Aquatlantis Fusion 120 x 40 van NicoleE


'k vind het zo al een mooie bak maak er maar geen Engels aquarium van... So, don't put the kettle on.
Bekijk bijlage 263844
Dankjewel hahahaha, ik denk dat zegt hij nou over een Engelse bak. Totdat ik "de kettle" las.
De rooibos zit erin, misschien dat ik straks nog even boodschappen ga doen, dan neem ik bio zwarte thee mee en mik ik er nog wat bij ;)

Jammer dat je dat gekleurde water zo slecht op de foto krijgt.
Zelf kleur ik nooit aan maar toch een vraag, kun je hiervoor ook van die turf pellets gebruiken?

https://www.aquarium-planten.com/sh...eriaal/142/jbl-tormec-cp-e1500-1501-1901/1111
Ik heb geen idee Ben, ik neem aan van wel, maar turf verandert volgens mij nog een aantal parameters en ik wil niet moeilijk doen ;) ivm met stabiliteit van de bak.
Ik geloof dat Ruben bv turf in 2 filters heeft zitten om schommelingen van waterwaardes te voorkomen.

Zo te lezen zou het wel de kH verlagen, wat bij mij op zich zeer gewenst is.

Dankjewel Dirk, ik heb hem bij favorieten gezet, eens rustig in de webshop rondkijken wat ik nog meer van ze zou kunnen gebruiken. Dit is ook een goede prijs vind ik.
 
Dankjewel Dirk, ik heb hem bij favorieten gezet, eens rustig in de webshop rondkijken wat ik nog meer van ze zou kunnen gebruiken. Dit is ook een goede prijs vind ik.
Ik heb er deze pas ook besteld en de kwaliteit is prima.
En het formaat vind ik ook mooi voor mij hoeven ze niet zo heel groot te zijn.
 
Ik heb er deze pas ook besteld en de kwaliteit is prima.
En het formaat vind ik ook mooi voor mij hoeven ze niet zo heel groot te zijn.
Te groot is niet mooi vind ik als je ze in de bak legt. Zijn ze niet bijgeknipt? In vorm?
Ik heb ooit catappa voor nanobakjes gekocht, waren zo'n 10 cm lang - in model geknipt :( Leluk).
 
En met een kleurtje, nu nog rooibos


396A992B-1C59-4AF2-830A-732BEE1FDB67.jpeg
 
Thee zou ook goed tegen alg zijn heb ik wel eens gelezen, maar dat komt dan meer door het feit dat het licht minder doordringt?
 
Thee zou ook goed tegen alg zijn heb ik wel eens gelezen, maar dat komt dan meer door het feit dat het licht minder doordringt?
Dat is inderdaad de verklaring die ik ook heb.

Ik kan wel bevestigen dat je dan minder last hebt van algen.
Ik heb heel minimaal last van een zachte groene alg op de voorruit. Echt minimaal hoor, haal het misschien eens per 2 maanden weg en dan moet je nog dicht bij de bak staan wil het opvallen.
Aan de linkerkant, onder de drijvers, was het altijd minder dan aan de rechterkant.

Met thee had ik ook rechts minder groene alg op de ruit. Scheelde echt veel (op het kleine beetje).
Vorige week de ruit schoon gemaakt, benieuwd wanneer het weer nodig is, of het interval groter is geworden.
 
zachte groene alg op de voorruit
Deze heb ik ook, maar dan alleen op de zijruit waar het filter zit, verder mag ik ook niet klagen wat alg betreft, alleen af en toe die baardalg, dat blijft toch een lastige om te voorkomen.

Misschien ook maar eens een scheutje thee overwegen, moet dan wel biologisch zijn?
 
Baardalg heb ik ook, kleine beetjes, moet er echt naar zoeken dus maak er niet zo'n punt van.
Ik wil niet aan de CO2 en met mijn waterwaardes is dit wellicht de consequentie.

Thee moet inderdaad biologisch zijn. IK gebruik 10 zakjes (goedkoper is een grote zak losse thee kopen) op een liter. Laat het dan afkoelen en dan heb ik een bijna zwarte thee voor het oog. Dat mik ik in de bak. Van een scheutje zul je niet veel zien.
Je moet houden van dat kleurtje.
 
Oké thanks, ik zal het onthouden, in mijn nieuwe bak ga ik met wat meer licht werken, mocht het verkeerd uitpakken kan ik altijd het water wat donkerder maken.

Co2 heb ik wel, maar dan in de vorm van bio.
 
Oké thanks, ik zal het onthouden, in mijn nieuwe bak ga ik met wat meer licht werken, mocht het verkeerd uitpakken kan ik altijd het water wat donkerder maken.

Co2 heb ik wel, maar dan in de vorm van bio.
Ik gebruik rooibos thee maar je kunt dus ook zwarte thee gebruiken. Maar houd het biologisch.
Ik heb tot nu toe rooibos gebruikt, dus ik kan je nog niet zeggen hoe zwarte in het water eruit ziet. Zullen we over een tijdje wel achter komen ;)

Oh en wat ik nog wilde zeggen, als je teveel licht hebt in de bak kun je natuurlijk ook met drijvers werken.
Bij mij werkte dat aan één kant van de bak, aan de andere kant blijven ze niet liggen door de stroming van de uitlaat. Ook niet als ik ze 'vasthoud' met touwtjes of andere trucs gebruik.
 
Drijvers komen er sowieso in, die heb ik nu ook.
Ik gebruik een dun luchtslangetje waar ik een cirkel van gemaakt heb zodat ie drijft, daar zitten mijn drijvers in, die cirkel hou ik op de plek met een visdraadje die met een verplaatsbaar steuntje op de rand van de bak zit
4.JPG
 
Drijvers komen er sowieso in, die heb ik nu ook.
Ik gebruik een dun luchtslangetje waar ik een cirkel van gemaakt heb zodat ie drijft, daar zitten mijn drijvers in, die cirkel hou ik op de plek met een visdraadje die met een verplaatsbaar steuntje op de rand van de bak zit
Bekijk bijlage 263938
Hmmm dat zou ik nog eens kunnen proberen. Met rietjes werkte dit in elk geval niet. Vind Limnobium het wel leuk om 'vol' in de stroming te hangen? (we gaan dat beleven...)
 
Vind Limnobium het wel leuk om 'vol' in de stroming te hangen?
Lijkt ie geen moeite mee te hebben, alleen de wortels gaan dan wel naar één kant waaien, wat ook wel weer mooi is.

Aan de kant waar ie het meest in de stroming hangt zijn de blaadjes zelfs groter.
 
Hier gaan de drijvers ook flink met de stroming mee en zolang ze niet in de hoek vast gaan zitten is dat prima.
Ze lopen hier vast in de HN die tot nu toe zich niets aantrekt van stroming.

Ik ga het gewoon eens proberen :)
 
Vandaag groot en hoognodig onderhoud.

Voor
a.jpg


Limnobium-wortelsoep en verknoopte HN (4 planten met de nodige uitlopers).
Blad rapen dat ik er zoveel mogelijk uit wilde hebben. Paar plantjes en een mosje verplaatst.






Klaar met eruit halen wat er uit moest. Aan het leeg trekken. Grotere waterwissel om de bak een flinke reset (EI) te geven.
b.jpg






Na het vullen, kleurverschil van het water omdat ik nog geen rooibos heb toegevoegd.
Het wateroppervlak heeft lang niet meer zoveel drijvers, dus het licht met de TC420 terug geschroefd.

En laat nu maar weer groeien, maar die HN, dat laat ik nooit meer zover komen.
c.jpg




Van de 3 HNs die in de bodem stonden er twee verwijderd en een jonge plant terug gezet.
De stengels van de HN ontwarren ging amper, dus ik heb de bladeren van de stengels die eruit moesten eraf geknipt, zo liet de rest van een plant zich makkelijk verwijderen.
Niet te zien op de foto maar de langste wortel van de Limnobium die ik in mijn handen heb gehad was langer dan de hoogte van de bak.

Op naar de volgende week :)
 
Als de Limnobium het lekker doet is 2x per week snoeien soms een noodzaak, ik doe het ook 2x per week snoeien, anders hebben de Maanvissen er last van en zie je ze duidelijk lager hangen.
 
De wortels werden in de Borneo ook zolang maar in de andere bak veel minder.
Heeft denk ook met het voedings niveau in de bak te maken.
 
Als de Limnobium het lekker doet is 2x per week snoeien soms een noodzaak, ik doe het ook 2x per week snoeien, anders hebben de Maanvissen er last van en zie je ze duidelijk lager hangen.
De limnobium mag op zich wel zijn gang gaan maar was inmiddels met de wortels tussen de HN gaan hangen. Het is de HN die veel harder gaat dan ik verwacht had en die had ik veel te ver laten gaan.
Ik heb niet het idee dat de diamantjes last hebben van de lange wortels, mits het geen dicht bos van wortels wordt. Zal eens in de gaten houden of ze zich met kortere wortels anders gaan gedragen. Ze hangen sowieso veel aan het oppervlak zoals je op de foto's kunt zien.

Ik denk dat ik om de wortels kort te houden ook twee keer per week de Limnobium onder handen moet nemen. Zal dat eens consequent volhouden en kijken of ik een verschil kan zien.

De wortels werden in de Borneo ook zolang maar in de andere bak veel minder.
Heeft denk ook met het voedings niveau in de bak te maken.
Je gebruikt geen/amper voeding in de Borneo toch?
Ik heb de wortels hier nog nooit zó enorm lang gezien.

Netjes weer hoor :thumbs:
En toch hou ik stiekem wel van een wild bakje:daisy:

Ik ook Thea, maar boven in werd het me echt te gortig :D
Ik hoop dat de waternavel weer snel naar rechts gaat groeien. Wil hem graag stekken en op andere plekken ook planten.
Heb van de week een paar stengels in de Home gegooid om te zien of er nog bruinalg in ontwikkeling is, en daar was tijdens de kuur met Bactopur Direct de HN helemaal gesmolten. Weg drijvers dus voor Sjorske. De waternavel biedt hem nu weer wat schaduw en water wat echt stil staat. (OK dit hoort eigenlijk in mijn andere topic hihi)
 

Terug
Bovenaan