezaagd zijn namelijk.
Moet je niet zo’n stagiair hebben die niet weet hoe de aanslag op de zaag werkt of te lomp ermee is en per snede de aanslag een tiende verschuift..

Maar het moet wel zuiver en waterpas staan allemaal, een tiende zal niet het einde van je aquarium zijn maar 1mm verschil wel.
 
Ja je moet wel iemand hebben die er enigzins kijk op heeft, vaak zijn die plaatselijke DHZ zaakjes het beste.
 
Ik heb 2 doe-het-zelf zaken op ong. 5 min rijden, de Gamma en de Hubo. Dus raden julie aan om 6 verticale 50-70 te plaatsen en daarop bv 20mm multiplex. Wat zou ik dan kunnen doen voor de basis, gewoon met lange vijzen 50-70 ertussen vast maken?
 

Terug
Bovenaan