Aquascape van Bubbelkruik 2.0 (81x36x45)


Bedankt!
Ja eindelijk kan ik de bak rust geven :koffie: en kan ik gaan genieten van de bak en hopelijk de planten zien groeien :smitten:



Bedankt!
De vorige heeft precies dezelfde opzet, enkel nu alle planten erin!
Zo zie je wat aankleding doet :thumbs:



Bedankt!! :thumbs:


Bedankt Quist :daisy:


Bedankt voor je compliment!


Is exact dezelfde opzet :p. enkel nu meer planten en schoon grind :D

Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet wat ik bedoel :)
Er is verschil in het hout en de rest, los van de planten. En ik vind dit mooier.

Veel plezier :)
 
Bubbelkruik zit niet stil!
Extra bak aangeschaft (op de doos zwart, maar die ik heb is wit).

Deze komt op mijn slaapkamer te staan en gaat fungeren als planten reserve bak en quarantaine bak.
Uiteraard ga ik ook deze scapen.
Hier wil ik een mountain scape van maken.
De bodem wordt beige en de stenen grijs, past perfect met de kleuren in de kamer.

50 1.jpg
 
Iedere ochtend schijn ik in de bak ter controle.
En vannacht is de alg ik opmars gekomen!
Lijkt mij bruin alg.

8a1.jpg


Dit is normaal bij een nieuwe bak, maar ik heb overwegend enkel traag groei planten in mijn bak, wat minder snel balans zal brengen.
Ik heb dus hulptroepen nodig!
Zodra de auqarium winkel open is ga ik snelgroei planten halen.
Die kunnen balans brengen tussen alle traag groeiers die ik heb, zodat de traag groeiers niet bedolven worden door de alg.

Ik zit te denken aan:
hoornblad
vaantjesplant
belgisch groen
en/of waterpest

Hoornblad en waterpest kan nu omdat er nog geen garnalen in zitten.
Deze zullen dan tijdelijk zijn.
Vaantjesplant en/of belgisch groen zouden er langer in kunnen blijven, maar enkel als ze in de scape passen.

Jullie nog ideeën?
 
Iedere ochtend schijn ik in de bak ter controle.
En vannacht is de alg ik opmars gekomen!
Lijkt mij bruin alg.

Bekijk bijlage 285062

Dit is normaal bij een nieuwe bak, maar ik heb overwegend enkel traag groei planten in mijn bak, wat minder snel balans zal brengen.
Ik heb dus hulptroepen nodig!
Zodra de auqarium winkel open is ga ik snelgroei planten halen.
Die kunnen balans brengen tussen alle traag groeiers die ik heb, zodat de traag groeiers niet bedolven worden door de alg.

Ik zit te denken aan:
hoornblad
vaantjesplant
belgisch groen
en/of waterpest

Hoornblad en waterpest kan nu omdat er nog geen garnalen in zitten.
Deze zullen dan tijdelijk zijn.
Vaantjesplant en/of belgisch groen zouden er langer in kunnen blijven, maar enkel als ze in de scape passen.

Jullie nog ideeën?

Waarom waterpest en hoornblad alleen zolang er geen garnalen zijn?
 
Het lijkt mij eerder schimmel toe op dat hout en dat is normaal en dat trekt wel weg.
Schimmel heb ik ook op het hout, maar dit is erbij bruine alg. De foto is wellicht niet zo duidelijk, maar was met een zaklamp omdat de lichten nog uit waren.
Hieronder op 1 stuk hout de schimmel en alg
Links onder de schimmel en daarboven tot de tak splitsing de alg.

8a6.jpg
 
Hulptroepen zijn gearriveerd!

8a4.jpg


8a5.jpg


Toch nog redelijk in mijn scape kunnen verwerken (al zeg ik het zelf :p)

8a3.jpg


Maar..... Ik stond versteld van wat ze me in de aquarium winkel aanraden :eek::eek:
Een ALGENETER!! :eek:
Mijn bak draait nog geeneens een week :eek:
Och, kon makkelijk volgens hem :eek:
 
Deze zijn niet geschikt voor garnalen.

Ow, ok, wij gebruiken beide bij een forse groep japonica garnalen en citroengarnalen. Nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Ik kan me voorstellen dat bepaalde soorten typische waterplanten als deze bij verkoop door winkels behandeld zijn met een anti-slakkenmiddel wat enkele dagen nodig heeft om uit te trekken, maar verder zie ik het echt niet.
 
Ow, ok, wij gebruiken beide bij een forse groep japonica garnalen en citroengarnalen. Nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Ik kan me voorstellen dat bepaalde soorten typische waterplanten als deze bij verkoop door winkels behandeld zijn met een anti-slakkenmiddel wat enkele dagen nodig heeft om uit te trekken, maar verder zie ik het echt niet.
Ik heb het ook enkel ergens op google gelezen, en op google kan je alles vinden ;)
 
Ik vind het juist wel goed dat ze bij die hoornblad en waterpest waarschuwen ivm garnalen. Dat zou menig aquariaan kunnen behoeden van een snelle wipe-out. Heeft inderdaad met pesticide te maken die tijdens het kweken van die dingen wordt gebruikt.

APO heeft bijvoorbeeld bij waterpest een waarschuwing staan en een verwijzing deze PDF. Volgens hun heeft het te maken met een stofje wat planten tijdens transport produceren. Ik weet echter niet beter dat het met pesticiden te maken heeft maar goed, na goed spoelen kun je het wel gebruiken hoor.
 
Oké de bruin alg moet natuurlijk niet de overhand gaan geven, maar ik vind het op het hout toch wel mooi :smitten:

9a1.jpg


Vandaag voedingsbolletjes toegevoegd en uiteraard kwamen er daardoor wat planten los, hierdoor ook maar wat schimmel weggepoetst en een 25% waterwissel gedaan.
Waterwaarden getest met een test strip, morgen komt de test set binnen.
Ook de CO2 verhoogt naar 91 bpm, omdat de schecker maar op donker groen bleef staan.
Morgen kan ik dan als een ware laborant met de uitgebreide testen gaan spelen!
Ben benieuwd hoe groot de verschillen zijn tussen de strip en druppel test.

Ik weet het! Niet teveel ineens aanpassen, maar met enkel planten kan het naar mijn idee allemaal nog geen kwaad.
Ik heb liever nu gepruts en dan een lange rustige indraai dan de gehele indraai periode gepruts :thumbs:
 
Mijn reserve bak ingericht!
Dit is/word mijn planten reserve bak/quarantaine bak.
De plantjes die ik er nu in heb staan zijn over van mijn beneden bak en zal hopelijk langzaam opgevuld worden met de snoeistekken van de beneden bak.
De bak is ingericht met beige zand en grijze stenen (kleuren van mijn slaapkamer).
Hij is zo opgezet dat er achter de stenen voldoende ruimte is om te planten, ook met het oog dat dit hoger ligt en daarbij dichter bij het licht is, lijkt mij dit een goede planten plek.
De stenen heb ik laag gehouden zodat erboven voldoende water ruimte is mochten er vissen in quarantaine moeten.

De opzet was nog een behoorlijke klus, aangezien ik hem mooi wilde hebben kijkend vanuit mijn bed, dit betekende een lage zij hoek, maar het is gelukt, vanuit mijn bed is het een mooie doorkijk, maar ook er recht voor (zoals op de foto), al zeg ik het zelf :thumbs: .

Achterwand wil ik net als bij mijn bak beneden LED verlichting maken.

Ook bij deze bak Fosfo, Nitro en Profito toegevoegd.
Verder voedingsbodem.
Het pompje, verwarming en verlichting zijn die bij de bak meegeleverd is.




10A1.jpg
 
Dat ziet er stoer uit! Vooral de stenen vind ik erg mooi, met die kleinere stenen maakt het een mooi bergachtig effect.

Nu weer opzoek naar een nieuwe quarantaine bak want die wil je het liefste gewoon helemaal leeg houden. Wellicht een handje zand op de bodem maar meer niet. Na de quarantaine periode of na medicatie wil je alles gemakkelijk weer kunnen leeg halen, ontsmetten en klaar hebben staan voor de volgende keer. Die hoeft ook niet ingedraaid te zijn. Dit is wel normaal verloop van een quarantaine bak zo ging dat bij mij ook altijd ;)
 
Wat een mooie bakken zeg! Gaaf om het proces te zien in je eerste deel van het topic.
Eindresultaat is prachtig, ben erg benieuwd hoe het gaat groeien!
Je reservebak is ook gaaf! Verleidelijk om er ook niet nog een aan te schaffen voor alleen planten
 
Dat ziet er stoer uit! Vooral de stenen vind ik erg mooi, met die kleinere stenen maakt het een mooi bergachtig effect.

Nu weer opzoek naar een nieuwe quarantaine bak want die wil je het liefste gewoon helemaal leeg houden. Wellicht een handje zand op de bodem maar meer niet. Na de quarantaine periode of na medicatie wil je alles gemakkelijk weer kunnen leeg halen, ontsmetten en klaar hebben staan voor de volgende keer. Die hoeft ook niet ingedraaid te zijn. Dit is wel normaal verloop van een quarantaine bak zo ging dat bij mij ook altijd ;)

Mijn opzet is vooral planten kweken en met quarantaine bedoel ik dat ik als mijn eigen bak goed loopt en ik daar een vast gezond vissenbestand in heb, maar er nieuwe vissen bij komen de vissen uit de winkel eerst daar in gaan, om te voorkomen dat die vissen mijn vaste vissen ziek maken.
Mocht er een vis ziek zijn zal ik idd een aparte bak (plastic) gebruiken.
 
Goed besluit even helemaal overnieuw als je een bak voor de long run maakt. Het advies van de lfs over de algeneter is niet perse fout. Ze eten bruinalg en zijn erg sterk. Ik heb er mijn bak mee ingedraaid. Of het moreel verantwoord het is een afweging. Als zal die in jou geval je mooie scape om zeep helpen.

Je bak is prachtig geworden. Ik vind de snelgroeiers op de achtergrond echt een aanvulling (ook al zijn ze tijdelijk). Het enige wat ik zou veranderen is het paadje open houden tot de achterkant want nu loopt het dood. Waar ik zelf nog aan zat te denken om in het midden drijfplanten te doen zodat er een mooie schaduwval komt over de anubias. Creëer je nog meer diepte. Ohja en misschien de rechtertak met anubias naar links laten buigen ipv rechts. Sorry maar zie je bak en dan denk ik van oehh jaa iee zo en zo huppa
 
Het enige wat ik zou veranderen is het paadje open houden tot de achterkant want nu loopt het dood.
Snap niet precies wat je bedoelt en waar je hem dood vind lopen.

Waar ik zelf nog aan zat te denken om in het midden drijfplanten te doen zodat er een mooie schaduwval komt over de anubias. Creëer je nog meer diepte.
Goed idee! Maar zouden die niet door de hele bak heen gaan ipv in het midden te blijven?

Ohja en misschien de rechtertak met anubias naar links laten buigen ipv rechts.
Sorry maar zie je bak en dan denk ik van oehh jaa iee zo en zo huppa
Dat kan helaas niet, de onderkant heeft zo'n brede bodem dat hij enkel zo kan.
Nee geen sorry!
Vind input krijgen juist super!
 
Paadje loopt mooi in en bochtje naar rechts tegen je planten aan zeg maar. Had daar wat plantjes weggehaald of uitgedund. Drijvers kun je op hun plek houden door bijvoorbeeld zuignappen bovenin te bevestigen en dan een luchtslangetjes erop drukken bijvoorbeeld. of 2 zijdes openhouden kan natuurlijk ook.


Dat kan helaas niet, de onderkant heeft zo'n brede bodem dat hij enkel zo kan.
Nee geen sorry!
Vind input krijgen juist super!
Dan het javamos naar links laten groeien en mooi op vorm snoeien als het ingegroeid is. Je hebt er echt feeling voor man!
 
Oo je bedoelt dit paadje:

10a2.jpg


Die loop rechts achter de uitstekende steen om de boom naar achter.
Is met het vooraanzicht foto niet goed te zien.
Hier een duidelijkere foto

1a1.jpg
 

Terug
Bovenaan