Aquatlantis Fusion 120x50 van Biljoenblik


Grohe red zijn pas mooie kranen :p
Maar “if it works it ain’t stupid”
en nu heb je geen geklooi met verloopjes of dingen die van je kraan kunnen schieten
Hoezo geklooi? volgens mij heb je geen idee wat ik bedoel, ik schroef de perlator eraf en schroef de slangaansluiting erop gardena koppeling erop en klaar.
Als je dat al geklooi vind, dan vraag ik me af wat er handig is aan een emmer in de wasbak met een pomp, maar nogmaals, "ieder zijn ding" ik wild alleen maar tips geven, wat je ermee doet is up to you.
 
Hoezo geklooi? volgens mij heb je geen idee wat ik bedoel, ik schroef de perlator eraf en schroef de slangaansluiting erop gardena koppeling erop en klaar.
Als je dat al geklooi vind, dan vraag ik me af wat er handig is aan een emmer in de wasbak met een pomp, maar nogmaals, "ieder zijn ding" ik wild alleen maar tips geven, wat je ermee doet is up to you.
In princiepe is dat niet echt geklooi. Maar om wekelijks dat erop en eraf te schroeven. DAt zal voor het schroefdraad van de kraan ook niet geweldig zijn.
Daarnaast is dit niet echt een standaard kraan. En in tegenstelling tot de kranen die ik kende, loopt het water hier niet door de kraan zelf. Maar loopt er door de metalen kraanboog een binnen slang met op het uiteinde een plat stukje waar het rubber op zit.
Als dit stukje om wat voor reden dan ook zou beschadigen (dus door veelvuldig erop en eraf schroeven) dan zit ik met een lekkende kraan. En moet dan de hele kraan vernieuwen ipv alleen een rubbertje.

En ja, ik ken ook die gardena perlator opzet stukken. Dus 2 in 1. Maar dan zit je dus altijd met zo'n lelijke knots op je kraan.

Dus ja. Ik heb bewust voor deze makkelijke en universeel toepasbare oplossing gekozen.
Werkt altijd en bij iedereen. Wat voor kraan je ook hebt.
 
Die lelijke klots is ongeveer 7 mm dat hij uitsteekt dat is toch niet zoveel ??
 
In princiepe is dat niet echt geklooi. Maar om wekelijks dat erop en eraf te schroeven. DAt zal voor het schroefdraad van de kraan ook niet geweldig zijn.
Daarnaast is dit niet echt een standaard kraan. En in tegenstelling tot de kranen die ik kende, loopt het water hier niet door de kraan zelf. Maar loopt er door de metalen kraanboog een binnen slang met op het uiteinde een plat stukje waar het rubber op zit.
Als dit stukje om wat voor reden dan ook zou beschadigen (dus door veelvuldig erop en eraf schroeven) dan zit ik met een lekkende kraan. En moet dan de hele kraan vernieuwen ipv alleen een rubbertje.

En ja, ik ken ook die gardena perlator opzet stukken. Dus 2 in 1. Maar dan zit je dus altijd met zo'n lelijke knots op je kraan.

Dus ja. Ik heb bewust voor deze makkelijke en universeel toepasbare oplossing gekozen.
Werkt altijd en bij iedereen. Wat voor kraan je ook hebt.
Het ging mij meer om de opmerking van Tuinkabouter, maar als jij hier tevreden mee bent heb ik daar alle respect voor hoor.
Ik gebruik het al 5 jaar, en mijn schroefdraad is nog steeds onbeschadigd en ik heb ook geen lekkage.
En jou kennende heb je er goed over nagedacht, dus maak ik me verder ook geen zorgen.
Ik heb al genoeg afgekeken van je :- )
 
Die lelijke klots is ongeveer 7 mm dat hij uitsteekt dat is toch niet zoveel ??
Het Belgische straatbeeld beantwoord jou logica al genoeg.

We hebben hier een gezegde.

Dat staat als een vlag op een strontschuit.

Die knots op de kraan. Voldoet hieraan.
 
Marcel, hoe gaat het met de Matrix in je filter? Verbetering?
 
Marcel, hoe gaat het met de Matrix in je filter? Verbetering?
Ik denk dat het goed gaat.

Maar of dat puur door de matrix komt???

Denk dat dit filter gewoon meer doorstroom heeft. En dat heeft een gunstig effect op het aquarium.
Minder blauwalg.
Het water ruikt nu ook weer fris, naar bos na een regenbui.

Maar ik denk dat wat extra siporax of substrate ook hetzelfde effect heeft.
Of gewoon een blauwe spons.
Alleen vind ik een spons niet makkelijk de drek eruit te krijgen.
 
Komt weer een klein project aan. Dit weekend in elkaar knutselen.

20210527_210654.jpg
 
Veel succes als het niet lukt kunnen we nog altijd John sturen om te delegeren
 
Waarom dan niet een knappe reactor?
Zoals in GMT reeds aangegeven zal elk ding achter een filter, de doorstroom belemmeren.
En tevens werkt een reactor in tegengestelde doorstroom. En soms komt er wat lucht uit mijn filter.
En als dit zou ophopen in de reactor, kan dit tot een luchtslot lijden. En dan blokkeerd de filterwerking.

Het is misschien wat ver gezocht. Maar dit werkt zeker. En is niet afhankelijk van elkaar.
 
Hier het nieuwe uitstroom buisje van de Eheim.
Ik wilde deze in de rechter hoek. Zodat de stroming dezelfde kan op gaat.
Maar de doorvoer zit links. Want rechts zit al vol.

20210530_142141.jpg
20210530_142020.jpg
 
Wel Marcel laat ons 1 ding duidelijk zijn met die pvc buizen oogt het strak en net , dus voor het oog is het prima , maar ik heb mijn twijfels bij het geheel de pro's en contra's . Meestal wordt het zo strak gemaakt dat indien nodig er bijna geen aanpassingen meer mogelijk zijn en men dus opnieuw moet beginnen . Met een leiding kan je een boog maken bij pvc buizen zijn dat 2 maal 90 ° bochten die voor meer verlies zorgen . Het reinigen van die pvc buizen is bijna een onbegonnen werk en meestal zo gemaakt dat het zelf niet mogelijk is zit strak in de kast gemonteerd met een mooie doorgang uit de kast maar niet demonteerbaar .
 
Wel Marcel laat ons 1 ding duidelijk zijn met die pvc buizen oogt het strak en net , dus voor het oog is het prima , maar ik heb mijn twijfels bij het geheel de pro's en contra's . Meestal wordt het zo strak gemaakt dat indien nodig er bijna geen aanpassingen meer mogelijk zijn en men dus opnieuw moet beginnen . Met een leiding kan je een boog maken bij pvc buizen zijn dat 2 maal 90 ° bochten die voor meer verlies zorgen . Het reinigen van die pvc buizen is bijna een onbegonnen werk en meestal zo gemaakt dat het zelf niet mogelijk is zit strak in de kast gemonteerd met een mooie doorgang uit de kast maar niet demonteerbaar .
Klopt deels Stefan. Voor mijn hoofdfilter heb ik het geheel uitgevoerd in 25mm pvc. Dat is inwendig 21mm.
Mijn vorige filter had een uitgaande slang van 12/16 dus een diameter van 12mm. Mijn huidige filter heeft 16/22 slangen. Ook dat is kleiner.
Dus ik denk dat het verlies aan bochten te verwaarlozen is.

Het schoonmaken is lastiger. Maar ik denk dat er toch minder aangroei is. Ik heb een keer de tuinslang aangesloten op het pvc. En er dus leiding druk doorheen geblazen.
Er kwam zeer weinig vuil uit.

En ook de slangen gaan op den duur uithangen en worden daardoor ook plat op sommige plaatsen. Ze zijn echter wel sneller te vernieuwen.

Dus ik denk dat de voor en tegens meer persoonlijk zijn.

Een mooie tussenoplossing zou zijn om het geheel in de bak op maat te maken met pvc. En hier en daar een schroefdop erop. En dit met slangen te verbinden naar het filter.
 
Je kan ook ervoor kiezen om het niet te verlijmen maar in teflontape om de buizen te wikkelen zodat deze ook afdichten.
Trek je het met enige overtuiging uit elkaar als het toch anders moet
 
Heb toch maar eens een stuk siliconen slang besteld. Het maakt her geheel toch een stuk stiller.
Ik was eerst bang dat de siliconen slang niet goed zou passen. Maar deze slangen passen veel beter. Zitten veel steviger in de Eheim en Oase klemmen.
Je moet allen wel mooie ronde bochten maken. Want ze knikken sneller.

20210612_161756.jpg
 
Heb toch maar eens een stuk siliconen slang besteld. Het maakt her geheel toch een stuk stiller.
Ik was eerst bang dat de siliconen slang niet goed zou passen. Maar deze slangen passen veel beter. Zitten veel steviger in de Eheim en Oase klemmen.
Je moet allen wel mooie ronde bochten maken. Want ze knikken sneller.

Bekijk bijlage 326808
Of kinkveren gebruiken, maar lange bocht is makkelijker
 
Ik heb vandaag een nieuwe aanzuigknop ontvangen.
Ik heb deze ook maar eens even open gemaakt, om te kijken of er iets anders was.
Het enige verschil wat ik merkte, is dat de nieuwe knop meer smering heeft.
De rest is hetzelfde.
Heb de oude knop ook maar gelijk schoongemaakt, en flink gesmeerd.

Als er nog steeds lucht in komt, dan ga ik de knop onklaar maken, door het ovale gat dicht te maken.

Nieuwe knop:

5A99F5B5-83F1-4E20-BD7A-7B8F65DA59A6.jpeg 19F765DB-CE22-4FA3-B1B7-5E07D0D1771F.jpeg D15D8CE5-45BB-447A-ACB1-90CC98FAEA9B.jpeg 55494357-9CD8-467C-8D5D-F2E187B9B5F1.jpeg 1E2339B1-EA8B-4CA3-83D8-FBBB1F238B3B.jpeg

Oude knop:

9F2AE9D5-9647-4B30-A97D-E3D01E7CB2A9.jpeg D7471BC5-7A07-47CD-8525-9E411D77ECB0.jpeg A53D0D06-D833-4DCE-9615-1111A8695247.jpeg 54CDB3CE-CB36-48C6-B938-C73A94A9429F.jpeg
 

Terug
Bovenaan