Wat voor co2 set heb je eigenlijk dan? Als je de ladder gebruikt dan moet je ook de bellen vrij makkelijk kunnen tellen hoor.
Ok ik snap nu het crux. Misschien moet ik het dan geen ei methode noemen ondanks dat ik het zie als een variant op de ei methode. Ik vind het prachtig als planten normaal kunnen groeien en vooral als er geen alg bij komt kijken. Maar planten hoeven van mij niet op topsnelheid te groeien want dat betekent ook weer extra snoeien. Dus dan vraag ik mij af of er geen methode is, lijkend op ei waarbij gewoon alles normaal groeit zonder algen en waarbij je niet gedwongen wordt tot waterverversing van 50% elke twee weken. Elke maand water verversen en snoeien bijvoorbeeld en alleen aanvullen waarvan je denkt/meet dat er een tekort is. Iemand dat weleens geprobeerd?
Laten jullie ook veel snelgroeiers in je bak staan? Ik kan me zo voorstellen dat als je als een Die Hard de ei methode aanhoudt dat je na een aantal weken die snelgroeiende stengelplanten helemaal zat bent en vervangt voor iets minder snelle groeiers. Of zou dat algen weer direct in de hand werken? Je hebt een evenwicht en verstoort dat eigenlijk om de twee weken. Het mooie van planten is juist dat ze zo lang mogelijk in mooie vorm in je bak staan zodat ook je vissen genieten van de "bosrijke" beplanting. Als de planten dan iedere keer na twee weken gesnoeid moeten worden dan verpest je je kunstwerk weer. Lijkt me best frustrerend. Ik heb overigens Ei al eens met succes toegepast. Toch kwam er op den duur de klad in. Ergens op een bepaald punt liep het niet meer.
Nitraat en fosfaat lijken me prima zo maar door te meten voor een wissel kun je zien hoeveel er nog inzit en wat het verbruik ongeveer is en daar dan de voeding op afstemmen.
Itt wat je vaak leest zit er in diepvriesvoer weinig fosfaat hoor. Dat kun je gerust voeren en eventueel het in een zeefje ontdooien en even afspoelen.
John ik heb de CO2 fles omgewisseld en de bellen geteld. Ik kwam uit op 84 bellen per minuut. Sneller krijg ik hem niet. Lijkt me aan de lage kant. Normaal heb ik er 5 liter flessen op zitten. Nu heb ik twee kleintjes van 2 liter meegekregen. Zou niet moeten uitmaken want gewoon 60 bar.Wat voor co2 set heb je eigenlijk dan? Als je de ladder gebruikt dan moet je ook de bellen vrij makkelijk kunnen tellen hoor.
Maar heb jij er een mogelijke verklaring voor? Ik meen me toch te herinneren dat het bij mij eerder harder ging. In principe moet het niet uitmaken als ik het aantal uren gewoon langer instel.Dat maakt zover ik weet ook niet uit hoor. Ik gebruik ook 2 kilo flessen en zit met de flipper op 150 bellen in de meterbak.
Dat maakt zover ik weet ook niet uit hoor. Ik gebruik ook 2 kilo flessen en zit met de flipper op 150 bellen in de meterbak.
Ja met een flipper Ed. Ik heb nu deels osmose gebruikt en de kh verlaagd van 9 naar 5 en ik heb nu hooguit 120 bellen nodig voor een limoengele indicator. Als ik tel wat er bovenkomt en dus niet oplost is dat zo n 7 bellen pm van de 120.
Ik heb een JBL inline diffuser gebruikt maar dat werkte hier niet echt lekker vond ik.
Met een KH van 5 en pH van 6.6 zou je op 37 ppm CO2 zitten.Ja de KH is hier ook 5 en hou zo een PH van 6.6 aan en dan is mijn bolletje mooi lichtgroen met ongeveer 30-35bbp Co2 in het water
Elke keer hoor ik er van op dat mensen de zaken omdraaien. Je probeert de lichtsterkte aan te passen aan de CO2 toevoer om je verklikker op lichtgroen te krijgen. Dat is de wereld op z'n kop! Wat je zou moeten doen is je lichtsterkte op het niveau te brengen waar je planten om vragen. Heb je dat voor elkaar dan ontstaat er een CO2 vraag, je planten vragen daar zelf om, waaraan je moet voldoen. Daarnaast geef je bemesting om overige tekorten aan te vullen. Dit is de volgorde waarmee je ook een goed plantenbestand kan creëren zonder alg problemen of anderszins.Bedankt voor de reacties. Ik snap de wisselwerking. Grote kans dat de CO2 indicator lichtgroen wordt als ik het licht nu terug zet in tijdsduur. Het is met Led-verlichting nogal stoeien welke lamp hoe lang aan moet en met welke intensiteit vervolgens gedurende al die uren. Ik ben niet voornemens om mijn co2 eruit te halen. Ik heb daarin geïnvesteerd en in Led-verlichting. Kans is groter dat ik er een extern filter met spraybar bij koop. Aangezien ik mezelf de gewone EI niet snel zie doen, moet ik denk ik de halve EI proberen. Om de twee weken 50% verversen. Ik ververs overigens altijd minimaal 50%. Je bent dan toch al bezig. Fosfaat en nitraat wordt in mijn bak al gemeten. Is het dan noodzaak om dat ook toe te voegen? Csm-b lijkt mij het meest relevant en mogelijk Kalium en magnesium. Vorige zondag waren dit mijn waarden. GH=10
KH=8,5 PH = 6,5 (of net iets meer) nitraat is om en nabij 12,5, fosfaat rond 1,5. Ijzer was nul dus heb gelijk wat csm-b poeder toegevoegd.
Ik heb mijn lamp op 60% staan dus inderdaad beperkte lichtsterkte, maar waterwissels doe ik ondanks dek hoge pH en hoge KH wekelijks 50%, zonder problemen. Ik hanteer de EI methode.Namelijk; een beperkte lichtsterkte, waterverversing zo eens in de twee drie maanden.
Of je gaat kijken naar een bak zonder CO2 bemesting. Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan vast. Namelijk; een beperkte lichtsterkte, waterverversing zo eens in de twee drie maanden. Zelf heb ik in het verleden zo'n bak gehad. Je plantenkeuze zal dan, uiteraard, ook geringer zijn. Hieronder kun je er iets meer over lezen.
https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
Ik heb mijn lamp op 60% staan dus inderdaad beperkte lichtsterkte, maar waterwissels doe ik ondanks dek hoge pH en hoge KH wekelijks 50%, zonder problemen. Ik hanteer de EI methode.
Ed,
Watvoor T-stuk is dat?
Met een KH van 5 en pH van 6.6 zou je op 37 ppm CO2 zitten.
Waarom voeg je zoveel CO2 toe? Als ik je plantenbestand bekijk hebben ze dat helemaal niet nodig?
En wat bedoel je met "ongeveer 30-35bbp Co2 in het water "?
30-35 bpm of 30-55 ppm?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.