Bemestingstips gezocht


Lijkt net of je plantjes op de achtergrond een klap hebben gekregen van alle veranderingen die je in korte termijn hebt doorgevoerd.
Streepjes in het sterrenkruid was in mijn ervaring altijd K tekort, maar neem aan dat je KNO3 en KH2PO4 toevoegd.
Dus dan zou het wel goed moeten zitten in het kalium gehalte.

Laat het lekker uitgroeien, maak over een weekje nog een foto misschien.
Die belletjes zijn leuk maar je kan beter je verlichting aanpassen dat die alleen op het einde van de avond ontstaan.
Gewoon 1x per week de intensiteit een beetje verlagen.

Vind het maar een raar verhaal uiteindelijk.
 
Ja echt helder is het eigenlijk niet, dat is ook mijn mening.
De streepjes in de Sterrenkruid krijg je ook vaak snel als je ze topt en terugpoot. Zijn vrij tere blaadje en knikken nogal snel.
ik denk dat het licht terugbrengen een boel zal doen zoals Frank ook al aangeeft.
 
Inderdaad Frank, een kalium tekort lijkt me niet aan de orde. Ik laat het voorlopig even doorgroeien, en dan: op 20 cm afsnijden een het bovenste deel weer opnieuw planten?

De belletjes ontstaan ook aan het eind van de dag, maar het viel me op dat het er na de waterwissel ineens meer leken te zijn. Mijn conclusie was dat de waterwissel dus een betere uitwisseling van gas/voedingsstoffen heeft veroorzaakt. Het lijkt me niet zo logisch om aan de hand daarvan nu maar weer de verlichting lager te gaan zetten; dat is immers weer een nieuwe verandering? Ik ga volgende week weer eenzelfde hoeveelheid water wisselen en dan eens kijken of dat op de langere termijn een positief effect heeft. Verder heb ik zijdelings gekeken naar eikenextract, maar daar wacht ik nog maar even mee denk ik. Weet iemand in hoeverre dat spul ook je water kleurt??
 
Wel schuin afsnijden he ;D

Nee laat ze lekker hangen dan worden de stengels een stuk dikker.
Dan op de helft afknippen en de snoeisels terug planten inderdaad.
Zo bouw je uiteindelijk een flinke bos planten op.

Als ze dan nog steeds kapot gaan onderaan is er toch iets anders aan de hand.
Misschien toch wel de bodem of de led verlichting?

Aan het einde van de lichtperiode zijn die bellen prima.
Na het verversen is het heel normaal dat zelfs de langzame zoals groeiers de lotus 'bellen blazen'.
Om weer een flame te voorkomen ga ik geen redenen noemen. En omdat ik het niet 100% zeker weet ;>
 
Nou ja, flame... meningen en inzichten verschillen nu eenmaal toch. Anyways, ik kijk het even aan. Laat de boel een weekje lekker bovenin drijven en dan zullen we eens kijken hoe dik de stengels worden. Het klinkt in ieder geval logisch dat een dikkere stengel een wat betere basis biedt ten opzichte van zo'n dun dingetje.

Over dat afsnijden trouwens; ik heb serieus wel eens gelezen dat dat beter is dan knippen omdat de plant dan minder herstelwerk hoeft te doen. Maar goed, ik knip natuurlijk wel gewoon.
 
Ik heb de plant ook en kan je vertellen dat de delen die aan het oppervlak komen en groeien echt een stuk dikker zijn dan de stelen die onderin zitten.
Dus ik verwacht bij jou ook dit effect hoor.
Bij mij zijn de stelen ook niet al te dik en door ze te laten drijven worden ze dus echt dikker.
 
Volgensmij zegt aquavisie altijd dat het beter is om af te snijden met een scheermesje ipv knippen.
Zal heus wel een kern van waarheid inzitten dan.

Ik weet niet of ze dan perse schuin afgesneden moeten worden :D

@flame
Misschien beter als daar niet een discussie over ontstaat in dit topic.
 
@ flame: mee eens :)

Het schuin afsnijden is zodat de plant een zo groot mogelijk oppervak heeft om water op de zuigen, dus ik gok erop dat dat alleen van toepassing is op bloemen in een vaas ;)
 
Okee, nieuwe update. Best een drastische; ik heb alle stenen uit mijn bak gehaald. Voornamelijk vanwege de steeds maar schommelende KH waarden. In combinatie met het kraanwater hier een garantie op hoge KH, hoeveel osmose je er ook in gooit. Geen verassing dat ik na controle kon bevestigen dat ze inderdaad kalkhoudend zijn.

Helaas bleek na eenzelfde testje met wat substraat dat ook die reageert met schoonmaakazijn. Is dat een garantie voor kalk / KH verhogende werking, of bestaat er nog een kans dat het om een andere reactie gaat? Om te testen heb ik een bakje met wat substraat op osmose water apart gezet. Ik ga morgen eens testen wat de KH waarde daar dan van is, als de bodem uitwerking heeft op het water zou ik verwachten dat de KH dan niet meer 0 is.

Dit alles is dus in een poging om mijn waterwaarden stabieler te krijgen dan dat ze nu zijn. Wanneer ook de bodem een slechte invloed heeft op het water moet ik eens hard gaan nadenken wat ik daarmee ga doen; de hele bodem vervangen door iets anders is niet echt klus waar je op zit te wachten natuurlijk :( Voorlopig laat ik het 'scapen' maar even achterwege maar wil ik eerst op zoek naar een goede balans.
 
Volgens mij is het bruisen een teken van kalk als je dat gaat zien. Ik ken zo geen andere reactie namelijk.
 
Tja daar heeft het wel alle schijn van. Als jullie een nieuwe bodem gaan gebruiken; halen jullie je bak dan altijd helemaal leeg? En wat doe je dan met je bewoners? Ik heb geen tweede bak om ze in te doen, het enige wat ik kan bedenken is het bad :S

Gaat pijn doen, maar ik zie weinig andere mogelijkheid dan maar overnieuw beginnen. Na de kerst heb ik een week vrij, dus op zich een mooie gelegenheid.

Zojuist ook even het water uit het bakje getest; KH is al 4, dus de bodem werkt absoluut KH verhogend.
 
Als je je bodem wilt vervangen ga je inderdaad heel je bak leeg moeten halen. Alle planten, hout en vissen in emmers of speciekuipen doen. Ik zelf heb hiervoor een grote wasmand gebruikt en 1 grote emmer voor de vissen en filter in te doen. In de emmer waar je je vissen in doet laat je ook best het filter mee draaien samen met de thermostaat. Als je bak leeg is haal je het grind er uit en doe je het nieuwe grind er in, wel de nieuwe bodem eerst spoelen. Als je nieuwe bodem er in ligt kan je terug beginnen vullen met water dat je had bijgehouden. Dan alle planten en hout er in. En als dat allemaal gebeurd is en de bak terug vol is kunnen de vissen er terug in. :)
 
Dat is niet nodig. Met een dikke slang kan je de bodem uit de bak zuigen. Vervolgens de nieuwe bodem erin en 50% water verversen. Klaar.
 
Je zal echt de bak een paar dagen droog moeten zetten.

Eventuele vissen ff tijdelijk in een speciekuip met heater en luchtpompje.
 
Ik heb om alleen de bodem te wisselen het zoals Jones al zegt met een tuinslang afgezogen. dat gaat in principe prima hoor.
 
Waarom een paar dagen @Tom? Indraaien kan ik me nog iets bij voorstellen, maar een paar dagen droog?

Waar ik aan zat te denken: Ik zuig 50% bodem + water af en leeg de emmers in mijn (goed schoongespoelde...) badkuip. Dan zet ik de planten over, vervolgens koppel ik het filter + de verwarming af en verplaats ook die naar de badkamer. Als laatste haal ik de bewoners eruit. Vissen zijn zo moeilijk niet, garnalen wordt een stuk lastiger ben ik bang, maar die kan ik proberen in een klein poeltje te krijgen of zo. Dan wil ik vervolgens het restantje van de bodem eruit halen, al het water wat er nog mee komt kan nog de badkuip in. Eigenlijk draait het grootste gedeelte van de bak dan door in het bad.

Ik leg vervolgens een nieuwe bodem erin en zet een deel van het water terug in de bak. Met opvoerpompjes kan ik het water in beweging houden. Ik kan wat planten terug zetten en als alles dan helder is zet ik de bewoners met het grootste resterende deel van het water terug. Dan gaan pomp en verwarming terug (misschien dat ik van de gelegenheid gebruik maak om over te stappen op bodemverwarming) en als laatste het restantje planten en water. Ik verwacht dat ik op die manier zeker 75% van het water kan behouden, als het niet meer is.
 
jsiegmund zei:
Als jullie een nieuwe bodem gaan gebruiken; halen jullie je bak dan altijd helemaal leeg?

Dat zou ik zeker doen!
Als je begint te rommelen gaat er heel veel troep in het water en filter belanden. Deze troep gaat dan weer in veel gevallen voor algen zorgen.
Hou er wel rekening mee dat een nieuwe bodem ook voor diatomen gaat zorgen omdat er nog niets van afvalverwerking gaat gebeuren. Je kan dit een beetje tegen gaan door de eerste weken over actieve kool te filteren.
 
Diatomen? Wat dat ook moge zijn, kool heb ik nog liggen dus geen probleem ;)
 
In het begin zou ik dus heel zuinig voeren om teveel belasting te voorkomen.
Maar als je filter goed is ingedraaid dan scheelt dat een heel stuk denk ik.
 
Ik ben ook wat aan het lezen over het 'enten' van een nieuwe bodem met afval uit de oude bodem, of door het injecteren van wat water uit de filtersponzen. Wat ik ook nog had bedacht; ik zou een paar keramische kokertjes uit het filter in de onderste lagen van de nieuwe bodem kunnen verwerken. Als ik de helft in het filter laat zitten en de andere helft op deze manier gebruik, dan heb ik op 2 plekken een bron van bacterien die zich weer kunnen vermenigvuldigen.
 
Dat kan je altijd proberen.
Hou dan wel rekening met een paar zaken:
-Anaerobe bacteri�n zitten dieper in de bodem omdat ze geen/weinig zuurstof nodig hebben.
-Aerobe bacteri�n hebben zuurstof nodig, dus zitten in de bovenlaag.
Ga je de aerobe in de onderste laag steken, gaan ze afsterven en heb je er weinig aan. Maar... Er zijn er ook die van aeroob naar anaeroob kunnen gaan. :D En zo zijn er nog wel meer vreemde zaken.
Je kan die populaties dus wel proberen te be�nvloeden, maar of het effectief gaat lukken is een ander paar mouwen. De natuur zijn gang laten gaan is meestal het beste.
Ik heb zelf een tijd capsules met aerobe en anaerobe bacteri�n gebruikt, en in sommige situaties bleek dit wel te werken. Maar hoe effectief dit allemaal is, is moeilijk te zeggen.
 
backplay zei:
Dat kan je altijd proberen.
Hou dan wel rekening met een paar zaken:
-Anaerobe bacteri�n zitten dieper in de bodem omdat ze geen/weinig zuurstof nodig hebben.
-Aerobe bacteri�n hebben zuurstof nodig, dus zitten in de bovenlaag.
Ga je de aerobe in de onderste laag steken, gaan ze afsterven en heb je er weinig aan. Maar... Er zijn er ook die van aeroob naar anaeroob kunnen gaan. :D En zo zijn er nog wel meer vreemde zaken.
Je kan die populaties dus wel proberen te be�nvloeden, maar of het effectief gaat lukken is een ander paar mouwen. De natuur zijn gang laten gaan is meestal het beste.
Ik heb zelf een tijd capsules met aerobe en anaerobe bacteri�n gebruikt, en in sommige situaties bleek dit wel te werken. Maar hoe effectief dit allemaal is, is moeilijk te zeggen.

Welke capsules heb je dan gebruikt als ik vragen mag??
 
jessicapilon zei:
Welke capsules heb je dan gebruikt als ik vragen mag??

Oscillex voor de omzetting van ammonium en nitriet.
Werkte heel goed tegen blauwalg in/op de bodem, en heb ze bij een proper filter en bodem ook gebruikt. Nooit een piek gehad bij het opstarten, maar het is moeilijk in te schatten of het door de capsules kwam.
Cladex voor denitrificatie. Zou volgens de ontwikkelaar helpen tegen baardalgen, al heb ik daar zelf mijn twijfels over. Deze zijn volgens mij vrij nutteloos, tenzij je geen nitraat wil.
 
Mocht je nog problemen hebben of krijgen dan zou ik die hier weer stellen omdat er hier al een boel info over je bak is te vinden ;).
 
Mja maar hoeveel is daar nu nog relevant van? Waterwaarden zijn compleet anders, planten zijn deels anders en ik ben zo brutaal geweest om ook de outflow weer anders weg te hangen... Maar goed, eerst maar eens kijken wat er gaat gebeuren :)
 

Terug
Bovenaan