Wat is er nieuw

Aquatlantis sublime 100 (246L) van Tutorial

Ieder zijn/haar kwaliteiten. Dit is niet een van de mijne.

Same here 🤣🤣

Wat een techiek zeg.. als ik mn zoon nou aquariumgek zou kunnen krijgen dan zou dit hier ook wel gebeuren maar helaas.
Hij heeft zn hbo- ict opleiding opgegeven na 2jr, helaas. Gaat nu in september beginnen met hbo-v, zn moeder achterna in de zorg.
En ikzelf heb er niet voldoende kaas van gegeten, ben meer van het appeltjes logo.

Zomaar weer een album update en weinig bijzonderheden te melden.

Ik ben wel gestopt met dagelijks (1x) voeren met de Juwel Smartfeed 2.0 automaat, de kleinst instelbare hoeveelheid van 0.45 gram is toch iets teveel.
https://aquaforum.nl/threads/goede-goedkope-voerautomaat.184132/#post-2540292

Nu weer dagelijks (1x) met de hand een afgewogen 0.3 gram, wat erg weinig lijkt.

De automaat gebruik ik alleen nog voor onze meestal korte vakanties.

1000022462.jpg

Laatst bewerkt:
Een nieuw energieverbruik overzicht.

Op deze warme zomerdagen is de verwarming (23°C) niet actief, het energieverbruik is dan ruim 1 KWh, ongeveer €0.27 per dag aan verlichting / filter / regelsystemen

1000022529.jpg

De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C, in de winter koelt het niet verder af dan 17°C
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal=88W)
Verwarming 200W (1 x OASE350T)

Het verbruik over de afgelopen 12 maanden is 679KWh / €183.00

1000022531.jpg

1000022532.jpg

Laatst bewerkt:
Een nieuw energieverbruik overzicht.

Op deze warme zomerdagen is de verwarming (23°C) niet actief, het energieverbruik is dan ruim 1 KWh, ongeveer €0.27 per dag aan verlichting / filter / regelsystemen

Bekijk bijlage 389918

De ingestelde kamertemperatuur thermostaat is 19°C, in de winter koelt het niet verder af dan 17°C
De verlichting staat op 75% wat 34lm/L (246L) oplevert van 12 tot 22 uur met een zonsopgang/zonsondergang van 60 minuten (maximaal=88W)
Verwarming 200W (1 x OASE350T)

Het verbruik over de afgelopen 12 maanden is 679KWh / €183.00

Bekijk bijlage 389919
Bekijk bijlage 389920

Ik heb hier even gekeken en in maart was het verbruik 91kw en in juli 27 kw dus dat is inderdaad een heel groot verschil.

Mijn CO2-reactor (AquaNatureTec 200-plus) geeft zoals eerder aangegeven een verminderde flow op filter (Oase biomaster 350T), resulteert in 360L/uur (1L/10sec)

3 x per dag gedurende 4 minuten zorgen deze streamers/skimmer voor een flinke watercirculatie op mijn 246L bak om eventuele vuilophoping te voorkomen door de dichte beplanting.
  1. Midden-achter-boven een 60cm spraybar filter-uitstroom
  2. Rechts-achter-onder filter-instroom
  3. Rechts-voor-boven een Streamer Sicco Nano1000 blaast langs voorruit schuin naar beneden
  4. Links-achter-boven een Streamer Sicco Nano1000 blaast langs achterwand schuin naar beneden
  5. Rechts-achter-boven Oase Christalskim 600
Deze video (30sec) geeft een impressie, de streamers/skimmer gaan na 10sec aan.

Laatst bewerkt:
Het blijft me telkens verbazen hoe mooi ik jouw aquarium vind. Het totaalplaatje is gewoon perfect vind ik.
Ik heb zelf ook getwijfeld om een streamer in het aquarium te plaatsen ik vind het alleen niet zo'n mooie dingen😅 Ik heb alle techniek bewust buiten het aquarium zitten dus dat is wat me een beetje tegenhoud.

Het blijft me telkens verbazen hoe mooi ik jouw aquarium vind. Het totaalplaatje is gewoon perfect vind ik.
Ik heb zelf ook getwijfeld om een streamer in het aquarium te plaatsen ik vind het alleen niet zo'n mooie dingen😅 Ik heb alle techniek bewust buiten het aquarium zitten dus dat is wat me een beetje tegenhoud.
Je kan overwegen elke dag even met de hand met zo’n ding door de bak te gaan.

Wat niet te zien is op mijn laatste foto/video's is deze (rechts-achter geplaatst): https://aquainfo.nl/artikel/cardamine-lyrata-chinese-klimop/
Groep= Easy
Temperatuur= 18 tot 24°C
Hoogte= 40cm

Deze "bos" Chinese-klimop zweeft volledig en wordt m.b.v. een slangklem-zuignapje op raam op zijn plek gehouden.
De Chinese-klimop groeit compacter en hoeft nauwelijks gesnoeid te worden in tegenstelling tot de Belgische-klimop die ook in deze bak (midden-achter) zit en vooral veel lange uitlopers heeft en wekelijks gesnoeid moet worden (hiervan gaat telkens maar een kwart van terug in bak)

1000022951.jpg

1000022950.jpg

Laatst bewerkt:
In mijn aquarium heb ik mosselkreeftjes (ostracoda) die zich voornamelijk in grote getalen bevinden op plekken waar nauwelijks stroming is, het hoekje links-voor.

Deze plek is niet altijd een dead-spot, 3 keer per dag gedurende 4 minuten blaast één van mijn streamers deze plek goed door waarna de mosselkreeftjes enkele uren niet meer te zien zijn.

Hun aanwezigheid accepteer ik en zie ze dus niet als plaag maar als nuttige ongedierte die naast mijn vele mini-japonica garnalen de opruimploeg vormen.

Wat ik niet eerder gezien heb dat de mini-japonica's zich ook tegoed doen aan mosselkreeftjes, leuk om live via de macro lens van mijn smartphone te bekijken.

Helaas kan ik in de macrostand geen video maken maar wel deze foto waar ze allen op een lotus-bol zitten die nog niet is uitgelopen.

Een mini-japonica vreet zich lekker vol met mosselkreeftjes.
1000023006.jpg

1000023010.jpg

Laatst bewerkt:
Eerder gebruikte ik JBL Flora Kugeln elke 6 maanden voor mijn JBL Manado bodem.
Vond het altijd lastig om deze vrij grote bollen in de bodem te drukken vanwege dichte plantenbezetting en wortelstructuur in bodem.

Mijn eerste 100 DIY bodem-capsules gemaakt van kleibolletjes-mix.
De capsules (size 0) zijn veel kleiner en daardoor gemakkelijker een-voor-een in bodem te drukken, dat doe ik toch maar met de hand.

1000023033.jpg

1000023031.jpg

1000023034.jpg

1000023035.jpg

1000023041.jpg

Laatst bewerkt:
Leuk project Jeffrey maar ik draai er gewoon 60 met de hand uit 1 zakje en dat kost me 10 minuten en zo geen extra kosten.
Maar ja in de capsules gaat ook prima natuurlijk 👍

De capsules (size 0) zijn veel kleiner en daardoor gemakkelijker een-voor-een in bodem te drukken, dat doe ik toch maar met de hand.

De eerste 25 klei-capsules zitten al in de bodem, ging redelijk goed maar je moet wel snel zijn want de capsules worden anders te zacht, ze zijn binnen enkele minuten volledig opgelost.

De overige 75 zitten in de vriezer en ga morgen uittesten hoe dit met bevroren* capsules gaat.
*(ondanks dat ze vrijwel geen vocht bevatten).

Laatst bewerkt:
De overige 75 zitten in de vriezer en ga morgen uittesten hoe dit met bevroren* capsules gaat.
*(ondanks dat ze vrijwel geen vocht bevatten).
Bevriezen maakt zoals verwacht de capsules niet harder omdat de kleibolletjes-mix geen vocht bevat.

Maar dit DIY "ding" maakt het wel heel gemakkelijk voor mij om capsules op moeilijk te bereiken plekken nabij wortels te plaatsen.

1000023052.jpg

1000023051.jpg

1000023053.jpg

Hij heeft van mij deze naam gekregen:
kleimix-capsule-bodem-injecteer-tool(c) 🤣

Ik gebruik deze kleibolletjesmix om mijn capsules te vullen.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/kleibolletjesmix
Een zak van 200 gram om normaliter 50 kleibolletjes te maken, dat is 4 gram (droge mix) per bolletje.

Ik heb met een nauwkeurige weegschaal de gemiddelde inhoud van mijn gevulde capsule gewogen = 0.72 gram

Per keer plaats ik 50 klei-mix capsules in de bodem (50 x 0.72) = 36 gram dat komt overeen met 9 bolletjes voor een zwaar beplante 100cm/246L bak
Ik wil dit voorlopig 2 keer per jaar doen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan