Wat is er nieuw

Baardalg

Het blijft een raar goedje die Baardalg.
Ik heb het ooit eens op de achterwand gehad (en op de planten maar dat terzijde).

Bak 2/3 leeg laten lopen.
Easy Carbo in de vernevelaar en de achterwand behandeld. Het werd rood maar ECHT afsterven deed het niet!

Ik ben zeer benieuwd naar de echte oplossing tegen dit roodwier?

Zou gebrek aan oppervlakte beweging / gebrek aan zuurstof een reden kunnen zijn? Een bacterie aangelegenheid?

Leuk topic ik volg het op de voet.

Ik ben direct aan het snoeien gegaan. Javavaren aan de voorkant tussen het hout weggehaald, hier zat veel ophoping vuil achter.

Bijlagen

• IMG_2565.jpeg
    IMG_2565.jpeg
    4 MB · Weergaven: 9
  • IMG_2564.jpeg
    IMG_2564.jpeg
    4.8 MB · Weergaven: 10
Veel organische belasting is ook niet goed en kan voor algen zorgen.

Mag je nieuwe filterwatten aandrukken in het voorfilter of moet het luchtig??

Als je het stevig aandrukt zal de doorstroming minder zijn vermoed ik.

Normaal aandrukken, zeker niet stevig/proppen.

Normaal aandrukken, zeker niet stevig/proppen.
Is het dan normaal dat hetgeen wat je op de foto ziet gebeurt?
De onderkant zat vol met filterwat, maar deze lijkt na een paar dagen van onderen te verzadigen en gaat dan omhoog een stuk.
De filterwat was overigens niet volledig bruin, de binnenkant was wit nog.

Zie foto:

IMG_2560.jpeg

Dan is je laag wat te dik. In principe is een laag van ongeveer 1 cm ruim voldoende.

Dan is je laag wat te dik. In principe is een laag van ongeveer 1 cm ruim voldoende.
Te dik? Dat onderste mandje van de sera prefix is zeker 6/7 cm. Die moet toch vol met filterwatten?

Ik zou kiezen voor gedeeltelijk een ander filtermateriaal en dus rond de 1 cm aan watten. De watten polijsten je water zeg maar. De 1e cm raakt verzadigd na een x periode en de rest doet dan vrij weinig weer. Door een ander filtermateriaal te kiezen naast je watten vergroot je ook nog eens je bacterie populatie.

Ik zou kiezen voor gedeeltelijk een ander filtermateriaal en dus rond de 1 cm aan watten. De watten polijsten je water zeg maar. De 1e cm raakt verzadigd na een x periode en de rest doet dan vrij weinig weer. Door een ander filtermateriaal te kiezen naast je watten vergroot je ook nog eens je bacterie populatie.
Oke, klinkt logisch. Wat zou ik erbij kunnen doen in dit zelfde onderste mandje?
Of in beide mandjes een laag van 1cm filterwat + Sera crystal clear (die groene ballen)?

Bacteriepopulatie zit in mijn oase biomaster, die hoef ik niet meer aan te raken. Het voorfilter is puur voor het fijn vuil.

Ik zou kijken of je nog spons hebt liggen. Op maat knippen en klaar. Dan blijft hij ook de functie als voorfilter goed behouden.

Ik zou kijken of je nog spons hebt liggen. Op maat knippen en klaar. Dan blijft hij ook de functie als voorfilter goed behouden.
Die Sera crystal clear ballen zijn niet goed?

Kan je ook gebruiken hoor, puur als opvulling, geen probleem 👌.

Kan je ook gebruiken hoor, puur als opvulling, geen probleem 👌.
Maar wat is beter? Filterschuim of de ballen? Of maakt dat in principe niet zoveel uit? Zolang je maar in beide mandjes een laag watten hebt liggen?

Voor voorfiltratie maakt het weinig uit. Qua biologische eigenschappen heb je meer aan filterschuim, maar daar gebruik je hem niet voor in jou set up.

Voor voorfiltratie maakt het weinig uit. Qua biologische eigenschappen heb je meer aan filterschuim, maar daar gebruik je hem niet voor in jou set up.
Zou het bij voorfiltratie niet sneller dichtslaan want het neemt minder goed vuil op denk ik als het gepropt zit.

De bedoeling van je voorfilter is natuurlijk je biologiache filter zo schoon mogelijk houden. Belangrijk is dat deze niet dichtslibt. Een laag filterwatten van 6 a 7 cm is gewoon zonde, je gooit teveel ongebruikte watten weg. 1 cm doet precies hetzelfde. Je frequentie van vervangen blijft dat dan ook, maar je verspilt gewoon minder materiaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan