Aquarium tips 4 goudvissen


weet iemand hier een winkel in de buurt van nijmegen die ook veel keuze heeft uit ryukin sluiers die ook nog erg jong zijn zodat ik niet de risico loop dat ze vergroeit zijn?

en kunnen 3 sluiers alvast in een 20 liter bak voor 2 maanden? of kunnen ze dan vergroeien? anders wacht ik liever.

De guppies als levend voer las ik dat meer mensen dat doen omdat ze zo veel jonkies krijgen dus vond het wel een goed idee
 
JustMeAsking zei:
Dus dan kan ik beter geen zwarte vis nemen waar goud in zit. Jammer.. vind het best mooi.

Die tekst haalde ik uit dat artikel
Je weet het nooit helemaal zeker maar als je een vis ziet waar al wat goud (oranje) in zit dan is de kans groter dat deze zijn zwart zal verliezen. Mijn Demekin is jaren helemaal zwart geweest en werd toen binnen een jaar helemaal oranje. Dus niets is zeker. Ik vond het juist wel gaaf.
 
1 vis waar oranje in zit lijkt me wel mooi.
dan haal ik wel 1 telescoopoogje die helemaal zwart is voor de zekerheid. bedankt voor de waarshcuwing
 
JustMeAsking zei:
weet iemand hier een winkel in de buurt van nijmegen die ook veel keuze heeft uit ryukin sluiers die ook nog erg jong zijn zodat ik niet de risico loop dat ze vergroeit zijn?

en kunnen 3 sluiers alvast in een 20 liter bak voor 2 maanden? of kunnen ze dan vergroeien? anders wacht ik liever.

De guppies als levend voer las ik dat meer mensen dat doen omdat ze zo veel jonkies krijgen dus vond het wel een goed idee
je blijft wel steeds weer de onmogelijke bezetting opzoeken. Juist Ryukins worden mega groot en hebben meer liters nodig dan jij gaat krijgen. En nee niet de sluiers nu al gaan kopen. Gewoon wachten totdat je de juiste huisvesting hebt.

Guppen houden om te voeren vind ik persoonlijk niet de bedoeling. Er zijn prima producten in de handel dus waarom wil je dit?
 
Zand is toch wel beter dan grind. Op zand blijft namelijk vuil liggen.
 
Ik dacht ik neem de 180 liter aquarium en doe er 2 ryukin in.

en ik heb gelezen dat levend voer ze goed doet, en als ze wat groter zijn gedroogde zijderupsen erbij.
Ik las ook dat guppies als levend voer vaker word gedaan en zelf eet ik ook vlees dus vind dat het wel moet kunnen:)

Gekookte groente krijgen ze vanaf het begin ook al.
blijkbaar slopen ze de planten dan niet las ik
 
Als ik 1-3 mm grind als bodem kan gebruiken, zal het schoner zijn aangezien ik de aqua in out ga halen en daarmee kan je grind ook schoonmaken.
 
De aqua in out is een flut ding, zou ik niet aanraden. Kost veeeeeel te veel water en gaat snel stuk.

Wel aan te raden (voor 180 l wat overdreven maar ok dat is de in out ook): tuinslang of aquariumslang met gardena koppeling erop voor aan je keukenkraan om je bak mee te vullen, voor leeghalen of hevelslang en emmers of klein pompje of oude externe filter oid en dan slang naar toilet, tuin, of andere afvoer.
 
De Ryukin is juist weer een vis die in de buiten categorie valt. Kenners zeggen dat deze vissen 500 liter water per vis wensen. Ze worden enorm!

Waarom ga je niet voor een tropisch aquarium? Ik denk dat, dat veel leuker voor je is.

WC838QEVnfEfMbZ31Dk_81xkmwtV_uUp.gif


WC838QEVnfEfMbZ31Dk_81xkmwtV_uUp.jpeg


1714d1137426228-get-aa-grade-ryukin-jikin-rw-ryukin-aa-grade.jpg


20141117_180537_zpshgrr3lye.jpg
 
Qua lengte worden ze niet eens groter dan andere varianten, maar ze worden wel ontzettend massief. Hoe groter het lichaam, hoe meer voedsel het dier nodig heeft en hoe meer het vervuilt. Een Ryukin van 20 cm. vervuilt veel meer dan bijv. een fantail van 20 cm.

Ik denk persoonlijk dat een Ryukin met 200l. en een flink verversbeleid wel toekomt, maar zo'n joekel kan niet in een meterbak (zien jullie mijn softbal met vinnen, Koffieleut, er al in ronddobberen?).

VZGJZ7ibZuRVhDjPJ08XEZNbYoeWVWtD.jpeg



Dit geldt overigens voor de meeste varianten. 20-25cm. moeten ze echt wel kunnen halen en zulke vissen kunnen hun kont niet keren in zo'n bakje.

Deze (vergroeide) Demekin was 24 cm. Ook dat zet je niet in een meterbakje.

VZGJZ7ibZuRVhDjPJ08XEZNbYoeWVWtD.jpeg
 
oke.
welke sluierstaarten kunnen wel in een 180 liter bak?
ik twijfel nog tussen die van 180 en 260 liter vanwege het prijsverschil(inclusief de kast is het verschil meer dan 200 euro).

En hoeveel liter hebben die nodig?
de sluierstaarten met rare tumor achtige zwellingen vind ik niet mooi.

wat ik ook wel apart vind is dat er eerst word gezegd dat ik sluierstaarten gewoon kan halen en nu valt zelfs een telescoopoogje af.. die worden niet zo groot dus kunnen wel dacht ik.

deze keer graag een duidelijk en kloppend antwoord want ik wil graag weten welke nou wel of niet kan.

Als ik alsnog die sluierstaarten haal die jij nu afraad, en ze in een 260 liter bak doe. 1 keer per week het water ververs. kunnen er dan 3 in?
Meer zal ik er niet bij doen.

een tropische aquarium hoeft voor mij niet. Wil liever een paar grote waar koud water uit de kraan gewoon bij kan zonder dat meten van hoe het water is etc. Niks voor mij:)
 
Ik las dat 80 liter per sluierstaart heel mooi is dus vandaar datik gewoon deze wil halen. Nadat ik de decoratie erin heb gedaan hebben ze zowiezo nog wel 80 liter per vis.
 
de goudvissen heb ik terug gebracht en ben die zogenaamde goudvis startkit gaan gebruiken om guppies te kweken als levend voer(met een verwarming) voor mijn toekomstige sluiers.:) ze zitten in 24 graden op advies van de winkel.
 
Je verandert ineens van een bak van 120 cm. naar een bak van 100 cm. Logisch dat het advies dan niet meer klopt.

Heb je je ingelezen over guppen? Dan weet je dat jouw kleine bakje daar niet geschikt voor is. Dit zijn erg drukke zwemmers die heel snel kweken. Een 60 cm. bak is het minimum voor ze en als je er zelf nog een beetje lol van wil hebben (en niet naar vissen wil kijken die zich neurotisch gedragen) zou ik ze niet kleiner dan 80 cm. houden.
Je bent wel erg hardleers hoor...

Als je wel voor de Vision 260 gaat kan je drie sluiers houden. Mocht je echt een Ryukin willen dan zou ik voor 1 Ryukin gaan en 2 van een andere variant (bijv. Fantail of Demekin).
 
oke dus het word de 260 :)

ik vind ze alle 3 wel leuk dus dat word um :)

heb op het forum iets gelezen over fancy goldfish. Zelf weet ik dat aquaria veldhuis ook veel heeft.
Alleen is het allebei wel erg ver weg..
en van een site bestellen zonder m eerst te zien doe ik liever niet :)

weet iemand of er ook een winkel is met veel keuze uit die 3 sluiers in de buurt van nijmegen?

de guppies zijn er om gekweekt te worden. 1 mannetje en 5 vrouwtjes zitten volgens mij prima in zo een bakje.
 
Soms heeft de Intratuin ook best mooie exemplaren van de Ryukin en de zwarte Demekin hebben ze bij onze Intratuin altijd.
Zit er een bij jou in de buurt?
 
JustMeAsking zei:
een tropische aquarium hoeft voor mij niet. Wil liever een paar grote waar koud water uit de kraan gewoon bij kan zonder dat meten van hoe het water is etc. Niks voor mij:)
Ik heb toch al 30 jaar aquaria maar ik meet NOOIT mijn water. Bij veel soorten is dat ook absoluut niet nodig. En deze doen het perfect op leidingwater.

Een gemiddeld tropisch aquarium is zelfs veel makkelijker, dan een bak met sluierstaarten.

5 vrouwen Gup en een man zou ik echt niet in zo'n mini bakje houden. De man wil paren en zal constant achter de dames aan jakkeren. Daar de bak nogal klein is kunnen ze geen kant op.

Vrouwtjes Guppen (behalve wildvorm dieren) worden ook 6cm lang. Daarnaast zijn Guppen uit de winkel erg teer door verre inteelt, en opfok in water wat vol zit met antibiotica. Het water moet beslist erg schoon zijn (elke week de helft verversen is aan te raden)en de temperatuur vrij hoog een graad of 25/26. En voeren met een voeder met een hoog plantaardig gehalte zoals bv Guppy vlokken.

Guppen uit winkels zijn allang geen beginners visjes meer die op kamertemperatuur kunnen.

Ik zou ook niet meer naar die winkel gaan. Dat ze er geen verstand van hebben is erg duidelijk.
 
ja er is een intratuin in de buurt.
als ik de grote aquarium heb en er een paar weken voorbij zijn met dat bacterien spul, zal ik daar wel even langsgaan.

Maar zorgt de intratuin wel goed voor vissen?
Ik wil geen vissen met risico op vergroeiingen.
Als ik een hele kleine jonkie haal, is er dan zekerheid dat er geen vergroeiingen zijn?

Ik heb de verwarming al wat hoger gezet van de guppies. Ze krijgen guppy vlokken.

Ik was al van plan om elke week te verversen maar dan 30 %
 
De ene Intratuin is de andere niet. De een heeft een goede afdeling en bij een ander filiaal kan het ene grote puinhoop zijn.

De kleinsten zijn visjes die de kweker als eerst eruit selecteert. kromme vinnen, scheve bekkie's enz enz die gaan er als eerste uit. Die van een maat groter zien er al beter uit, en zijn dieren die weg geselecteerd zijn in de 2e selectieronde. Hoe groter de maat hoe beter ze vaak zijn.

Intratuin vissen komen van de groothandel Ruinemans.
 
Dat wist ik helemaal niet joh:eek:
bedankt voor de waarschuwing!
Ik dacht misschien komen ze uit een volle bak en zitten ze in de intratuin ook in een te volle bak dus kunnen ze al vergroeit zijn.

Ik zal dan de grootste en mooiste nemen:)

Het zal nog wel even duren voordat ik ze kan halen.
Als ik de aquarium heb kom ik wel op het forum fotos posten en hulp vragen hoe ik dat het best aan kan pakken:)
Dit word mijn eerste eigen grote aquarium waar ik zonder hulp zelf voor ga zorgen dus advies zal fijn zijn :)
kleinere aquariums met makkelijke vissen of iets groots als kind waar je een beetje mee helpt is toch anders :p
 
als ik een jonge ryukin neem. En hij is rood wit, blijft die dan ook rood wit? of is er toch nog een kans dat hij oranje wordt?
Verkleuren de andere sluierstaarten ook? of is dat echt alleen als er goud onder het zwarte zit?

er staat van alles op internet bij de dingen die ik op zoek en ik weet niet meer wat ik moet geloven o.O
daaom vraag ik hier maar al mn vragen na elke keer iets opgezocht te hebben en ik van alles vind..

Ik zocht ook op over hoeveel liter er nodig is zodat een ryukin zo gezond en groot mogelijk kan worden, en kwam uit bij 50 liter is prima tenzij je showvissen ofzo wilt.. ik weet niet wat een show vis is maar als ik jullie reacties op deze site op alle vragen zo lees denk ik dat ik beter jullie kan lastigvallen met mn vragen
 
JustMeAsking zei:
Ik zocht ook op over hoeveel liter er nodig is zodat een ryukin zo gezond en groot mogelijk kan worden, en kwam uit bij 50 liter is prima tenzij je showvissen ofzo wilt..

Die informatie is inmiddels achterhaald..
Ze hebben wel degelijk meer liters nodig. Ik zou gaan voor minimaal 100 liter voor een ryukin.
 
Ik volg het advies hier op en haal een 260 liter aquarium voor 1 ryukin 1 zwarte telescoopoog en 1 fantail dus dat moet wel goedkomen denk ik :)

Ik was alleen even benieuwd van hoeveel een ryukin nodig heeft om ook echt gezond en groot te kunnen worden en toen kwam ik bij zulke 'informatie'terecht. dacht misschien wordt hij helemaal niet zo groot als ik nou denk dat die word in de aquarium die ik ga halen dus was gewoon nieuwsgierig:) zo bedoelde ik het :)

Blijkbaar heeft de intratuin hier in de buurt alle 3 de soorten sluierstaarten dus dat scheelt ook weer ver reizen
 
Wacht, wat voor aquarium met welke maten neem je nou???
 
Dan zou je idd 1 ryukin, 1 fantail en een telescoopoog kunnen houden, maar dan ook echt niet meer!!

Als je voor een bodem gaat, zou ik filterzand nemen en dan een heel dun laagje, 2-3 cm. Dan bijvoorbeeld 2-3 lavastenen en daarop javavaren of anubias binden! :)
 
Ik zou geen lavastenen nemen.
Sluiers zijn nogal lomp en lavastenen scherp.
Geen goede combi lijkt me..
 
Ik ga ook echt niet meer doen :)
Hebben die lavastenen ook nut?
En die plantjes?
Ik herinner me nog wel dat ik ergens las dat ze waterpest opeten dus dat staat al in mn vis mapje :p

de aquarium is 121x46x62
 
oke dus geen stenen:)
ik was van plan om 1-3 mm grind erin te doen, met een huisje en bruggetje als decoratie(eerst even bellen of die veilig is met een telescoopoogje)
wat glazen kiezels, plantjes in een soort decoratie waar ik een plantenbak in zag, met voedingbodem en die glazen kiezels eroverheen.. zoiets zie ik een beetje voor me.

als plantjes was het enige wat ik nog wist tot nu toe waterpest. Die plantjes die jij nu zei heb ik opgezocht en zijn ook wel leuk :)
maar hebben die ook nut als ik vragen mag?
 
Oke en weet je ook wat voor merk? Wat wordt je filtratie?

Deze planten en stenen hebben niet echt nut, puur ter decoratie :) (en ze kunnen ze niet uit de grond trekken :p)
Waterpest is zo weg hoor bij goudvissen :p

Zorg in ieder geval voor veel filtratie, eventueel nog een luchtpompje en zoveel mogelijk zwemruimte! ;)
 
Die lavastenen heb niet echt een nut.
En die plantjes staan mooi, dan is het niet zo leeg, en tijdens het paaien hebben de visjes wat bescherming.
Dus ik zou wel wat plantjes erin doen zoals Anubis,hoornblad,javavaren (wel op een steen of stuk hout vastbinden) etc. etc.
 

Terug
Bovenaan