Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


Mooi is dat om te zien, je eigen bak in een tijdsbestek van een bepaalde tijd.
Wat ik wel zou willen weten is wat je nu zelf de mooiste scape vindt van de afgelopen jaren. Ik besef wel dat er een groei in zit en dat de
smaak met de tijd verandert.
Ik hou wel van een volle bak met planten en van de tweede serie vind ik de eerste en tweede foto's erg mooi
Van de eerste serie staat op de vierde foto links achter een plant daar wil ik graag de naam van weten, omdat ik een tijdje
geleden van iemand daar een stekje van heb gekregen en hij daar de naam niet van wist.
 
Mooi is dat om te zien, je eigen bak in een tijdsbestek van een bepaalde tijd.
Wat ik wel zou willen weten is wat je nu zelf de mooiste scape vindt van de afgelopen jaren. Ik besef wel dat er een groei in zit en dat de
smaak met de tijd verandert.
Ik hou wel van een volle bak met planten en van de tweede serie vind ik de eerste en tweede foto's erg mooi
Van de eerste serie staat op de vierde foto links achter een plant daar wil ik graag de naam van weten, omdat ik een tijdje
geleden van iemand daar een stekje van heb gekregen en hij daar de naam niet van wist.

Nymphoides sp. taiwan.

De laatste foto vsn de eerste serie vind het het mooist. Zo is de bak nog steeds wel. Alleen laat ik vaak te vol worden en dan snoei ik te rigoreus. Dus dan krijg je weer het effect van de laatste foto 2 serie. Daar is het net te kaal.

Het sterrenkruid vind ik heel mooi, maar het mij teveel werk. Dat moet je echt zeer goed bijhouden.
En op die plaats komt de HN niet mooi meer uit. Die moet vrij staan.
 
De waterfabriek op zolder heeft ook een upgrade gehad.

Ik heb een boosterpomp aangeschaft. En het valt absoluut niet tegen.

Van 7 liter per uur naar 16 liter per uur.
Van 20 uS/cm naar 14 uS/cm.

Dus is minder dan 4 uur heb ik de wekelijkse hoeveelheid water weer beschikbaar.

Booster:

Bekijk bijlage 257892

De waterfabriek op zolder:

Bekijk bijlage 257890

Bekijk bijlage 257891
En de verhouding afvalwater/osmosewater, is die ook een heel stuk verbeterd?


Ps
Bak staat er heel mooi bij!
 
En de verhouding afvalwater/osmosewater, is die ook een heel stuk verbeterd?


Ps
Bak staat er heel mooi bij!

Ik heb dat niet gemeten. Maar dat zal zeker wel. Want de restrictor zal niet veel meer water doorlaten.

Misschien als ik eens zin heb, zal ik het eens meten.
 
Ik heb dat niet gemeten. Maar dat zal zeker wel. Want de restrictor zal niet veel meer water doorlaten.

Misschien als ik eens zin heb, zal ik het eens meten.
:thumbs::thumbs:

Als je het eens wilt meten, graag:daisy:

Zit er nl. ook overna te denken om een boosterpomp te halen, maar dan om de hoeveelheid water te besparen.
Hoelang zal zo'n pomp meegaan?
 
En de verhouding afvalwater/osmosewater, is die ook een heel stuk verbeterd?


Ps
Bak staat er heel mooi bij!

Ruben, ea,

Ik heb het vandaag maar eens gemeten.

Er komt dus 16,4 L/uur aan osmose water uit.
En er komt 32,8 L/uur aan afvalwater uit.

Gek genoeg is de verhouding osmose:afval dus precies 1:2

Wat het in de oude situatie was weet ik niet. Maar ik had toen ongeveer 7 L/uur aan osmose water.
Het afvalwater zal toen misschien iets minder zijn geweest. Maar ook niet gek veel minder.
Ik zal niet gek staan te kijken als het voorheen 1:4 was.
 
Ff je pomp niet aanzetten, zie je snel genoeg hoe groot het verschil ongeveer was, maar denk dat het redelijk klopt.

Twee patronen in serie en je gaat denk ik richting 1:1
 
Ff je pomp niet aanzetten, zie je snel genoeg hoe groot het verschil ongeveer was, maar denk dat het redelijk klopt.

Zat daar aan te denken. Maar ik denk dat de pomp teveel weerstand geeft, dus dan is het niet echt eerlijk.

Twee patronen in serie en je gaat denk ik richting 1:1

Tja, dan moet ik er nog een membraan bij kopen. En daar kun je erg veel water voor kopen.
 
Weet niet precies of het aan de foto kwaliteit ligt, maar je bak lijkt wel veel helderder geworden te zijn door de tijd heen.
Sowieso is de inrichting rustiger geworden
 
Weet niet precies of het aan de foto kwaliteit ligt, maar je bak lijkt wel veel helderder geworden te zijn door de tijd heen.
Sowieso is de inrichting rustiger geworden

Dat ligt niet aan de foto’s. Dat is gewoon een fijt.

Zorgen voor minder organische belasting. Inzet van een uvc unit. En het belangrijkste, een goed filter.

Wouter weet jij hier antwoord op te geven?

:thumbs::thumbs:

Hoelang zal zo'n pomp meegaan?
 
Dat ligt niet aan de foto’s. Dat is gewoon een fijt.

Zorgen voor minder organische belasting. Inzet van een uvc unit. En het belangrijkste, een goed filter.

Wouter weet jij hier antwoord op te geven?
Ahha, dan zag ik het toch goed.

Nee ik heb geen idee hoe lang zo’n pomp mee gaat.
Wat ik wel weet is dat ze op mijn werk dagelijks gemiddeld 1-4 uur draaien en dat gaat zonder uitval de afgelopen 2 jaar (werk er nog niet langer :p )
 
Het is dan eindelijk zover. Heb een pH controller aangeschaft.
De dennerle evolution deluxe.

Wel 2e hands, want 250 euro vind ik toch wel wat prijzig.

De boel vanavond in het opgeruimde kastje geinstalleerd.
De handel 2x gekalibreerd, want ik geloofde het niet.
Tevens ook nog mijn andere buffers getest. Die kwamen ook goed terug.

Waarom twijfel ik. Nou, de controller zegt dat mijn aquarium een pH van 6,3 heeft. Bij een KH van 3.
De druppeltest pH geeft 6,5.

De dropchecker is lichtgroen.

Dus wat ben ik de komende dagen van plan?

Ik laat alles bij de oude instellingen.

De controller monitord nu alleen, zodat ik inzicht krijg.

De dropchecker vers gevuld. En een 2e erbij gehangen. Lekker vooraan, dan zie ik het beter.

De komende dagen ga ik eens zien op welke pH de controller moet staan.

Mocht iemand ook een controller hebben graag even de setpoint en KH laten weten.


De controller met 2 extra elektrodes.

BE414CC9-1F7B-4340-B244-47F5D38314B9.jpeg


Kalibratie.

B6AB4FB6-F177-4429-BEA2-035E2D1AF641.jpeg


Zo zit alles nu in het kastje.

8FC6444C-68F4-4B50-A066-E51C69CC304B.jpeg
 
Netjes Marcel
Maar hoe komt je kh zo laag natuurlijk of osmose
En vertrouw jij de uitkomst van je druppel test dan ik namelijk niet zo zet er drie naast elkaar en je krijgt drie verschillende waardes
Dus zo zuiver is dat niet lijkt me
heb hier een geijkte ph meter die exact het zelfde aangeeft als de controller dus die druppel tests :juggle::S
 
Ik gebruik puur osmose met mineralen. En nu zit die op een kh van 3.

Ja, dat is het punt. Ik heb een losse pH meter, maar daar zit een goedkope chinese elektrode op.
En ik krijg deze niet stabiel gekalibreerd. Als ik na kalibratie de buffer weer meet, komt deze niet goed terug.

Dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Kan er een dennerle elektrode aan hangen.
 
Leuke aankoop Marcel!

En je kastje, hartstikke netjes, kan ik nog een voorbeeld aan nemen :)
 
Heb de Chinese el cheapo elektrode een enkele reis kliko geschonken.

Heb vandaag even tijdelijk even een reserve dennerle pH elektrode aan de voltcraft pH meter gehangen.
Heb deze meter met andere buffers gekalibreerd dan de controller.

Heb beide meters in het aquarium gehangen. En gelukkig geven ze hetzelfde aan.

Alleen vind ik de pH best wel laag. Gisteravond 6,1 Vanmorgen 6,6 Zojuist 6,3.

De indicator is mooi lichtgroen. Niet geel.

Dus ik moet nog eens zien waar de controller op moet instellen.

En ook nog maar eens een goede elektrode voor de voltcraft kopen.

0933D027-14DB-4533-B1A8-75D69D68FFF5.jpeg



0F51064B-11B7-4567-949E-30DB24877495.jpeg
 
Misschien is dit iets voor je https://www.gainexpress.com/product...oken=8dab35733e44c3790007ed25f861b829d46ee3cb ?
Ze hebben een korte en lange versie, ik gebruik ze al een tijdje naar volle tevredenheid.
Deze gebruik ik ook. Eerst (bijna 3 jaar lang) de korte versie (omdat de probe destijds nog in het zicht hing) en nu de lange versie (die tegenwoordig voorzien is van een rood kapje in plaats van zwart). Voordeel van deze probe is ook nog eens dat de aansluitkabel prettig lang is.
 
Voorlopig heb ik nog 2 dennerle reserve elektrodes. Dus ben voorlopig nog voorzien.

De pH controller staat op 6,5 ingesteld.
Deze schakeld nu tussen 6,45 en 6,55.

Ik heb gemerkt dat deze ongeveer 1,5 uur aan staat en ook ongeveer 1,5 uur uit.
Ik heb geen idee of dit de bedoeling is.

De indicator heeft nu deze kleur. En het is de 20mg variant.

Ik denk erover om deze nog 0,1 lager te zetten.

AF5415B0-3CD2-457F-9F83-948DFF9098E0.jpeg
 
Voorlopig heb ik nog 2 dennerle reserve elektrodes. Dus ben voorlopig nog voorzien.

De pH controller staat op 6,5 ingesteld.
Deze schakeld nu tussen 6,45 en 6,55.

Ik heb gemerkt dat deze ongeveer 1,5 uur aan staat en ook ongeveer 1,5 uur uit.
Ik heb geen idee of dit de bedoeling is.

De indicator heeft nu deze kleur. En het is de 20mg variant.

Ik denk erover om deze nog 0,1 lager te zetten.

Bekijk bijlage 258975

Ik heb ook die 20mg variant. Maar hou hem net iets minder geel dan jij hebt (andere planten).
Waar schat je nu je bak op met deze kleur vloeistof? Zou dit al 20mg zijn... of moet het dan meer geel zijn?

(vloeistof is blauw bij jouw in de fles?)
 
Ik heb ook die 20mg variant. Maar hou hem net iets minder geel dan jij hebt (andere planten).
Waar schat je nu je bak op met deze kleur vloeistof? Zou dit al 20mg zijn... of moet het dan meer geel zijn?

(vloeistof is blauw bij jouw in de fles?)

Tja, jij zegt geel. Ik zie geen geel??

Kleurenkaartje.

3CEBE330-6C47-4DB8-920C-373E715BD52F.png


Ik denk dat ik op pH 7 kleur zit.

De pH 6,8 kleur komt overeen met 20 mg.

Als je de plaatjes combineert. Krijg je onderstaand.
Hierin zie je wat de kleur op je CO2 waarde heeft.

10ADF71F-8CE3-4E85-890D-1C34F5083310.jpeg
 
De pH controller staat op 6,5 ingesteld.
Deze schakeld nu tussen 6,45 en 6,55.

Ik heb gemerkt dat deze ongeveer 1,5 uur aan staat en ook ongeveer 1,5 uur uit.
Als dat overdag is (tijdens de lichtpiek) dan lijkt het me helemaal prima. Heb je nog wat capaciteit over voor als de plantenmassa fiks toeneemt en heb je ook nog wat armslag voor het geval je ventiel vast zou slaan op de open stand. Ik zou het eerst zo laten en de komende weken kijken wat de planten en de algjes ervan vinden.
 
Die kleuren zijn lastig in te schatten hoor. De kleuren op de 2 kaartjes verschillen zelfs al volgens mij.
Dat klopt ook John.

Dat eerste kaartje is een echt indicator kleuren kaartje.

Die onderste daar kloppen de kleuren niet echt. (slechte scan) maar die is meer om de co2 waarde te zien tussen de opeenvolgende kleuren.
 
Gisterenavond de controller ingesteld op een pH van 6,40.

Ik moet zeggen dat ik de indicator nu mooi groen vind. Dus ik laat het voorlopig zo.

Ik zal dit weekend eens in de gaten houden hoe vaak de controller aan en uit gaat.

Maar zonder controller werd er toch oo den duur teveel co2 gedoseerd. De pH was toen aan het einde van de dag 6,1.
En zo’n checker reageerd niet zo snel, dus je zag dat niet direct.

Zo staat de cecker er nu bij.

2EA0500A-20D1-4EC0-8EDA-0CAF7A484936.jpeg
 

Terug
Bovenaan