Bemestingstips gezocht


juist backplay de redfield ratio zorgt niet dat er geen algen meer groeien


maar wat wel een voordeel is om +-redfield ratio aan te houden is dat die zorgt dat die de aquariaan er macro-voeding in gooit die dicht bij de juiste opname verhouding zit van de aquariumplanten.
 
Er is geen juiste verhouding voor planten, elke plant heeft zijn eigen verhouding. Net zoals bij fytoplankton varieert dat enorm. Plant A kan goed reageren op 40 NO3, terwijl plant B daar slecht op reageert.
De EI die Siegmund volgt heeft ook niets met verhoudingen te maken, zorgt er enkel voor dat er geen tekorten zijn. Of je nu 1/10 of 1/40 hebt gaat niet veel uitmaken zolang je planten tevreden zijn.
Als je ipv 10 NO3 ineens 40 NO3 toevoegt, wil dit niet zeggen dat je planten plots die 40 gaan opnemen en je zo 3 PO4 gaat mankeren. Volgens de tabel zou je dan met algen zitten, in de praktijk gaat dit niet gebeuren.
Er word soms iets te simplistisch omgegaan met die cijfers, en ze worden teveel als DE oplossing gezien. Ipv naar de planten te kijken word er gemeten, en worden daar conclusies uit getrokken.
Goede plantengroei gaat over veel meer dan de verhouding tussen NO3 en PO4, maar dat moet ik jou niet vertellen denk ik.

Wat als de 16:1 plots 28:1 word. Moeten we onze hoeveelheden dan ook aanpassen?
http://news.uci.edu/press-releases/ocea ... y-assumed/
 
daar volg ik je in het hoeft niet in de RR-verhouding te zijn zolang je voldoende aan nitraat fosfaat en kalium aanbied , dan ga je maar weinig merken van macro defici�ntie bij de planten

ik heb bv mijn toedieningen al over een zeer lange periode bij gehouden en zit +- een no3/po4 toediening/verhouding van +-6/1 op een 5tal dagen

of je nu start met een no3/po4 van 40/1 of 10/1 of zelfs 10/10 zit je zonder voedingstekort ,maar het gevaar schuilt dat je je met de 40/1 of de 10/10 wel degelijk tegen tekorten aanloopt als je niet constant met een meetsetje in de weer bent.

zo zou bij een startwaarde 40/1 bij mijn na een 10tal dagen alle po4 theoretisch weg zijn

zo zou bij een startwaarde 10/10 bij mijn na een 10tal dagen alle no3 theoretisch weg zijn

bij sommige aquariums ga dan zelfs weinig tot geen verschil/tekorten zien van kort de no3 of po4 onmeetbaar te laten worden .

bij andere bakken is dit echter over langere tijd zichtbaar ondanks ze daarna een dieet zonder tekorten worden geschoteld


om deze reden blijf ik ook vasthouden aan mij voorgestelde 20/2 met dagelijks een kleine extra dosis no3/po4 van 1/0,1 vermoed dat deze voor 99% van de aquariums geen tekorten zal geven
 
Als je het goed beschouwt is elke gemeten waarde die wij met simpele testsetjes meten voor een ander waardeloos en te onnauwkeurig om er een verhouding mee vast te houden, want er zitten zoveel faktoren in die per persoon af kunnen wijken, de hoeveelheid, de grote van de druppel, het beoordelen van de kleur. Ik kan bijv. 1 om 10 meten een ander meet in de zelfde bak 2 om 35.Je bak meten en als lekker draait en je bent tevreden de waardes die jij meet ongeveer vasthouden.
 
Ik doseer wekelijks met de EI 20/2 en na het doseren heb ik dan rond de 30/3 en daarvan blijft er rond de 20/2 over.
 
Hoi Backplay, ik was ook helemaal niet van plan om nu strikt de Redfield ratio te gaan volgen hoor. Maar het helpt wel om te bedenken waarom Triple een verhouding van 20/2 kiest en niet 5/1 of zo. Overigens meet ik de laatste keren iedere keer 5 No3 t.o.v. 0,5 PO4, dus dat is ook al 10:1. Verder heb ik wat contact gehad met Tom, hij heeft me uitgelegd dat je de spoorelementen beter niet te snel na een wissel moet doseren wegens oxidatie en neerslag.

Code:
                Wissel   Dag 1   Dag 2   Dag 3   Dag 4   Dag 5   Dag 6
Ferrdrakon                       25                      25	
NO3                      20                      20	
PO4             10                       10

Eventueel NO3 en PO4 op dezelfde dag doen, weet niet zeker of dat nog nadelen heeft? Moet erbij vermelden dat Tom me een iets ander schema heeft gestuurd, waarin de eerste dag niets gegeven wordt, daarna ferr - nitraat - fosfaat in die volgorde per dag. Laatste dosering fosfaat is dan op de dag vd wissel maar theoretisch van tevoren ipv erna zoals hierboven.

Dan een update qua bak:

M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Volgende dingen aangepast: Vesuvius eruit, Cyperus genoeid zoveel mogelijk aangetast blad eruit gehaald. Sterrenkruid getopt, de toppen op een andere plaats geplant en de rest eruit gehaald. De rode lotus verplaatst en daardoor meer ruimte gemaakt voor alle stekjes. Licht ietsjes teruggedraaid. Redenering: minder licht = minder groei = meer tijd om evt gebrek aan te pakken.

Wat close ups:

Rode lotus
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Cyperus Helferi
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Pogostemon vormt al uitlopers. De meeste plantjes staan er goed bij, sommige vertonen wel wat schade.
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg

M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


De diverse stekjes. Meeste vormt goed wortel zag ik bij het verplanten.
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg

M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Sterrenkruid, met een close up van de 'sneetjes'
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg

M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Naaldgras, wat dichter omdat ik het achterste deel naar voren verplaatst heb. Gaat steeds beter, nog niet optimaal
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Alg, vormt zich weer wat meer. Mede daarom licht wat aangepast.
M8XXBBFG8jqHjeKgypwhZCG4peHtUnbu.jpeg


Verder ziet de oplettende kijker de kleurtjes die ik achter de bak geplakt heb. Het is geen gekleurd karton, maar kleurfilter folie die ze in de lichttechniek gebruiken. Het zijn verschillende blauwtinten, ik wil even kijken wat het beste werkt. Vooralsnog gaat mijn eigen voorkeur naar de meest linkse maar ik wil ook even zien wat het doet met avondverlichting. Het mooie van dit spul is dat het licht doorlatend is, waardoor je ook nog wat schijnsel op de muur krijgt als ware een soort van ambilight. Ik wil ook nog eens proberen wat het effect is als ik er een LED stripje van Ikea achter leg.
 
Even voor de duidelijkheid: ik doseer op het moment dus niet volgens EI! Ik probeer te doseren wat nodig is en door de te meten een beetje een idee te hebben van wat er gebeurd. De afgelopen tijd doseerde ik omgerekend 0,5ppm PO4 en 10 ppm NO3. Voor een wissel had ik dan 0,5 ppm PO4 en 5 ppm NO3, dus PO4 op hetzelfde peil maar NO3 meer verbruikt. Daarom leek het me logisch om de dosering NO3 te verdubbelen.
 
Mooie Lotus hoor.
Die sneetjes in het Sterrenkruid komt denk ik omdat de blaadjes vrij teer zijn en dat krijg je snel. Als ik mn Sterrekruid top en ze terugplaats dan zie ik daarna ook wel wat blaadjes met een "kneuzing".
 
Je dosering Ferrdrakon is zeker genoeg voor de hoeveelheid planten.
Een kalium of magnesium tekort is het dus zeker niet.
 
hij heeft me uitgelegd dat je de spoorelementen beter niet te snel na een wissel moet doseren wegens oxidatie en neerslag.
:thumbs:
Met Drak zal je daar sowieso minder last van hebben.

Eventueel NO3 en PO4 op dezelfde dag doen, weet niet zeker of dat nog nadelen heeft?
Heeft geen nadelen.
Het doseren ook niet te moeilijk maken, micro's en macro's scheiden is het belangrijkste.

Sterrenkruid, met een close up van de 'sneetjes'
Zoals John al zei, fysieke schade.

Naaldgras, wat dichter omdat ik het achterste deel naar voren verplaatst heb. Gaat steeds beter, nog niet optimaal
Snoei deze eens, dat gaat zeker helpen.

Verder ziet de oplettende kijker de kleurtjes die ik achter de bak geplakt heb. Het is geen gekleurd karton, maar kleurfilter folie die ze in de lichttechniek gebruiken. Het zijn verschillende blauwtinten, ik wil even kijken wat het beste werkt. Vooralsnog gaat mijn eigen voorkeur naar de meest linkse maar ik wil ook even zien wat het doet met avondverlichting. Het mooie van dit spul is dat het licht doorlatend is, waardoor je ook nog wat schijnsel op de muur krijgt als ware een soort van ambilight. Ik wil ook nog eens proberen wat het effect is als ik er een LED stripje van Ikea achter leg.
:thumbs:
Dacht al dat je voor een lapjesmotief ging. :D
Als je er een LED achter hangt kan je eens proberen om het van onder naar boven te laten schijnen, geeft een mooi effect.

Je school staat er weeral mooi op!
 
Ik zal nog eens snoeien inderdaad, de vorige keer werkte dat ook wel aardig (en nu is het dus alweer best lang). Ik ben met het nieuwe schema bezig, maar eens kijken wat dat doet. Belangrijkste aanpassingen zijn de timing en de hoeveelheid NO3 (verdubbeld). Kneuzing van het sterrrenkruid zou goed kunnen, m'n algeneters en corydoras krijgen ook eten in die hoek dus die willen daar nog wel eens langs gaan.
 
Okee, nieuwe update. Allereerst het goede nieuws: de nieuwe stekjes zijn grotendeels aangepast en een deel ervan doet het heel aardig:
QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


Dan maar meteen het slechte nieuws: de rest van de plantjes kampt voor het grootste deel nog steeds met problemen. De symptomen blijven hetzelfde; mooi nieuw blad wat binnen een paar dagen slechter wordt en uiteindelijk vergaat. Ik zie het bij vrijwel alle planten.

QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png

QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


Het sterrenkruid groeit best hard, maar blijft erg lelijk onder de top:
QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


Pogostemon doet het aardig, is zich nog aan het aanpassen heb ik het idee:
QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png

QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


Cyperus helferi; mooie sprieten naast lelijke:
QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png

QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


Hemianthus micranthemoides; begon felgroen, wordt steeds minder mooi, wel felgroene topjes.
QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


In het haargras zitten nog steeds bolletjes alg, ben er nog altijd niet uit wat dit is of wat ik eraan kan doen. Op zich groeit het gras zelf best goed (onlangs flink gesnoeid):
QJDiyLLUtb4_-oy6BdL-TqMvY5OPYW6f.png


Ik draai nu op een combinatie van de voorgemixte sapjes van aquariumbemesting.nl en de poeders van Tom. 75% van de eerst en 25% van de tweede, die verhouding ga ik volgende maand aanpassen naar 50/50 om uiteindelijk over te gaan op het spul van Tom. Op het moment geef ik 2.50 ppm NO3 en 0.5 PO4, verspreid over de week. Sinds ik de dosis NO3 iets verhoogd heb heb ik het idee dat de puntalg op de ruit wat is toegenomen, maar dat moet ik nog een keer goed controleren.
 
Ja ik snap wat je bedoeld John, er klopt ergens iets niet. Moet even mijn Excelletje nalopen want er zit ergens een rekenfoutje in denk ik. In milliliters is het nog ongeveer hetzelfde overigens, dus wat dat betreft is er in de bak niets veranderd.

Update... volgens mij moet het zijn 20 NO3 en 0.5 PO4 per week. Komt neer op 40ml oplossing van 1ppm / 100L (netto: 200L) en dat doseer ik dan in 2x. Klinkt logischer? Eerst doseerde ik dus 10/0.5, maar het verhogen van de NO3 heeft voorlopig weinig effect.
 
Omdat de achteruitgang snel gaat en al je voedingstoffen in orde zijn, zal het CO2/licht gerelateerd zijn.
Hoe hard brand je verlichting nu?
Dus ofwel:
Minder licht
Meer CO2
Meer Stroming
 
Hoi Backplay, dit is mijn huidige schema:

RQ-Z2VAYOz8zR343YndpOzWUiLTm-zWZ.png


Ik zal het piekje er eens helemaal uithalen en dan overall de intensiteit nog wat lager zetten.

Ik heb een paar weken geleden overigens extra pompje heb ge�nstalleerd aan de linkerkant voor meer stroming. Zit tegen de achterwand geplakt en met een stukje buis + bochtje heb ik ervoor gezorgd dat de stroming dezelfde kant op gaat als vd lily pipe. Tot aan het sterrenkruid rechts achterin wapperen alle plantjes nu vrolijk in de stroming.
 
Dan is de stroming vast wel op orde.
Met de verlichting kan Backplay je beter helpen want ik heb geen ervaring met LED en dit soort schema s.
Komt dan vast weer goed.
 
Heb niet veel verstand van LED als het over lichtsterkte gaat, dus moest je ergens te weten komen hoeveel PAR die LED's geven kan ik er wel iets over zeggen. Of desnoods een vergelijking tov TL lampen.
Is er een reden waarom je minder blauw en groen, en meer licht blauw een roze geeft tijdens de piek? Je schema ziet er nogal ingewikkeld uit, er veranderd wel veel.
 
Ok, wat meer achtergrond info.

Allereerst: kanalen 1-2-3 zijn RGB; 2x 52cm strips. De kanalen 4 en 5 zijn resp. 2x 52 en 2x 92cm SDM (wit) strips. Ik heb dus relatief veel LED, wat inderdaad kan betekenen dat het misschien wel wat teveel is. Het dipje in de G-B heb ik bewust gedaan om de kleur wat te compenseren; de SMD's zijn redelijk koud, door meer rood in te mixen wordt de kleur wat natuurlijker.

Nu het nieuwe schema:

1W1h6M5tJxNBIBFI9YZQcloq0dvSRHwN.png


Zoals je ziet vrijwel alles een stuk teruggeschroefd, bak is een stuk donkerder nu. Als ik de technische gegevens van kitelight mag geloven, dan hangt er in totaal 21116 lumen = 1680 candela boven aan SMD. De RGB led's heb ik geen duidelijke opgaaf van kunnen vinden, zal het totaal misschien op 25k uitkomen of zo. Weet niet zeker hoe terug te rekenen naar PAR.

Kun je me uitleggen hoe een teveel aan licht dit soort symptomen kan veroorzaken? Ben nieuwsgierig naar de theorie erachter.
 
Een buis van 58W is 3100 lm zie ik.
Is die 21000lm dan niet erg veel als je 2x3100 als uitgangspunt neemt?? Dat is net 6000lm namelijk.
Doordat je veel of teveel licht erboven hebt willen de planten harder groeien en vragen ze meer voedingsstoffen.
Dus die zijn sneller op en dan kunnen de algen in je bak komen.
Ik demp de verlichting altijd met drijvers of bruine tape zodat er minder licht boven zit en dus de vraag kleiner is naar voeding.
 
Dat klinkt logisch. Ik denk dat er wel een verschil zit tussen de theoretische waarden en wat er daadwerkelijk gehaald wordt. Alles draait nu op 60%, maar heb echt niet het idee dat het nu nog veel lichter was als met T5. Terwijl het in theorie nog steeds 2x zoveel zou moeten zijn als de 6k lmn die jij nu noemt. Toen ik op vakantie was had ik een schema waarin alles nog een stuk lager stond (40%) en toen begon mijn glosso flink naar boven te groeien, wat niet de bedoeling was. Mijn plantenbestand heeft over het algemeen (volgens de websites) redelijk veel licht nodig.

Ik ga het eens een weekje bekijken met het nieuwe schema. Als het niet (veel) verbeterd haal ik er nog 10% af.
 
jsiegmund zei:
Kun je me uitleggen hoe een teveel aan licht dit soort symptomen kan veroorzaken? Ben nieuwsgierig naar de theorie erachter.

Licht en CO2 moet je altijd samen bekijken, ze zijn beide nodig voor de fotosynthese. Heb je teveel licht tov CO2 ga je de plant sneller beschadigen dan dat hij zich kan herstellen. Het meest voorkomende symptoom is het verslijmen.
Heb je genoeg CO2, dan gaat er effici�nter gebruik gemaakt worden van het licht. Dus win je eigenlijk wat licht.
CO2 is bij de zogenaamde licht behoevende planten meestal belangrijker als het licht zelf.
Mocht je �cht interesse hebben:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2806003665
Belangrijkste is dat je eerst altijd die balans in orde krijgt, en dan kan je beginnen denken aan voedingsstoffen.

Mocht je wat tijd hebben, kan je jou verlichting eens vergelijken met ��n van deze verlichtingen, en zo nagaan hoeveel PAR je ongeveer hebt:
2-iPVSqOX94cU3G7JUlqLoZljVIg8ZTw.jpeg
 
Thanks voor het linkje, maar dat gaat me nog net een beetje boven m'n pet qua termen. Het algemene idee snap ik in ieder geval, het komt altijd weer neer op balans. Ik heb even bij die andere LED strips gekeken, maar daar zit niks tussen wat me echt vergelijkbaar lijkt. Het valt me wel op dat de lumen waarden per watt daar stukken lager zijn dan hetgeen Kitelight opgeeft, ik ga er dus maar vanuit dat die een beetje optimistisch zijn. Hoe dan ook, de boel staat nu lager dus ik ga eens zien er wat gebeuren gaat.

Vandaag maar eens opnieuw gemeten om te kijken wat de NO3 en PO4 waarden doen, ziet er nu als volgt uit: pH 6.5; KH 10; GH 11; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 15; PO4 1. De KH en GH zijn stabiel en het is goed zichtbaar dat de verhoging in NO3 ook effect heeft. Van de rode lotus 2 stengels afgeknipt, want die doet het bijzonder goed. Maakt ook erg veel zuurstof, bladeren zitten vol belletjes.
 
Is goed hoor! Dit was de eerste keer dat ik er iets aan gedaan heb, maar als ik het goed heb begrepen gaat het daarna vanzelf. Dus wanneer ik een stekje heb zal ik aan je denken :)
 
Hierbij weer een nieuw overzichtje. Het verlagen van het licht heeft in ieder geval geholpen om de boel wat te vertragen, tot zover geen verassingen. Het is nog te vroeg om echt iets te kunnen concluderen denk ik, maar slechter is het in ieder geval niet geworden.

Overzicht:
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png


Sterrenkruid is nog steeds lelijk. Het groeit ook nog steeds best hard. Ik twijfel of ik het er niet maar weer uit moet halen om de stekjes wat meer ruimte te geven.
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png


Stekjes, doen het goed. Het is overigens Ludwigia repens, Ludwigia rubin, Hygrophila sp Tiger en Ammannia gracillis; ik heb alleen geen idee wat wat is :p
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png

Deze ene soort doet het wat minder, hoewel ik 1 plantje getopt heb en de top lijkt het wel beter te doen.
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png

Rode lotus nog steeds prachtig, ga er nog 2 of 3 bladeren afhalen.
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png

Pogostemon heeft z'n vorm gevonden en begint lekker te wortelen.
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png

Ik heb riccia tussen de rotsspleetjes gestoken. Probeerseltje.
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png

Cyperus helferi begin ik steeds meer vertrouwen in te krijgen. De felgroene sprieten lijken de overhand te krijgen, kijken of ze nu ook algvrij kunnen blijven.
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png


De overgebleven riccia heb ik in een glazen potje in de vensterbank staan. Geinig! Bubbelt volop :)
VFWN05AhdhgzpseaJ-lvOEU4xMM9I8PF.png
 
Sorry heb niet je hele topic gelezen.
Neem aan dat je goed op weg bent geholpen met de bemesting na 7 pages.

De toppen van je stengelplanten zien er goed uit.
Behalve de hm maar die is veel te dik geplant imho.

Weet je zeker dat alles goed zit met de stroming?

Alg in naaldgras is vaak slechte stroming & onderhoud.
Deze moet je regelmatig 'stofzuigen'. Alles blijft erin hangen.

Over de hele achterwand zijn de onderste delen van je stengelplanten kapot.
Krijgen die uberhaupt wel voedingstoffen daar? Lijkt meer op een dode hoek.
 
Zoals frank al aangeeft is de stroming ook erg belangrijk.
Je kan simpel met bv wat diepvriesvoer testen of de stroming voldoende is.
 
Hallo allemaal. Dat de stroming erg belangrijk is was me in de afgelopen 7 pagina's inderdaad al meer dan duidelijk geworden ;) Vandaar dat ik een paar weken geleden het extra Eden opvoerpompje heb geplaatst. Het sterrenkruid, wat in de verste hoek staat, wiegt van links naar rechts in de stroming waar ik dan in ieder geval uit op wil maken dat er stroming is. Voer wat ik daar laat vallen verplaatst zich ook, zowel droogvoer als zelfs tabletjes. Het enige (naast een 2e filter) wat ik nog zou kunnen doen is het opvoerpompje verplaatsen naar rechts achterin zodat vanuit daar het water weer terug stuwt naar de filter inlaat. Gezien alle maatregelen t.a.v. stroming heb ik mijn twijfels of dit nu de oplossing zou zijn.

Alg in naaldgras kan inderdaad wel met onderhoud te maken hebben. De nieuwe plantjes hebben tijdens de transformatie natuurlijk wat blad verloren en sommige restjes zijn tussen het gras beland. Ik ga proberen om dat beter bij te houden.
 
Ik begrijp dat een boel het nu goed doen en ze hebben ook even tijd nodig in de regel.
Als je ververst even met je vingers door het gras gaan en dan komt het vuil wat ertussen zit wel mee los. Dat doe ik hier ook met de Blyxa Japonica.
Ziet er in ieder geval veel beter uit vind ik.
Pas wel op met het opvoerpompje dat de stroming van je filter en dat pompje niet elkaar tegenwerken. Ik had ze aan dezelfde kant zitten dus.
 
Klopt John, zo heb ik ze nu ook zitten. Het opvoerpompje zelf zit naast de intake van het filter, dus extra aanzuigende werking. Ik heb de uitvoer met een stukje slang naar voren verlengd en dan met een 90 graden bochtje in dezelfde richting gestuurd als de uitvoer van het filter. Dus dat moet goed zijn :)

Ik ga het inderdaad maar gewoon even de tijd geven. O.a. de rode lotus en pogostemon doen het prima. De drijvers groeien ook heel goed.
 
Okee. Om het stroming argument te controleren heb ik weer wat kleine aanpassingen gemaakt. Ten eerste heb ik tijdens het onderhoud van vandaag de plek waar de stekjes staan eens goed afgezogen, dat kon geen kwaad; best veel vuil. Daarna heb ik een aantal van de stekjes op een andere plek neergezet.

Tussen de pogostemon, waar absoluut een hoop stroming is.
J1J2hluzhsZPhiuj6Lrm6g1U7MuP4Vre.png


Aan de andere kant naast de outflow
J1J2hluzhsZPhiuj6Lrm6g1U7MuP4Vre.png


De stekjes heb ik wat geholpen. Sommige stekjes hadden nog een emers gedeelde wat niets meer deed, die heb ik weggesneden. Links en rechts wat blaadjes verwijderd en de boel iets anders neergezet.

J1J2hluzhsZPhiuj6Lrm6g1U7MuP4Vre.png

J1J2hluzhsZPhiuj6Lrm6g1U7MuP4Vre.png


Het sterrenkruid groeide inmiddels al bijna tot het oppervlak. Getopt en alleen de toppen terug geplant. Ook wat meer ruimte gegeven (niet alles teruggezet):
J1J2hluzhsZPhiuj6Lrm6g1U7MuP4Vre.png


Pogostemon lijkt het prima te doen
J1J2hluzhsZPhiuj6Lrm6g1U7MuP4Vre.png
 
Je bak ziet er echt zooo donker uit, misschien komt dat door je camera instellingen. (?)

Je kan het sterrenkruid beter laten overhangen en dan pas snoeien op ongeveer 20cm.
Dan zijn de stengels ook superdik geworden en hou je een mooie en gezonde bos.
Als je zo doorgaat hou je waarschijnlijk niet veel meer over.

Je naaldgras ziet er gezond uit gewoon goed schoonhouden. protip: kleibolletje doet ook wonderen.
HM is nog steeds te dik geplant en dan krijg je hetzelfde probleem als met het naaldgras.
Al het vuil blijft erin hangen, dus mits je het regelmatig goed schoonmaakt gaat daar ook alg in vormen.

Heb je de waterwaarden misschien nog?

Denk dat het wel goed komt, de nieuwe groei ziet er goed uit.
Maar laat aub de boel eens lekker uitgroeien dan valt er voor de mensen die proberen te helpen ook meer te zien.
Dus niet zoveel aan gaan lopen klooien en je planten niet zo kort snoeien. :D
 

Terug
Bovenaan