Bderooij's onderwater wereld


Een eeuwigheid later ben ik hier weer eens.
Twee jaar lang heel erg weinig tijd gehad om me echt druk te maken met de aquaria.
Er is veel gebeurd, en veel veranderd, en er komt een nog grotere verandering aan.
Ik las soms nog wel wat mee, maar eigenlijk heeft het bericht over Ton me doen besluiten weer eens in te loggen.

Ik ben in een paar jaar tijd van een 80cm aquarium naar 3 heel verschillende bakken gegaan.
De zuid-amerika is alweer een tijd afgebroken, omdat ik de kans kreeg daar 5 Betta albimarginata in te houden.
Net nadat ze begonnen met kweken crashte de bak door onbekende oorzaken en waren binnen een dag 4 volwassen dieren (van de 5) en 12 stuks jongen dood.
De overgebleven vrouw is naar de 120cm gegaan maar heeft het helaas niet gered.
Deze laatste bak heeft inmiddels een gigantische blauwalgplaag gehad (wel biotoop correct, maar toch niet wenselijk) Dit is nu redelijk onder controle, maar toch zal alles vervangen moeten worden om het weer echt mooi te maken. Mede daarom komt er een nieuwe verandering:

De 80cm bak gaat weg, en de 120cm bak wordt vervangen voor een Ciano Emotions Pro 100 Mystic. Een prachtig aquarium dat heel goed in ons nieuwe interieur gaat passen.
Ook gaat het visbestand over de kop. De diamantjes zijn op 1 na al weg, en helaas zijn de vaillanti's gaan hemelen. De parosphromenus heb ik al een tijdje niet gezien, maar ik kom er binnenkort achter of deze er nog zijn of niet.

Het visbestand zal (zeer waarschijnlijk) worden:
Brevibora dorsiocellata (deze doen het nog altijd prachtig)
Pangio sp. (welke soort het precies is weet ik niet, is moeilijk te zien)
Trichopsis vittata (stonden al jaren hoog op mijn lijstje)
Een nog nader te bepalen Betta soort, waarschijnlijk wel albimarginata.

Ik zal proberen om een de voortgang bij te houden, de bak is besteld en komt hopelijk begin komende week al binnen.
 
Ja, ruim 2 jaar geleden dat ik echt actief was.
Veel gebeurd, maar daar zal ik het topic niet mee vervuilen.
Ik ga er nu weer vol tegenaan, en dan hopelijk ook weer eens wat meer tijd om hier te vertoeven.
 
Zo! Lang geleden inderdaad! Fijn je weer online te zien.
De laatste tijd is albimarginata een super populaire soort geworden en elke keer dat ik ze zie moest ik aan jou en jouw eeuwige zoektocht naar albimarginata denken. Blij dat je de kans hebt gehad om een groepje te houden en jammer dat het zo is afgelopen, maar gelukkig lijkt de soort voorlopig wel in Nederland te blijven dus je krijgt vast nog genoeg kansen!
 
Zo! Lang geleden inderdaad! Fijn je weer online te zien.
De laatste tijd is albimarginata een super populaire soort geworden en elke keer dat ik ze zie moest ik aan jou en jouw eeuwige zoektocht naar albimarginata denken. Blij dat je de kans hebt gehad om een groepje te houden en jammer dat het zo is afgelopen, maar gelukkig lijkt de soort voorlopig wel in Nederland te blijven dus je krijgt vast nog genoeg kansen!
Ja, zeker! Toen ze in opkomst waren heb ik direct contact gehad met een kweker. Ze zijn zo gaaf!

Zojuist begon mijn Eheim pomp ineens keihard te rammelen. Lekker, net voor je naar bed wilt. Anderhalf uur bezig geweest, alles schoongemaakt, los gehad... Het is iets beter maar het lijkt alsof er ergens lucht aangezogen wordt, ik kan alleen niet vinden waar!
Soms schud ik even flink, dan wordt t stiller, maar hij blijft steeds weer rammelen.

Ik denk dat de boel doorheeft dat ze op t punt staan vervangen te worden. De Eheim gaat er sowieso uit, die is oud en verbruikt aardig stroom. De e701 gaat denk ik wel mee naar de nieuwe bak om daar samen met het interne filter te werken. Wel alles vervangen, slangen, in/uitstroom, filtermateriaal... Wil geen risico lopen dat de blauwalg mee gaat.
 
Zojuist gebeld dat de bak geleverd is bij de LFS. Morgen heb ik tijd om te gaan betalen en een bezorgafspraak te maken, dan ook meteen bodem uitzoeken (wordt normaal filterzand) en kijken of ze nog een mooie 'boomstronk' hebben om het hout dat ik van @Killerfish heb overgenomen aan te vullen.
Heb er weer zin in, een nieuwe bak indraaien is toch altijd iets bijzonders. Een zure thee bak indraaien helemaal, omdat het heel erg lastig is om dingen als ammonia (ammonium in dit geval) en nitriet te meten, door het gekleurde water. Geduld is het devies.
 
omdat het heel erg lastig is om dingen als ammonia (ammonium in dit geval) en nitriet te meten, door het gekleurde water.
Is dat niet met een JBL test te corrigeren omdat je dan met 2 buisjes werkt?
 
Ik heb ook de Colombo hoor maar ja met verkleurd water is JBL misschien een idee.
 
Ik moet sowieso nieuwe testen halen, na een jaar is dat spul niet zo lekker meer geloof ik.
 
zoals John al aangeeft: JBL testlab gebruiken, is zeker met verkleurd water duidelijker.
 
Dank, heren.

De boodschappenlijst is wel zo'n beetje klaar. Morgen weet ik wanneer de bak bij mij thuis staat, dan kan ik planten gaan bestellen en meteen ook de watertests.
Een heel testlab is voor mij eigenlijk zonde geld, omdat de meeste tests voor mij totaal niet belangrijk zijn. Ik gebruik 100% osmose water, daardoor zal de hardheid zo goed als niet aanwezig zijn. Geleidbaarheid is voor mij belangrijker, zolang deze laag blijft weet ik dat het water ook zacht genoeg is.

De huidige Borneo tank heb ik opgestart met kraanwater en daarna langzaam de PH omlaag gebracht, omdat de vissen waar ik mee begon op kraanwater zaten.
Latere dieren kwamen wel van de juiste waarden.
Ik ga nu dus direct met 100% osmose werken, en filteren over turf. Hierdoor zal het opstarten zeker 8 weken in beslag nemen. De eerste paar weken zal ik ammonium of nitriet niet eens gaan meten, omdat het simpelweg geen nut heeft. Bij de Rio Guaviare bak die ik had zag ik na een week of 6 een weinig ammonium ontstaan, vlak daarna was er een zeer beperkte nitrietpiek (3~4mg, moeilijk afleesbaar met de Colombo tests die ik gebruikte.)
Belangrijk is om in de eerste weken de PH zo stabiel mogelijk te krijgen (richting 5 is het doel, iets eronder mag), daarna zal ik me pas met de overige chemie bezig gaan houden.

Als ik ergens half november het bestaande bestand kan overzetten is het voor mij OK. Eerder zou vooral de vrouw leuk vinden, want zodra de oude bak weg is kan de nieuwe bank besteld worden :ROFLMAO:
 
Ik ga het weer volgen Ben.
Vertel de vrouw maar niet dat er op meubels afgrijselijke lange levertijden kunnen zitten 🤐
 
Ik ga het weer volgen Ben.
Vertel de vrouw maar niet dat er op meubels afgrijselijke lange levertijden kunnen zitten 🤐
Gelukkig valt het bij de bank die we willen mee. Tsja, eerder past hij niet in huis. Zij wilde een nieuwe bank, een hoekbank, en die gaat maar op 1 plek. 10cm te lang voor de huidige bak. De nieuwe komt daar pal naast, dus is er meer dan genoeg ruimte ;)
 
Ik ben benieuwd en anders ken ik nog iemand die ook zowat een beetje extreem blackwaterbak syndroom heeft zoals jou als je eens van mening wil wisselen roep je maar dan stel ik jullie aan elkaar voor .
 
Zojuist de bak betaald, bodem erbij gedaan.
Ik dacht aan filterzand, maar ze hadden een hele mooie grijze bodem liggen.
Deze is al voorgespoeld, stuifvrij, dus lekker makkelijk. De luie mens mag ook eens iets :)
Straks direct de onderkast in elkaar en de bak erop, dan vanavond eerst gewoon water erin om eventuele resten van productie en transport eruit te krijgen, dan kan ik morgen de bodem erin storten en beginnen met osmose te vullen.
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Ik ga zometeen ook de planten bestellen, dan kunnen die er vrij snel in.
 
Daar staat hij dan! Kastje zat binnen het uur in elkaar, bak erop zetten uiteraard een fluitje van een cent.
Ik vind het prachtig dat hij zo hoog staat, je kijkt er precies goed in van alle kanten.
Ik ben een blij mens!

De tuinslang hangt er nu in om hem voor het eerst te vullen, controleren op lekken en zoveel mogelijk troep eruit spoelen. Morgen even langs de action voor een contactdoos, schoolbord verf, dat soort werk. Dan kan hij in t weekend gevuld worden met osmose water, al zal ik waarschijnlijk al wel eerder beginnen.

20210914_205544.jpg


20210914_205539.jpg


Edit: bak is vol! Geen natte voeten :)
Altijd spannend, het gekraak van een nieuw meubel wanneer het voor het eerst vol gewicht krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Even een to-do lijstje gemaakt:
- Filtermedium kopen: de bak komt met een intern filter, dat best ok werkt. Nadeel is dat het met cartridges werkt, welke niet herbruikbaar zijn. Voor het indraaien wil ik sowieso dit filter gebruiken, maar ga wel een doosje siporax halen om voldoende biologische filtering te hebben. Ik denk dat ik de bijgeleverde bakjes gewoon niet ga gebruiken, is me niet duidelijk wat daar precies in zit.
- schoolbord verf kopen (en toebehoren) en de achterkant zwart verven.
- planten en andere aanverwanten bestellen zodat die er zijn wanneer de bak in ieder geval half vol is, plant wat gemakkelijker.

Daar kom ik morgen de dag wel mee door!
 
Dat is inderdaad een leuke bak op een mooi meubel! Ben benieuwd naar de gevulde versie :)
 
Dat is inderdaad een leuke bak op een mooi meubel! Ben benieuwd naar de gevulde versie :)
Ik ook! :D

Planten en overige spullen zijn besteld, vanmiddag even langs de action voor schoolbordverf etc. en dan langzaamaan beginnen met inrichten.
 
Zo, zometeen de osmose aan en eens zien hoe ver we ermee komen! Vrijdag komen de planten en filtermateriaal aan, maar dat komt allemaal wel goed.

20210915_200254.jpg
 
Nou, de osmose loopt. Heb hem aan laten staan, ik ga pas laat naar bed en ben vroeg weer op, dus ik gok het erop.
Ik vul ongeveer 4cm per uur dus zou met gemak moeten lukken, zolang het hout niet te heftig gaat drijven zal de slang er niet uit schieten. Ik heb de slang nog wat vastgezet, ik neem de gok wel.
Ga over een uur ofzo nog een keer kijken hoe het ervoor staat. Voor de toekomst maar even een slangenhaak printen die door de voederopening past, dat zal het een stuk makkelijker maken om bij te vullen met waterwissels.
Vrijdag verwacht ik de plantjes en andere spullen, daarna vul ik de bak verder en start ik het filter op.
 
En is alles goed gegaan vannacht Ben?
Prima, we hebben droge voeten. Bak is ongeveer half vol nu, dus dat is perfect voor wanneer vrijdag de planten komen.
TDS is 12, zal wel iets gaan stijgen door het hout maar de bodem lijkt inderdaad compleet inert.
 
12 is netjes hoor. Ik zit hier zonder DI filter rond de 20uS.
 
Overigens even op onderzoek uit gegaan met betrekking tot de verlichting, want dit is wel een serieuze bak licht.
Ik heb bij Ciano de specificaties opgevraagd, 2800~3100 lumen bij een kleurtemperatuur van 6000~6800K.
Dat is voor mijn doeleinden erg veel, en ik ben ook vrij gehecht geraakt aan mijn zonsopkomst en zonsondergang.
Bij de vorige Ciano armaturen kon er geen dimmer toegepast worden, maar het goede nieuws is dat dat bij deze wel kan! (trompetgeschal)
Een TC420/421 zou al gewoon moeten werken, die ga ik dus maar eens aanschaffen om het mezelf voorlopig makkelijk te maken.
Even een mooi tussenkabeltje maken zodat ik de boel makkelijk weer in oude glorie kan herstellen.
 
Korte update, opnieuw zonder foto's, sorry!
Ik heb net met mijn jongste de plantjes allemaal schoongemaakt, steenwol eraf geplukt (pokkespul...) en daarna geplant.
Ze baalde dat ze niet kon helpen, maar de bak op meubel is net zo hoog als zij groot is :D

Het is wat meer dan ik had verwacht, meestal zijn de planten die ik besteld had een stukje kleiner, maar APO stelt niet teleur.
Alleen het mos moet nog op het hout maar dat wil ik pas doen als het water op niveau is. Zit in in-vitro cups dus dat kan wel een dag of twee blijven staan. Eens zien hoe de planten het gaan doen!

Daarnaast het filter gereed gemaakt, zit ongeveer 3/4e pakje JBL Sintomec in en een flinke hand turf. Heb de filter houder wel iets moeten aanpassen, deze is voorbereid om bakjes te houden, waardoor er geen zakjes met filtermateriaal in konden. Niets wat een goede kniptang niet kan oplossen.

Voor nu zit er even een thermometer op de ruit, die wordt tzt vervangen door een computertje de temperatuur gaat meten, de sensors die ik heb kan ik mooi verstoppen.
Nitriet test staat ook klaar (JBL, op aanraden), maar die heb ik de komende tijd nog niet nodig.
Als laatste staan er eikenbladeren en catapabladeren in te wateren, zodat die er morgen in kunnen.

Eens zien hoe het allemaal gaat worden!
 
Korte update, opnieuw zonder foto's, sorry!
Ik heb net met mijn jongste de plantjes allemaal schoongemaakt, steenwol eraf geplukt (pokkespul...) en daarna geplant.
Ze baalde dat ze niet kon helpen, maar de bak op meubel is net zo hoog als zij groot is :D

Het is wat meer dan ik had verwacht, meestal zijn de planten die ik besteld had een stukje kleiner, maar APO stelt niet teleur.
Alleen het mos moet nog op het hout maar dat wil ik pas doen als het water op niveau is. Zit in in-vitro cups dus dat kan wel een dag of twee blijven staan. Eens zien hoe de planten het gaan doen!

Daarnaast het filter gereed gemaakt, zit ongeveer 3/4e pakje JBL Sintomec in en een flinke hand turf. Heb de filter houder wel iets moeten aanpassen, deze is voorbereid om bakjes te houden, waardoor er geen zakjes met filtermateriaal in konden. Niets wat een goede kniptang niet kan oplossen.

Voor nu zit er even een thermometer op de ruit, die wordt tzt vervangen door een computertje de temperatuur gaat meten, de sensors die ik heb kan ik mooi verstoppen.
Nitriet test staat ook klaar (JBL, op aanraden), maar die heb ik de komende tijd nog niet nodig.
Als laatste staan er eikenbladeren en catapabladeren in te wateren, zodat die er morgen in kunnen.

Eens zien hoe het allemaal gaat worden!
 
ben erg benieuwd, hoop dat de foto's snel volgen
 
Bakje vol met bijna niks!
100% osmose afgevuldx filter met schuim, watten, Sintomec en turf, nu maar wachten tot het hout niet meer drijft zodat het weer op zijn plek kan.
Er komen straks nog wat bladeren in, catapa en eik, voor de kleuring en aanzuring, en dan mag het even lekker een paar weken zo blijven staan.

20210918_151624.jpg
 

Terug
Bovenaan