Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Berichten
9,183
Leeftijd
44
Locatie
Heerlen
Graag wil ik jullie mijn nieuwe aquarium laten zien.

Het is een Aquatlantis Fusion 120x50x70.
Ik heb voor dit aquarium gekozen omdat:

Het bijbehorende meubel geen open midden kastje heeft (plaats voor zooi) Het meubel even breed is als het aquarium zelf. Dus veel opbergruimte. En het oogt mooier (vind ik).

Het aquarium standaard voorzien is van LED-verlichting.

De kleurstelling mij ook bevalt.

Het aquarium is 120 cm breed. Dit kon ik nog netjes kwijt.
Ik heb een diepere versie (50 cm) gekozen, zodat ik meer ruimte heb voor planten. In mijn vision stonden achtergrond planten klem tussen achterwand en voorruit.
De hoogte van 70 cm (effectief 58 cm) geeft vissen van verschillende waterlagen genoeg ruimte. En de planten.

Omdat jullie graag plaatjes kijken (ik ook hoor!), zal ik nu wat foto's laten zien.

Begin situatie:
979887biljoenblik_0_82_biljoenblik015.jpg


Aquarium afgeleverd paar weken vroeger dan gepland. (06-08-2015):
846112biljoenblik_0_82_biljoenblik001.jpg


Juwel stone granite achterwand vastkitten aan de achterruit:
538254biljoenblik_0_82_biljoenblik002.jpg


Boeken eraf, en hij zit goed vast:
784395biljoenblik_0_82_biljoenblik004.jpg


De techniek installeren. De Ikea kastverlichting is zeer praktisch:
844914biljoenblik_0_82_biljoenblik005.jpg


Easy LED Control voor de aansturing van de LED-verlichting:
982376biljoenblik_0_82_biljoenblik006.jpg


Ik heb ervoor gekozen om mijn externe filter aan te sluiten dmv pvc drukleiding. Dit heb ik op het forum gezien, en vind dit een mooie en solide oplossing.

Aansluitingen voor de pomp:
639785biljoenblik_0_82_biljoenblik007.jpg


Aanzuigbuis en uitstromers:
688412biljoenblik_0_82_biljoenblik008.jpg


Eindelijk proefdraaien en spoelen. Gelukkig was alles in een keer lekvrij.
413583biljoenblik_0_82_biljoenblik009.jpg


Oud en nieuw:
883663biljoenblik_0_82_biljoenblik010.jpg


Eindelijk de plantjes erin:
378129biljoenblik_0_82_biljoenblik011.jpg


Het is inmiddels 16-08-2015. De vissen overgezet, plus de oude filterpomp. Ik heb hiervoor al een aantal dagen water laten circuleren via mijn oude aquarium.
De oude pomp blijft er 3 weken op staan, zodat de bacteri�n langzaam de nieuwe pomp kunnen gaan bezetten.
151516biljoenblik_0_82_biljoenblik012.jpg






Ik wil later nog even verder ingaan op de techniek. En als jullie vragen hebben, vraag ze gerust.

Groeten
Marcel
 
Wat een schitterende bak!
De inrichting zelf is nog wat kaal maar zal vast nog veranderen toch?
 
he he eindelijk een Aquatlantis Fusion in beeld en met led verlichting
mooi bak zeg en kast is lekker strak mooie kleur ook
welke led heb je er in de normale of de LED H2O
kan je de verlichting eigenlijk dimmen bij deze en de licht opbrengst beter of slechter als bij de juwel

groet

jaap
 
Op de foto staat het aquarium net een volle week. Ik zal vanavond weer wat foto's maken. Ben net terug van vakantie. En het zag er flink gegroeid uit.
 
Mooie bak, Marcel! Kijk al uit naar de foto's. :)
 
flipper34 zei:
he he eindelijk een Aquatlantis Fusion in beeld en met led verlichting
mooi bak zeg en kast is lekker strak mooie kleur ook
welke led heb je er in de normale of de LED H2O
kan je de verlichting eigenlijk dimmen bij deze en de licht opbrengst beter of slechter als bij de juwel

groet

jaap

Ik heb de normale LED verlichting. Dit omdat er anders 2 pomphuizen in het water oppervlak steken. Ik wil een bak zonder techniek. Dus alles is extern. Het enige wat in de bak zit zijn de in en uit voer van het filter.

De controllers zijn eigenlijk gewoon twee tijdklokken. Die bij aanvang het licht in een uur tijd van 0% tot 100% sterkte brengen. Bij uitschakeling natuurlijk andersom.
De klok is wel enigzins intiligent. Dat houd in dat itt. een normale tijdklok het licht wel aangaat na een stroom onderbreking en niet pas bij het eerstvolgende programma.

Ik heb op aanraden van mijn LFS de lampen niet continue op volle sterkte. Maar de voorste lamp van 10:00 tot 20:00 en de achterste van 13:00 tot 23:00. Dus van 13:00 tot 20:00 op volle bak. Uiteraard min de 2 uur fade-in en fade-out.
Geeft een zeer mooi effect. Licht gaat van voor naar achter. Oftewel zon van oost naar west.

De licht sterkte is echt enorm. Ik ben 2 TL8 gewend maar ��n led balk geeft al meer als die 2 TL met reflector tesamen.

groeten
Marcel
 
Je aquarium is zich goed aan het ontwikkelen. De planten moeten nog flink groeien en ik ben benieuwd wat je visbestand gaat worden. Een heel verschil qua mogelijkheden en uitstraling vergeleken met het juwelaquarium dat je had.
Ik heb zelf ook een Aqualantis aquarium en geniet er veel van.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
mooie bak.
Helemaal mee eens dat een dichte kast mooier is dan een open (juwel).
Ben benieuwd naar de nieuwe foto;s! ;-)
 
Zo, wat een vooruitgang. Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken.
 
Allereerst heel erg bedankt voor de reacties.

En zoals beloofd weer een paar foto's

Ik heb een detail foto gemaakt van de LED balk. Deze bestaat hoofdzakelijk uit witte LEDS met daarbij wat rode, blauwe en gele LEDS.

832447biljoenblik_0_82_biljoenblik014.jpg


Tevens nog wat vissen gekocht. Van 150 naar 300 liter oogt wel wat leeg.
10 Zilverbijlzalmen, 15 Rode Fantoomzalmen, 5 Corydoras Similis.

968868biljoenblik_0_82_biljoenblik013.jpg


Aquarium deze avond. Na waterverversing en voorruit schoonmaken.

411499biljoenblik_0_82_biljoenblik019.jpg


Kastje raakt al aardig gevuld

998555biljoenblik_0_82_biljoenblik016.jpg


De "machinekamer"

578567biljoenblik_0_82_biljoenblik017.jpg


682775biljoenblik_0_82_biljoenblik018.jpg


Ik ben zeer blij met mijn aftapkraan. Ik ben niet vies van een goede slok, maar liever niet uit een hevel slang :koffie:
 
Dat ziet er allemaal professioneel uit, mooie ombouw :thumbs:
 
TonHageraats zei:
Dat ziet er allemaal professioneel uit, mooie ombouw :thumbs:

Beste Ton,

Dat was deze keer ook de bedoeling. Veel inspiratie opgedaan op de diverse fora. En een grotere bak moet niet meer werk opleveren. Gemak dient de mens.

groet,
Marcel
 
Voordat ik het vergeet, zal ik even het "boodschappenlijstje" opsommen.

Filter: Eheim Professionel 3e 600T (2178) staat nu op de middenstand ca 550 Liter/uur.

Filter vulling: Voorfilter blauw, 2 bakjes (4L) Mech buisjes, 1 bakje met een zelfgemaakte middelfijne spons, 1 bakje (2L) substrat pro (bolletjes gesinterd glas) daarop een fijn filtervlies (watten).

CO2: Hervulbare fles 2kg, manometer met magneetventiel, externe inline atomizer.

Verlichting: 2x Aquatlantis easy LED 52 watt, aangestuurd met 2x easy LED control.

Achterwand: Juwel stone granite.

Bodem: Dennerle kristal quarts grind (getrommeld corydoras vriendelijk)

Planten: Hydrocotyle leucocephala, Echinodorus "diamond red", pogostemon octopus, Echinodorus bleheri, Nymphaea zenkeri red, Microsorium pteropus, Vallisneria spiralis, Lobelia cardinalis, Echinodorus tenellis, Hemiantus callitricho�des.

Vissen:
1 Maanvis man (9 jaar), 10 Zilverbijlzalmen (+1 marmer), 23 rode fantoomzalmen, 12 zwarte tetra, 5 Crossocheilus siamensis, 5 corydoras schwartsi, 5 corydoras simillis, 1 ancistrus.

Zo dat was het weer. Fijne avond allen!

groet,
Marcel
 
Dat ziet er mooi uit.
Je geeft aan dat je op diverse fora informatie omtrent de techniek hebt opgedaan. Heb je voor mij een linkje?
 
Die techniek is inderdaad prima in orde! Hoe bevalt de atomizer? Mooie oplossing ? ( letterlijk en figuurlijk?)

Ik heb er ook T stuk tussen zitten met een Gardena koppeling. Tuinslangetje eraan en laten lopen! Heerlijk. Geen ge�mmer met emmers! En terwijl hij leegloopt onderhoud! Je houd nog tijd over!

De evolutie van het aquariumhouden! Kost een paar centen,....
 
013 zei:
Dat ziet er mooi uit.
Je geeft aan dat je op diverse fora informatie omtrent de techniek hebt opgedaan. Heb je voor mij een linkje?

Dat is maanden leeswerk geweest, en overal wat opgepikt. Dat staat niet in ��n linkje.

groet,
Marcel
 
ja, dat is herkenbaar. Er staat heel veel info, met veel verschillende meningen. Dan komt het vervolgens toch uit op eigen keuzes o.b.v. wat je gebruikt uit veel informatie.
 
013 zei:
ja, dat is herkenbaar. Er staat heel veel info, met veel verschillende meningen. Dan komt het vervolgens toch uit op eigen keuzes o.b.v. wat je gebruikt uit veel informatie.

Ik wil niet zeggen dat alles in het leven een eigen keuze is, maar toch wel heel veel. Maar ik heb al redelijk wat ervaring in de aquaristiek, met ook de nodige fouten. Dus over de dingen die je leest, kun je het eens zijn of niet. Ook moet het bij jou gevoel van de hobby passen. En ook niet geheel onbelangrijk wat wil of kun je er aan uitgeven.
Verder moet je enkele negatieve ervaringen (door bijv. onkunde) er uit kunnen filteren.

Ik heb bijv ook een topic van iemand gevolgd die alles zelf gebouwd heeft, met zelfs een computer en doseerpompen eraan. Alles was geregeld. Zelfs een bioloog filter (utopie volgens velen). Blijkt alles toch niet helemaal te werken. Slechte waarden, algen etc. Dat geeft ook weer een ervaring, dat het ook zonder kan.
Dus het is voornamelijk veel topics volgen, en veel filteren. Tot je dingen overhoud, waar je een goed gevoel bij hebt en wat ook werkt. Dus wat bij meerdere mensen tot een goed resultaat lijdt.

groet,
Marcel
 
eric79 zei:
Die techniek is inderdaad prima in orde! Hoe bevalt de atomizer? Mooie oplossing ? ( letterlijk en figuurlijk?)

Ik heb er ook T stuk tussen zitten met een Gardena koppeling. Tuinslangetje eraan en laten lopen! Heerlijk. Geen ge�mmer met emmers! En terwijl hij leegloopt onderhoud! Je houd nog tijd over!

De evolutie van het aquariumhouden! Kost een paar centen,....

De atomizer bevalt mij nog steeds prima. Maar het is nog vrij kort. Dus hoe het apparaat blijft functioneren weet ik nog niet.
Maar wat mij wel is opgevallen. De atomizer is zeer zuinig met CO2. Dus hoog rendement. In mijn vorige bak had ik een jbl taifun (verlengd), daar waren de bellen nooit volledig opgelost. Ik doseerde 60 bpm op 150 liter, en CO2 gehalte was niet constant (vervuiling). Met de atomizer zit ik nu op 40 bpm op 300 liter. Door mijn 2 filteruitlaten wordt het mooi verdeeld door het aquarium. De planten produceren veel zuurstof. De dropchecker (20 mg CO2 / liter) staat er mooi lichtgroen bij.
Bij de filteruitstroom zie je nog een klein wolkje mist, maar voor mij niet storend.

groet,
Marcel
 
Je kan de atomizer ook voor de filter plaatsen is mij verteld waardoor je minder of geen mist krijgt. Dan moet de mist eerst nog door het filter en zal nog beter opgelost worden.

Welke atomizer heb je als ik vragen mag??
 
jessicapilon zei:
Je kan de atomizer ook voor de filter plaatsen is mij verteld waardoor je minder of geen mist krijgt. Dan moet de mist eerst nog door het filter en zal nog beter opgelost worden.

Welke atomizer heb je als ik vragen mag??

John,

Ik heb deze atomizer (alleen dan in china besteld)
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=21260

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je de atomizer voor de filter kan plaatsen. Maar ik weet dat een filter graag zuurstofrijk water verlangd. Nu weet ik niet in hoeverre de CO2 de zuurstof zou verdringen. Daarom ben ik er nog niet uit, of ik hem �berhaupt voor het filter zal plaatsen. Verder heb ik een thermofilter, en moet er niet aan denken dat hier een luchtbel in zou gaan ontstaan.
Misschien dat ik eerder geneigd ben om zelf een externe reactor te maken, en de atomizer daar op aan te sluiten. En dan nog steeds op de uitlaat van het filter.
Maar tot op heden vind ik de kleine mistwolkjes nog niet storend. Maar eerst moet ook mijn bak nog kraakhelder worden. De bacterien zijn nog druk doende, en het evenwicht moet zich nog gaan instellen.

groet,
Marcel
 
ik zou hem ook niet voor het filter plaatsen, krijg je toch ophoping van gas op den duur.
Ik had geprobeerd om de atomizer in mijn reactor te plaatsen, maar dat lukte me niet, de diameter was te klein (of atomizer te groot).
als iets goed is, zou ik het niet veranderen. Vooral de manier om het toe te voegen heb ik flink mee zitten spelen. Het doel voor mij was om zo lang mogelijk met een gasfles te doen met max. oplosbaarheid.
 
Marcel bedankt voor de info van de led verlichting ben ik weer een stukje wijzer
leuke vissen heb je bij gekocht voor al de Corydoras Similis kon ik nog niet maar ven op gezocht op Google
leuk visje

groet

jaap
 
Mooi aquarium hoor! Heb hem deze week in het echt gezien, qua afwerking durf ik wel te zeggen dat deze lijn op het niveau van Eheim zit.
 
@ Flipper, met de nieuwste Aquatlantis led controller kan je het licht wel dimmen. Echter is deze controller pas een week leverbaar en ziet er exact hetzelfde uit als de versie die je niet kan dimmen.

Bij Aquariumzaak Heems hadden ze toevallig de nieuwe dimmer liggen, zo kwam ik hier achter. Had namelijk exact dezelfde vraag.
 
biljoenblik zei:
jessicapilon zei:
Je kan de atomizer ook voor de filter plaatsen is mij verteld waardoor je minder of geen mist krijgt. Dan moet de mist eerst nog door het filter en zal nog beter opgelost worden.

Welke atomizer heb je als ik vragen mag??

John,

Ik heb deze atomizer (alleen dan in china besteld)
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=21260

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je de atomizer voor de filter kan plaatsen. Maar ik weet dat een filter graag zuurstofrijk water verlangd. Nu weet ik niet in hoeverre de CO2 de zuurstof zou verdringen. Daarom ben ik er nog niet uit, of ik hem �berhaupt voor het filter zal plaatsen. Verder heb ik een thermofilter, en moet er niet aan denken dat hier een luchtbel in zou gaan ontstaan.
Misschien dat ik eerder geneigd ben om zelf een externe reactor te maken, en de atomizer daar op aan te sluiten. En dan nog steeds op de uitlaat van het filter.
Maar tot op heden vind ik de kleine mistwolkjes nog niet storend. Maar eerst moet ook mijn bak nog kraakhelder worden. De bacterien zijn nog druk doende, en het evenwicht moet zich nog gaan instellen.

groet,
Marcel

een klein beetje lijkt me ook niet echt storend. Volgens mij mag het plaatsen voor de filter niet veel problemen geven met de bacterien. Ik kreeg die tip van een van de vele experts hier op het AF en ga er daarom vanuit dat dit mogelijk moet zijn.
 
1978 zei:
@ Flipper, met de nieuwste Aquatlantis led controller kan je het licht wel dimmen. Echter is deze controller pas een week leverbaar en ziet er exact hetzelfde uit als de versie die je niet kan dimmen.

Bij Aquariumzaak Heems hadden ze toevallig de nieuwe dimmer liggen, zo kwam ik hier achter. Had namelijk exact dezelfde vraag.
kijk dat zijn berichten alweer een stapje dichter bij

bedankt en groet

jaap
 
Kan je met deze dimmer ook maanlicht simuleren?
Dus na 23:00 nog bv 4 uur blauwe leds aan?
 
De LED verlichting wordt in zijn geheel gedimd. Dus niet per kleurgroep.
Maar als ik de laatste 5 minuten in mijn bak kijk, dan is er zo weinig licht, dat het wel maanlicht lijkt. Ik heb heelaas nog de oude versie. Anders had ik ze graag nog een uur op 10% laten branden. Zeer mooi effect.
En trouwens, wie heeft ooit bedacht dat maanlicht blauw moet zijn?
Ik heb nog nooit van mijn leven blauw maanlicht gezien.
 
Het is weer tijd voor een update. De reden dat het weer even op zich heeft moet laten wachten is het volgende.

Ik heb nu al bijna 2 weken last van een behoorlijke waterbloei.(bacterien witte waas)
Dus in eerste instantie heb ik een groot deel van het water ververst. Dit had dus duidelijk geen effect.
Na weer eens een heleboel te hebben gelezen, toch maar eens geprobeerd de vissen een tijd niet te voeren.
Behalve dat de vissen je steeds zieliger aan gaan kijken, had het totaal geen effect op de waterbloei.
Zou ik dan toch een UVC unit nodig moeten hebben? Ik ben hier eigenlijk niet zo voor. En zeker omdat je het maar ��n keer nodig hebt (als alles goed blijft gaan).
Dus toch maar even langs mijn LFS gegaan en om wat advies gevraagd. Het eerste wat hij was dat het met een UVC wel snel over zal gaan. Maar ja ik was niet zo happig op een aanschaf voor eenmalig.
Geen nood. Ze hadden ook apparaten in de verhuur. Het verhuur apparaat was niet aanwezig, dus kreeg ik een nieuw model mee. Service van de zaak, en breng maar terug als het water weer helder is.
Dus ik ben benieuwd. Vanmiddag wat foto's gemaakt.

Aquarium vanmiddag direct nadat ik het apparaat erin heb gehangen:

917521biljoenblik_0_82_biljoenblik021.jpg


Close up van het apparaat:

597893biljoenblik_0_82_biljoenblik022.jpg


Zijaanzicht van de bak (het lijkt groen, maar het is wit.)

353321biljoenblik_0_82_biljoenblik023.jpg


Doos van het apparaat:

512558biljoenblik_0_82_biljoenblik024.jpg


UVC intern filter: Olympia type Orca BF 1400 UVC

Ik ga hier op terug komen.
 
Waterbloei is een gevolg van een te hoog nitraat gehalte.

Minder voeren en vaker verversen totdat je filterbacterieen het nitraat kunnen verwerken.

Met UV maak je de alg wel dood maar is een kunstmatige oplossing. Dode alg zal weer bemesting vormen

Ik had voorheen veel last van alg maar nu ik de vissen nog maar 2x per week voer heb ik nergens geen last meer van. 1x per week 1 zakje bloodworm en 1 zakje tubifex op zaterdag en op woensdag vlokken.

Vissen en garnalen krijgen gewoonweg veel te veel voer.

Als je aan schoon eendekroos kan komen goi dat er eens in dat vreet enorm veel nitraat uit je bak.

En haal je actieve koolfilter eruit als je die hebt.

Gewoon fijnmazige filters zijn beter.
 
Het was geen algenbloei, maar een bacteriebloei. Dit kan wel eens gebeuren bij een nieuw aquarium.
Het nitraat gehalte heeft hier geen invloed op. En dit was trouwens maar 10mg/l, dus niet hoog.
De bacteriebloei wordt wel versterkt door voeren. De filterbacterien kunnen het aanbod niet goed verwerken, dus hebben de zwevende bacterien in het water een voedings overschot.
Door de zwevende bacterien te doden met de uvc, krijgen de filterbacterien kans zicht te vermenigvuldigen, en het teveel aan voeding te verwerken.
Het aquarium is inmiddels kraakhelder.
Het filter bevat geen koolstof. Ik heb wel 4 liter siporax aan het filter toegevoegd.
Het filter bestaat nu uit. voorfilter, ceramische pijpjes, siporax 2x, substrat pro en als laatste filterwatten.
 

Terug
Bovenaan