Bemesting compleet?


Wat voor co2 set heb je eigenlijk dan? Als je de ladder gebruikt dan moet je ook de bellen vrij makkelijk kunnen tellen hoor.
 
Het valt wel mee. Bellen gaan weer in de oude stand. Heb wat Easycarbo toegevoegd vandaag. Mijn Co2 systeem is van Dennerle. Hoe die precies heet ben ik vergeten maar ik vul flessen van Braber uit Den Haag. Niet die standaard witte die je erbij krijgt. Heb ook zo'n speciale aansluiting toen moeten kopen voor grotere flessen. Zal de bellen nog wel tellen. Dat kan inderdaad makkelijk.
 
Ik ben benieuwd en als het met drukflessen is dan zou je normaliter makkelijk je co2 goed moeten kunnen krijgen.
 
Heb mijn licht iets van 11,5 uur aan staan. CO2 bedien ik echt iets van 15 uur toe. Dit zijn recente aanpassingen. Heb momenteel een plantenbestand waarvoor ik mij diep schaam dus kan me niet voorstellen dat die alles opzuigen. Heb een zeer overheersende stengelplant waarvan ik de naam niet weet. Voorlopig nog steeds geen lichtgroene indicator. Ik moet er trouwens bij zeggen dat ik Led verlichting heb dus kan nogal met intensiteit spelen. Heb nu een schema van een website overgenomen.
 
Laatst bewerkt:
11.5 uur is redelijk lang
10 uur is meestal genoeg.
 
Ok ik snap nu het crux. Misschien moet ik het dan geen ei methode noemen ondanks dat ik het zie als een variant op de ei methode. Ik vind het prachtig als planten normaal kunnen groeien en vooral als er geen alg bij komt kijken. Maar planten hoeven van mij niet op topsnelheid te groeien want dat betekent ook weer extra snoeien. Dus dan vraag ik mij af of er geen methode is, lijkend op ei waarbij gewoon alles normaal groeit zonder algen en waarbij je niet gedwongen wordt tot waterverversing van 50% elke twee weken. Elke maand water verversen en snoeien bijvoorbeeld en alleen aanvullen waarvan je denkt/meet dat er een tekort is. Iemand dat weleens geprobeerd?
Laten jullie ook veel snelgroeiers in je bak staan? Ik kan me zo voorstellen dat als je als een Die Hard de ei methode aanhoudt dat je na een aantal weken die snelgroeiende stengelplanten helemaal zat bent en vervangt voor iets minder snelle groeiers. Of zou dat algen weer direct in de hand werken? Je hebt een evenwicht en verstoort dat eigenlijk om de twee weken. Het mooie van planten is juist dat ze zo lang mogelijk in mooie vorm in je bak staan zodat ook je vissen genieten van de "bosrijke" beplanting. Als de planten dan iedere keer na twee weken gesnoeid moeten worden dan verpest je je kunstwerk weer. Lijkt me best frustrerend. Ik heb overigens Ei al eens met succes toegepast. Toch kwam er op den duur de klad in. Ergens op een bepaald punt liep het niet meer.

Of je gaat kijken naar een bak zonder CO2 bemesting. Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan vast. Namelijk; een beperkte lichtsterkte, waterverversing zo eens in de twee drie maanden. Zelf heb ik in het verleden zo'n bak gehad. Je plantenkeuze zal dan, uiteraard, ook geringer zijn. Hieronder kun je er iets meer over lezen.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
 
Bedankt voor de reacties. Ik snap de wisselwerking. Grote kans dat de CO2 indicator lichtgroen wordt als ik het licht nu terug zet in tijdsduur. Het is met Led-verlichting nogal stoeien welke lamp hoe lang aan moet en met welke intensiteit vervolgens gedurende al die uren. Ik ben niet voornemens om mijn co2 eruit te halen. Ik heb daarin geïnvesteerd en in Led-verlichting. Kans is groter dat ik er een extern filter met spraybar bij koop. Aangezien ik mezelf de gewone EI niet snel zie doen, moet ik denk ik de halve EI proberen. Om de twee weken 50% verversen. Ik ververs overigens altijd minimaal 50%. Je bent dan toch al bezig. Fosfaat en nitraat wordt in mijn bak al gemeten. Is het dan noodzaak om dat ook toe te voegen? Csm-b lijkt mij het meest relevant en mogelijk Kalium en magnesium. Vorige zondag waren dit mijn waarden. GH=10
KH=8,5 PH = 6,5 (of net iets meer) nitraat is om en nabij 12,5, fosfaat rond 1,5. Ijzer was nul dus heb gelijk wat csm-b poeder toegevoegd.
 
Ik heb enkele kleine bakjes zonder co2 en voeg daar enkel plantenvoeding toe met wekelijks 5 mh nitraat en 0,5mg fosfaat. Water ververs ik daar wekelijks zo n 15%. Maar goed, een bak zonder co2 moet niet veel of lang licht hebben en je moet daar de planten op afstemmen zoals Ben al aangeeft.
 
Dank je John, maar ik heb wel CO2 en dat wil ik graag houden. Wat vind je verder van mijn waterwaarden? Of iemand anders die er een mening over wil geven.
 
Nitraat en fosfaat lijken me prima zo maar door te meten voor een wissel kun je zien hoeveel er nog inzit en wat het verbruik ongeveer is en daar dan de voeding op afstemmen.
 
Nitraat en fosfaat lijken me prima zo maar door te meten voor een wissel kun je zien hoeveel er nog inzit en wat het verbruik ongeveer is en daar dan de voeding op afstemmen.

Slim John. Bedankt. Daar heb ik nooit over nagedacht. Overigens is mijn truc voor lage fosfaat en nitraat het niet vaak water verversen in combinatie met weinig voeren. Daarbij voer ik ook meestal vlokken en wafers ondanks dat in de vriezer nog wel wat bevroren beestjes liggen.
 
Itt wat je vaak leest zit er in diepvriesvoer weinig fosfaat hoor. Dat kun je gerust voeren en eventueel het in een zeefje ontdooien en even afspoelen.
 
Itt wat je vaak leest zit er in diepvriesvoer weinig fosfaat hoor. Dat kun je gerust voeren en eventueel het in een zeefje ontdooien en even afspoelen.

Ok goed om te weten. Zal het weer eens toebedienen, als het nog niet overtijd is inmiddels ;).
 
Wat voor co2 set heb je eigenlijk dan? Als je de ladder gebruikt dan moet je ook de bellen vrij makkelijk kunnen tellen hoor.
John ik heb de CO2 fles omgewisseld en de bellen geteld. Ik kwam uit op 84 bellen per minuut. Sneller krijg ik hem niet. Lijkt me aan de lage kant. Normaal heb ik er 5 liter flessen op zitten. Nu heb ik twee kleintjes van 2 liter meegekregen. Zou niet moeten uitmaken want gewoon 60 bar.
 
Dat maakt zover ik weet ook niet uit hoor. Ik gebruik ook 2 kilo flessen en zit met de flipper op 150 bellen in de meterbak.
 
Dat maakt zover ik weet ook niet uit hoor. Ik gebruik ook 2 kilo flessen en zit met de flipper op 150 bellen in de meterbak.
Maar heb jij er een mogelijke verklaring voor? Ik meen me toch te herinneren dat het bij mij eerder harder ging. In principe moet het niet uitmaken als ik het aantal uren gewoon langer instel.
 
Ik moet wel lachen om mijn eigen onnozelheid bijna een jaar geleden. CO2 ging niet harder. Nee omdat ik ook gewoon aan het naaldventiel moest draaien :)
 
Heb je soms flippers erin hangen van Dennerle ?
Stop daar maar mee wand die dingen werken voor geen meter om Co2 op te lossen in het water, zet een Diffusor in of een kleine Co2 reactor dan zal je zien dat je aan 30-60bellen per minuut genoeg Co2 in je water krijgt.
 
Dat maakt zover ik weet ook niet uit hoor. Ik gebruik ook 2 kilo flessen en zit met de flipper op 150 bellen in de meterbak.

150bellen per minuut ?
auw.. dat kost een hoop Co2 dat niet oplost, ik zit zelf op een volle beplante bak met 70-80bellen per minuut via de inlaat van het filter, Co2 wel PH geregeld met een computer en slaat na 5min weer af en na ongeveer 7 a 8min geeft hij weer Co2 als het daalt.
Dus dat kan een stuk efficienter lijkt mij. :sorry:
 
Ja met een flipper Ed. Ik heb nu deels osmose gebruikt en de kh verlaagd van 9 naar 5 en ik heb nu hooguit 120 bellen nodig voor een limoengele indicator. Als ik tel wat er bovenkomt en dus niet oplost is dat zo n 7 bellen pm van de 120.
Ik heb een JBL inline diffuser gebruikt maar dat werkte hier niet echt lekker vond ik.
 
25446369_1761618547242858_8198389037175241000_n.jpg
Ja met een flipper Ed. Ik heb nu deels osmose gebruikt en de kh verlaagd van 9 naar 5 en ik heb nu hooguit 120 bellen nodig voor een limoengele indicator. Als ik tel wat er bovenkomt en dus niet oplost is dat zo n 7 bellen pm van de 120.
Ik heb een JBL inline diffuser gebruikt maar dat werkte hier niet echt lekker vond ik.

Ja de KH is hier ook 5 en hou zo een PH van 6.6 aan en dan is mijn bolletje mooi lichtgroen met ongeveer 30-35bbp Co2 in het water, heb je al eens een reactor geprobeerd tussen je buitenfilter ?
Zelf injecteer ik het Co2 in de aanzuigslang met een 3weg tussenstukje, werkt hier als een trein zonder belletjes of nevel in het aquariumwater en ik hoef nooit een membraam te vervangen of schoon te maken.
Voorheen een flipper gehad tot 300liter nou daar kreeg ik zelfs amper Co2 mee in het water dus heb ik dit zelf maar verzonnen om zo Co2 toe te dienen en na mijn verbazing was in een uur tijd al bijna het gewenste Co2 niveau behaald.
kosten 4.95 voor een 3weg T-stukje tussen mijn slang te plaatsen.
 
Ed,
Watvoor T-stuk is dat?
 
Ik heb ooit een reactor laten maken maar daar hoopte zich alle co2 in op dus die heb ik snel doorverkocht aan Backplay. Volgens mij heeft die er ook geen of weinig succes mee gehad. Maar ja met de flipper heb ik maar een verlies van zo n 7 bellen dus dat valt erg mee. Dat is zo n 5%. Ik betaal voor 2 kilo 12,10 dus dat kost me de kop niet.
 
Ja de KH is hier ook 5 en hou zo een PH van 6.6 aan en dan is mijn bolletje mooi lichtgroen met ongeveer 30-35bbp Co2 in het water
Met een KH van 5 en pH van 6.6 zou je op 37 ppm CO2 zitten.
Waarom voeg je zoveel CO2 toe? Als ik je plantenbestand bekijk hebben ze dat helemaal niet nodig?

En wat bedoel je met "ongeveer 30-35bbp Co2 in het water "?
30-35 bpm of 30-55 ppm?
 
Bedankt voor de reacties. Ik snap de wisselwerking. Grote kans dat de CO2 indicator lichtgroen wordt als ik het licht nu terug zet in tijdsduur. Het is met Led-verlichting nogal stoeien welke lamp hoe lang aan moet en met welke intensiteit vervolgens gedurende al die uren. Ik ben niet voornemens om mijn co2 eruit te halen. Ik heb daarin geïnvesteerd en in Led-verlichting. Kans is groter dat ik er een extern filter met spraybar bij koop. Aangezien ik mezelf de gewone EI niet snel zie doen, moet ik denk ik de halve EI proberen. Om de twee weken 50% verversen. Ik ververs overigens altijd minimaal 50%. Je bent dan toch al bezig. Fosfaat en nitraat wordt in mijn bak al gemeten. Is het dan noodzaak om dat ook toe te voegen? Csm-b lijkt mij het meest relevant en mogelijk Kalium en magnesium. Vorige zondag waren dit mijn waarden. GH=10
KH=8,5 PH = 6,5 (of net iets meer) nitraat is om en nabij 12,5, fosfaat rond 1,5. Ijzer was nul dus heb gelijk wat csm-b poeder toegevoegd.
Elke keer hoor ik er van op dat mensen de zaken omdraaien. Je probeert de lichtsterkte aan te passen aan de CO2 toevoer om je verklikker op lichtgroen te krijgen. Dat is de wereld op z'n kop! Wat je zou moeten doen is je lichtsterkte op het niveau te brengen waar je planten om vragen. Heb je dat voor elkaar dan ontstaat er een CO2 vraag, je planten vragen daar zelf om, waaraan je moet voldoen. Daarnaast geef je bemesting om overige tekorten aan te vullen. Dit is de volgorde waarmee je ook een goed plantenbestand kan creëren zonder alg problemen of anderszins.
 
Hier een tevrede gebruiker van de complete van aquariumbemesting.nl

Zaterdag 50% waterwissel 20ml complete en zondag 20ml fe woensdag 20ml complete.

Ik heb de all in one van plantedbox voorheen gebruikt maar was er niet tevreden over.
 
Namelijk; een beperkte lichtsterkte, waterverversing zo eens in de twee drie maanden.
Ik heb mijn lamp op 60% staan dus inderdaad beperkte lichtsterkte, maar waterwissels doe ik ondanks dek hoge pH en hoge KH wekelijks 50%, zonder problemen. Ik hanteer de EI methode.
 
Met poeders is alles wat makkelijker bij te sturen dan met een all in one.
 
Of je gaat kijken naar een bak zonder CO2 bemesting. Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan vast. Namelijk; een beperkte lichtsterkte, waterverversing zo eens in de twee drie maanden. Zelf heb ik in het verleden zo'n bak gehad. Je plantenkeuze zal dan, uiteraard, ook geringer zijn. Hieronder kun je er iets meer over lezen.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Namelijk; een beperkte lichtsterkte, waterverversing zo eens in de twee drie maanden.


Ik heb mijn lamp op 60% staan dus inderdaad beperkte lichtsterkte, maar waterwissels doe ik ondanks dek hoge pH en hoge KH wekelijks 50%, zonder problemen. Ik hanteer de EI methode.

Wanneer je de volledige context, bovenaan, leest wordt denkelijk wat duidelijker wat er precies bedoelt is.
 
Met een KH van 5 en pH van 6.6 zou je op 37 ppm CO2 zitten.
Waarom voeg je zoveel CO2 toe? Als ik je plantenbestand bekijk hebben ze dat helemaal niet nodig?

En wat bedoel je met "ongeveer 30-35bbp Co2 in het water "?
30-35 bpm of 30-55 ppm?

ja sorry ppm , reden is dat ik last heb van wat penceel en staghorn, is gekomen omdat ik teveel het substraat had omgewoeld met wat oude planten verwijderen.
Daarom heb ik ik hem tijdelijk hoger staan, normaal zit ik op 20 a 25ppm wat voor mijn planten genoeg is.
 
Ik heb mijn CO2 op lichtgroen en ja dat is nodig omdat ik baardalg en blauwalg heb. Baardalg gaat moeizaam of niet weg bij te lage CO2 bemesting. Overigens net een Eheim 4+ 600 filter binnen gekregen dus ik ga zo maar eens aan de slag. Dat gaat voorlopig de mooiste stap vooruit worden om algen te laten verdwijnen en zodat ik mijn planten kan laten overleven. Er zit zelfs een spraybar bij. Ik ben een gelukkig mens ;)
By The way, aangezien ik Kitelight heb waarmee ik een mooi programma'tje draai, verwacht ik niet dat ik enorm aan het overbelichten ben. Zeker niet gezien de recensies hier over Kitelight. Correct me if I'm wrong.
 
Haha nee vond de output van kite-light ook wat beperkt.

Maar baardalg kan je heel goed de nek om draaien met peroxide en carbo.
Lijkt erop dat je de bron hebt aangepakt, dus een opruiming en je bent ervan verlost
 

Terug
Bovenaan