Wat is er nieuw

Aquatlantis sublime 100 (246L) van Tutorial

Hier is overigens het effect goed te zien als je de achterwand eenmalig hebt behandeld (na het waterniveau te laten zakken bij een WW) met een klein beetje 10ml carbo via een (bril)spray-flesje, 10 minuten laten inwerken en weer vullen.
Mijn dagelijkse carbo dosering (ook 10ml) houdt deze daarna schoon, zelfs na 2 jaar nog als nieuw.

1000023383.jpg

Dagelijks wordt er 10ml Complete en Carbo toegevoegd via een doseerpomp.
De aangepaste originele 500ml flessen vul ik altijd tot hetzelfde niveau, dus behoort het niveau gelijk te dalen voor beide flessen.

Vorige week zag ik een niveau verschil wat vreemd is, de pomp van de "Complete" draaide wel echter er kwam niets in aquarium.

Na wat onderzoek bleek dat bezinksel van "Complete" bemesting onderin doseerfles de oorzaak te zijn van een verstopping, het aanzuigbuisje in fles druk ik normaliter tot vlak boven de bodem.
Bezinksel is na verloop van tijd niet ongewoon bij "Complete" en heeft volgens mij geen invloed op werkzaamheid bemesting?

Eens per maand vul ik de 500ml flessen (vanuit 2.5L jerrycans) weer op niveau en wacht dus nooit tot ze leeg zijn, met als gevolg dat bezinksel altijd onderin de fles achter blijft, deze zie je dan ook duidelijk als een witte smurrie in de doseerfles.

Weer een nieuw leermoment, iets vaker op bezinksel controleren en aanzuigbuis minder diep in doseerfles plaatsen.

Vloeistof niveau's zijn weer netjes gelijk.
1000023534.jpg

Laatst bewerkt:
Bedoel je met Complete de micro's en macro's in 1? Ik doseer deze los van elkaar in 3 flessen. Kun je in mijn geval dan ook last hebben van bezinksel? Ik gebruik pas sinds kort een doseerpomp, vandaar mijn vraag.

Bedoel je met Complete de micro's en macro's in 1? Ik doseer deze los van elkaar in 3 flessen. Kun je in mijn geval dan ook last hebben van bezinksel? Ik gebruik pas sinds kort een doseerpomp, vandaar mijn vraag.
Ik gebruik deze AIO
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Over bezinksel in het algemeen schrijven ze
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/customer-service/general-information/faq#houdbaarheid

Hoe dit zit bij andere "merken" weet ik niet

Je zou kunnen overwegen om een magnetische roerder te gebruiken.
Chihiros heeft er een specifiek ontwikkeld voor 4 flessen maar er zijn natuurlijk diverse opties mogelijk.
Op de bekende chinese webshops kosten de kleintjes maar een paar euro en icm een tijdschakelaar ben je klaar.

Je zou kunnen overwegen om een magnetische roerder te gebruiken.
Chihiros heeft er een specifiek ontwikkeld voor 4 flessen maar er zijn natuurlijk diverse opties mogelijk.
Op de bekende chinese webshops kosten de kleintjes maar een paar euro en icm een tijdschakelaar ben je klaar.
Het gaat dus om deze
https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-magnetic-stirrers.html

Volgens mij ga je daarmee niet het bezinksel “oplossen” maar wel de verdeling van de vloeibare bestanddelen.

Bij mijn gecondenseerde bezinksel kan ik schudden wat ik wil maar zie het vrijwel meteen weer naar de bodem zakken, misschien dat een hogere temperatuur het wel weer oplosbaar maakt maar dan is het de vraag of dat een meerwaarde heeft qua bemesting.

Voor mij voldoet voorlopig het “afhevelen” van de onderste witte smurrie, ook moet ik weer een nieuwe jaarvoorraad bestellen en zal hiermee het voorlopig weer opgelost zijn

Laatst bewerkt:
Dagelijks wordt er 10ml Complete en Carbo toegevoegd via een doseerpomp.
De aangepaste originele 500ml flessen vul ik altijd tot hetzelfde niveau, dus behoort het niveau gelijk te dalen voor beide flessen.

Vorige week zag ik een niveau verschil wat vreemd is, de pomp van de "Complete" draaide wel echter er kwam niets in aquarium.

Na wat onderzoek bleek dat bezinksel van "Complete" bemesting onderin doseerfles de oorzaak te zijn van een verstopping, het aanzuigbuisje in fles druk ik normaliter tot vlak boven de bodem.
Bezinksel is na verloop van tijd niet ongewoon bij "Complete" en heeft volgens mij geen invloed op werkzaamheid bemesting?

Eens per maand vul ik de 500ml flessen (vanuit 2.5L jerrycans) weer op niveau en wacht dus nooit tot ze leeg zijn, met als gevolg dat bezinksel altijd onderin de fles achter blijft, deze zie je dan ook duidelijk als een witte smurrie in de doseerfles.

Weer een nieuw leermoment, iets vaker op bezinksel controleren en aanzuigbuis minder diep in doseerfles plaatsen.

Vloeistof niveau's zijn weer netjes gelijk.
Bekijk bijlage 391270
Waarom voeg je carbo toe?

Waarom voeg je carbo toe?
Als preventieve dosering ter voorkoming van algenvorming op o.a. CN-rock achterwand in combinatie met een hoge lichtsterkte van 34lm/L, zelfs nog een tijdje op 45lm/L gehad zonder enige vorm van algen ontwikkeling.

Meer hierover
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-8#post-2568089

Ik doseer carbo om 22:00 uur zodra de verlichting uit is en carbo gedurende de nacht zijn werk kan doen.
Aquarium ramen schoonmaken doe ik vaker aan buitenkant dan binnenkant

Ik doseer dus geen carbo ter vervanging van CO2, CO2 gaat via een reactor en is PH gestuurd.

Zo! Dat is maar een pietsie gegroeid! Prachtig hoor.

Mijn eerste 100 DIY bodem-capsules gemaakt van kleibolletjes-mix.
De capsules (size 0) zijn veel kleiner en daardoor gemakkelijker een-voor-een in bodem te drukken,

De nieuwe bodem-bemesting (DIY klei-capsules) doen hun werk goed, de Echinodorus Bleheri (links op foto) begint weer enorm hard te groeien, zowel in aantal nieuwe bladeren als hoogte/kleur.

Ik ga de capsules de volgende keer niet toevoegen op basis van tijd maar op basis van verminderde groei want het verschil tussen voor en na 4 weken is enorm.

1000023627.jpg

Laatst bewerkt:
Als preventieve dosering ter voorkoming van algenvorming op o.a. CN-rock achterwand in combinatie met een hoge lichtsterkte van 34lm/L, zelfs nog een tijdje op 45lm/L gehad zonder enige vorm van algen ontwikkeling.

Meer hierover
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-8#post-2568089

Ik doseer carbo om 22:00 uur zodra de verlichting uit is en carbo gedurende de nacht zijn werk kan doen.
Aquarium ramen schoonmaken doe ik vaker aan buitenkant dan binnenkant

Ik doseer dus geen carbo ter vervanging van CO2, CO2 gaat via een reactor en is PH gestuurd.
Hoeveel doseer je dagelijks op hoeveel liter bakinhoud?

Hoeveel doseer je dagelijks op hoeveel liter bakinhoud?
Ik gebruik deze
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/carbo-2500-2x
Citaat:
Onze adviesdosering per 50 liter is 1ml a 2ml per dag.

Ik ben precies een jaar geleden veilig begonnen met een preventieve dosering 4ml op netto 200L (246L bak) omdat ik voorzichtig wilde afwachten omdat ik ook garnalen (mini-Japonica’s) heb.
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2523624

In de loop van het jaar langzaam opgevoerd naar de huidige 10ml, dus ruim de adviesdosering, tegelijkertijd ook de verlichting in stapjes opgevoerd.
Ik gebruik nu 2 x 2.5L jerrycans Carbo per jaar

Meer over Carbo
https://www.tspt.nl/CO2/vloeibaar.html#:~:text=Is het giftig?Jazeker,bijkomstigheid van het produkt.,-Je

Laatst bewerkt:
Komende weken ga ik overstappen van "Colombo Flora Grow Plus" (de can van 2.5L is bijna op) naar de "Aquariumbemesting Complete"

Via doseerpomp (Bak is 246L)
  • Complete: dagelijks 8 ml (1/7 deel van aanbevolen wekelijkse start dosering)
  • Carbo: dagelijks 1 of 2 ml (preventief)

Na een jaar met volle tevredenheid de AIO van Complete te hebben gebruikt ga ik over 3 maanden (zodra mijn huidige voorraad op is) overstappen naar losse bemesting poeders, uiteraard wel opgelost en via doseerpomp.

Bemesting hoeveelheden volgens de EI calculator:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

Het gegenereerde schema ga ik wel aanpassen (geen rustdagen ertussen) en ben voornemens de micro’s op de “even” en macro’s op de “oneven” dagen toe te voegen, handiger voor mijn dosseerpomp schema, tenzij dit sterk af te raden is?

Ik heb deze alvast besteld:
1000023653.jpg

Laatst bewerkt:
Na een jaar met volle tevredenheid de AIO van Complete te hebben gebruikt ga ik over 3 maanden (zodra mijn huidige voorraad op is) overstappen naar losse bemesting poeders, uiteraard wel opgelost en via doseerpomp.

Heeft dit deels ook met die neerslag in de fles te maken?

Heeft dit deels ook met die neerslag in de fles te maken?

Eigenlijk niet want die kan ik eenvoudig afhevelen, oorzaak zal ‘m voornamelijk in het steeds maar bijvullen van doseerfles en nooit een keer leegmaken en vullen met nieuwe “schone” vloeistof uit jerrycan.

Ik verwacht dat je juist met losse poeders meer bezinksel kan verwachten maar dat is afwachten.
Overigens maak ik later wekelijks de bemesting vloeistof aan.

Met deze mg weegschaal moet dat lukken
1000023654.jpg

Laatst bewerkt:
De Chihiros 450ml flessen en mooie dunne gekleurde slangen 2/4mm passen prima op de BlueMarine doseerpomp.

1000023699.jpg

Hoewel de BlueMarine doseerpomp standaard terugslagventielen heeft wil ik op de uitstroom in aquarium een extra terugslagventiel hebben, gebruik een kort stukje CO2-slang als koppelstuk tussenbeide.
De skimmer (daaronder) gaat altijd kort aan als er gedoseerd wordt, zo wordt het meteen goed verdeeld.
1000023696.jpg

Over ~3 maanden neem ik een derde doseerkanaal in gebruik, dan stap ik over van een AIO naar Micro's en Macro's, Carbo blijft uiteraard.

Laatst bewerkt:
Je bak staat er echt mooi bij. Zeker de verleden - heden foto's zijn mooi om te zien.

Elke vrijdag ochtend een 50% waterwissel, gaat hier gewoon met 2 gieters, kan zo zonder onderbrekingen afhevelen en daarna weer vullen, moet wel snel zijn anders lopen de gieters over.

Ik zit even terug te scrollen in dit topic en kom verschillende interessante dingen tegen. een je is de foto van de waterwissel met de gieter. Ik zie dat je daar klemmen bij gebruikt om de slang aan de rand te bevestigen. Wat zijn dat voor klemmen? Ik ben namelijk nog opzoek naar zoiets.

Ik zit even terug te scrollen in dit topic en kom verschillende interessante dingen tegen. een je is de foto van de waterwissel met de gieter. Ik zie dat je daar klemmen bij gebruikt om de slang aan de rand te bevestigen. Wat zijn dat voor klemmen? Ik ben namelijk nog opzoek naar zoiet

Mijn dank.

Dat is een complete bodemafzuiger set van JBL, echter ik gebruik deze niet om de bodem af te zuigen, die laat ik met rust, heb geen vuil dat zich ergens op bodem verzameld.

Voordeel van deze set is dat hij vanzelf gaat hevelen zodra je de aanzuigbuis een paar keer op-en-neer beweegt, je hoeft nooit meer te zuigen aan de slang om het water te laten stromen.
Bij het wisselen van gieter kraantje even dichtdraaien

https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proclean-aqua-ex-45-70-bodemreiniger.html

1000023076.jpg

1000023717.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben met die dingen altijd bang dat er een of meerdere vissen meegezogen worden.

Dat is een complete bodemafzuiger set van JBL
Voor de bodem heb ik al wat, het gaat me vooral om het bijvullen en dan de slang vastzetten. Ik zal eens google op jbl. Kijken of de klemmen ook los te verkrijgen zijn.

Gevonden. Ze zijn los te verkrijgen als de JBL ClipSafe Vario.

De nieuwe bodem-bemesting (DIY klei-capsules) doen hun werk goed, de Echinodorus Bleheri (links op foto) begint weer enorm hard te groeien, zowel in aantal nieuwe bladeren als hoogte/kleur.

Vandaag alle inmiddels veel te grote Echinodorus Bleheri’s (4 x tegen achterwand) uit de bak/bodem getrokken, 75% van de bladeren(oude stelen) eraf gescheurd en wortels tot 6cm ingekort en weer teruggeplaatst en toch nog steeds een volle plantenbak.

Vooraf:
1000023799.jpg

Na de snoei:
1000023871.jpg

Mooie groene bak:thumbs:

Rond voedertijd (enkel) om 14 uur krijgen mijn 4 manen, ~10 kegelvlekken, ~20 kardinalen en 14 otto's een afgewogen 3.0 gram TetraMin granules, dit is gevoelsmatig heel erg weinig.

Desondanks is er op dit tijdstip een stormloop van mini-japonica's om de overgebleven nauwelijks zichtbare kruimels te veroberen.
Vooral bijzonder hoe ze elkaar weten te triggeren om eerst samen te scholen tot er niets meer te halen valt en dan pas alleen verder te zoeken naar restanten.

Rond voedertijd (enkel) om 14 uur krijgen mijn 4 manen, ~10 kegelvlekken, ~20 kardinalen en 14 otto's een afgewogen 3.0 gram TetraMin granules, dit is gevoelsmatig heel erg weinig.
Typo: 3.0 gram moet ~0.3 gram zijn.
1000023898.jpg

Een mooi voorbeeld van de werking van een PH-controller in het algemeen.

PH is hier ingesteld op 6.70 met een hysteresis van 0.01 dat wil zeggen de CO2 wordt ingeschakeld bij 6.71 en weer wordt uitgeschakeld bij 6.69
Er wordt gebruik gemaakt van een CO2-reactor met 240 bpm’s.

Wat zien we……
  • Zodra de verlichting uit is van 22 tot 12 uur loopt de PH steeds minimaal op door CO2 verlies door oppervlakte beweging, rond 7 uur wordt deze gecorrigeerd door kortstondig CO2 toe te voegen.
  • De verlichting is ingeschakeld van 12 tot 22 uur, met een zons-opgang/ondergang van 60 minuten, daartussen een flinke lichtsterkte van 34 lm/L
  • De CO2 vraag door planten neemt toe bij volledige lichtsterkte (toevoer van CO2 wordt regelmatig ingeschakeld) en neemt af zodra de lichtsterkte afneemt.

Een 24 uur overzicht van 9 tot 9 uur (boven de PH en onder wanneer CO2 wordt toegevoegd.
IMG_0714.jpeg

Laatst bewerkt:
Ziet er heel netjes uit. De planten staan er ook heel goed bij. Het werkt dus ook heel goed. Ik weet nog niet zeker of ik in mijn bak heel veel planten wil gaan zetten. Dus of ik ook echt ga sturen op pH, weet ik nog even niet. Mocht ik dat gaan doen, dan ga ik zeker een kijkje nemen in jouw eerdere posts.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan