Aquarium 150×23×50


Zoiets, de drie tussen balken hoeft bij jou niet omdat de bak niet erg diep is.
35a4oro.jpg
 
Bedankt!
Moeten die schuine balken ook? Mn bak word max. 150 kg
 
Minimaal 2 schuine zou ik wel doen ja, dat mogen ook wat dunnere latten (panlat) zijn hoor.
En die dikke balken die ze onder hebben gebruikt mogen ook wel dunner, de 6 poten laat je op de vloer rusten, en dan de poten onderling verbinden met een panlat.
 
Kan ik ze zo schuin laten snijden bij een doe-het-zelf zaak?
 
Ja dat kan, maar zelf zagen kan ook makkelijk, panlat is maar 20 x 40 ongeveer, en die latten komen niet zo heel precies.
Die latten kan je aan de binnenkant van de dikke balken schroeven, hoeven er niet zo tussen als op de foto.
 
Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal aan de slag gaan met het tekenen enz.
 
Dan rest mij de vraag: verlichting... ik heb wel wat dingen gehoord over LED floodlight maar ik weet niet hoe ik dat praktisch kan monteren. Het moet geen speciaal licht zijn, aangezien er geen planten in de bak komen er komt ook geen kap op, en tl balken op een rimless aquarium vind ik nogal lelijk, ik heb wel de optie om iets aan de muur te monteren.
Grappig feitje: aan het uiteinde van mn bed staat de 54l en nu komt dernaast ook nog eens de nieuwe bak! Ik ga met mijn hoofd tussen de vissen slapen :)
 
Zag hier laats iemand die heel gaaf 3 Ikea lampjes op de bak had gemonteerd. Mooi effect en zeker op een rimless bak. Zal eens kijken of ik hem zo snel terug kan vinden voor je. Inmiddels zit er, dacht ik, andere verlichting boven omdat er wel planten in de bak zitten.

Edit: Kan hem zo niet vinden, maar wellicht snappen andere leden welke bak ik bedoel
 
Laatst bewerkt:
Het moet geen speciaal licht zijn, aangezien er geen planten in de bak komen...

Let wel op de kleur (kelvin) en de sterkte. Jr wilt natuurlijk wel dat de vissen mooi uitkomen onder dat licht.
 
Ik heb gehoord dat multi's mooi uitkomen bij 6000k-10000k (kan ook bs zijn, ik weet niets van verlichting).
 
Minimaal 6000K moet je wel nemen ja, dat is al redelijk wit licht met iets blauw er in.
 
Een goede Led strip (of 2) zou al voldoende moeten zijn voor jou doeleind, die zou je aan een aluminium U profiel kunnen bevestigen en boven de bak hangen.
 
@tuinkabouter ik ben een planner, ik ga eerst alles plannen, uittekenen etc. ik ben toch nog een kleine week op vakantie dus voor dat ik thuis ben kan ik nog niks concreet maken. Het enige wat ik op dit moment kan doen is lezen, lezen, plannen en nog meer lezen. Als ik thuis ben ga ik beginnen met bestellen. Het aquarium word ook een soort verrassing voor mijn ouders. Mijn opa gaat mij bij alles helpen. Als ik het vraag is er misschien een mogelijkheid om met mijn opa het aquarium af te halen in Pelt, dat scheelt 70 euro met de levering.
 
Het zal een meubel gaan worden zoals Joey zijn meubels maakt, eerst 2 "rechthoeken" die horizontaal op hun plaats worden gehouden door 6 verticale balken, en dan tussen de 2 "rechthoeken" nog steunbalken. De balkmaat die ik ga gebruiken is 50×50, de bak gaat worden omhoog gehouden door 10 50×50 balken en nog 18 7cm vijzen. Als ik aan de bak begin zal ik een topic maken in zelfbouw projecten. De verlichting weet ik nog steeds niet, daar zal ik mn hoofd nog eens over breken.
 
Dat vind ik ook, volgens mij kan het 3 keer zoveel dragen dan nodig is.
 
Dan zal ik voor 44×44 gaan, zou ik dan een foto album maken?
 
Foto albums zijn altijd zeer welkom en leuk!

de bak die je hebt, heeft "weinig" gewicht.
44x44 moet echt sterk genoeg zijn.
 
Wat is ong. de draagkracht van een 44x44 balk? Als ik even snel reken moet een deze balk minimaal 20kg kunnen dragen... komt goed :)
 
10 poten van 44 x 44 lijkt me idd sterkt zat, hier staat het op 6 poten van 44 x 69 (200 liter bak)
 
Dan is het goed, ik kan 6 balken van 270cm kopen voor 19 euro, heb ik dan genoeg voor mijn stand?
 
10 poten van 44 x 44 lijkt me idd sterkt zat, hier staat het op 6 poten van 44 x 69 (200 liter bak)

dezelfde balken heb ik gebruikt voor mijn Malawi aquarium, 400L :deal:ook 6 poten.

volgens mij gebruiken we veelte grote balken voor onze aquarium stands :D
althans groter dan nodig :)
 
Beter te stevig dan te slap, ik denk dat ik liever iets meer moeite steek in een ijzersterke stand dan superveel moeite om de vloer te dwijlen en de glasscherven op te rapen.
 
En hoe bedoel je dat met die 18 vijzen? als je bak slechts 23 cm diep wordt hoeven er geen dwars balkjes tussen, de plaat die je er opschroeft is dan voldoende.
 
dezelfde balken heb ik gebruikt voor mijn Malawi aquarium, 400L :deal:ook 6 poten.

volgens mij gebruiken we veelte grote balken voor onze aquarium stands :D
Ja dat denk ik ook, één zo'n balk kan met gemak 100 kilo houden lijkt me (wellicht nog veel meer)
Maar ja, latjes van 2 bij 3 staat zo armoedig:D
 
De stand zal dus tegen een stootje kunnen.
Ik wilde er intentinioneel dwarsliggende balkjes opleggen maar als t niet nodig is, mooi meegenomen :)
 
Ik wilde er intentinioneel dwarsliggende balkjes opleggen maar als t niet nodig is, mooi meegenomen :)
Nee dat hoeft echt niet, de ruimte die je moet overbruggen is maar 14,2 cm on precies te zijn.
Schoren zijn wel belangrijk, of je moet het met ijzeren hoeken aan de muur bevestigen.
 
Wij gebruiken voor bakken waarvoor we geen bijpassend meubel hebben aangeschaft doorgaans houten krukjes van de ikea. Blad 33cm vierkant, hoogte 45cm en getest op 100kg, 10 euro per stuk. Die zetten we tegen elkaar. Als de maat van het aquarium buiten de maat van de krukjes komt leggen we een stevige mdf plaat erover die exact de maat van het aquarium heeft.

Dat werkt hier tot nu toe erg goed. Stevig, goedkoop en erg makkelijk ook.

Bovendien, erg flexibel wanneer er wat wijzigt in de bakken.
 
Wat is ong. de draagkracht van een 44x44 balk? Als ik even snel reken moet een deze balk minimaal 20kg kunnen dragen... komt goed :)
Draagkracht hangt af van je sterkte klasse (c24 bijv)

Maar 44x44 balkjes onder je 150cm aquarium moet wel lukken denk ik zolang je alle liggers maar uit 1 lengte maakt.
Staanders op een steek van 30cm hart op hart is behoorlijk stevig hoor ;) denk dat je zelfs nog weg zou kunnen komen met minder Maargoed je moet er wel een gerust gevoel bij hebben
 
Woensdag kom ik thuis, mn handen jeuken om eraan te beginnen! Vanaf ik thuis ben even het voorschot voor het aquarium betalen. Het duurt maximaal 5 weken voor het aquarium er is dus ondertussen heb ik tijd zat om aan het aquarium te werken. Ik heb me voorgenomen om vóór het school terug begint het meubel af te hebben. Dan als de bak onderweg is alle andere benodigdheden bestellen. Dan ong 3 weken laten indraaien, waterwaarden testen en dan de visjes gaan halen.
 

Terug
Bovenaan