Aquarium tips 4 goudvissen


J

JustMeAsking

Guest
Hallo
Ik heb op dit moment 2 sarasa en 2 shubunkin vissen in een veelste kleine aquarium.
Eind van deze maand haal ik een grote aquarium.

https://www.petsplace.nl/vis/dierenverb ... 2cm~600979


https://www.petsplace.nl/vis/dierenverb ... 3cm~600980

Vroeg me af hoe lang ik die bacterien die je in het begin in de aquarium doet moet laten wachten voordat de vissen erin gaan bij zo een grote aquarium. Is een week genoeg?

En als ik het water ga verversen, kan ik dan gewoon kraanwater er direct ingooien (30%) ?

De eerste maand zal ik het waarschijnlijk nog niet hebben. Maar een webshop verkoopt aqua in out ofzo heet het(als ik het me goed herinner) en dan kan ik eigenlijk een tuinslang aan de kraan vast maken, kraan aandraaien, door de druk van de kraan loopt het water uit de aquarium zo de wasbak in. Lekker makkelijk.

Maar deze maand kwam ik er ineens achter dat ik ze mishandel in een 20 liter bak dus heb uitgerekend en kan als ik me aan mn planning hou deze maand meteen deze aquarium halen. Verder nog niet veel..
decoratie moet ook wachten.

Vroeg me af of het uitmaakt als deze kleine baby visjes 3 weken ofzo in de aquarium zitten zonder dat ik het water ververs. De nieuwe aquarium is 260 liter.
 
De sarrasa en de shubunkin zijn allebei vijvervissen dus alleen als je aquarium 3 of 4 metezouden ze in een een aquarium kunnen.
Dus de enige oplossing is de vissen naar een vijver en eventueel een (sub) tropische bak van de nieuwe bak maken.
 
graag mijn vragen beantwoorden aub.
Tips over hoe ze het goed kunnen hebben in deze aquarium zijn welkom.
 
JustMeAsking zei:
graag mijn vragen beantwoorden aub.
Tips over hoe ze het goed kunnen hebben in deze aquarium zijn welkom.

Ik geef toch antwoord?

Misschien niet helemaal volledig.
In de Vision kunnen zoals Oscar zegt wel sluierstaarten.

De sarrasa's en shubunkins kunnen het naar mijn mening niet goed hebben in een bak van 260 liter.

En ik zal een bak altijd 3 � 4 weken laten indraaien voor er vissen in komen.
 
Rikkert zei:
JustMeAsking zei:
graag mijn vragen beantwoorden aub.
Tips over hoe ze het goed kunnen hebben in deze aquarium zijn welkom.

Ik geef toch antwoord?

Misschien niet helemaal volledig.
In de Vision kunnen zoals Oscar zegt wel sluierstaarten.

De sarrasa's en shubunkins kunnen het naar mijn mening niet goed hebben in een bak van 260 liter.

En ik zal een bak altijd 3 � 4 weken laten indraaien voor er vissen in komen.
Worstel dit topic maar eens door. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 729&page=1
 
Ja, daar kwam ik dus net te laat achter.
Weer iemand die de waarheid niet onder ogen wil zien en niet door heeft dat de meeste winkeliers veel leugens vertellen om maar te kunnen verkopen en niet door heeft dat wij alleen maar willen helpen. In het belang van de vissen en de eigenaar.
 
al gedaan. ik was degene die de vraag stelde...
Heb ook al gemerkt dat het alles of niets is bij de meeste hier.
Ik heb meer dan genoeg advies opgevolgd en vind ook dat jullie moeten begrijpen dat niet iedereen alles zoals jullie hoeft te doen:)
zat vissen die eindigen in iets kleins of een kom.
Probeer het aub niet zo negatief in te zien steeds en beantwoord gewoon mijn vragen.
De vissen gaan naar die aquarium. Feit.

ik begrijp echt niet hoe jullie nog kunnen lachen na elke keer weer opnieuw te herhalen dat mensen hun vissen maar weg moeten doen en niks minder dan perfect jullie tevreden kan stellen.. Jullie zouden blij moeten zijn dat er nog een aantal mensen bestaan die iets komt vragen en niet alles zo perfect mogelijk doet :stop:

Krijg ik nou antwoord op mijn vragen?
Of zal ik een ander forum lastigvallen?
 
Ik denk dat hoe het op deze forum gaat sommige mensen meer aan een wijntje zullen hebben :D
 
door advies hier heb ik:
-zogenaamde dwergkoi ingeruild voor goudvissen
-waren er teveel dus 2 omgeruild voor 1 shubunkin ofzoiets
-ga ik een grote aquarium halen
-gaan ze niet lang meer in deze kleine aquarium blijven


Ik luister niet naar alles wat mensen zeggen nee. Kan ook nee zeggen.
Alles hoeft niet perfect. Als er 1 persoon is die dat kan begrijpen hier en mijn vragen kan beantwoorden, zou fijn zijn. Dan kan dit onderwerp ook afgesloten worden :)
 
Er zit een groot verschil tussen niet perfect en hoe jij het doet.
Wat je nu doet/ gaat doen is simpelweg slecht voor de vissen, niet over een poosje maar per direct. Ook in de grotere bak al.

Wij willen jou (maar vooral je vissen) helpen en wij hoeven niks aan je te verdien.

Onthoud dat alsjeblieft.
 
*Proost*


En nee, ermee lachen kunnen we niet, integendeel.


Even een paar vragen:
- Denk je dat je de eerste bent die hier langs komt met te krap behuisde goudvissen?
- Denk je dat je de eerste bent die dacht er wel te komen met het half opvolgen van adviezen?

Het antwoord op beide vragen is in ieder geval neen en uit al die tientallen die er zo jaarlijks voorbij komen weten we met zijn allen hier wel dat de adviezen die worden gegeven de juiste zijn. Leuk of niet. Wat we ook zien is dat degenen die de adviezen ter harte nemen nog jarenlang plezier hebben van hun aquarium en sluierstaarten. Degenen die niet luisteren of adviezen maar half opvolgen zien we niet meer terug. Of, we zien ze wel terug na enige tijd met topics als "help, mijn goudvissen zijn ziek/drijven/happen lucht/worden paars/etc". Of, we zien ze terug om hun aquarium - inmiddels leegstaand - te verkopen met mededeling "einde hobby".


En neen, het hoeft inderdaad niet perfect. Maar besef je ��n ding: je bent steeds gewezen op het minimum. Nu wil je met het argument "het hoeft niet perfect" onder het minimum gaan zitten. Dat is natuurlijk een non-argument.


Het is jammer dat pauolo nog niet heeft gereageerd.
Pauolo heeft in zijn signature een link opgenomen met zijn eigen topic, getiteld: "Waar het niet goed ging".
Dat is niet omdat hij het leuk vindt hoe het is verlopen, of er trots op is, integendeel zelfs. Maar het geeft wel aan dat hij de ballen heeft om zijn eigen fouten in te zien en ze niet wegmoffelt.
En zo hebben vele forumleden missers gemaakt. Soms blunders, soms kleinigheden. Soms lang gelden, soms recent nog. Maar dat ligt allemaal in het verleden dus ze terugdraaien kunnen we niet. Wel kunnen we er in het heden wat mee, bijvoorbeeld door anderen voor dezelfde fouten proberen te behoeden.


Als je dan lollig gaat doen over alcoholgebruik snap je er echt helemaal niets van.


*Schenkt nog een wijntje in, de eerste smaakte alvast*

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Het is jammer dat pauolo nog niet heeft gereageerd.
Pauolo heeft in zijn signature een link opgenomen met zijn eigen topic, getiteld: "Waar het niet goed ging".
Dat is niet omdat hij het leuk vindt hoe het is verlopen, of er trots op is, integendeel zelfs. Maar het geeft wel aan dat hij de ballen heeft om zijn eigen fouten in te zien.
En zo hebben vele forumleden missers gemaakt. Soms blunders, soms kleinigheden. Soms lang gelden, soms recent nog. Maar dat ligt allemaal in het verleden dus ze terugdraaien kunnen we niet. Wel kunnen we er in het heden wat mee, bijvoorbeeld door anderen voor dezelfde fouten proberen te behoeden.

~ Ivo
Hoi Ivo ik had in zijn vorige topic al gereageerd en zie nu dat hij dezelfde vragen stelt in een topic in een rubriek die nogal ver gezocht is. Ik heb geprobeerd via mijn verkeerde ervaring hem te behoeden voor mijn beginners fouten maar dat lukt niet. Helaas voor deze vijvervissen gaan ze een vervelende tijd tegemoet...
 
Als ik ze nu terug breng naar de winkel zijn mn vissen niet beter af..
Maar oke.
Nu zit ik door alles wat jullie zeggen eraan te denken om sluiers te nemen en voor de laatste keer visjes terug te brengen naar de winkel.

Als ik sluiers zou nemen, hoeveel kunnen er in een 260 liter aquarium?
Als jullie me zeggen hoeveel liter ze minimaal nodig hebben, haal ik er 1 minder zodat ze wat meer ruimte hebben.

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik de volwassen sluierstaarten die ik heb gezien op fotos niet bepaald mooi vind.. het lijkt net alsof ze zwanger zijn en alsof hun lijfje te dik, kort is voor dat kleine hoofdje.
En zijn bijna allemaal zo oranje.

Kan iemand me misschien fotos als voorbeeld van andere kleuren sturen?
Vind het wel mooi als ze 2 of meer kleuren hebben.

Telescoop sluiers wou ik eigelijk als eerst halen. Alleen die moeten echt met zand als bodem en ik wil niet beginnen aan zand. De aqua in out die ik ga halen kan grind ook makkelijk schoonmaken dus dat is wel fijn.
De winkel zei ook dat ze vaak gezondheidsproblemen krijgen.

goudvissen met van die tumor achtige zwellingen op hun hoofd vind ik ook niet mooi.. lijken net ziek..

tips graag!

wil niet 1 van de mensen zijn die komen vragen om hulp omdat mn vissen zo ziek zijn...
 
ik ben een zij en soms een beetje te koppig <:)
dat zie ik nou in en bied mn excuses aan<:)

jammer voor mn visjes want in de winkel zijn ze niet beter af...

maar nu denk ik dat ik morgen dan sluiers haal als ik ook iets moois kan vinden want dat standaard oranje vind ik niet mooi<:(
 
in plaats van naar de winkel kan je ze ook bij iemand in een vijver plaatsen

wat is de reden dat je geen zand wil?
 
Ik ken niemand die goudvissen zou willen dus dat gaat niet door.
Plus deze ene winkel alleen al heeft volgens mij meer dan 100 vissen.
Beter dan dit kan ik het nu niet maken.
Dus ik breng ze terug naar de winkel omdat jullie het me zo erg afraden.
Nou zit ik te denken over sluiers...
 
Ik heb 'waar het niet goed ging'gelezen.
Je hebt het echt erg mooi gemaakt!
Dat wat je met die achterwand hebt gemaakt he, moet je daar ervaring voor hebben? Of kan iedereen dat wel met een beetje uitleg?

Moet wel zeggen dat ik praktische dingen snel op pak en handig ben met mn handen dus kan best netjes werken denk ik.. ben nieuwsgierig nu.

Blijft die achterwand ook gewoon voor altijd zitten?
Komt daar vuil tussen de wand en het glas?

Ik vind je visjes ook best mooi eigelijk :)
vooral de zwarte telescoopoogje :smitten:
 
ik lees in pauolo zn onderwerp dat de sluiers de hele dag met het zand bezig zijn.
Iemand tips dat het onder het zand niet gaat rotten en hoe je het makkelijk schoon houd?
Of misschien net zo goed vervangen? Zo ja hoe vaak?

ben helemaal aan het voorbereiden en dingen opzoeken hier
 
geregeld (eens in de twee weken bv) met je vingers door het zand gaan is voldoende.
 
Oke bedankt voor de tip botia.
dacht dat het veel werk zou zijn..
 
Ga je nu voor sluiers?
Het is jammer voor de goudjes maar je moet kiezen: 4 vissen die een slecht leven hebben en later doodgaan? Of wat sluiers die een superleven hebben?
Ik zou voor de sluiers gaan.
Deze visjes terugbrengen, wachten tot je de grote bak hebt, en dan lkker wat sluiertjes nemen!
Alas je dit zou doen zou ik het geweldig vinden!
 
JustMeAsking zei:
Krijg ik nou antwoord op mijn vragen?
Of zal ik een ander forum lastigvallen?

het feit dat er een fora bestaan omtrent deze hobby, betekent dat er liefhebbers zijn die hun kennis willen delen, dat het liefhebbers zijn die ook aan het welzijn van hun dieren denken en andere willen behoeden om een vis te nemen die feitelijk niet in een bak past. Dat er mensen zijn die daar niet naar willen luisteren, kunnen hun problemen maar beter zelf uitdenken, omdat ze toch stronteigenweis zijn.

En als je denkt dat je op een ander forum meer succes hebt, denk ik dat je van de koude kermis thuis komt.
 
JustMeAsking zei:
Ik heb 'waar het niet goed ging'gelezen.
Je hebt het echt erg mooi gemaakt!
Dat wat je met die achterwand hebt gemaakt he, moet je daar ervaring voor hebben? Of kan iedereen dat wel met een beetje uitleg?

Moet wel zeggen dat ik praktische dingen snel op pak en handig ben met mn handen dus kan best netjes werken denk ik.. ben nieuwsgierig nu.

Blijft die achterwand ook gewoon voor altijd zitten?
Komt daar vuil tussen de wand en het glas?

Ik vind je visjes ook best mooi eigelijk :)
vooral de zwarte telescoopoogje :smitten:
haleluja!
Mooi nou zand erover jonge dame.
Laten we dan maar met dat zand beginnen: filterzand is het meest geschikt als bodem voor sluierstaartsoorten. Het zand dat je in mijn topic hebt gezien komt van de Intratuin vandaan. Ik heb dat bij de zwembadafdeling gehaald. Het grote voordeel van dit speciale zand is dat het niet dicht slibt omdat de korrelgrootte identiek is en de korrels mooie rond zijn. Wel heel goed uitspoelen in emmers en maar een dun laagje op de bodem doen. In mijn topic dat je las is het veel te dik en kan het nog steeds dichtslibben.
Je kunt ook fijn afgerond grind nemen met een kleine korrelgrootte van 1-2 mm. Dit slibt ook niet zo snel dicht en de vissen bij mij doen het hier in mijn rio 240 ook goed op.

De achterwand had ik bij een tuincentrum gekocht dit zijn platen die je met aquariumkit zo kan vastzetten in je bak. 24 uur laten drogen en klaar. Het idee met de poster is simpel je kan de poster gewoon achter je bak vastmaken. Ik had dat met een flesje speciale poster'lijm' gedaan en wat plakband. Geen hogere wiskunde.

De zwarte sluierstaart noemen ze ook wel een 'Moor' of Demekin. Bij mij werd deze later trouwens helemaal oranje. Dit werd al door Jones aangekondigd en ik geloofde het niet met als gevolg dat ik haar nog een kratje bier schuldig ben omdat ze gewoon een echte kenner is en uiteraard gelijk kreeg.

Op het forum staat heel veel informatie over de sluierstaartsoorten dus zoek dat maar even zelf op. Het is een kwestie van smaak. Zelf heb ik nu twee Demekins en een Calico. Eerder had ik Oranda's maar die zijn allemaal dood. Ze zijn gevoelig en moeilijk voor beginners ik raad ze daarom af en je vindt ze ook niet mooi dus ...

Denk er wel goed over na want sluierstaarten moet je echt heel goed verzorgen. Iedere week de 50% waterwissels en je ruiten schoonmaken. Planten worden snel vernietigd of gaan dood door de waterwissels (bruinalg) etc.
Gezien je reactie van het niet echt heel mooi vinden van dit type vis kan je natuurlijk ook verder kijken naar andere mogelijkheden. Een gewone gezelschapbak met tropische soorten is misschien wel veel meer je ding en vraagt een stuk minder onderhoud.

Nou ja veel wijsheid en ik ben echt blij dat je ons advies ter harte wilt nemen.
Klasse meid!
 
Ja ik heb besloten dat ik deze vissen terug breng en beter sluiers kan nemen.
heb je misschien tips voor me?:)

ik weet al dat hun voer niet mag drijven, dat ze langzaam zwemmen dus ik hou het op sluiers(geen andere soorten erbij), dat ze 25 jaar kunnen worden en dat als er zwart in zit ik ze nog best mooi kan vinden :)

meer weet ik eigelijk niet.. ik zal wel een beetje rondkijken op jullie forum.

hoeveel sluiers raad je me aan in een 260 liter bak ??
Ik wil niet de fout maken dat ze krap zitten..
 
Dan denk ik dat ik liever voor de 1-2 mm grind ga:)

Wel jammer van de planten.. Ik had al iets gevonden op een site wat als verstopplekje word verkocht maar ik zag een plantenbak om een voedingbodem in te doen. Als ik er steentjes op leg, trekken ze het dan alsnog los?

http://www.guppy.nl/aquarium-accessoire ... R3AGvmsWap

moest echt even lachen om je halleluya heehe :p
 
de sluierstaarten die geen telescoopoogjes zijn, veranderen die ook van kleur?
Als ik een visje haal, lijkt het me wel fijn als de kleuren ook het zelfde blijven.
tips over welke er kwa kleur niet veel veranderen?
 
En ik heb toch liever een paar vissen die ik een naam kan geven en die lang leven dan een bak vol met van alles omdat het mooi is:)
alleen wel jammer dat er op webshops staat dat ze maar 12 cm kunnen worden... ik dacht groter..
 
ok je gaat voor sluierstaarten.
Mijn advies: eerst drie weken je aquarium indraaien en dan pas vissen erin.
Hou het bij drie vissen dan kunnen ze goed groeien en is veel beter te doen dan met vier. Zelf had ik er vier in 240 liter en dat was niet schoon te houden.

De leden hier hebben samen een artikel gemaakt hierover. Met veel dank aan miss poodle.

Dit is de tekst en hier staat heel veel goede informatie in:

De sluierstaart, een waardige aquariumvis!
De sluierstaart is ��n van de meest gehouden vissen ter wereld. Toch is er maar weinig juiste informatie te vinden over deze leuke huisgenoot. En dat de meeste dierenwinkelmedewerkers stug blijven volhouden dat sluierstaarten best in een kom of 30 Liter bakje gehouden kunnen worden, houdt het imago van de sluierstaart als �ideale vissenkom-vis� alleen maar in stand. Heel erg zonde, want de sluierstaart is een ongelofelijk leuke en mooie vis! In dit artikel zul je wat meer lezen over het houden van sluierstaarten. Voor een gericht advies over de huisvesting van sluierstaarten gebaseerd op jouw situatie kun je navraag doen op het forum.


Algemene informatie
De sluierstaart en de goudvis stammen af van de Giebel en vinden hun oorsprong in Azi�, hier worden ze al honderden jaren gekweekt in allerlei vormen en kleuren. Zowel goudvissen als sluierstaarten hebben de potentie om flinke vissen te worden. Goudvissen kunnen 30-40cm groot worden en zijn echte zwemmers, daarom zijn deze vissen eigenlijk ongeschikt om in een aquarium te houden en horen ze in een vijver thuis. In dit artikel zal de goudvis dan verder ook buiten beschouwing worden gelaten.
Sluierstaarten worden, afhankelijk van de variant, gemiddeld 12 tot 20 cm groot, grotere vissen zijn echter geen uitzondering. Sluierstaarten kunnen een leeftijd bereiken van 10-20 jaar, maar vaak halen ze dit niet door een slechte start in de kwekerij (vergroeiing), ziekte, slechte huisvesting enz. Als je deze leuke vissen aanschaft dien je er toch wel rekening mee te houden dat deze dieren, met goede verzorging, in ieder geval een paar jaar oud worden. Sluiers zijn trouwens echte gezelligheidsdieren en houdt je minimaal met z�n twee�n, alleen zullen ze vaak wegkwijnen.


Verzorging
Sluierstaarten zijn geen moeilijke vissen, zolang je ze maar de ruimte geeft, zorgt voor goed voer, een flink filter en regelmatige waterverversingen. Kun je ze dit niet bieden, begin dan niet aan Sluierstaarten, maar kies een visje wat meer geschikt is voor jouw aquarium.


Huisvesting
Zoals je al kon lezen, bezitten sluierstaarten dus de potentie om uit te groeien tot redelijk grote vissen. De minimale aquariummaat die wordt aangehouden is ongeveer 100cm x 40cm x 40cm en we rekenen zo�n 50-200 liter water per sluierstaart (gebaseerd op de vervuiling die een sluierstaart veroorzaakt). De grootte van het aquarium en de hoeveelheid liters per sluierstaart hangt natuurlijk af van het soort sluierstaarten dat je hebt en hoe groot ze worden/zijn. Niet zelden groeien sluierstaarten zo groot dat een meterbak te klein is en zullen dan een groter aquarium verlangen. Ryukins en veel Oranda�s bijvoorbeeld worden over het algemeen grote vissen en het spreekt voor zich dat ze meer liters verlangen, en dus automatisch ook een grotere bak. Ranchu�s daarentegen blijven vaak wat kleiner en kunnen wel met 50ltr per vis toe.


Temperatuur en waterwaardes
Sluierstaarten kunnen gewoon op kamertemperatuur gehouden worden, een verwarming is dus niet perse nodig. Ideaal is een temperatuur tussen de 18 en 22 graden, maar ook koudere temperaturen verdragen veel varianten prima. Er zijn dan ook mensen die sluierstaarten gewoon in vijvers houden, zelfs in de winterperiode (de vijver moet dan diep genoeg zijn 80-100cm).

waterwaarden:
pH: 7,0 - 8,0
GH: 8 - 12
KH: 5-8 De KH-waarde moet in ieder geval niet lager zijn dan 3, anders kan de pH-waarde gaan
schommelen (wordt niet goed gebufferd) wat vissen vaak niet fijn vinden.
No3: niet hoger dan 50
No2: 0
NH3/NH4: 0

Techniek en onderhoud
Aangezien sluierstaarten grote vervuilers zijn, is het van groot belang dat je een goed filter gebruikt. Ze vreten veel en ze poepen veel, dus het is aan te raden om een filter te kiezen die minstens 3-4x de aquariuminhoud per uur filtert (afhankelijk van het soort filter). Kies bij voorkeur een buitenfilter, hier zit vaak meer filtermateriaal in, neemt geen ruimte in beslag in het aquarium en is vaak nog makkelijker schoon te maken ook! Een filter maak je over het algemeen schoon wanneer je merkt dat de doorstroom van het filter minder wordt (of je moet zien dat het filter wel heel vuil is). Het smerige filtermateriaal maak je dan het beste schoon in een emmertje aquariumwater.

Naast de grootte van het aquarium en de filtratie is ook het water verversen van groot belang. Sluierstaarten scheiden een soort groeiferomonen uit, wanneer er veel van deze feromonen in het water aanwezig zijn zal de groei van een sluierstaart belemmerd worden. Het lichaam groeit niet, maar de vinnen, ogen en ingewanden groeien wel gewoon door. Vergroeide ingewanden kunnen tot complicaties en veel pijn zorgen, en extreem lange (vergroeide) vinnen worden zwaar en belemmeren een sluierstaart in zijn doen en laten. Door water te verversen haal je feromonen uit het water en kunnen sluierstaarten gezond uitgroeien. Afhankelijk van de grootte van het aquarium en de bezetting houdt ververs je minstens 1x in de week 30-50% van het water (of meer/vaker).

Verdere techniek die je kunt gebruiken maar niet perse nodig zijn, zijn een verwarmingselement en een luchtpomp. Aangezien sluiers op kamertemperatuur gehouden kunnen worden is een verwarmingselement eigenlijk overbodig. Wanneer de temperatuur van de bak veel schommelt zou je een verwarmingselement kunnen gebruiken om de temperatuur meer gelijk te houden.
Sommige Sluiers vinden het leuk om in de bubbels van een luchtpomp te spelen, de bubbels zorgen daarnaast voor meer beweging in het wateroppervlak, waardoor het water meer zuurstof opneemt.
Wanneer het filter voor een goede stroming en circulatie zorgt is een luchtpomp niet perse nodig.


Inrichting
Sluierstaarten hebben niet veel eisen als het gaat om de inrichting van het aquarium, maar je dient wel met een paar dingen rekening te houden.

Wat betreft de bodem kun je kiezen voor bedekking of geen bedekking oftewel Bare-Bottom. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. In bodembedekking kunnen goede bacteri�n nestelen, maar ook slechte bacteri�n en ziektekiemen. Het ziet er natuurlijker uit en sluiers vertonen vaak actief gedrag omdat ze lekker in het zand kunnen grondelen. Een Bare-Bottom bak is makkelijk schoon te houden. Er kunnen geen slechte bacteri�n of ziektekiemen nestelen in de bodem, maar ook geen goede bacteri�n. Je kan de bodem laten begroeien met alg, een gezonde lekkernij voor sluiers. Optimale benutting van het aantal liters die het aquarium biedt. Alhoewel sluiers wel grondelen in een Bare-Bottom bak, lijken ze soms eerder verveeld.

Kies je voor bodembedekking, neem dan zand (bijv. filterzand) of heel fijn grind. Sluierstaarten mogen erg graag grondelen om voedsel te zoeken, een fijne bodem is daarom aan te raden.

Planten in het aquarium stellen sluierstaarten zeker op prijs, ze kunnen er aan knabbelen, en ze mogen graag door planten heen zwemmen, ze onderzoeken en erin hangen of zich erin terugtrekken. Zeer geschikte plantensoorten zijn; Cabomba, Hoornblad, Waterpest, Java-varen, Anubias, Vallisneria en het welbekende mosbolletje. Sluierstaarten hebben groenvoer nodig, krijgen ze dit niet aangeboden in hun eten dan zullen ze planten eten. Zorg er dus voor dat ze groenvoer te eten krijgen, als je niet elke week nieuwe planten wilt kopen wink

Het aquarium zou je verder kunnen decoreren met hout, stenen en alles wat je ook maar mooi vindt.
Als je decoratie uitkiest houdt er dan rekening mee dat Sluiers lomp kunnen zijn; geen decoratie dus met scherpe uitsteeksels en (net te) kleine doorgangen. Zet liever niet je hele bak vol met decoratie, dat gaat ten koste van de zwemruimte.


Voeding
Sluierstaarten zijn omnivoren en eten vrijwel alles. Er zijn vele soorten voer verkrijgbaar en ook kan je zelf voer maken. Wanneer je voer koopt, kies dan bij voorkeur voor voer wat in ondoorzichtige potten of zakken zit. Vitaminen worden onder invloed van licht en zuurstof afgebroken en soms wordt voer in transparante verpakkingen aangeboden, waardoor licht invloed heeft op de kwaliteit van het voer. Naast de gewone korrels zijn er genoeg andere soorten voer die je aan je sluierstaarten kunt geven: gedroogde garnaaltjes, tubifex, artemia of rode muggenlarven (diepvries of gevriesdroogd) enz. Sluiers zijn vaak verzot op groenvoer en hebben dit ook nodig in hun dieet, je kunt ze in deze behoefte voorzien door het geven van Spirulina (vlok of korrels) of groenten zoals komkommer, tomaat, doperwtjes en geblancheerde sla. Haal wel van tevoren velletjes en schilletjes van de groenten.

Let op: voer kan de kleuren van sluierstaarten bevorderen. Spirulina bevordert alle kleuren van een Sluierstaart terwijl voer waar caroteen in zit de rode kleuren bevordert. Voer je veel caroteenhoudend voer, dan kan de rode kleur meer ontwikkeld worden. Dit kan ook als het rood aanwezig is onder een andere kleur, bijv. zwart. Vaak zie je bij bijv. zwarte telescoopogen rood doorschijnen, wil je het zwart behouden dan zul je dus niet teveel caroteenhoudend voer moeten voeren (wat niet wil voorkomen dat zo�n vis niet alsnog z�n zwarte kleur verliest).


Medebewoners:
Er bestaan verschillende ervaringen en meningen over het houden van sluierstaarten samen met andere vissen of dieren.

Sluierstaarten zijn grote, lompe vissen en met eten niet altijd de snelste, je zult dus goed moeten overwegen of je er bewoners bij wil en wat voor bewoners. Persoonlijk denk ik (miss-poodle) dat je sluierstaarten best kan samenhouden met andere vissen/dieren, mits er genoeg ruimte is (liters) en de dieren overeenkomen qua waterwaardes en elkaar niet in de weg zitten qua gedrag.

Appelslakken van het geslacht Pomacea zijn bijvoorbeeld leuke diertjes om bij Sluiers te houden. Dit zijn hele nuttige opruimers die ook wat algen mee snoepen. Appelslakken moeten wel al groot genoeg zijn als je ze in de bak zet, anders zouden ze als voer kunnen worden aangezien, wat zowel voor de slak als voor de sluierstaart nadelig kan aflopen.

Met garnalen zijn er wisselende ervaringen, met voldoende verstopplekken kan het goed gaan en kunnen de garnalen zich vermenigvuldigen. Kijk echter niet vreemd op als er regelmatig een garnaaltje verdwijnt of als bijna de hele populatie is uitgeroeid.

Ook over �algeneters� zijn de meningen en ervaringen verdeeld. Bij de ��n gaat het wel goed en bij de ander niet (algeneter zuigt zich �snachts als de sluierstaart op de bodem ligt te rusten vast aan sluierstaart). Om problemen te voorkomen, kun je het beter niet doen.

Alhoewel sommige Corydoras-soorten qua waterwaardes, temperatuur en gedrag goed bij sluierstaarten gehouden zouden kunnen worden is het toch af te raden. Corydoras hebben een harde (gif)stekel in hun rugvin en het is al meerdere malen voorgekomen dan een sluierstaart per ongeluk een Corydoras opslokt en deze blijft dan vervolgens met z�n rugstekel in de mond van de sluierstaart steken. Een negatieve en soms dodelijke ervaring voor de Corydoras en sluierstaart.

Zelf heb ik nu Danio albolineatus (blauwe Danio) bij mijn sluiers in, wat ik een hele leuke combi vind. Qua lichaamsbouw vormen ze een leuke afwisseling met sluierstaarten. Ze zijn erg snel, ook met eten, maar omdat ze ander voedsel krijgen dan de sluiers hebben ze geen last van elkaar.

In een vijver zou je sluierstaarten met goudvissen en Koi kunnen combineren. Als je sluierstaarten met Koi wilt samenhouden let er dan wel op dat Koi grote en lompe vissen zijn/worden; bij het eten gaat het er vaak druk en wild aan toe en het is niet de bedoeling dat de sluierstaarten niet bij het voer kunnen komen en daardoor te weinig eten krijgen.


Veel plezier met het houden van Sluierstaarten! Voor meer informatie en vragen kun je natuurlijk op het forum terecht


Bewerkt door Miss-Poodle (09-03-2013 10:52)
_________________________
Sluierstaarten
64ltr geinspireerd op het 'Inle Lake'
54ltr gezelschap
Garnalenbakje
.


Laat je bak rustig indraaien en ga dan pas vissen kopen. Je hebt dan mooi de tijd om te kijken wat je wilt en kan je je hier goed inlezen.
 
Let op: voer kan de kleuren van sluierstaarten bevorderen. Spirulina bevordert alle kleuren van een Sluierstaart terwijl voer waar caroteen in zit de rode kleuren bevordert. Voer je veel caroteenhoudend voer, dan kan de rode kleur meer ontwikkeld worden. Dit kan ook als het rood aanwezig is onder een andere kleur, bijv. zwart. Vaak zie je bij bijv. zwarte telescoopogen rood doorschijnen, wil je het zwart behouden dan zul je dus niet teveel caroteenhoudend voer moeten voeren (wat niet wil voorkomen dat zo�n vis niet alsnog z�n zwarte kleur verliest).


wat is caroteenhoudend voer? zit dat in normale goudvissenvoer?

Ik heb ook besloten om gewoon geduldig te wachten tot ik de grote aquarium heb. Ik wil ze guppies als levend voer geven dus die komen dan in deze kleine aquarium dat ook wel leuk zal staan in het open gedeelte van die kast.

Maar als ik dus oplet op wat ik ze voer, blijft zwart ook gewoon zwart of ook niet altijd?
 
JustMeAsking zei:
En ik heb toch liever een paar vissen die ik een naam kan geven en die lang leven dan een bak vol met van alles omdat het mooi is:)
alleen wel jammer dat er op webshops staat dat ze maar 12 cm kunnen worden... ik dacht groter..
Als je de vissen goed verzorgt worden ze met staart echt groter.
Mijn Demekin was al 18 cm en de anderen nog veel groter.
 
JustMeAsking zei:
Let op: voer kan de kleuren van sluierstaarten bevorderen. Spirulina bevordert alle kleuren van een Sluierstaart terwijl voer waar caroteen in zit de rode kleuren bevordert. Voer je veel caroteenhoudend voer, dan kan de rode kleur meer ontwikkeld worden. Dit kan ook als het rood aanwezig is onder een andere kleur, bijv. zwart. Vaak zie je bij bijv. zwarte telescoopogen rood doorschijnen, wil je het zwart behouden dan zul je dus niet teveel caroteenhoudend voer moeten voeren (wat niet wil voorkomen dat zo�n vis niet alsnog z�n zwarte kleur verliest).


wat is caroteenhoudend voer? zit dat in normale goudvissenvoer?

Ik heb ook besloten om gewoon geduldig te wachten tot ik de grote aquarium heb. Ik wil ze guppies als levend voer geven dus die komen dan in deze kleine aquarium dat ook wel leuk zal staan in het open gedeelte van die kast.

Maar als ik dus oplet op wat ik ze voer, blijft zwart ook gewoon zwart of ook niet altijd?
guppies als levend voer?? Dat lijkt me niet de bedoeling. Ga nu eerst eens goed lezen aub. In veel goede voersoorten als bv Hikari zitten goede onderdelen die de kleur bevorderen. Zwartblijven kan je volgens mij niet altijd voorspellen en dat is iets erfelijks wat je denk ik niet met voer kan regelen.
 
Dus dan kan ik beter geen zwarte vis nemen waar goud in zit. Jammer.. vind het best mooi.

Die tekst haalde ik uit dat artikel
 

Terug
Bovenaan