Aquatlantis aquarium lek hoe gaat het met garantie?


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
307
Leeftijd
50
Beste Allen.

Ik heb begin dit jaar een Aquatlantis aquarium gekocht .en al de nodige problemen gehad. eerst met de adaptor die stuk ging en nu lekt het aquarium ook nog. ik neem aan dat er garantie op zit? binnen een jaar.

maar hoe werkt dat precies. komt er dan iemand thuis om je aquarium te repareren? heeft iemand hier ervaringen mee zodat ik mij alvast kan voorbereiden.
 
Ik zou dat even opnemen met de lfs waar je de bak hebt gekocht.
Heb ik al gedaan maar moet nog antwoord terug krijgen. ik zou graag vooraf al willen weten hoe zo'n garantie in zijn werk gaat? of iemand daar ervaring mee heeft.

de kitrand is duidelijk lek. als ik op de kitrand druk dan lekt het water naar buiten toe. ik neem aan dat het dan slecht gekit is
 
Garantie geval. Maar ja, een aquarium verkopen is één, maar garantie verlenen is een andere zaak. Niet laten afschepen, de verkoper moet (volgens de wet) service/garantie verlenen/nakomen en is aansprakelijk Binnen de garantietermijn. Als hij het niet zelf kan moet híj́ het maar op een andere manier oplossen. Gaat hij maar naar de importeur, als de bak uit het buitenland komt of naar de Nederlandse fabrikant.
Zou ik persoonlijk op aandringen als je, zoals je zelf zegt, al de nodige problemen hebt gehad. Ook mogelijk uitzoeken wie importeur/fabrikant is en daar aan de bel trekken als dit een gebed zonder eind wordt.
Bijkomstig is of het verwijtbaar is (eigen schuld) of slecht gemaakt. In ieder geval nu foto’s maken en goed bewaren.
Ook documenteren wanneer je welke stappen hebt gedaan (ook de eerdere problemen) zoals datum contact met winkel, naam verkoper, eventuele gebrekkige oplossingen die zijn genomen door hem enz.
Denk ook aan gevolgschade. Niet iedere inboedelverzekering dekt deze schade aan bijvoorbeeld vloerbedekking, laminaat enz.
En misschien heb je wel een rechtsbijstandverzekering achter de hand.
Sterkte ermee en houdt ons op de hoogte!
 
Garantie geval. Maar ja, een aquarium verkopen is één, maar garantie verlenen is een andere zaak. Niet laten afschepen, de verkoper moet (volgens de wet) service/garantie verlenen/nakomen en is aansprakelijk Binnen de garantietermijn. Als hij het niet zelf kan moet híj́ het maar op een andere manier oplossen. Gaat hij maar naar de importeur, als de bak uit het buitenland komt of naar de Nederlandse fabrikant.
Zou ik persoonlijk op aandringen als je, zoals je zelf zegt, al de nodige problemen hebt gehad. Ook mogelijk uitzoeken wie importeur/fabrikant is en daar aan de bel trekken als dit een gebed zonder eind wordt.
Bijkomstig is of het verwijtbaar is (eigen schuld) of slecht gemaakt. In ieder geval nu foto’s maken en goed bewaren.
Ook documenteren wanneer je welke stappen hebt gedaan (ook de eerdere problemen) zoals datum contact met winkel, naam verkoper, eventuele gebrekkige oplossingen die zijn genomen door hem enz.
Denk ook aan gevolgschade. Niet iedere inboedelverzekering dekt deze schade aan bijvoorbeeld vloerbedekking, laminaat enz.
En misschien heb je wel een rechtsbijstandverzekering achter de hand.
Sterkte ermee en houdt ons op de hoogte!
De kitrand is lek aan 1 hoek van het aquarium. dit kan toch nooit mijn schuld zijn?
 
De kitrand is lek aan 1 hoek van het aquarium. dit kan toch nooit mijn schuld zijn?
Daar ga ik ook niet vanuit maar ja je zal je toch tot de verkoper moeten wenden en wellicht bij geen reactie tot de fabrikant. Dit is dan ook de reden dat ik nieuwe bakken liever bij een lfs in de buurt koop maar goed daar heb je nu niets aan.
 
De kitrand is lek aan 1 hoek van het aquarium. dit kan toch nooit mijn schuld zijn?
Dat schreef ik ook niet. Probeer uitsluitend te adviseren. Je hebt het aangekaart maar nog niets gehoord…
Hoelang geleden? Stel je ultimatum als het niet goed verloopt. Geef altijd (liefst schriftelijk via een mail) aan wat er is afgesproken en
hoe vervelend ook, geef een tegenpartij een redelijke responstijd. Bijvoorbeeld 2 weken.
Allemaal vervelend maar ik schets een doemscenario. Misschien heb je over een week een nieuwe….
Succes!!
 
Als een kitnaad lekkage vertoond, dan moet je een onderbreking in de aangebrachte kit zien.
 
Als een kitnaad lekkage vertoond, dan moet je een onderbreking in de aangebrachte kit zien.
Het lijkt erop dat de kitrand los is . als ik erop druk dan komen er veel druppels. het is helemaal bovenin. als ik het aquarium lager afvul lekt het niet. maar tot de rand wel
 
Beste Allen.

maar hoe werkt dat precies. komt er dan iemand thuis om je aquarium te repareren? heeft iemand hier ervaringen mee zodat ik mij alvast kan voorbereiden.
Zo gemakkelijk zal het niet zijn dat er even iemand bij je thuis langs komt.
Wat ik uit onderstaande kan opmaken is dat je je garantiebewijs moet invullen,
dit samen met je bak moet opsturen en de vervoerskosten zijn voor jou.

GARANTIE AQUATLANTIS

Dit aquarium heeft een garantie van 24 maanden
vanaf de aankoopdatum, voor elk materiaal- of
plakgebrek:
Breuk van de glazen, plastic of
houtplaatonderdelen die tot stand is gekomen na
de aankoop, worden niet gedekt door de garantie.
Schade die wordt aangericht door schokken of
gebruik van een ongeschikt meubel voor het
aquarium, glasbreuken als gevolg van botsingen
met decoratieve objecten of andere elementen,
zijn niet in deze garantie inbegrepen en hebben
diens nietigverklaring tot gevolg.
In geval van plakgebreken (lekkage) kunnen
alleen reparatie of vervanging van de betreffende
onderdelen in acht worden genomen, met
uitsluiting van schadevorderingen wat betreft de
resulterende schade en eventueel verlies.
Schade aangericht door fout gebruik van het
aquarium en/of diens onderdelen, valt niet onder
deze garantie.
Als vorm van preventie is het noodzakelijk uw
verzekeraar te informeren over de aankoop van
een aquarium (dekking van schade veroorzaakt
door water) De aan het transport van het
gebrekkige aquarium inherente kosten zijn voor
de klant. In geval van garantiedekking dient u dit
garantiecertificaat naar behoren in te vullen en
toe te voegen bij het product en vervolgens het
geheel naar uw distributeur te sturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Heel eerlijk, als het bovenin de bak zit zou ik een deel water eruit laten lopen, kitrandje plaatselijk wegsnijden en goed drogen/ontvetten en nieuwe kit er tussen doen.

Uiteraard wel klagen bij de verkoper en aansporen op een nieuwe of gedeeltelijke terugbetaling oid maar ik zou niet akkoord gaan met opsturen van het aquarium ter reparatie wat zomaar maanden kan duren.
 
Ik kan mijn aquarium toch niet opsturen? wat is dat voor iets raars.. waar moet ik mijn vissen dan in doen? tijdelijk in een emmertje?? ik heb niet nog een aquarium staan . dus wat een zeer belachelijke garantie voorwaarde.
wat dacht de persoon die deze voorwaarden bepaalde? dat ieder normaal huishouden een Aquarium op reserve heeft ofzo.. dit kan toch niet!!

ik zit al binnen een jaar met een lekkende bak. ik heb er ook nog een dure achtergrond sticker op gedaan.

het onder meubel lijd ook aan de lekkage omdat het water naar beneden sijpelt en vanuit daar een weg naar buiten zoekt en vervolgens op mijn meubel lekt. de spaanplaat zet uit door het vocht.

ik heb inmiddels contact gekregen met Olibetta en foto's en filmpjes gestuurd. hij lekt alleen links boven . ik kan hem lager vullen . dat doe ik nu dan ook maar om verder lekkage te voorkomen maar het is niet prettig want dan zie je steeds de lamp in het water schijnen als het water lager staat. en dat schittert en is niet prettig om naar te kijken.. een aquarium moet je toch toch boven kunnen afvullen? de andere hoeken lekken niet. en de bak staat netjes waterpas.

ik ben echt heel zuinig op mijn mooie aquarium , ik heb veel geinvesteerd ,het draait goed en ik onderhoud het goed, maar dit doet mij echt pijn dat het nu lekt en schade ervan heeft. ik zit hier heel erg mee. en hoop dat Olibetta dit goed kan oplossen .
 

Bijlagen

  • IMG_5802[1].JPG
    IMG_5802[1].JPG
    1.2 MB · Weergaven: 65
  • IMG_5803[1].JPG
    IMG_5803[1].JPG
    1.6 MB · Weergaven: 64
Ik kan mijn aquarium toch niet opsturen? wat is dat voor iets raars.. waar moet ik mijn vissen dan in doen? tijdelijk in een emmertje?? ik heb niet nog een aquarium staan . dus wat een zeer belachelijke garantie voorwaarde.
wat dacht de persoon die deze voorwaarden bepaalde? dat ieder normaal huishouden een Aquarium op reserve heeft ofzo.. dit kan toch niet!!
Idd,en dat weten zij maar al te goed,
en zo heb je dus eigenlijk geen garantie.
 
Heel eerlijk, als het bovenin de bak zit zou ik een deel water eruit laten lopen, kitrandje plaatselijk wegsnijden en goed drogen/ontvetten en nieuwe kit er tussen doen.

Uiteraard wel klagen bij de verkoper en aansporen op een nieuwe of gedeeltelijke terugbetaling oid maar ik zou niet akkoord gaan met opsturen van het aquarium ter reparatie wat zomaar maanden kan duren.
Dit zou ik wel zelf kunnen kitten . als zo'n nieuwe kitrand goed kan afsluiten op de oude kit? en als de winkel mij de juiste kit wil opsturen met 2 nieuwe meubelplanken . dan moet de bak toch een keer leeg voor het meubel maar dan heb ik de planken tenminste al . bij eventueel verhuizing of verkoop van het aquarium kan ik het dan zo vervangen.

goed idee van jou dus.
 
Maar de lekkage is echt micro lekkage , er verzameld zich steeds water boven in de aluminium rand , en die komt dan na verloop van tijd er van onder in de vorm van een druppel die naar beneden loopt , het was al even aan de gang voordat ik het in de gaten had dat dit een lekkage was.
ik zag eerst steeds kalksporen op het glas naar beneden lopen. ik dacht eerst dat dit van het bij vullen was als ik water ging verversen . dat het er mogelijk over gemorst was. maar na enige tijd zag ik ook druppels hangen. als je langs de aluminium rand waar het glas zit wrijft met een doek blijft er daar nat vanonder komen.
 
Dan zit de lekkage dus achter de afwerking van de kap en daar kun je denk ik niet bij.
Hoe bedoel je precies? de kitrand zit toch tot boven? ik zie niet dat ik daar niet bij kan

het glas zit helemaal tot bovenin . dus de aliminium rand waar het water vanonder komt zit lager. de kitrand loopt tot helemaal bovenin het glas. het lek zit vermoedelijk net ter hoogte waar de alu rand begint. maar kan alleen water door de kitrand lopen . dat word opgevangen in de alu rand en sijpelt er zo vanonderen.
 
Ja ik heb de Fusion 120 maar onder de randen van de omlijsting loopt het glas door en daar zal het denk ik iets lekken dus achter de rand van de omlijsting bedoel ik.
Je kan daar alleen van binnenuit bij dus dat zal dan wel lukken.
 
als zo'n nieuwe kitrand goed kan afsluiten op de oude kit?
nieuwe kit hecht niet goed op de oude dus niet doen
wacht nu eerst eens de reactie af van de verkoper deze is als eerste aansprakelijk voor de garantie afhandeling.
geef ze even de tijd let wel het zijn ook voor hun rare dagen dus zal het wel even duren.
 
Maar de lekkage is echt micro lekkage , er verzameld zich steeds water boven in de aluminium rand , en die komt dan na verloop van tijd er van onder in de vorm van een druppel die naar beneden loopt , het was al even aan de gang voordat ik het in de gaten had dat dit een lekkage was.
ik zag eerst steeds kalksporen op het glas naar beneden lopen. ik dacht eerst dat dit van het bij vullen was als ik water ging verversen . dat het er mogelijk over gemorst was. maar na enige tijd zag ik ook druppels hangen. als je langs de aluminium rand waar het glas zit wrijft met een doek blijft er daar nat vanonder komen.
Ik mag het mis hebben maar sinds dat ik de kamers kouder laat qua stoken, komt er ook veel meer condens uit me bak met aluminium kap en lijst.
17032525978581430166926.jpg
kalkaanslag.
Heb jij in je geval ook aan een zijde waar het water uitzeipelt geconstateerd dat de kit niet hecht?
 
Maar de lekkage is echt micro lekkage ,
Hebben we het wel over lekkage of is het gewoon wat extra condens wat nu meer voor komt omdat het kouder is ?

Het aquarium moet je gewoon kunnen vullen tot net voorbij de lichtlijst.

Aquarium opsturen is niet “raar” want zo gaat dat altijd 🤷‍♂️. Als je je niet kan vinden in de garantie voorwaarden had je van de koop af moeten zien.
 
Ik mag het mis hebben maar sinds dat ik de kamers kouder laat qua stoken, komt er ook veel meer condens uit me bak met aluminium kap en lijst.Bekijk bijlage 369883 kalkaanslag.
Heb jij in je geval ook aan een zijde waar het water uitzeipelt geconstateerd dat de kit niet hecht?
Als ik op de kit duw met mijn vinger dan komt er meer water naar buiten toe uit de rand sijpelen.

het glas en de kit loopt helemaal door naar boven , het water staat net tegen de onderkant van de aluminium rand gevuld dus niet tot de bovenkant van het glas want de rand is zo'n 6cm hoogte . het lek moet dus ongeveer ter hoogte zitten van de onderkant aluminium rand. als ik het waterlijn bv 3 cm onder de aluminium rand zet dan lekt er niks meer.

wat jij aangeeft twijfel ik aan. waarom is het dan maar precies aan in hoek? in de andere hoeken staat het water net zo hoog en lekt er niets. ook niet als ik daar op de kit druk.
 
Als het goed is dan zit er links in de Aquatlantis ook een stikker met rode lijn voor de waterhoogte. Die zit hier denk ik max 1 cm boven de onderkant van de omlijsting.
 
Aquarium opsturen is niet “raar” want zo gaat dat altijd 🤷‍♂️. Als je je niet kan vinden in de garantie voorwaarden had je van de koop af moeten zien.
Dat is toch wel raar. als jij dat niet vind waar laat jij je vissen dan als je geen ander aquarium of geen geld ervoor hebt? bij bv een magnetron kan ik het nog begrijpen dat je die moet terug sturen maar een aquarium is toch wel iets anders. of je moet er geen levende dieren in hebben..

en het garantie boekje zat bij het aquarium in de doos toen ik het al gekocht en geleverd had gekregen. dus dat van de koop afzien is dan ook moeilijk. hoe moet je dat dan vooraf weten? niet iedereen gaat eerst op zoek naar de garantievoorwaarden en je gaat er toch ook niet vanuit dat er binnen een jaar wat gebeurd. meestal geven fabrikanten een bepaalde garantie termijn omdat ze zoveel vertrouwen in hun product hebben dat er juist in die periode niets mee gebeurd . dus daar denk je dan toch ook niet aan dat het al zo snel kapot gaat ?.. en dan nog als het bij elk aquarium zo is dat er risico is dat het kapot gaat en jij moet terugsturen kan je beter nooit een aquarium kopen met dat risico.

ik blijf het gewoon nep garantie vinden . terugsturen op eigen kosten en dan je vissen door de wc spoelen . hebben we toch niets aan.

mijn enige hoop is dan dat de winkel mij goed wil helpen want de fabrikant in zo'n geval kan net zo goed geen garantie geven.
 
Hebben we het wel over lekkage of is het gewoon wat extra condens wat nu meer voor komt omdat het kouder is ?

Het aquarium moet je gewoon kunnen vullen tot net voorbij de lichtlijst.

Aquarium opsturen is niet “raar” want zo gaat dat altijd 🤷‍♂️. Als je je niet kan vinden in de garantie voorwaarden had je van de koop af moeten zien.

Verschil ik toch ook even van mening. Het gaat over een tevreden klant. Het is toch niet dat ze al hun bakken moeten gaan vervangen in de garantieperiode hoop ik ?
 
Als het goed is dan zit er links in de Aquatlantis ook een stikker met rode lijn voor de waterhoogte. Die zit hier denk ik max 1 cm boven de onderkant van de omlijsting.
Klopt er staat bij mij minimaal 15mm
 
Gelukkig is het niet erger als dat hoogstens je houten vloer het niet aan kan.
Ik snap niet precies of iets niet meer goed vastgelijmd is of dat het alleen extra lekt als je er op duwt.
Anderzijds is het waterniveau in me bak met metalen kap niet hoger als moet hoeven maar het lekt relatief veel door de condensatie erin en uit
 
Gelukkig is het niet erger als dat hoogstens je houten vloer het niet aan kan.
Ik snap niet precies of iets niet meer goed vastgelijmd is of dat het alleen extra lekt als je er op duwt.
Anderzijds is het waterniveau in me bak met metalen kap niet hoger als moet hoeven maar het lekt relatief veel door de condensatie erin en uit
Waarschijnlijk zit er een holle ruimte onder de kit en bij erop duwen druk je het water wat daar zit eruit
 
Hier heb ik er alleen een rode streep opstaan als markering en bij de Fusion zit die stikker niet maar beide vul ik af tot net boven de rand van de omlijsting.
Ik vul het ook zo af. net boven de onderste rand van de omlijsting. het waterpeil staat dan zeker nog 5cm onder het einde van het glas. de kit loopt dan dus ook nog 5cm door tot boven waar geen water staat.

ik had gehoopt op een mailtje terug vandaag met een oplossing maar heb nog geen antwoord terug.

de mail die ik kreeg met dat ik foto's moest laten zien etc was in het Engels. en ik heb in het Nederlands terug geschreven.
vind dat wel een nadeel bij Olibetta. de ene keer schrijven ze Engels en dan weer Nederlands. maar bellen kan niet anders had ik dat liever gedaan.
 
Ja qua communicatie is dat lastig en voor sommigen is Engels ook lastig. Gelet op de feestdagen zal alles ook wel niet heel snel gaan dus ik hoop dat ze een beetje voortmaken voor je.
 

Terug
Bovenaan