Aquatlantis Fusion 120 x 40 van NicoleE


Ik zou net verwachten dat bij weinig voeding de wortels lang worden en bij veel ze kort blijven. Maar tja dat is mijn logica, niet die van een plant :)
Klopt zo is het ook. In de Borneo weinig voeding en lange wortels. In de ander ei bak korte wortels.
 
Dat doet een plant toch wel, veel of weinig voeding willen ze toch zoveel mogelijk opnemen, in mijn garnalenbakje gaat de Limnobium ook naar de bodem toe in 2 weken zonder plant voeding en in de Maanvissen bak met EI ook.
 
Dat doet een plant toch wel, veel of weinig voeding willen ze toch zoveel mogelijk opnemen, in mijn garnalenbakje gaat de Limnobium ook naar de bodem toe in 2 weken zonder plant voeding en in de Maanvissen bak met EI ook.
Dan de schaar er dus in. Verbaast me hoe snel ze weer wortels van enige lengte hebben aangemaakt.

Laatst een weekje geen sporen gegeven, merkte het meteen aan het blad, is de plant blijkbaar toch erg gevoelig voor.
 
Vandaag groot en hoognodig onderhoud.

Voor
Bekijk bijlage 265114

Limnobium-wortelsoep en verknoopte HN (4 planten met de nodige uitlopers).
Blad rapen dat ik er zoveel mogelijk uit wilde hebben. Paar plantjes en een mosje verplaatst.






Klaar met eruit halen wat er uit moest. Aan het leeg trekken. Grotere waterwissel om de bak een flinke reset (EI) te geven.
Bekijk bijlage 265115





Na het vullen, kleurverschil van het water omdat ik nog geen rooibos heb toegevoegd.
Het wateroppervlak heeft lang niet meer zoveel drijvers, dus het licht met de TC420 terug geschroefd.

En laat nu maar weer groeien, maar die HN, dat laat ik nooit meer zover komen.
Bekijk bijlage 265116



Van de 3 HNs die in de bodem stonden er twee verwijderd en een jonge plant terug gezet.
De stengels van de HN ontwarren ging amper, dus ik heb de bladeren van de stengels die eruit moesten eraf geknipt, zo liet de rest van een plant zich makkelijk verwijderen.
Niet te zien op de foto maar de langste wortel van de Limnobium die ik in mijn handen heb gehad was langer dan de hoogte van de bak.

Op naar de volgende week :)
Dat ziet er weer keurig uit!
 
Repashy voeren, de Corydoras zijn er dol op. De repashy ligt vast onder het hout.

Een Diamantgourami pikt trouwens ook af en toe een graantje mee, en de scholenvisjes hangen er boven voor het stof dat opwaait. De Ancistrus moet het ook nog ontdekken.

 
Mooi vreetfestijn!
Dacht ff dat ik ze zelfs hoorden smakken maar waren hondennageltjes op het laminaat! ;)
 
Mooi vreetfestijn!
Dacht ff dat ik ze zelfs hoorden smakken maar waren hondennageltjes op het laminaat! ;)

Ja het valt echt goed in de smaak. Je hoorde inderdaad de honden om mij heen lopen :)
 
Zo onder het hout is nog een uitdaging voor ze, goed bezig, stimuleert hun jaag gedrag.
 
Zo onder het hout is nog een uitdaging voor ze, goed bezig, stimuleert hun jaag gedrag.
Daar is het vanzelf terecht gekomen Ton. Dat spul is heel licht en vliegt aanvankelijk de hele bak door omdat de Cory's het rond koppen, totdat het zich ergens vast loopt.
Meestal is dat bij een stuk hout maar dit was wel een heel mooi plekje, kon ik er ook nog wat van zien.
 
Drijvers komen er sowieso in, die heb ik nu ook.
Ik gebruik een dun luchtslangetje waar ik een cirkel van gemaakt heb zodat ie drijft, daar zitten mijn drijvers in, die cirkel hou ik op de plek met een visdraadje die met een verplaatsbaar steuntje op de rand van de bak zit
Bekijk bijlage 263938

@Patrix : werkt deze oplossing goed? Heb je gewoon zoiets in mekaar gemoffeld ==>https://www.aquastorexl.nl/aquarium/beluchting/luchtslang/ <== ?

@NicoleE : ben eens door je fotoboek gegaan: heel mooi hoor!
 
Daar is het vanzelf terecht gekomen Ton. Dat spul is heel licht en vliegt aanvankelijk de hele bak door omdat de Cory's het rond koppen, totdat het zich ergens vast loopt.
Meestal is dat bij een stuk hout maar dit was wel een heel mooi plekje, kon ik er ook nog wat van zien.
Klinkt heel herkenbaar, doen ze hier ook ja :D
 
werkt deze oplossing goed? Heb je gewoon zoiets in mekaar gemoffeld
Of het met dat soort slang gaat weet ik niet, ik denk het wel als het maar drijft, maar of dat netjes recht blijft weet ik niet.
Zelf heb ik pneumatische slang gebruikt van 3 mm dik, dat is mooi stevig en daar kan je dan een strakke ring van maken, met krimpkous had ik dat gekoppeld.
slang.jpg
 
Korte update, gisteren flink gesnoeid in de Fusion. Dat was ook wel nodig want (schaam schaam, ik had de bak wat verwaarloosd)
Slecht blad eruit, javavaren gekortwiekt, een Anubias die gelijmd zat weggehaald ivm rot van de wortelstok, restanten oud eikenblad er zoveel mogelijk uit gehaald.

En ik had zowaar een alg op één bladrand van de javavaren. Ik vrees CO2 probleem, dus vanaf nu laat ik de EI toch los en ga ik NO3 en PO4 meten (moet ik van de week nog even doen). Even geen grote waterwissels met mijn hoge pH en kH, daar ben ik wat te enthousiast mee geweest de afgelopen maand.

Waternavel ook gekortwiekt en die pluk in de Home gegooid voor Sjorske.

Hier wat foto's, gemaakt met de iPad mini. Ik heb ze verkleind want ze waren erg korrelig en onscherp.


De Anubias barteri gooit nog steeds bonte bladeren, het laatste blad is bijna geheel 'wit'.
bont.JPG




De javavaren die ik flink uitgedund heb, vind het zelf wel geslaagd omdat ik nu meer van het hout zie.
En een zielig plukje waternavel dat is overgebleven, maar dat groeit toch snel genoeg terug.
bont2.jpg






Een totaaltje, laat nu maar weer groeien :D
De waternavel trekt altijd in een boogje naar rechts.
bont3.jpg
 
Korte update, gisteren flink gesnoeid in de Fusion. Dat was ook wel nodig want (schaam schaam, ik had de bak wat verwaarloosd)
Slecht blad eruit, javavaren gekortwiekt, een Anubias die gelijmd zat weggehaald ivm rot van de wortelstok, restanten oud eikenblad er zoveel mogelijk uit gehaald.

En ik had zowaar een alg op één bladrand van de javavaren. Ik vrees CO2 probleem, dus vanaf nu laat ik de EI toch los en ga ik NO3 en PO4 meten (moet ik van de week nog even doen). Even geen grote waterwissels met mijn hoge pH en kH, daar ben ik wat te enthousiast mee geweest de afgelopen maand.

Waternavel ook gekortwiekt en die pluk in de Home gegooid voor Sjorske.

Hier wat foto's, gemaakt met de iPad mini. Ik heb ze verkleind want ze waren erg korrelig en onscherp.


De Anubias barteri gooit nog steeds bonte bladeren, het laatste blad is bijna geheel 'wit'.
Bekijk bijlage 267178



De javavaren die ik flink uitgedund heb, vind het zelf wel geslaagd omdat ik nu meer van het hout zie.
En een zielig plukje waternavel dat is overgebleven, maar dat groeit toch snel genoeg terug.
Bekijk bijlage 267179





Een totaaltje, laat nu maar weer groeien :D
De waternavel trekt altijd in een boogje naar rechts.
Bekijk bijlage 267180
Ooit las ik ergens iets over een, extra, ingeplant gen bij bonte planten. Maar ik vind het niet terug. Misschien heeft dit ook iets van doen bij je overigens mooie Anubias. Blijft een bak om trots op te zijn, Nicole!
 
Ooit las ik ergens iets over een, extra, ingeplant gen bij bonte planten. Maar ik vind het niet terug. Misschien heeft dit ook iets van doen bij je overigens mooie Anubias. Blijft een bak om trots op te zijn, Nicole!
Dankjewel Ben.

Het bonte deel is dezelfde plant als de geheel groene, het is een aparte uitloper. Bont en groen dus aan één plant.

APO kende het niet en die hebben hierover contact gehad met de kweker en die kenden het (volgens zeggen) ook niet bij de barteri.

Ben dus zuunig op dit plantje en hoop er ooit een wat grotere plant van te hebben of hem zelfs te kunnen delen met iemand anders. Niet met de kweker :D
 
Staat er (zoals altijd) keurig bij! Leuk om te zien dat het nieuwste blad bijna "wit"is.
 
Laatst bewerkt:
Ja grappig, kleine frutseltjes groen. Maar op zich heeft de plant natuurlijk weinig aan een blad met amper chlorophyl dus ik hoop dat de volgende bladeren weer gewoon bont zijn.
Ik denk wel dat het een teken is dat de plant veel licht heeft, zie je tenminste bij bonte kamerplanten. Hoe meer licht hoe bonter het blad.
 
Over een paar jaar zien we de Anubias barteri 'Nicole' misschien wel in de winkel ;)
Hahaha wie weet.

Ik heb APO nog maar eens gemaild want die hadden gevraagd of ik ze op de hoogte wilde houden.
Benieuwd naar hun reactie.

Zal hem niet gauw commercieel van de hand doen hoor Thea, van de andere kant, dan komt hij wel voor meer mensen beschikbaar dan dat ik hem kan delen van een enkel stukje wortelstok.
 
Zal hem niet gauw commercieel van de hand doen hoor Thea, van de andere kant, dan komt hij wel voor meer mensen beschikbaar dan dat ik hem kan delen van een enkel stukje wortelstok.
Je moet er mee doen wat jij wil! Want is jouw plantje en er is naar mijn mening geen goed of fout hiermee.

Edit:benieuwd wat APO zegt.
 

Terug
Bovenaan