Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


Wegens Silicaat gehalte van 4 ppm waarvan je elders aangaf hier geen probleem mee te hebben of om een andere reden?

Ja en nee. Ik weet dat sinds ik in brabant woon, penseelalgen heb. Wat zich ook manifesteerd in een bruine achterwand.
Dus ik wil eigenlijk eens kijken wat extra zuiver kan betekenen.
Maar of dit puur te wijten is aan silicaat, of iets anders??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar is maar op een manier achter te komen door idd DI filter te gebruiken. Als je nog een Silicaat filter extra bijplaatst is het met de JBL Silicaat test niet meer meetbaar.
 
Jammer dat hij het nog niet helemaal doet Marcel maar dat komt vast goed!
Nog even en je hebt een compleet meetstation van je aquarium:D
 
Dan typ ik het berichtje van gisteren nog maar 1 keertje. Houd je van de straat, zullen we maar zeggen.

Gisteren had ik al gezegd dat ik het silicaat gehalte in mijn nieuwe DI water eens ga meten. Dus dat heb ik gisteren ook maar eens gedaan.

Silicaat (SiO2) mg/l in:

Kraanwater: 25
Osmosewater: 4,0 (systeem zonder DI filter)
Aquarium: 1,8
DI water: <0,1

De EC waardes in uS/cm:

Kraanwater: 460
Osmosewater: 20
Aquarium: 410 (zou eigenlijk 380 moeten zijn)
DI water: 0-1 (knippert daartussen, maar dat doet de meter zonder water ook)
 
En dan ververs je met enkel het water uit je osmose set?

Dat klopt. Wel aangevuld met mineralen. Ik ververs wekelijks 40 liter. Af en toe wat meer.

De EC waarde is wat opgelopen, dus moet morgen eens wat meer verversen.

Heb vandaag een 100 liter regenton gekocht. Zo kan ik een grotere vooraad DI water aanleggen.
En hoef ik niet ieder weekeind water te maken.

Ik had een 35 liter jerrycan. En wat gieters erbij. Maar dat kwam met de timing erg nou.
Zo'n regenton kun je eens een uurtje vergeten.....

Wil hem toch maar tot ongeveer 3/4 vullen. Heb je een marge van 3 uur.
 
Ahha en de mineralen zijn dan speciaal voor de vissen?

Of bedoel je met mineralen alle plantenvoeding?

Nee met mineralen bedoel ik dus de GH+ met sporen mineralen en de KH+ (natriumbicarbonaat)

Daarbij komt dan nog plantenvoeding.
 
Bij mij reist dan de vraag, waarom niet een deel osmose en een deel kraanwater ?
 
Dat is dat inderdaad nodig ja. Toch eens een testje mee bestellen, geen idee hoe hoog het hier uit de kraan komt, de µS is wel zeer hoog hier :mad:
 
Plaatjes:

DSC00978.JPG


DSC00973.JPG



DSC00974.JPG



DSC00982.JPG



DSC00985.JPG



DSC00986.JPG



DSC00987.JPG
 
Prachtige foto s Marcel en ik zie echt geen algen hoor;)

Klopt ook wel John. Ik heb op de planten eigenlijk geen algen. Alleen de achterwand heeft last van roodalgen. Ik heb die gisteren een stuk bespoten met peroxide. Dan kleuren ze rood.
 
Zeer prachtig bak Marcel en mooie bewoners de vissen blaken van gezondheid .
 
Hierbij nog wat beloofde plaatjes van mijn knutselwerk. Heb nu dus een 100 liter waterton en een DI filter. Ook een inline TDS meter aangesloten, zodat je makkelijk de werking van het DI filter kunt monitoren.
Voor de oplettende kijker. De meetpennen (T-stukjes) zijn inmiddels "op zijn kop" gezet. Omdat er soms een klein luchtbelletje bleef hangen en voor extra lage waardes zorgde. Nu kan er geen luchtbelletje blijven hangen.

De waterton:

DSC00988.JPG


Het nieuwe DI filter, met leiding en kraantje:

DSC00991.JPG


TDS water voor DI filter:

DSC00995.JPG


TDS water na DI filter:

DSC00993.JPG
 

Terug
Bovenaan